/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Tvist; gren fra nabotræ ind over skellinie~
Fra : Henrik Juul


Dato : 06-12-04 09:46

Hejsa.

Sikkert et gammelkendt problem, men her er det altså igen.

En gren fra naboens træ går ind over skellinien og ind over ens egen
grund.- Må man save den af?

Mvh
Henrik

 
 
Lars K. (06-12-2004)
Kommentar
Fra : Lars K.


Dato : 06-12-04 09:58


"Henrik Juul" <h1e2n3r4i5k@1janning-2juul.dk (fjern tallene)> skrev i en
meddelelse news:fp48r0hn8hamu6ep7n94i6gcf3boovukqs@4ax.com...
> Hejsa.
>
> Sikkert et gammelkendt problem, men her er det altså igen.
>
> En gren fra naboens træ går ind over skellinien og ind over ens egen
> grund.- Må man save den af?
>
> Mvh
> Henrik

Ja, alt hvad der rager ind over din grund har du ret til at
fjerne!!!!!!!!!!!!!!



Henrik Juul (06-12-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Juul


Dato : 06-12-04 10:38

Seriøst?

/Henrik

On Mon, 6 Dec 2004 09:58:03 +0100, "Lars K." <anonym@tiscali.dk>
wrote:

>
>"Henrik Juul" <h1e2n3r4i5k@1janning-2juul.dk (fjern tallene)> skrev i en
>meddelelse news:fp48r0hn8hamu6ep7n94i6gcf3boovukqs@4ax.com...
>> Hejsa.
>>
>> Sikkert et gammelkendt problem, men her er det altså igen.
>>
>> En gren fra naboens træ går ind over skellinien og ind over ens egen
>> grund.- Må man save den af?
>>
>> Mvh
>> Henrik
>
>Ja, alt hvad der rager ind over din grund har du ret til at
>fjerne!!!!!!!!!!!!!!
>


Henning Sørensen (06-12-2004)
Kommentar
Fra : Henning Sørensen


Dato : 06-12-04 11:03

Nej!!!

Du må fjerne grene, som generer din færdsel på din egen jord (dvs op til ca
2 meter med mindre du har brug for at få biler ind eller ud under grenene).
Hvis grenene er farlige pga råd skal din nabo klippe dem ned.

Se evt. hegnslovens §19 stk 2 og 3:

Stk. 2. Grene, som vokser ind gennem hegnet eller så tæt hen over
hegnet, at dette herved udsættes for beskadigelse, eller som er til ulempe
for den for naboejendommens drift nødvendige færdsel med redskaber, maskiner
og køretøjer, er naboen berettiget til at afkappe i skellinien.
Stk. 3. Grene, der på grund af alder, råd el. lign. skønnes at være
farlige for sikkerheden på naboejendommen, kan hegnsynet efter naboens
begæring pålægge ejeren at fjerne.


Hvis du klipper hårdere end nødvendigt jfr §19.2 kan du i værste fald gøre
dig skyldig i hærværk (du har ødelagt naboens træ) og tyveri (du har fjernet
det afklippede materiale), og ovenikøbet få et erstatninskrav for hærværket.

Hvis dine grene ikke er omfattet af §19.2 eller §19.3 skal du over i de
almindelige naboretlige regler, hvor du enten må lave en mindelig ordning
med din nabo (skriv den for alt i verden ned og sæt underskrifter på) eller
føre sagen ved en domstol.

Mvh

Henning

"Henrik Juul" <h1e2n3r4i5k@1janning-2juul.dk (fjern tallene)> wrote in
message news:53a8r0du3o6d7gpokftgeen5b00eja3c4i@4ax.com...
> Seriøst?
>
> /Henrik
>
> On Mon, 6 Dec 2004 09:58:03 +0100, "Lars K." <anonym@tiscali.dk>
> wrote:
>
> >
> >"Henrik Juul" <h1e2n3r4i5k@1janning-2juul.dk (fjern tallene)> skrev i en
> >meddelelse news:fp48r0hn8hamu6ep7n94i6gcf3boovukqs@4ax.com...
> >> Hejsa.
> >>
> >> Sikkert et gammelkendt problem, men her er det altså igen.
> >>
> >> En gren fra naboens træ går ind over skellinien og ind over ens egen
> >> grund.- Må man save den af?
> >>
> >> Mvh
> >> Henrik
> >
> >Ja, alt hvad der rager ind over din grund har du ret til at
> >fjerne!!!!!!!!!!!!!!
> >
>



Henrik Juul (06-12-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Juul


Dato : 06-12-04 11:21

Tak for et fyldigt og godt svar!

Mine svigerforældre har fået savet en gren af, som ikke umiddelbart
kan placeres i hverken §19 stk 2 eller 3.
Grenen havde tidligere været genstand for diskussion, men mine
svigerforældre har hele tiden afvist, at den skulle saves af, da det
ville ændre træets karakteristik væsentligt. I går, da de kommer hjem,
er den så endeligt savet af af naboen. Hvad gør de nu??

/Henrik

On Mon, 6 Dec 2004 11:03:19 +0100, "Henning Sørensen" <soe@vejle.dk>
wrote:

>Nej!!!
>
>Du må fjerne grene, som generer din færdsel på din egen jord (dvs op til ca
>2 meter med mindre du har brug for at få biler ind eller ud under grenene).
>Hvis grenene er farlige pga råd skal din nabo klippe dem ned.
>
>Se evt. hegnslovens §19 stk 2 og 3:
>
> Stk. 2. Grene, som vokser ind gennem hegnet eller så tæt hen over
>hegnet, at dette herved udsættes for beskadigelse, eller som er til ulempe
>for den for naboejendommens drift nødvendige færdsel med redskaber, maskiner
>og køretøjer, er naboen berettiget til at afkappe i skellinien.
> Stk. 3. Grene, der på grund af alder, råd el. lign. skønnes at være
>farlige for sikkerheden på naboejendommen, kan hegnsynet efter naboens
>begæring pålægge ejeren at fjerne.
>
>
>Hvis du klipper hårdere end nødvendigt jfr §19.2 kan du i værste fald gøre
>dig skyldig i hærværk (du har ødelagt naboens træ) og tyveri (du har fjernet
>det afklippede materiale), og ovenikøbet få et erstatninskrav for hærværket.
>
>Hvis dine grene ikke er omfattet af §19.2 eller §19.3 skal du over i de
>almindelige naboretlige regler, hvor du enten må lave en mindelig ordning
>med din nabo (skriv den for alt i verden ned og sæt underskrifter på) eller
>føre sagen ved en domstol.
>
>Mvh
>
>Henning


Holst (06-12-2004)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 06-12-04 11:47


Henrik Juul wrote:

> Tak for et fyldigt og godt svar!
>
> Mine svigerforældre har fået savet en gren af, som ikke umiddelbart
> kan placeres i hverken §19 stk 2 eller 3.
> Grenen havde tidligere været genstand for diskussion, men mine
> svigerforældre har hele tiden afvist, at den skulle saves af, da det
> ville ændre træets karakteristik væsentligt. I går, da de kommer hjem,
> er den så endeligt savet af af naboen. Hvad gør de nu??

For det gode naboskabs skyld gør de ikke noget. Er det værd at blive
fjender med sin nabo?



Henning Sørensen (06-12-2004)
Kommentar
Fra : Henning Sørensen


Dato : 06-12-04 15:12


"Henrik Juul" <h1e2n3r4i5k@1janning-2juul.dk (fjern tallene)> wrote in
message news:tbc8r05nnbltd8i73dlg3uo29fkctt1k23@4ax.com...
> Tak for et fyldigt og godt svar!
>
> Mine svigerforældre har fået savet en gren af, som ikke umiddelbart
> kan placeres i hverken §19 stk 2 eller 3.
> Grenen havde tidligere været genstand for diskussion, men mine
> svigerforældre har hele tiden afvist, at den skulle saves af, da det
> ville ændre træets karakteristik væsentligt. I går, da de kommer hjem,
> er den så endeligt savet af af naboen. Hvad gør de nu??
>
> /Henrik
>

De overvejer om grenen er værd at blive uvenner med naboen over. Hvis de
allerede er døds-fjender, er der selvfølgelig ikke så meget at tabe - eller
vinde...

Men det kører således:

1. Politianmeldelse af hærværk mod træet. Hvor meget politiet gør, kommer
selvfølgelig an på hvad der ellers sker i byen. Men det er vigtigt at
papirerne er i orden. Det er jo vanskeligt at vide hvem der præcist har
savet grenen af - naboen kunne være et godt bud, men naboen kunne jo
fortælle at han kom hjem fra arbejde en dag for at finde grenen savet over
af ukendte gerningsmænd. Det vil være politiets opgave at undersøge dette.

2. Udtage stævning mod gerningsmanden med krav om et nyt træ. Det vil koste
r..... ud af bukserne for alle parter, men det er ikke desto mindre hvad der
skal gøres. Om der så indgåes et forlig med en erstatning for træet/grenen
er så en anden ting.

Det er selvfølgelig en stor omgang at sætte i gang, og hvis politiets
efterforskning ikke kan fastslå en gerningsmand bliver det selvfølgelig
svært. Derfor skal det også overvejes hvor meget bøvl grenen er værd - men i
en god nabostrid er det som regel sekundært i forhold til at parterne begge
vil stå på deres ret.

Mvh

Henning



Emil (06-12-2004)
Kommentar
Fra : Emil


Dato : 06-12-04 13:39

On Mon, 6 Dec 2004 11:03:19 +0100, Henning Sørensen wrote:

>Nej!!!
>Du må fjerne grene, som generer din færdsel på din egen jord (dvs op til ca
>2 meter med mindre du har brug for at få biler ind eller ud under grenene).


Det er nemlig korrekt.
Hvis man vil vide lidt mere om andre tilfælde, er der god læsning
http://www.hegnsloven.dk/ under Praksis -> Retspraksis, hvor
der refereres til nogle grænsetilfælde.


m.v.h. Emil

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408901
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste