Lave "falsk" flybillet til gavekort(fødsel~
Fra : bj

Dato : 06-12-04 12:15

Hej

Jeg vil gerne lave en falsk flybillet som et gavekort. Er der nogen der kan
hjælpe?

Jeg ved ikke om man ligefrem kan finde noget sådant på nettet, men er der
nogen der kan hjælpe vil jeg blive meget glad.

på forhånd tak.

bj

X-postet i dk.forbruger, dk.fritid og dk.fritd.rejse

Fra : Holst

Dato : 06-12-04 12:48

bj wrote:

> [...]
>
> Jeg ved ikke om man ligefrem kan finde noget sådant på nettet, men er der
> nogen der kan hjælpe vil jeg blive meget glad.

Nu til dags er det vist oftest elektroniske. Man viser blot sit
kreditkort ved skranken, og så finder computeren selv billetten i systemet.

Fra : Martin Bak

Dato : 06-12-04 14:07

"bj" <b_hoejgaard@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg ved ikke om man ligefrem kan finde noget sådant på nettet, men er der
> nogen der kan hjælpe vil jeg blive meget glad.

Det skal være meget tydeligt, at der er tale om en falsk billet. Ellers kan
du gøre dig skyldig i dokumentfalsk. En ret alvorlig ting. Billetten må
under ingen omstændigheder kunne forveksles med en ægte billet til et ægte
luftfartsselskab.

--
Martin
http://www.martinbak.dk/ - ny julesang

Fra : Alex Linaa

Dato : 06-12-04 14:56

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> under ingen omstændigheder kunne forveksles med en ægte billet til et ægte

Men ellers er det da ikke så svært at finde et brugbart billede:

http://images.google.dk/images?hl=da&lr=&q=airline+ticket&btnG=S%C3%B8g

Google er din ven :)

/Alex

Fra : blue

Dato : 06-12-04 16:04

> [...]

> kan du gøre dig skyldig i dokumentfalsk. En ret alvorlig ting. Billetten
> må under ingen omstændigheder kunne forveksles med en ægte billet til et

Det er ikke korrekt. Det er ikke dokumentfalsk at lave en efterligning af en
flybillet, så længe den ikke anvendes i et retsforhold - se straffelovens §
171.

Fra : Martin Bak

Dato : 06-12-04 16:29

"blue" <dont@try.et> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er ikke korrekt. Det er ikke dokumentfalsk at lave en efterligning af
> en flybillet, så længe den ikke anvendes i et retsforhold - se
Ok. Jeg undskylder. Jeg mente bestemt at jeg vidste osv....

Fra : Anja Nielsen

Dato : 06-12-04 21:45

> [...]
en
> flybillet, så længe den ikke anvendes i et retsforhold - se straffelovens

Denne betragtning er jeg så ikke enig i, da §171,1 udelukkende definerer,
hvad dokumentfalsk er, hvorfor du er nødt til at læse § 171,2, der definerer
et dokument og § 171,3 der definerer falsk først.

For at der er tale om et dokument skal der være tale om en skriftlig
tilkendegivelse med meningsindhold, jf. § 171,2, hvorfor en falsk flybillet
juridisk set kan betragtes som et dokument. Derudover skal der være tale om
noget falsk, og det er der, hvis
1) Dokumentet hidrører ikke fra den, der står påført som udsteder eller
2) Når en anden end udstederen går ind og ændrer et dokument

For at der kan være tale om dokumentfalsk, skal der ske en fuldbyrdelse, og
denne betingelse er opfyldt i det øjeblik, at den falske flybillet bliver
givet væk i gave. Yderligere skal man have til hensigt at skuffe nogen, og
dette er ret afgørende for, om der er tale om dokumentfalsk. Hvis
flybilleten bliver lavet for at modtageren skal tro, at der er tale om en
rigtig flybillet, er der ingen tvivl om, at der er tale om dokumentfalsk,
men er billetten derimod lavet som en slags bevis på, at modtageren har en
rejse til gode, kan der ikke statueres dokumentfalsk.

Mvh.
Anja

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 07-12-04 19:54

"Anja Nielsen" skrev 06.12.2004 21:44:

> [...]
> rigtig flybillet, er der ingen tvivl om, at der er tale om dokumentfalsk,

For det første har spørgeren udtrykkeligt tilkendegivet, at det ikke er
meningen, at den skal "snyde" modtageren, og det er også på den baggrund
"blue" svarer. For det andet er det nok tvivlsomt om det at give billetten
væk som gave lever op til kravet om at skuffe i retsforhold.

> men er billetten derimod lavet som en slags bevis på, at modtageren har en
> rejse til gode, kan der ikke statueres dokumentfalsk.

Det er korrekt.

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : bj

Dato : 06-12-04 18:52

> [...]
> kan du gøre dig skyldig i dokumentfalsk. En ret alvorlig ting. Billetten
> må under ingen omstændigheder kunne forveksles med en ægte billet til et

det er jeg klar over, derfor ville jeg netop høre om dette

bj

Fra : Niels C. Grønlund

Dato : 06-12-04 23:26

Hvis BJ kan vente til imorgen, kan jeg scanne en en brugt Billet og et
ubrugt boardingpass.Og maile det til BJ.

I det tilfælde må bj lige give en lyd fra sig på n c g (snabel a) post10
Punktum tele punktum dk

Fra : Niels T

Dato : 06-12-04 14:52

"bj" <b_hoejgaard@mail.dk> wrote in message
> Hej
>
> Jeg vil gerne lave en falsk flybillet som et gavekort. Er der nogen der
> kan hjælpe?

Hvad med evt. at lave et boarding pass... de er nok noget nemmere at strikke
sammen i f.eks. word. husk dog at bruge et falsk flyselskab eller lignende..

tjek
http://www.nik.co.uk/weblog/images/sitges_airline_ticket.jpg
og
http://www.lozone.com/Library/ScrapBook////My_Life/1990-1999/1998/1998-12-25-Airline_Ticket.jpg

Hygge,
Niels T

Fra : Rikke og Michal

Dato : 06-12-04 21:52

Hej BJ,

Jeg har en kasse med ubrugelig flybilletter liggende, som min datter leger
med. Måske jeg kunne sende dig et par stykker og du selv kan skrive på dem.
Så har i hvertfald noget der er nær en rigtig flybillet.

Med venlig hilsen

Rikke

---

Fra : bj

Dato : 06-12-04 23:30

Vil du gøre det for mig? det kunne være rigtigt fedt.

skriv til mig ved at fjerne "75" i mailadressen.

bj

Fra : RejserNU.dk

Dato : 08-12-04 10:05

Hej BJ

Og så er det lige at jeg meget gerne ville vide hvordan du har planlagt at
Rikke skal putte en
ægte flybillet ned i en email ?

Se det var et trick jeg meget gerne ville lære

Hilsen
Lars
http://www.RejserNU.dk

Fra : John

Dato : 08-12-04 18:10

"RejserNU.dk" <RejserNU@rejsernu.dk> skrev i en meddelelse
> Hej BJ
>
> Og så er det lige at jeg meget gerne ville vide hvordan du har planlagt at
> Rikke skal putte en
> ægte flybillet ned i en email ?

Har du overvejet om det måske var for at udveksle adresse(r) - og at de
måske ikke var interesserede i at gøre det her i gruppen

Mvh

John