PayPal & ITMS
Fra : Erik Richard

Dato : 11-12-04 22:18

Gad vide, om det kan bruges her i landet også...?

# "iTunes Music Store Now Accepts PayPal" Apple 11:16 AM
<http://www.apple.com/pr/library/2004/dec/10paypal.html>
# "Apple's Music Store Now Accepts PayPal" Associated Press 6:52 PM
<http://biz.yahoo.com/ap/041210/itunes_paypal_3.html>

mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 11-12-04 23:03

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Gad vide, om det kan bruges her i landet også...?
>
> # "iTunes Music Store Now Accepts PayPal" Apple 11:16 AM
> <http://www.apple.com/pr/library/2004/dec/10paypal.html>

"The first 500,000 customers to open a new iTunes account in the US
using PayPal as their form of payment before March 31, 2005, will
receive five free songs."

Bemærk:
"account in the US"

Nope.
Vi hænger stadig på Koda og de danske pladeselskaber.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-12-04 23:29

Preben Bødker Nielsen wrote:

> [...]
> "account in the US"
>
> Nope.
> Vi hænger stadig på Koda og de danske pladeselskaber.

Hvad mere er, jeg forstår SLET IKKE at Apple over hovedet vil
associeres med et fusker foretagende som paypal.

JonB

Fra : Erik Richard

Dato : 11-12-04 23:44

Hej Jon

PayPal er ikke et 'fusker' foretagende. Det er blevet overtaget nu af eBay.

Og det er ad den vej, vi måske kan komme ind her i landet, da både
PayPal og eBay jo er _internatiojnal_ - for øvrigt ligesom Kagi er det.

Men lad os nu lige se tiden an. Sidste uge var der en del snak omkring
både KODA, CopyDan og div. musikere og 'ulovlig' downloads. Bl.a. så
udtalte 'formanden' for de 'udøvende kunstners forening' (hvad det så
er), at han gerne så en mere lempelig form for download af musik.
Udtalelsen kom i forbindelse med nogle af de her 'store' prøvesager, der
kommer for retten i foråret på basis af APGs virksomhed. Her vil jvf.
formanden DUF gå ind og vidne til fordel for de anklagede.

Jeg tror faktisk det er dér, 'humlen' ligger begravet indtil nu. - At
det dels er KODA, TDC/MSMusicStore og dels APG, der spærrer for en
åbning af ITMS i Danmark...

Apple véd udmærket godt, at ITMS allerede er en dundrende suces i
Nordamerika og andre steder. Og de véd også udmærket, at M$ er godt
igang andre steder med at opbygge noget tilsv., bl.a. her i landet
sammen med TDC, som jo stadig ejes for 49%s vedkommende af AT&T, og når
M$ ikke kan få fodfæste i fx. USA, så må de jo prøve andre steder...

Men lad os nu se....
mvh. Erik Richard

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 12-12-04 00:02

"Erik Richard" skrev 11.12.2004 23:43:

> Men lad os nu lige se tiden an. Sidste uge var der en del snak omkring
> både KODA, CopyDan og div. musikere og 'ulovlig' downloads.

Hvorfor er ulovlig i citationstegn?

> [...]
> kommer for retten i foråret på basis af APGs virksomhed. Her vil jvf.
> formanden DUF gå ind og vidne til fordel for de anklagede.

Hvilke store prøvesager er det? Hvad mener du han skal vidne om?

> Jeg tror faktisk det er dér, 'humlen' ligger begravet indtil nu. - At
> det dels er KODA, TDC/MSMusicStore og dels APG, der spærrer for en
> åbning af ITMS i Danmark...

Jeg kan ikke se, hvorfor Koda/NCB skulle blokere for en tjeneste. Koda sige
jo ikke rigtig nej til nogen - de opkræver bare pengene for brugen. APG
blokerer ikke for noget som helst, de repræsenterer blot rettighedshaverne
og tager sig af (bl.a.) ulovlig download. De har ingen interesse i at
blokere for en lovlig tjeneste.

Hvad vil du frem til med det?

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Erik Richard

Dato : 12-12-04 19:09

Hej Kristian

Kristian Storgaard wrote:

> Hvorfor er ulovlig i citationstegn?

Fordi formanden for DUF ville have lovliggjort download i et vist omfang.

> Hvilke store prøvesager er det? Hvad mener du han skal vidne om?

De sager hvor APG kræver op til 1 mill. i dels erstatning dels i bøde
til ihvertfald 8 'pirater', hvoraf det iflg. både hans ISP og ham selv
ikke er foretaget noget som helst download fra hans computer.

Her i disse sager vil DUF formanden gå ind og afgive forklaring om, at
han ikke mener, det er ulovligt at downloade, da det ikke er KODA, der
_ejer_ musikken, men derimod kunstneren, og kunstneren derfor selv
bestemmer 100% over, hvad han vil gøre med sin musik.

> [...]
> blokerer ikke for noget som helst, de repræsenterer blot rettighedshaverne
> og tager sig af (bl.a.) ulovlig download. De har ingen interesse i at

APG repræsenterer overhovedet ikke de udøvende. De repræsenterer _kun_
udgiverne - altså pladeselskaberne. KODA har intet med NCB at gøre. KODA
opkræver afgift for ophavsrettigheder, mens NCB er både producentens og
de udøvende interesse og "Copyright Bureau" - NCB = "Nordic Copyright
Bureau". Det er derimod Gramex, der opkræver gebyrer for brug af musikken.

De to værste sager, der kører pt, er to sager fra Ålborg og NørreSundby
området, hvor 2 personer tilsammen skulle have downloaded over 150.000
titler og solgt dem. Især den ene sag er ret tricky, da det skulle være
sket til en computer, hvor der overhovedet intet spor er efter musik af
nogen art, - samtidig en computer, der brugte flydende IP adresse. Det
er IP adressen, som både APG og politiet hænger sig i. Det kan bevises
fra hans ISP, at han kun har haft den adresse i mindre end et døgn, og
det er fysisk umulig at downloade ca. 150.000 titler på mindre end 24
timer!!!

Den anden store sag er noget mere speget. Her er der tale om en fast IP,
hvor der skulle være downloaded ca. 100.000 titler, men heller ikke dér,
er der spor af musik på computeren. APG står fast på, at han har
downloaded, mens politiet er mere tvivlende, da de har fundet spor af
"Backoffice" programmer på computeren, så de er ikke utilbøjelige til at
tro, at en anden kan have brugt hans computer som 'link' til en anden
computer.

Den første sag er endda en ældre mand, mens den anden er en ung
studerende på AUC.

> Hvad vil du frem til med det?

Det, jeg vil frem til, er, at APG samt deres søstergrupper i andre lande
her i Europa er i lommen på en gruppe, der er styret af Microsoft og en
række af de store pladeselskaber med Sony/CBS*) og BMG/RCA*) i spidsen.
Verdens næststørste musikproduktionsselskab EMI er _ikke_ med i den
gruppe. Og det er lidt tankevækkende, når man véd, at langt de fleste af
de pladeselskaber, der har aftale med Apple ITMS er ejet eller delvis
ejet af EMI.

*) Sony Music ejer CBS, mens det tyske BMG ejer RCA.

Det skal ikke forstås sådan, at jeg går ind for pirat-download. - Jeg er
jo selv musikproducent, så i princippet har jeg selv jo også interesse
i, at man følger reglerne.

Men jeg er stort set enig med DUF formanden i, at det bør lempes noget i
den måde, man bedømmer de forskellige sager på. Der _skal_ være
uomtvistelige beviser, hvis en pirat skal dømmes. - Det siger min
retfærdighedssans mig.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 12-12-04 23:45

"Erik Richard" skrev 12.12.2004 19:08:

> Fordi formanden for DUF ville have lovliggjort download i et vist omfang.

Det ændrer ikke på at det er ulovligt.

> De sager hvor APG kræver op til 1 mill. i dels erstatning dels i bøde
> til ihvertfald 8 'pirater', hvoraf det iflg. både hans ISP og ham selv
> ikke er foretaget noget som helst download fra hans computer.

Det lyder ikke som specielle prøvesager for mig. APG har kørt en del af den
slags sager. Interessant, at ISPeren kan fortælle, at der ikke er sket
download. Den tror jeg ikke helt på.

> [...]
> _ejer_ musikken, men derimod kunstneren, og kunstneren derfor selv
> bestemmer 100% over, hvad han vil gøre med sin musik.

Ved indmeldelse i KODA overdrager man retten til forvaltning af
rettighederne til KODA. Det er ikke KODA der ejer musikken, men det er KODA
der har retten til at påtale krænkelser. Desuden vidner man i Danmark ikke
om sine holdninger, men om faktiske omstændigheder.

> APG repræsenterer overhovedet ikke de udøvende. De repræsenterer _kun_
> udgiverne - altså pladeselskaberne.

Tjek dine fakta:
AntiPiratGruppens medlemmer er IFPI Danmark, Foreningen af Danske
Videogramdistributører, KODA, NCB, Dansk Artist Forbund og Dansk Musiker
Forbund.

> KODA har intet med NCB at gøre.

Tjek dine fakta. Fra NCBs hjemmeside:
"NCB er et non-profit selskab som ejes af de nordiske ophavsretsselskaber
for musik - det vil sige:
€ KODA i Danmark
[...]"

> [...]
> de udøvende interesse og "Copyright Bureau" - NCB = "Nordic Copyright
> Bureau". Det er derimod Gramex, der opkræver gebyrer for brug af musikken.

- KODA administrerer fremførelsesretten for musikværker for komponister og
sangskrivere
- Gramex fremførelsesretten for sangere, musikere og pladeselskaber
- NCB administrerer de mekaniske rettigheder (indspilning)

> [...]
> computer.
>
> Den første sag er endda en ældre mand, mens den anden er en ung

Må man spørge til, hvor du kender disse sager fra?

> [...]
> ejet af EMI.
>
> *) Sony Music ejer CBS, mens det tyske BMG ejer RCA.

Var det samme konspiration, som arrangerede månelandingen i et filmstudie og
som stadig holder Elvis i live?

> [...]
> den måde, man bedømmer de forskellige sager på. Der _skal_ være
> uomtvistelige beviser, hvis en pirat skal dømmes. - Det siger min

Det er der også, ellers dømmes der ikke.

Fra : Erik Richard

Dato : 13-12-04 02:26

Kristian Storgaard wrote:

> Det ændrer ikke på at det er ulovligt.

Nej, ikke som div. aftaler er nu. Men flertallet i DUF ville ud af
kløerne på KODA og selv køre løbet, om man så kan sige, og så er det jo
den enkelte musiker og gruppe, der selv bestemmer.

> Det lyder ikke som specielle prøvesager for mig. APG har kørt en del af den
> slags sager.

Ja, og sjovt nok har de ikke fået 100% medhold i en eneste af dem.

> Interessant, at ISPeren kan fortælle, at der ikke er sket
> download. Den tror jeg ikke helt på.

Så har du altså ikke kendskab til den nye lov, hvor en ISP skal opbevare
alle data fra en kunde i et vist antal år/måneder? Den blev da ellers
vedtaget i sidste folketingssamling. Det er lukkede baser, som kun
politi og efterretningsvæsenet kan få adgang til i forb. med optrevling
af kriminalitet og terror.

Så lidt firkantet sagt, så kan den ene af de tre 'gracier' - vores
nuværende justitsminister sidde og læse alle emails og usenetindlæg,
hvis hun har mistanke om kriminalitet..

> [...]
> der har retten til at påtale krænkelser. Desuden vidner man i Danmark ikke
> om sine holdninger, men om faktiske omstændigheder.

Ja, men du kan altså også melde dig ud igen af KODA. Og i øvrigt har du
ingen pligt til at melde dig ind i det foretagende, ligesåvel som du
heller ikke har pligt til at melde dig ind i NCB.

Jeg _har_ haft en sag kørende med NCB, hvor de ville tvinge mig ind, men
det ønsker jeg ikke, og der er heller ikke syv vilde heste, der skal få
mig til at gøre det! De sendte mig en fuldt færdigudarbejdet kontrakt,
som jeg bare skulle skrive under, og de truede med al landsens ulykker,
hvis kontrakten ikke var returneret i underskrevet stand inden 3 dage.
Jeg kontaktede min juridiske rådgiver, og han sagde, at jeg bare skulle
smide den ud og glemme alt om det. Mindre end 14 dage efter kom der en
skrivelse fra _BÅDE_ KODA og NCB, at hvis jeg ikke havde underskrevet og
returneret - igen - inden 3 dage, så ville de indlede sanktioner mod mit
firma. Efter den smøre sendte jeg dem et brev, hvor jeg lidt skarpt bad
dem om at holde nallerne for sig selv, og hvis jeg hørte så meget som et
gny fra dem, ville de få min advokat på halsen. Siden da har jeg ikke
hørt et muk fra dem, - heller ikke da jeg her sidste sommer igen udgav
en CD som producent.

> Tjek dine fakta:
> AntiPiratGruppens medlemmer er IFPI Danmark, Foreningen af Danske
> Videogramdistributører, KODA, NCB, Dansk Artist Forbund og Dansk Musiker
> Forbund.

OK, indrømmet, dem glemte jeg, men de er kommet til senere. Opr. var det
kun pladeselskaberne.

> Tjek dine fakta. Fra NCBs hjemmeside:
> "NCB er et non-profit selskab som ejes af de nordiske ophavsretsselskaber
> [...]

?? Øh, nu er jeg ikke med mere... Se lige ovenfor omkring mine
tvistigheder med NCB i første omgang og KODA + NCB i anden.

Det lyder lidt underligt. Jeg har trods alt produceret musik siden 1985,
og først da det blev på CD, dukkede NCB ud af mørket...

> [...]
> - Gramex fremførelsesretten for sangere, musikere og pladeselskaber
> - NCB administrerer de mekaniske rettigheder (indspilning)

Og KODA opkræver beløb for tekst + musik (evt. også for noder), Gramex
opkræver for den spillede tid. Dvs., hvis du fx. går ind til Wilh.
Hansens Eftf. og køber et nodehæfte, så skal de i teorien selv afregne
med KODA, men som regel lader de trykkeriet om det, eller det forlag,
der udgiver noderne. Og når det gælder for indspillet musik, så er det
pladeselskaberne, der har afregningspligten.

Det véd du så nok ikke, men jeg har været radioproducent fra 1984-2000,
og har været med i opbygningen af en større lokalradio her i byen, samt
været producer for dem på en masse udsendelser udover mine egne.

> Må man spørge til, hvor du kender disse sager fra?

Dels fra Jyllandspeter, Aalborg Stiftstidende Online, DR P1,
Radioavisen, Refleks, Orientering og Harddisken, samt div. TV uds. på
både DR og TV2. Der var faktisk en 30mins. uds. om piratkopiering på TV2
sidste forsommer.

> Var det samme konspiration, som arrangerede månelandingen i et filmstudie og
> som stadig holder Elvis i live?

Jeg synes, du skulle følge lidt mere med i, hvad der sker inden for den
branche. Jeg gør det, fordi, jeg er tilknyttet branchen i og med, at jeg
står som producent, og at det derudover interesserer mig.

Véd du egentlig, hvor stor en del, fx. en musikgruppe får af de 159kr.,
der er std.pris for en CD? - Hvis du som solist sælger 100.000 stk CD,
så har du ikke engang det, der svarer til mindstelønnen på
arbejdsmarkedet! Prøv så at regne ud, hvis det er fx. en 5-mandsgruppe...

> Det er der også, ellers dømmes der ikke.

Jo, det ved den søde grød, man gør! - Har du ikke hørt om sagen med ham,
der havde lavet en backup af hans egne CD'er på en computer, som han
brugte som disk-jockey? Alle CD'erne lå i en kasse ude i bilen, mens han
brugte sin computer på diskoteket... APG forsøgte at få ham dømt som
pirat, men de tabte sagen med brask og bram! - også ved Landsretten!

Og hvad med den provokatør, de sendte ind på Boddy Holly i her i byen
for at forsøge at få disk-jockeyen til at låne sig en CD, og da
disk-jockeyen nægtede, stjal han en CD, mens disk-jockeyen vendte ryggen
til og anmeldte ham så for pirateri. Disk-jockeyen blev dømt ved
byretten. - Provokatøren havde jo CD'en som bevis. Ved landsretten blev
disk-jockeyen pure frifundet. Provokatøren blev så meldt for tyveri
istedet for og dømt! - Og det var en jurastuderende... Han forsøgte for
øvrigt det samme nummer over for en lokalradio, fordi der gik rygter om,
at netop den radio gav deres folk lov til at tage plader med hjem og
spille dem derhjemme.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 13-12-04 08:31

"Erik Richard" skrev 13.12.2004 2:25:

> Nej, ikke som div. aftaler er nu. Men flertallet i DUF ville ud af
> kløerne på KODA og selv køre løbet, om man så kan sige, og så er det jo
> den enkelte musiker og gruppe, der selv bestemmer.

Det er klart, men det ændrer ikke på at det ulovligt. Jeg vil nu gerne se
dem melde sig ud af KODA, før jeg tror på "truslerne".

> Ja, og sjovt nok har de ikke fået 100% medhold i en eneste af dem.

Det har de.

> [...]
> vedtaget i sidste folketingssamling. Det er lukkede baser, som kun
> politi og efterretningsvæsenet kan få adgang til i forb. med optrevling

Jeg kender godt loven.

> Så lidt firkantet sagt, så kan den ene af de tre 'gracier' - vores
> nuværende justitsminister sidde og læse alle emails og usenetindlæg,
> hvis hun har mistanke om kriminalitet..

Du tager vist fejl af de EU-regler der er på vej. Desuden er det mig bekendt
kun trafikdata, der skal gemmes.

> Ja, men du kan altså også melde dig ud igen af KODA. Og i øvrigt har du
> ingen pligt til at melde dig ind i det foretagende, ligesåvel som du
> heller ikke har pligt til at melde dig ind i NCB.

Og hvad har det med det hele at gøre? Skal han vidne om det? Der er jo IKKE
tale om folk, der har meldt sig ud af Koda.

> ?? Øh, nu er jeg ikke med mere... Se lige ovenfor omkring mine
> tvistigheder med NCB i første omgang og KODA + NCB i anden.

Ja, og? Du skriver, at KODA og NCB intet har med hinanden at gøre. Det har
de - de ejes faktisk af bl.a. KODA.

KODA skriver også selv:
"KODA varetager også forvaltningen af rettighederne til indspilning af
musikværker på cd'er, bånd, film, video og andre lydbærende medier - de
såkaldte mekaniske rettigheder. Det sker gennem Nordisk Copyright Bureau
(NCB)."

> Det lyder lidt underligt. Jeg har trods alt produceret musik siden 1985,
> og først da det blev på CD, dukkede NCB ud af mørket...

??

> [...]
> der udgiver noderne. Og når det gælder for indspillet musik, så er det
> pladeselskaberne, der har afregningspligten.

KODA administrerer fremførelsesretten. De opkræver ikke noget på nodehæfter,
for det er ikke en offentlig fremførelse.

> Det véd du så nok ikke, men jeg har været radioproducent fra 1984-2000,
> og har været med i opbygningen af en større lokalradio her i byen, samt
> været producer for dem på en masse udsendelser udover mine egne.

Hvilken større lokalradio er det?

> Jeg synes, du skulle følge lidt mere med i, hvad der sker inden for den
> branche. Jeg gør det, fordi, jeg er tilknyttet branchen i og med, at jeg
> står som producent, og at det derudover interesserer mig.

Jeg kender og følger godt med i branchen, men APG styres ikke af en eller
anden mærkelig virksomhedsgruppe, men de ovennævnte organisationer.

> [...]
> så har du ikke engang det, der svarer til mindstelønnen på
> arbejdsmarkedet! Prøv så at regne ud, hvis det er fx. en 5-mandsgruppe...

Så vidt jeg husker, ryger der knap en 20'er til kunstnerne pr. CD.

> [...]
> brugte sin computer på diskoteket... APG forsøgte at få ham dømt som
> pirat, men de tabte sagen med brask og bram! - også ved Landsretten!

Så blev han jo heller ikke dømt.

> [...]
> øvrigt det samme nummer over for en lokalradio, fordi der gik rygter om,
> at netop den radio gav deres folk lov til at tage plader med hjem og

Det er vist en røverhistorie. For det første hænger den ikke rigtig sammen
med hvad der er lovligt og ulovligt.

Jeg gider ikke bruge mere tid på dine historier. EOD.

Fra : Erik Richard

Dato : 13-12-04 12:37

Hej Kristian

Kristian Storgaard wrote:

> Det er klart, men det ændrer ikke på at det ulovligt. Jeg vil nu gerne se
> dem melde sig ud af KODA, før jeg tror på "truslerne".

Iflg. DUF formanden, så er der allerede nogle, der har gjort alvor af
det, og sat deres musik til salg via download fra egne websites. Et par
stks. har endda lavet gratis download, da alle numre har været
selvkomponerede. Jeg har ikke navnene, da det var temmelig heavy-metal
agtigt, så jeg bed ikke mærke i dem, - jeg kan ikke fordrage den slags
musik.

> Det har de.

Nej! alle løbende sager er enten anket af anklager eller af forsvarer.
Kun i 2 tilfælde er der indgået forlig med 2 personer - igen fra Ålborg,
- da de 2 har indrømmet, at de har downloadet og videresolgt. Men i
ingen af tilfældene har APG fået det, de ville ha'!

> Du tager vist fejl af de EU-regler der er på vej. Desuden er det mig bekendt
> kun trafikdata, der skal gemmes.

Det gælder al traik også på web, da der jo findes web-only baserede
mailsystemer - fx. netscape.net. På normal webtrafik gemmes kun en log
fil, men det er også rigeligt.

> Og hvad har det med det hele at gøre? Skal han vidne om det? Der er jo IKKE
> tale om folk, der har meldt sig ud af Koda.

Nej, men noget af hans egen musik var mellem det, der blev downloadet.

> Ja, og? Du skriver, at KODA og NCB intet har med hinanden at gøre. Det har
> de - de ejes faktisk af bl.a. KODA.

Nej, de er sidestillede organisationer, så ingen ejer den anden, men de
samarbejder, og de kan være ret hårde at forhandle med.

> [...]
> musikværker på cd'er, bånd, film, video og andre lydbærende medier - de
> såkaldte mekaniske rettigheder. Det sker gennem Nordisk Copyright Bureau

Og? - Derfor er det stadig underligt, at de først dukker op i selv samme
øjeblik, jge begyndte at producere CD og ikke bare MC...

> ??

Ja, jeg synes også det er underligt!

> KODA administrerer fremførelsesretten. De opkræver ikke noget på nodehæfter,
> for det er ikke en offentlig fremførelse.

Sjovt nok sidder jeg lige nu og kigger i nogle klavernoder, og der er
der både ISBN numre og der er henvisninger til NCB + KODA...

> Hvilken større lokalradio er det?

I første omgang Radio IMR, senere ÅKR, og da den gik ned pga. indre
stridigheder, Radio ILM, - de har nu taget navneforandring til "Kristen
Lokalradio i Århus". Har også været med som teknisk konsulent på vores
søsterradio i København.

> Jeg kender og følger godt med i branchen, men APG styres ikke af en eller
> anden mærkelig virksomhedsgruppe, men de ovennævnte organisationer.

Til gengæld styres jeg ikke hverken af en interessegruppe eller KODA,
NCB eller Gramex. Jeg producerer for den, der vil bruge mig, og jeg
udgiver det, jeg selv finder seriøst og rimeligt.

> Så vidt jeg husker, ryger der knap en 20'er til kunstnerne pr. CD.

Ja, et sted mellem 15-20kr., og det er immervæk ikke meget, - og slet
ikke, hvis det er en 5-mands gruppe!

Der er meget få danske, der kan leve af ren pladesalg.

> Så blev han jo heller ikke dømt.

Nej, men det blev han ved byretten. Der blev endda søgt om adgang til
Højesteret, men det blev afslået med den begrundelse, at sagen ikke var
principiel nok, hvilket APG hævdede, den var.

> Det er vist en røverhistorie. For det første hænger den ikke rigtig sammen
> med hvad der er lovligt og ulovligt.

APG havde fået et 'tip' om at disk-jockeyen brugte kopier, hvilket han
også i nogen grad gjorde, da han havde overført en del til CDRW for
hurtigere at kunne betjene anlægget.

> Jeg gider ikke bruge mere tid på dine historier. EOD.

Det må du selv om. Jeg refererer korrekt, da jeg jo som sagt arbejder
prof inden for branchen.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 13-12-04 15:48

Erik Richard skrev:
"Hvis du som solist sælger 100.000 stk CD, så har du ikke engang det,
der svarer til mindstelønnen på arbejdsmarkedet!"

Hvortil Kristian Storgaard svarede:
"Så vidt jeg husker, ryger der knap en 20'er til kunstnerne pr. CD."

Hvorefter Erik Richard bekræftede:
"Ja, et sted mellem 15-20kr., og det er immervæk ikke meget."

100.000 stk. a 15 kr. = 1.500.000 kr.

Gid man havde bare mindstelønnen!

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-12-04 00:59

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Det gælder al traik også på web, da der jo findes web-only baserede
> mailsystemer

nej

> - fx. netscape.net.

nej

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 13-12-04 18:58

Kristian Storgaard wrote:

> "Erik Richard" skrev 13.12.2004 2:25:
-snip-

> Hvilken større lokalradio er det?

Ja, det vil jeg da også gerne høre. Andeby nærradio?

-snip-
> Jeg gider ikke bruge mere tid på dine historier. EOD.

Fornuftigt.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Flemming Mahler Lars~

Dato : 12-12-04 09:38

Erik Richard wrote:
> [...]
> sammen med TDC, som jo stadig ejes for 49%s vedkommende af AT&T, og når
> M$ ikke kan få fodfæste i fx. USA, så må de jo prøve andre steder...

TDC er ikke og har aldrig været ejet af AT&T. SBC (et andet amerikansk
selskab, der var en BabyBell engang) har været storaktionær, men har nu
under 10%.

http://om.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_o_invest_aktie_aktion

(( Flemming ))
--
Flemming Mahler Larsen, TDC Online, Technology
http://netfactory.dk/ , +45 (339)94634

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-12-04 12:53

In article <41bc03b9$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
Flemming Mahler Larsen <mahler@netfactory.dk> wrote:

> TDC er ikke og har aldrig været ejet af AT&T. SBC (et andet amerikansk
> selskab, der var en BabyBell engang) har været storaktionær, men har nu
> under 10%.

Babybel?
Officiel side:
<http://www.bel-group.com/page/brand.php?BRANDKW=BABYBEL> duer bare ikke
i Safari.

Fanside:
<http://monsite.wanadoo.fr/BABYBEL/>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Flemming Mahler Lars~

Dato : 12-12-04 13:07

Henrik Münster wrote:

> Babybel?

AT&T blev i 1984 tvunget til at splitte sig op i mindre selskaber.
AT&T var kendt som "Ma Bell", så de nye selskaber blev kaldt "BabyBells".

http://www.bartleby.com/61/52/B0005250.html
http://news.com.com/2100-1033-271346.html?legacy=cnet

(( Flemming ))

Fra : Erik Richard

Dato : 12-12-04 19:32

Hej Flemming

Så synes jeg, det ville være en særdeles god idé, at den slags blev
formidlet til pressen! Det blev så sent som sidste uge - igen - sagt i
TVA DR1. Og iflg. Henning Dyrmose, så er det altså stadig AT&T, der er
den egentlige ejer, selvom den danske stat stadig nominelt står med 51%
af aktierne.

Og hvis man ikke skal tro på TDCs 1. direktør, hvem pokker skal man så
tro på?

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Petersen

Dato : 12-12-04 21:43

> [...]

> af aktierne.
>
> Og hvis man ikke skal tro på TDCs 1. direktør, hvem pokker skal man så

Erik - der er 2 muligheder:

1) Enten var Dyremose fuld og på speed da du hørte ham forklare at
staten ejer 51% i TDC og AT&T er den 'egentlige ejer'.

2) Du var fuld og på speed da du hørte ham forklare at staten ejer 51% i
TDC og AT&T er den 'egentlige ejer'.

Såfremt dine informationer skulle være korrekte ville det betyde at det
link Flemming henviser til er rent opspind samt at TDC's
selskabsinformationer som de bl.a. fremgår af cse.dk (Fondsbørsen) samt
alle aktieformidlende banker er forkerte. Se det er jo stærkt
vildledende og ganske ulovligt, så der må virkelig være øretæver på vej
mandag morgen når fondsbørsen åbner. Tænk at bilde alle investorerne ind
at TDC er en privat virksomhed med en række forskellige storaktionærer
og så er det i virkeligheden staten der ejer 51%!

Du har oprullet en skandale

Mvh, Michael

Fra : Erik Richard

Dato : 13-12-04 01:23

Hej Micheal

Michael Petersen wrote:

> Erik - der er 2 muligheder:
>
> 1) Enten var Dyremose fuld og på speed da du hørte ham forklare at
> staten ejer 51% i TDC og AT&T er den 'egentlige ejer'.

Hvis du ejer 49% af aktierne i et foretagende, kan du blokere for alt! -
Og nej, Dyrmose var ikke fuld!

> 2) Du var fuld og på speed da du hørte ham forklare at staten ejer 51% i
> TDC og AT&T er den 'egentlige ejer'.

I og med, at det er yderst sjælden, jeg drikkr andet end kaffe og cola
light, så er det næppe det, der er i vejen.

> [...]
> at TDC er en privat virksomhed med en række forskellige storaktionærer
> og så er det i virkeligheden staten der ejer 51%!

Hvorfor tror du egentlig, Trafikministeriet er så bange for, hvem, der
vil købe de 49% af aktierne, der vil blive sat til salg nu her i løbet
af 2005? Det har været diskuteret så meget i div. uds. som Refleks,
Politisk Debat, Orientering m.fl., hvem der pludselig kommer ind fra
højre og køber aktierne for næsen af alle andre?

Du glemmer jo, at de 49% nominelle aktier, som blev solgt til 'private',
da TeleDanmark blev privatiseret nu er ynglet ved at TDC har købt flere
større og alvstore kommunikationsselskaber i udlandet - fx. det belgiske
TeleCom, verdens trediestørste mobilselskab - det schweitsiske TeleSwiss
Mobil, et spansk mobil selskab, et par større mobilselskaber i
Sydamerika, - Brasilien og Argentina, samt at de har købt stort set rub
og stub af de små danske mobiloperatører mut. af Sonofon, som Tele2 har
købt aktiemajoriteten i.

Lægger du alle de tal sammen, så er den nominelle aktieværdi for statens
vedkommende faldet til knap 26%. Dvs., at AT&T gennem deres
datterselskab SBC ejer reelt 74% af aktierne i TDC.

Det er ikke korrekt, som Flemming skrev, at AT&T blev dømt til at
splittes i mindre selskaber. AT&T fusionerede i 1979 med ITT og de blev
derved næsten totalt enerådende som teleudbyder i USA og Canada.

Det, der skete i 1984 var, at AT&T blev dømt til at lade sig splitte op
i et moderselskab, der udelukkende skulle - og måtte - tage sig af
telefonkommunikation i USA, Canadain TeleCom blev så stiftet som et
datterselskab, CSB blev udskilt som et datterselskab, men er stadig for
mere end 80%s vedkommende ejet af AT&T. SBC er og har altid primært
været et investeringsselskab, der har haft til formål at opkøbe og
'dyrke et selskab op', så det er modent til videresalg med en skyhøj
fortjeneste. Det har jeg faktisk hørt deres direktør stå og sige i
Refleks og i Orientering - begge på DR P1! Han mener nu, at TDC er ved
at være så stor og modent til videresalg, så de er ved at kigge sig om
efter en mulig køber.

Der har allerede - stadig iflg. ham - været kontakter til både nordiske
og internationale selskaber. Men med den pris, han nævnte for TDC
aktierne, så er det ikke hvem som helst, der vil kunne købe. Han regner
med en salgspris tæt på 25-30 milliarder. Efter det, jeg kender til, så
er der reelt kun 3 selskaber i Europa, der har råd til det - Deutsche
Telecom, Telia og British Telegraph & Telephone Company, og i resten af
verden er der to andre - moderselskabet AT&T og Canadian TeleCom, samt 2
enkeltpersoner, der har været inde i billedet - en amerikansk
oliemilliardær og et familieforetagende fra Australien, - jeg mener det
var Murdock-gruppen.

Noget vil der ske. Det er en kendt sag, når et firma begynder at købe
egne aktier op, og det har TDC gjort i det sidste års tid.

Hvad angår AT&T, så er det eneste, de blev tvunget til direkte at sælge
fra, var deres selskaber, der direkte producerede elektronik, såsom
deres aktiepost i Motorola, ECS fra Schweitz - et bånd og
elektronikfirma, samt ITTs produktionsselskaber til produktion af radio
og TV udstyr. Så selve AT&T må kun drive telefon og
telekommunikationsvirksomhed.

Så det er ikke bare et spørgsmål om monopolisme, men AT&T var blevet så
stort, at bare et af deres divisioner gik ned, kunne det risikere at
trække hele koncernen med sig i faldet, og det er jo en kendt sag, at i
1980'erne havde AT&T meget ondt i pengepungen. Det var det, de
amerikanske forbundsmyndigheders tilsynsgruppe ikke ville risikere, at
USA lige pludselig kunne stå med et komplet nedbrud på hele
telefonsystemet. - Du kan jo prøve at se, hvordan det er ved at gå med
deres el-forsyningsselskaber derovre nu...

Så idéen med at have et moderfirma med en række mere ellr mindre
selvstændige datterselskaber i økonomisk forstand er såmænd ganske
glimrende. Går et af dem ned, trækker det ikke de andre med sig i faldet.

> Du har oprullet en skandale

Nej, men jeg har arbejdet i elektyronikbranchen i mere end 30 år! - helt
nøjagtigt i 31 1/2 år nu her til 1.2.05!

Fra : Christian Bech

Dato : 13-12-04 10:22

In article <41bce0e6$0$23050$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>,
> [...]

> vedkommende faldet til knap 26%. Dvs., at AT&T gennem deres
> datterselskab SBC ejer reelt 74% af aktierne i TDC.

http://om.tdc.dk/artikel.php?id=61855&dogtag=tdc_o_invest_fond

http://om.tdc.dk/artikel.php?id=63115&dogtag=tdc_o_invest_fond

Bemærk bla. ordene tidligere storaktionær

Fra : Christian Bech

Dato : 12-12-04 22:51

In article <41bc8e99$0$22710$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>,
> [...]

> TVA DR1. Og iflg. Henning Dyrmose, så er det altså stadig AT&T, der er
> den egentlige ejer, selvom den danske stat stadig nominelt står med 51%

AT&T er den egentlige ejer, men har ingen repræsentanter i bestyrelsen?

Du må have hørt forkert eller forvekslet AT&T med SCB, der jo solgte sin
aktipost for nylig. TDC's fondsmeddelelser afslører heller ingen ting om
AT&T.

Fra : Erik Richard

Dato : 13-12-04 01:29

Hej Christian

Christian Bech wrote:

> AT&T er den egentlige ejer, men har ingen repræsentanter i bestyrelsen?

Korrekt, et moderselskab kan ikke have bestyrelsesposter i et firma, som
et datterselskab har majoritet i.

> Du må have hørt forkert eller forvekslet AT&T med SCB, der jo solgte sin
> aktipost for nylig. TDC's fondsmeddelelser afslører heller ingen ting om
> AT&T.

Mig bekendt er handlen ikke gået i orden endnu. Men det er rigtig, deres
aktiepost i TDC er sat til salg. Og iflg. det, deres direktør sagde i
radioen, forventede han, det gik i orden, men siden har der intet været
nævnt i hverken radio eller TV om, hvordan det er gået.

Fra : Christian Bech

Dato : 13-12-04 10:14

In article <41bce25e$0$23052$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>,

> Korrekt, et moderselskab kan ikke have bestyrelsesposter i et firma, som
> et datterselskab har majoritet i.

Hvordan forklarer du så lige, at SBC havde folk i TDC's bestyrelse?

> [...]
> radioen, forventede han, det gik i orden, men siden har der intet været
> nævnt i hverken radio eller TV om, hvordan det er gået.

Det fremgår ellers klart og tydeligt af det link du fik tidligere i
tråden. Før havde SBC over 40 % af aktierne. Nu har de ca. 9%. TDC købte
selv lidt over 10% af SBC's aktier. Af samme link fremgår det, at AT&T
ikke er del af ejerkredsen. Medmindre AT&T er en af de private
aktionærer som ikke er opgivet ved navn. Det er Henning Dyremose
sandsynligvis klar over.

http://om.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_o_invest_aktie_aktion

Fra : Erik Richard

Dato : 13-12-04 13:06

Hej Christian

Christian Bech wrote:

> Hvordan forklarer du så lige, at SBC havde folk i TDC's bestyrelse?

SBC er datterselskabet under AT&T, derfor kan der kun være
repræsentanter fra SBC i TDCs bestyrelse.

> [...]
> ikke er del af ejerkredsen. Medmindre AT&T er en af de private
> aktionærer som ikke er opgivet ved navn. Det er Henning Dyremose

AT&T har mig bekendt kun haft aktier gennem deres datterselskab SBC. Om
SBC så har videregivet / videresolgt nogle aktier til moderselskabet som
private aktier "privat stock exchange", aner jeg intet om. Men det er
ikke unormal i USA, at aktier handles på den måde. Oftest bruges det dog
kun i forbindelse med en såkaldt 'fjendtlig overtagelse', hvilket der jo
ikke er tale om her.

Men der er altså noget, der ikke stemmer! "De største danske aktionærer
udgøres af blandet andet SBC, TDC selv, ATP, Franklin og Capital." -
Hvornår er både Franklin, SBC og Capital blevet til 'danske' firmaer? De
er dansk indregistrerede datterselskaber af de respektive amerikanske
selskaber. Det betyder jo, at 46% af TDCs aktier stadig er på
udenlandske hænder - primært amerikanske.

Fra : Christian Bech

Dato : 15-12-04 22:20

In article <41bd81d7$0$29431$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>,
Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> SBC er datterselskabet under AT&T, derfor kan der kun være
> repræsentanter fra SBC i TDCs bestyrelse.

Og det er der ikke længere, fordi SBC ejer under 10 % af aktierne. Vi
kunne have sparet en del forvirring, hvis du havde påpeget at AT&T kun
har været indirekte ejer.

> [...]
> selskaber. Det betyder jo, at 46% af TDCs aktier stadig er på
> udenlandske hænder - primært amerikanske.

Under alle omstændigheder fremgår det klart at SBC ikke længere har
interesse i TDC og at AT&T derfor ikke ejer TDC.

Fra : Steen

Dato : 12-12-04 00:20

Jon Bendtsen wrote:

> Hvad mere er, jeg forstår SLET IKKE at Apple over hovedet vil
> associeres med et fusker foretagende som paypal.
>

> JonB

Hvad fusker der er der i Paypal?

Jeg personligt har mere tillid til Paypal end PBS.

Hilsen

Steen

Fra : Michael Petersen

Dato : 12-12-04 16:12

Steen <steengod@jhotmail.com> wrote:

> Hvad fusker der er der i Paypal?
>
> Jeg personligt har mere tillid til Paypal end PBS.
>
> Hilsen
>
> Steen

Me too - jeg har brugt PayPal utallige gange de seneste 5-6 år og har
ikke oplevet andet end at det er en fabelagtig nem og bekvem måde at
betale 'oversøiske' varer på. Det ville efter min mening være super med
en dansk pendant til brug for privathandler (med handel i kroner).

Mvh, Michael

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 12-12-04 20:47

Steen <steengod@jhotmail.com> wrote:

>Hvad fusker der er der i Paypal?
>
>Jeg personligt har mere tillid til Paypal end PBS.

Det forstår jeg ikke at du har.

http://www.paypalsucks.com/

JonB

Fra : Michael Petersen

Dato : 12-12-04 21:43

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> Det forstår jeg ikke at du har.
>
> http://www.paypalsucks.com/
>

> JonB

?? Øhmm, jeg og mange andre kan jo godt have gode erfaringer med PayPal
selv om der sikkert også er nogle der ikke har - hvilket du jo gør
opmærksom på med henvisningen. Selvom aviserne primært skriver
nyhedsartikler om folk der er blevet overfaldet, kørt ned,
fejlbehandlet, bedraget osv - så er det jo ikke udtryk for at flertallet
oplever dette. Det ville jo blive nogle tykke aviser hvis de skulle
skrive om dem der ikke blev voldtaget i weekenden, dem der ikke kørte
galt osv.

jeg er ret sikker på at man kan finde hadesider om de fleste større
virksomheder eller produkter - du kan sikkert også finde hadesider om
Apple.

Så vidt jeg husker har de over 50 mio kunder, så jeg synes ikke det er
mærkeligt hvis der er nogle der føler sig dårlig behandlet.

Jeg bruger jævnligt min konto og har gjort det længe - og jeg har kun
positive oplevelser. Desuden er jeg ikke specielt bange for misbrug af
mit kort/konto. Som dansk kunde kan jeg altid afvise en betaling - og
jeg holder øje med bevægelserne på min konto, så jeg regner ikke med at
opleve de grusomheder der beskrives på paypalsucks.com.

Mvh, Michael

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 12-12-04 22:28

Michael Petersen wrote:

> [...]
>
> jeg er ret sikker på at man kan finde hadesider om de fleste større
> virksomheder eller produkter - du kan sikkert også finde hadesider om

ja, men jeg har aldrig nogen sinde hørt nogen brokke sig over
at den etablerede bankverden har snydt dem. Folk brokker sig
over renter, men ikke at deres penge er blevet indefrosset,
og at de ikke kan få dem.

JonB

Fra : Sebastian

Dato : 13-12-04 10:55

> "The first 500,000 customers to open a new iTunes account in the US
> using PayPal as their form of payment before March 31, 2005, will
> [...]
Men hvordan vil de tjekke det?
paypal har ikke tjekket min adresse - det stoler bare på min bank / mit
kreditkortselskab.

hilsen

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Erik Richard

Dato : 13-12-04 13:09

Hej Sebastian

Sebastian wrote:

> Men hvordan vil de tjekke det?

Det gør de heller ikke.

> paypal har ikke tjekket min adresse - det stoler bare på min bank / mit
> kreditkortselskab.

Lige netop!

Fra : Jørgen Angel

Dato : 14-12-04 09:06

Sebastian <thorfinn@ofir.dk> wrote:

> Men hvordan vil de tjekke det?
> paypal har ikke tjekket min adresse - det stoler bare på min bank / mit
> kreditkortselskab.

Jeg har oplevet dem som særdeles grundige. Foruden at kende min bank og
kontonummer (dermed ved de jo i hvilket land jeg bor) har de (efter de
blev tvunget til at oprette en EU-afdeling - i UK) bedt om forskellige
dokumenter faxet. Det var så ikke nok, de skulle også have faxet noget
(f.eks. toppen af et bankudtog) med min adresse på. Først efter at have
modtaget disse ting kunne jeg hæve på min konto. Om det har noget at
gøre med at jeg er blevet "Verified", ved jeg ikke.

Fra : Sebastian

Dato : 16-12-04 12:01

Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> [...]
> modtaget disse ting kunne jeg hæve på min konto. Om det har noget at
> gøre med at jeg er blevet "Verified", ved jeg ikke.

Hold da op noget bøvl.
Jeg meldte mig bare til hos Paypal europe med min bankforbindelse i
Eurozonen. AFIAK kan Paypal ikke se min adresse ud fra mit kortnummer og
Bank. At sætte en æquivalens mellem Bankens registrerinsssted og kundens
bopæl er nok ikke det smarteste. Banker må gerne drive forretning med
kunder der bor i udlandet.
Nu har jeg heller ikke noget overtræk på mit paypal konto, jeg kan kun
trække fra indestående.

hilsen

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Jørgen Angel

Dato : 19-12-04 18:19

> Hold da op noget bøvl.

Ja, det var godt nok en gang bøvl. De undskyldte mange gange besværet,
men det var nye alftaler mellem EU og US der gjorde det
(anti-hvidvaskning).

> Jeg meldte mig bare til hos Paypal europe med min bankforbindelse i
> Eurozonen.

Jeg har været hos PayPal fra før de blev tvunget til at have en EU-afd.
Det er måske forskellen...

> AFIAK kan Paypal ikke se min adresse ud fra mit kortnummer og
> Bank.

Det tror jeg heller jeg sagde. Blot at de fra reg. og konto# kan se land
og pengeinstitut.

> At sætte en æquivalens mellem Bankens registrerinsssted og kundens
> bopæl er nok ikke det smarteste. Banker må gerne drive forretning med
> kunder der bor i udlandet.

Men de skal sikkert kende kundens adr. så skattevæsenet kan følge med.
Måske hænger det sammen med at de har fjernet loftet for hvor meget jeg
kan trække hjem, men emsige, det var de.

> Nu har jeg heller ikke noget overtræk på mit paypal konto,

Det tror jeg slet ikke kan lade sig gøre.