Fisk til Sushi
Fra : Tom Frank

Dato : 06-12-04 09:44

Hej,

Planlægning af nyårsaften er hermed indledt for mit vedkommende. Da
Sushi er en del af menuen har jeg følgende spørgsmål ??

Nogen anbefaling af Sushi udover laks, tun og tiger-rejer ??

Hvor kan man få man frisk og godt Sushi fisk i Københavnsområdet ??

Og er de frosset før eller skal man selv hjem og fryse dem pga. risiko
for orme ??

Hvor kan man købe tilbehør og redskab, wasabi, eddike til ris mm. ??

Evt. gode tips og fidusser er velkommen samt websites til samme.

/Tom

Fra : Bo Warming

Dato : 06-12-04 12:23

Rå sildefiletter er fortræffelige - især hvis rigeligt med revet ingefør

Fra : Ole Stigaard

Dato : 06-12-04 13:34

On 6 Dec 2004 00:44:14 -0800, Tom Frank <tofran@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Sushi er en del af menuen har jeg følgende spørgsmål ??
>
> Nogen anbefaling af Sushi udover laks, tun og tiger-rejer ??
Hellefisk er også meget lækkert.

> Hvor kan man få man frisk og godt Sushi fisk i Københavnsområdet ??

Alle fiskehandlere med _frisk_ (som i hevet op i forgårs, frosset 24 timer
og ligger nu klar på is...) fisk.
Jeg handler selv enten i Illum (dyrt!)eler ISO på Vermlandsgade.
Der er flere der har anbefalet The Fisherman på Værnedamsvej, og jeg vil
selv ikke gå af vejen for at købe det i fiskehandleren på Holmbladsgade.
Endelig er der hvis Københavnsområdet er lig med HUR også fiskehandleren
på havnen i Gilleleje!

> Og er de frosset før eller skal man selv hjem og fryse dem pga. risiko
> for orme ??

Spørg fiskehandleren om fisken har været frosset. Hvis han ikke ved det så
handel et andet sted. Har den ikke været frosset, så gør det selv.

> Hvor kan man købe tilbehør og redskab, wasabi, eddike til ris mm. ??

Den kinesiske købmand ved Nørreport, på hjørnet af Istedgade ved
bagindgangen til Hovedbanegården (en høj kælder), i ISO, Irma...
Efterhånden har de fleste supermarkeder vel grundudstyret, men prøv et
asiamarked.

> Evt. gode tips og fidusser er velkommen samt websites til samme.

Gør dig umage med risen. Oplevelsen af sushi bliver noget træls, hvis det
er en klæg bolle af sammenklistret 'grød' der er under fisken
Prøv en søgning i gruppen (google groups) på sushi. Der har været en del
gode tråde gennem de sidste år om det.

Mvh Ole S

--
My mailaccount is not read. Please use news'ad'stigaard'dot'net
Jeg læser ikke post til denne adresse. Brug istedet

Fra : Du er hvad du spiser~

Dato : 06-12-04 22:16

Frisk fisk for en god ordens skyld.
Fisken skal ligge på is, helst helt dækket for at køle over hele fisken.
Køb aldrig filet. Det er svært at sige præcis hvor gammel fisken er.
Frisk fisk har følgende karakteristika:
1.Lugt af hav og frisk tang - Kan du ikke lugte noget har du enten dårlig
lugtesans eller også er fisken halvgammel.
2. Blodrøde gæller
3. Slimet på gællerne må ikke trække tråde og skal være klart.
4. Lugt inde i bughulen på den rensede fisk skal også være som 1.
5.Tryk med fingeren fisken på ryggen. Tager det over 5 sekunder før bulen
retter sig ud er det et tegn på gammel fisk.
6. Se fisken i øjnene.Er de glasklare og let buede =OK
7. Hold om fisken i fri luft. Virker den stiv er det et godt tegn.
Selvom fiskehandleren påstår, at den er fanget igår, kan den havde været ude
for mange temperaturbelastninger og teoretisk være flere dage gammel. Der er
ofte lang vej fra fangstområde til fiskehandlerens disk.

Jeg køber min fisk ude på det rigtige Fisketorv på Østerbro. Her handles der
engros. De er ubehøvlede allesammen og nogle banditter, men du har større
valgmuligheder. Prisen er også værd at gå efter.
Få altid en pose med is til at opbevare fisken i.

Mht til frysning. Din fryser derhjemme er nok det bedste bud på en god
frysning, hvis du ellers kan indstille din fryser til superfrys og du ikke
pakker fisken for tæt.
Hvis du har valgt en god og frisk varer, kan den godt tåle en frysning hos
dig.
Det er min erfaring som med fileter, at man ikke kan kontrollere kvaliteten
før det er for sent.
Dansk fødevarelov siger at fisk, som skal fortæres rå solgt fra en
restaurant, skal være frosset i mindst 24 timer ved -18°C. Men det er en
livrem og seler lov. Har fisken orm eller nematoder, kan du selv se dem når
du filetere fisken hjemme, som nogle små tynde strenge. De ses i danske
fisk. Så skal de fryses, men hvis du ikke kan se dem, er der sandsynligvis
ikke nogle. Og fisken har bedre af ikke at blive frosset. Køber du laks,
køber du norsk opdrættet fisk. De bliver fodret, så her er chancen for orm
meget lille.
Jeg kan yderligere anbefale frisk tun, pighvar og hel frisk sild.
Køber du tun skal du lige være opmærksom på om kødet har en naturlig rød
farve. Der er kommet nogle produkter tun på markedet, som er overnaturligt
røde, da de er pakket i CO2, hvilket forstærker de røde blodlegemer.
Fiskekødet ser frisk ud, men de er ofte gamle og du risikere at få
histaminforgiftning.

Henrik

Fra : Bo Warming

Dato : 06-12-04 23:23

"Du er hvad du spiser." <eurojunior@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
når
> du filetere fisken hjemme, som nogle små tynde strenge. >

Dette er et æstetisk og bagatelproblem, for ingen er i DK blevet syge af orm
eller nematoder fra fisk.

Du har ret i at levnedsmiddellovgivningen er LIVREM OG SELER - rent
hysteri - som til nød havde berettigelse vedr svine og oksekød før
slagerierne fik køleskabe.

Jeg har i Japan provokeret ved at spise nematode(-agtig fremmedlegeme) på
alt-godt-fra-havet måltid, og det smagte normalt . Sfølig gav det ikke
symptomer af nogen art.