Maling af dørkarme:
Fra : dsh

Dato : 06-12-04 20:31

Hej alle,

Jeg skal have malet mine dørkarme.
Der ser ud til at være 2 lag maling allerede nu. Skal dette fjernes helt
før jeg maler ovenpå, eller vil det være tilstrækkeligt at slibe,
afrense, grunde og male igen ... Og i så fald, hvor meget skal jeg slibe
på den gamle maling?

pft.

--
Daniel Henriksen
dsh [at] vip.cybercity.dk

Soccer Games Homepage:
http://sgh.soccergaming.com

Fra : Marco

Dato : 06-12-04 21:56

"dsh" <dsh@vip.cybercity.dk> skrev:

> [...]
> før jeg maler ovenpå, eller vil det være tilstrækkeligt at slibe,
> afrense, grunde og male igen ... Og i så fald, hvor meget skal jeg slibe

Nøjes med at mattere den eksisterende mailng.
Nu bruger du jo mellemmaling, hvilket altid er en god idé grundet senere
påførings- samt glansegenskaber, så slib kun let hen over karmene.
Hvis der forefindes løbere, penselstrøg eller rullespor, kan du jo slibe ned
til jævn overflade.

Marco / Kolonihaveportal.dk

Fra : dsh

Dato : 06-12-04 21:06

> [...]
> påførings- samt glansegenskaber, så slib kun let hen over karmene.
> Hvis der forefindes løbere, penselstrøg eller rullespor, kan du jo slibe ned

Ok, tak.
Jeg frygtede at jeg skulle igang med det store slibearbejde.

--
Daniel Henriksen
dsh [at] vip.cybercity.dk

Soccer Games Homepage:
http://sgh.soccergaming.com

Fra : Jørn Vind

Dato : 06-12-04 22:29

Hej Daniel:

Først skal du rense af med grundrens - evt. to gange så du er sikker på at
alt fedtstof er væk. Flügger har en udmærket en af slagsen. Evt. vask af med
vand med en let eddikesyreopløsning så alle sæberester fra grundrens er
fjernet.

Derefter skal du slibe ned så den gamle maling bliver mat.

Er der ujævnheder i den gamle maling, slibes disse ujævnheder væk - evt.
spartles først hvis ujævnhederne er dybe.

Grunding - afhængig af hvor stort farveskiftet er. Hvis den nye og gamle
farve ligger nogenlunde op af hinanden er det fint med slutmaling / - farve
to gange.

Husk - jo højere glans den nye maling har, jo lettere ses evt. ujævnheder.
Med andre ord, jo mere omhyggelig skal du være med at få slebet ujævnheder
væk.

Mvh

Jørn Vind

Hvor

Fra : dsh

Dato : 06-12-04 22:58

> [...]
> Med andre ord, jo mere omhyggelig skal du være med at få slebet ujævnheder

Tak for det uddybende svar .. men hvorfor egentlig rense *før* man
sliber. 'Sliber' man ikke bare fedtstoffer væk så?

I mine øjne virker det lidt omvendt, ok, jeg er heller ikke maler =)

--
Daniel Henriksen
dsh [at] vip.cybercity.dk

Soccer Games Homepage:
http://sgh.soccergaming.com

Fra : Jørn Vind

Dato : 06-12-04 23:11

Hej igen Daniel:

> Tak for det uddybende svar .. men hvorfor egentlig rense *før* man sliber.
Hvis ikke du renser først, "arbejder" du evt. fedtstof ned i de fine
slibespor, dermed bliver det vanskeligere at fjerne fedtstoffet, da
overfladen efter slibning er blevet større. Ligeledes - det er altid lettere
at rense en glat overflade end en ru (når slibningen er foretaget)

>'Sliber' man ikke bare fedtstoffer væk så?
Du kan ikke slibe fedstoffet væk - det vil blive siddende på sandpapiret -
det bliver bare "bedre" fordelt på det du skal male - og det tror jeg ikke
lige er en fordel.

Lige for at give et eksempel:
Medens jeg endnu var et ungt menneske, arbejdede jeg i nogle af mine
sommerferier hos en autolakerer. Når vi fik en bil ind til reparation eller
hellakering, var det første vi gjorde, at vaske denne over med
siliconefjerner - først derefter gik vi igang med slibning.

Mvh

Jørn Vind

Fra : dsh

Dato : 06-12-04 23:24

> [...]
> overfladen efter slibning er blevet større. Ligeledes - det er altid lettere
> at rense en glat overflade end en ru (når slibningen er foretaget)

Ok, forstået, tak igen.

--
Daniel Henriksen
dsh [at] vip.cybercity.dk

Soccer Games Homepage:
http://sgh.soccergaming.com

Fra : John Vedsegaard

Dato : 09-12-04 23:58

Hej Daniel

Først, skaller dine dørkarme? Så skal ALT løstsiddende maling fjernes.
Vask, afhænger af hvor fedtede karmene er, er de normalt vedligeholdt er det
måske slet ikke nødvendigt!

Behandling i øvrigt.
Slibning til ensartet flade korn 120.
Mellemmaling.
Pletspartling med acrylspartelfarve.
Mellemslibning korn 120.
Pletmaling (de spartlede steder).
Fugning af revner (husk at vaske efter med rent vand, der må ikke side
rester tilbage, da det ikke kan slibes væk).
Maling i ønsket glans (lakfarve), man kan få acryl eller latex produkter,
latex sidder fast på næsten alt og man kan ofte også bruge disse produkter
som mellemmaling.
Evt. mellemslibning (korn 120 eller finere).
Evt. 1-2 lag ekstra med ovenstående, til fuld dækning.

--
God arbejdslyst
Malermester John Vedsegaard

www.taform.dk