Radiator larmer
Fra : Martin Sand.

Dato : 09-12-04 20:49

Hvorfor "banker" en radiator når den bliver varmet op? Og hvorfor er det
ikke alle radioatorer der gør det?
Jeg bor til leje, og i mit soveværelse larmer/banker radiatoren tydeligt når
der løber varme til den. Hvilket er MEGET irriterende når man gerne vil have
ro til at sove. Når termostaten i løbet af natten åbner for varmen, så
banker radiatoren igen

Skal den banke? Kan man gøre noget? Skal udlejer rette fejlen?

X-post dk.fritid.hus-og-have + dk.bolig
FUT dk.fritid.hus-og-have

--
MVH Martin

feedback (a) stofanet dk

Fra : Carsten

Dato : 10-12-04 13:01

"Martin Sand." <invalid@invalid.invalid> wrote in message
> [...]
have
> ro til at sove. Når termostaten i løbet af natten åbner for varmen, så

Det er fordi metallet udvidder sig når det biver varmt. Hvis det udelukkende
sker på grund af at radiatorerne åbner er der nok ikke ret meget at gøre...

> Skal den banke? Kan man gøre noget? Skal udlejer rette fejlen?

Der kan dog være forskel på hvad det er der larmer. Hvis det er rørerne der
går gennem etageadskillelsen kan man muligvis smøre området mellem gulv og
rør, hvis det er dette der laver larmen. Men jeg er temmelig sikker på at du
ikke kan hænge udlejeren op på noget...

Keller

Fra : Martin Sand.

Dato : 11-12-04 11:26

Carsten wrote:
> Det er fordi metallet udvidder sig når det biver varmt. Hvis det
> udelukkende sker på grund af at radiatorerne åbner er der nok ikke
> ret meget at gøre...

Okay, tak for svaret.

--
MVH Martin

feedback (a) stofanet dk

Fra : Armand

Dato : 12-12-04 14:21

"Carsten" <ck@no-more-swen.adm.iha.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> udelukkende
> sker på grund af at radiatorerne åbner er der nok ikke ret meget at

At den "banker" skyldes at den glider på ophænget i ryk efterhånden som den
udvider sig, og hvis man mindsker friktionen mellem radiator og ophæng vil
disse ryk blive elimineret!
Skær f.eks. et passende firkantet stykke ud af en hvilken som helst plast-
flaske/dunk og læg imellem de to emner.
Det vil dog afstedkomme noget bøvl, á løfte radiator samt behov for
adskillige kardanled på arme/hænder for at komme til ophænget og lirke
plaststykkerne på plads, så et alternativ er at låne et par pift af en
motorcyklists kædespray, der er skabt til at trænge ind i kædens led samt
tørre ind til en fast smørende hinde og derfor ganske velegnet til også at
smøre radiator-ophænget!

Når bankeriet er afhjulpet, så trøst dig med at resten af ejendommens
beboere efterfølgende også(!) slipper for dén lyd i centralvarme-anlægget

--
Kim

Fra : Martin Sand.

Dato : 13-12-04 16:39

Armand wrote:
> At den "banker" skyldes at den glider på ophænget i ryk efterhånden
> som den udvider sig, og hvis man mindsker friktionen mellem radiator
> og ophæng vil disse ryk blive elimineret!

Vil det sige, at radiatoren skal sidde i spænd? Jeg har prøvet at sætte den
i spænd med bl.a. et jernrør, men synes ikke rigtig der er nogen ændring...

MVH Martin

Fra : Carsten

Dato : 14-12-04 08:50

> Vil det sige, at radiatoren skal sidde i spænd? Jeg har prøvet at sætte
den
> i spænd med bl.a. et jernrør, men synes ikke rigtig der er nogen
ændring...

Nej, tvært imod. Du kan ikke sætte den så fast at den ikke slår sig,
materialer der udvider sig er ikke sådan at tøjle. Du skal smøre det sted
den giver sig, dvs. muligvis på ophænget. Men se lige mit andet svar...

Keller

Fra : Martin Sand.

Dato : 13-12-04 16:37

Carsten wrote:
> Det er fordi metallet udvidder sig når det biver varmt. Hvis det
> udelukkende sker på grund af at radiatorerne åbner er der nok ikke
> ret meget at gøre...

Det mærkelige er bare, at den begynder at banke inden der er varme i rørene.
Jeg bor på 2.sal og når jeg åbner for termostaten begynder det at banke
efter ca. 15 sekunder. Men der kan gå op til 3 minutter før der overhovedet
kommer bare en lille smule varme...

MVH Martin

Fra : Carsten

Dato : 14-12-04 08:53

> [...]
> Jeg bor på 2.sal og når jeg åbner for termostaten begynder det at banke
> efter ca. 15 sekunder. Men der kan gå op til 3 minutter før der

Så er det nok ikke i din lejlighed problemet ligger. Stedet der skal smøres
må altså være i en anden lejlighed, men det er nok ikke en radiator,
eftersom det sker når du skruer op. Det kunne derfor stadig være i
overgangene mellem etageadskillelserne...

Keller

Fra : Martin Sand.

Dato : 14-12-04 13:36

Carsten wrote:
> [...]
> radiator, eftersom det sker når du skruer op. Det kunne derfor stadig
> være i overgangene mellem etageadskillelserne...

Okay, jeg takker for svarene. Jeg må prøve at gå videre med det.

--
MVH Martin

feedback (a) stofanet dk

Fra : Søren

Dato : 02-01-05 22:36

Det er rørene der går til din radiator der banker når der begynder at komme
varme igennem uden tvivl, det kan aboslut ikke løses med at smører noget på
det , det skal være frit omkring røret ,det kan være gennemføringen som
røret kører igennem, i gamle dage var det et jernrør idag er det plastik ..

Venligst
Søren