Samsung Rw13EBSS vinkøleskab
Fra : Kim Christiansen

Dato : 06-12-04 23:35

Hej
Jeg har fået den ide, at jeg behøver et vinkøleskab for at opbevare mine
vine korrekt, da min kælder er for varm.
Jeg har lige set at El-Giganten har dette vinkøleskab på tilbud til 1.699,-.
Er der nogen i dette forum,der har erfaring med det?
Jeg er lidt i tvivl om det sørger for den rette luftfugtighed og
ventilation.

På forhånd tak

Mvh Kim Christiansen

Fra : Bo Warming

Dato : 07-12-04 00:32

"Kim Christiansen" <vk@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der nogen i dette forum,der har erfaring med det?
> Jeg er lidt i tvivl om det sørger for den rette luftfugtighed og

Kan det lave isterninger.Jeg vil have et der kan lave det i julegave - hvor
købes sådant?

Hvordan har luftfugtighed betydning for vin?

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 07-12-04 00:49

Bo Warming wrote:

> Kan det lave isterninger.Jeg vil have et der kan lave det i julegave
> - hvor købes sådant?

Nej, vinkøleskabe kan ikke lave isterninger, men du kan købe dyre
amerikanske køleskabe, der kan (det er dem med to døre ved siden af
hinanden).

Udover det kan man nu både i Punkt 1, Elgiganten og lignende steder får
maskiner kun til at lave isterninger. Disse er ikke særlig dyre.

> Hvordan har luftfugtighed betydning for vin?

Proppen, såfremt den er lavet af kork i hvert fald, kan nedbrydes i meget
tørre miljøer. Muligvis også i meget fugtige.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Kim Christiansen

Dato : 07-12-04 00:51

Hej Bo

> Kan det lave isterninger.Jeg vil have et der kan lave det i julegave -
> hvor
> købes sådant?
Nej, det kan ikke lave isterninger. Det er kun beregnet til at opbevare vin
ved den rette temperatur.

> Hvordan har luftfugtighed betydning for vin?
www.vinskabet.dk kan du læse alt om opbevaring af vin under de rette
forhold.

Her står bla. "Opretholdelsen af et højt niveau af fugtighed er en
nøglefaktor, hvis korkpropperne skal bevare deres forseglingseffekt og
tæthed. Den ideelle fugtighed skal være højere end 50"

Mvh Kim

Fra : Bo Warming

Dato : 07-12-04 08:36

> På www.vinskabet.dk kan du læse alt om opbevaring af vin under de rette
> forhold.

Men er der noget der taler imod min nedenstående "glædesdræbende kynisme"::

> Her står bla. "Opretholdelsen af et højt niveau af fugtighed er en
> nøglefaktor, hvis korkpropperne skal bevare deres forseglingseffekt og
> tæthed. Den ideelle fugtighed skal være højere end 50"

"Snobberi er eneste grund til at korkpropper stadig bruges til vin i
Danmark", belærtes jeg af cand.polyt Gustav Rothe, chef for Irmas
kemi-afdeling, der dog ikke turde gå over til metalskruepropper i 60erne, da
han stod bag Præstetanker og Nonneblod.(som dengang havde det rationelle
metallukke)
For vinkenderne, der begejstredes ved Børge Olsen sortimentet, viste sig at
være fuldt så snobbede som Skjold Burne fans.
At være modig og fornufts-styret havde kostet markedsandele.