Afinstallering af programmer
Fra : Zach

Dato : 06-12-04 08:29

Hej

Hvordan er den korrekte metode til afinstallering af programer på Mac?

Zach

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 06-12-04 10:17

"Zach" <zach(sletdette)@privat.dk> writes:

> Hej
>
> Hvordan er den korrekte metode til afinstallering af programer på Mac?

Træk dem i papirkurven og tøm den. Et "normalt" mac program er i
virkeligheden et arkiv, der indeholder alle programfiler (lidt som
Java jar-filer). Derfor kan man nøjes med at slette selve
programmet. Det er så op til den enkelte bruger på maskinen, at
slette evt. præference fra "Indstillinger" mappen i hjemmemappen.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Lone Schmidt

Dato : 06-12-04 20:18

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> [...]
> programmet. Det er så op til den enkelte bruger på maskinen, at
> slette evt. præference fra "Indstillinger" mappen i hjemmemappen.

Der er en nogle programmer hvor man ganske enkelt kører install igen, og
på et tidspunkt får man mulighed for uninstall. Det er altid en god ide
at læse "READ ME", for der står typisk også om afinstallering.

Ellers gør jeg det, at jeg skriver programmets navn (brug copy/paste) i
søgefeltet, der er i vinduet. Så kommer der altid de filer der ligger i
cashe, preferencer, appl. support, og andre steder. Når du klikker på
een af dem, vises der en sti forneden, hvor de ligger. Derefter sletter
jeg allesammen.

Jeg ved ikke om der er filer, som ikke kommer med, når man bruger den
metode, det må de andre fortælle
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-12-04 21:11

In article <86brd73hwd.fsf@dusk.gen-v.net>,
> [...]

> programmet. Det er så op til den enkelte bruger på maskinen, at
> slette evt. præference fra "Indstillinger" mappen i hjemmemappen.

Og den ligger vel normalt i Bibliotek-mappen. Men det er vel ikke nogen
ulykke, hvis man ikke får slettet indstillingerne. Når programmet er
væk, bliver de ikke åbnet, så vidt jeg ved, og så tager de ikke
processor-kraft eller noget. Men er der ikke programmer, der lægger et
eller andet inde i styresystemet? Virex 7.5.x antivirus sætter da nogle
processer i gang iflg. Aktivitetsovervågning, selv om programmet
overhovedet ikke har været tændt. De må da på én eller anden måde blive
aktiveret under opstarten.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-12-04 17:38

> [...]
> væk, bliver de ikke åbnet, så vidt jeg ved, og så tager de ikke
> processor-kraft eller noget. Men er der ikke programmer, der lægger et

Enkelte programmer installerer egne globale framworks, kerneudvidelser,
startscripts osv. Typisk er der tale om utilities eller servere.

nogen installerers under selve /Library /System eller /usr, mens andre
og "pÆnere" programmer blot installerer et startscript under /Library
der starter en service, der kan lige i en .app pakke et vilkårligt sted
på disken. Den slags programmer er selvfølgelig lettere at komme af med.

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-12-04 00:39

In article <1gog6fc.1pifptrc2vqkfN%nospam@reippuert.dk>,
nospam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> [...]
> /Library der starter en service, der kan lige i en .app pakke et
> vilkårligt sted på disken. Den slags programmer er selvfølgelig

Jeg kan se, at Virex starter nogle processer, selv om programmet ikke er
startet. Det har jeg i hvert fald bemærket med ver. 7.5.1. De fleste
bruger faktisk ikke nogen processorkraft. Dog er der baggrundsskanningen
Vshield, der æder 14 % her på min gamle iMac 233. Det er der i hvert
fald ikke råd til, da computeren i forvejen ikke er en væddeløbshest.
Hvis jeg slår det fra i Virex, holder den op med at skanne i baggrunden.
Men næste gang jeg tænder computeren, den har jo blæser, så jeg slukker
den altså pga. larmen, så skanner Vshield lystigt i baggrunden, når
Virex ikke har været åbnet. Men så snart jeg åbner Virex, så holder
Vshield op. Virex er jo indstillet til ikke at skanne i baggrunden. Er
det ikke meget pudsigt? Jeg har sikkert kun opdaget det, fordi min iMac
er så langsom.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster