Sølvblad
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-12-04 20:39

Jeg har med stor succes genanvendt Sølvblad i år, og det ser ud som om at de
vil kunne klare et 3. år, kan de det? De stod med fine diskrete gule
blomster hele sommeren og efterår.

Mine Kokarder var den nye plante der trak flest points hjem i år. Uafbrudt
og rigelig blomstring helt til midt november. Er der nogen staldtips til at
få dem til at overvintre sikkert?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-12-04 21:51

On Sun, 5 Dec 2004 20:38:32 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Jeg har med stor succes genanvendt Sølvblad i år, og det ser ud som om at de
>vil kunne klare et 3. år, kan de det? De stod med fine diskrete gule
>blomster hele sommeren og efterår.

Jeg har en formodning om at den kun er toårig, men jeg er ikke sikker.

>Mine Kokarder var den nye plante der trak flest points hjem i år. Uafbrudt
>og rigelig blomstring helt til midt november. Er der nogen staldtips til at
>få dem til at overvintre sikkert?

Hvis det er den som hedder Gaillardia på latin, så overvintrer de langt
bedre hvis man sørger for at fjerne visne blomster, og forhindre dem i
at sætte frø. Hvis først de sætter frø har de det med at dø lige så
stille...

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-12-04 22:12

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev

> Jeg har en formodning om at den kun er toårig, men jeg er ikke sikker.

Jeg har læst at den er toårig.

> [...]
> bedre hvis man sørger for at fjerne visne blomster, og forhindre dem i
> at sætte frø. Hvis først de sætter frø har de det med at dø lige så

Den har forsøgt at sætte frø hele sommeren, men jeg har fortløbende
afknipset gamle blomster.
Men jeg har lidt tvivl om nedklipning og vinterdækning.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-12-04 22:33

On Sun, 5 Dec 2004 22:11:51 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Den har forsøgt at sætte frø hele sommeren, men jeg har fortløbende
>afknipset gamle blomster.
>Men jeg har lidt tvivl om nedklipning og vinterdækning.

Jeg ville ikke klippe den ned før til foråret.
Og så måske dække med lidt gran og visne blade.
Men mere vigtigt er det at den står et veldrænet sted - hvis den står i
jord som er for "tung" og våd, så har den det med at udvintre (altså dø
i løbet af vinteren).

http://www.gartneriet.dk