En filmstump i .mov
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 05-12-04 23:47

Jeg har optaget lidt video med et Logitech Quick Cam. Jeg har rpøvet det
tidligere (nogle OSversioner tilbage). Det var under MacOS 9, og det
virkede fint nok.
Men nu virker driveren under 9 ikke mere, så jeg hentede en anden driver
til MacOS X, så virkede kameraet og der blev optaget. Ikke noget langt
klip, for ca. 3 min. fylder omkring 800 Mb
Jeg kan ikke komme til at se det. FIlen hedder blabla.mov og ikonet er
et QT ikon. Men når jeg dobbeltklikker starter min QT Player i X (v.
6.5.2), men jeg får en fejlmelding om at QT ikke kan genkende
filformatet (fejl -2048).
Kan heller ikke åbne inde fra QT selv, kan heller ikke importere i
iMovie (som åbenbart går via QT). Troede ellers, at iMovie netop gerne
ville importere .mov filer.

Hvad er galt? Versionen af QT Player er den nyeste iflg. QT-siden.
Er det noget med at skulle konvertere filen? Hvordan skal jeg i så fald
gøre det?

Har osse prøvet at åbne den i VLC viseren, som ellers skulle sluge alt?
Forgæves.

Gode råd modtages med kyshånd.

--
v.h.
Mich.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 07-12-04 23:50

Mich. Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> [...]
> gøre det?
>
> Har osse prøvet at åbne den i VLC viseren, som ellers skulle sluge alt?

Jeg håber virkelig, at der er nogen her som kan hjælpe med mit problem.
Det vil være lidt ærgerligt at miste filmklip. De kan ikke genskabes (en
familiefest) uden stor omkostninger.

Har lige opdaget, at driveren til Logitech Quick Cam på Logitechs
hjemmeside står som MacOS X til og med 10.2.8, og jeg er jo på 10.3.6.
Skulle det betyde noget? Kameraet kunne godt optage med den nævnte
driver, og jeg har jo en kæmpefil på ca. 800 Mb, så et eller andet er
der jo. Men jeg skulle gerne få det åbnet.

Anyone?

--
v.h.
Mich.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-12-04 00:26

> [...]

> Jeg håber virkelig, at der er nogen her som kan hjælpe med mit problem.
> Det vil være lidt ærgerligt at miste filmklip. De kan ikke genskabes (en

kamera softwaren bruger sikkert et codec som du ikke længere har
installeret. hit ud af hvilket codec der er atle om installer det i
quicktime og prøv igen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 09-12-04 21:08

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> kamera softwaren bruger sikkert et codec som du ikke længere har
> installeret.

Det der CODEC er det ikke den fussion mellem Arla og nogle hollandske
mælkebønder?

> hit ud af hvilket codec der er atle om installer det i
> quicktime og prøv igen

Du har fået mig til det, Morten, du har fået mig til RTFM Det gav
ikke rigtig noget, sikkert fordi jeg ikke véd mere om hvad Codec er end
ovenstående.

Men hvis det har noget med komprimeringsformat at gøre, så er løsningen
måske lige for? Kiggede i kameraets software/indstillinger i video. Der
er mange muligheder for komprimering, men som standard vælger den "Web
Cam Component Video", og det er sikkert det format kameraet har anvendt
på min filmstump. Prøvede lige at lave en lille test komprimeret i MPEG
4 (fordi der er kobjælde der ringer, når jeg ser navnet). Det virker
fint i både Quick Cam Playeren og i QT Player. Så det må vel fremover
være min standardindstilling? Der var osse noget Sorenson, det var vist
state of the art tidligere, men bruger man det mere?

Hvad gør jeg imidlertid med den gamle (forkerte) film? Er "Web Cam
Component Video" en codec og hvor skal jeg så finde det, der skal
installeres i QT? www.arla.com giver nok ikke det ønskede resultat?

P.S.: der kommer en meddelelse frem i Logitech Camera Control: "Jeg skal
opståen en video overførelse i nærværelse af benytter indeværende
overførelse"
Så den kontrol har jeg opgivet

--
v.h.
Mich.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-12-04 23:26

> [...]

> være min standardindstilling? Der var osse noget Sorenson, det var vist
> state of the art tidligere, men bruger man det mere?

Ikke rigtigt, inkodningen tager lang tid og MPEG4 varianterne (inkl
divx, xdiv og 3ivx) giver ofte bedre kvalitet. Det er muligt at din
maskine er for langsom til at kunne indkode MPEG4 realtime. Hvis det
hakker for meget kan du prøve motionJPEG. Det fylder dog ret meget på
dusken. (læg mærke til at jeg skrev "på" og ikke "i")

> Hvad gør jeg imidlertid med den gamle (forkerte) film? Er "Web Cam
> Component Video" en codec

ja

> og hvor skal jeg så finde det, der skal installeres i QT?

Du installerer selv samme Logitech SW på den maskine som filmen skal
afspilles på. Softwaren installerer nemlig en quicktime plugin med
logitechs codec.