Et par spg
Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 04-12-04 20:33

1. OS X alternativ til windowstaste+L i Windows? Altså låse alt input og
skærm uden at skulle logge ud.

2. Angive arbejdsgrupper/workgroup på windowsnetværk?

3. Jeg vil gerne bruge min PB med ekstern skærm, tastatur og mus.
Hvordan tænder og slukker jeg computeren uden at åbne skærmen? (har en
ide om at sætte PB i en vertikal holder, så den fylder mindst muligt på
skrivebordet. Det er nu jeg mangler en rigtig docking station...)

/JD

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-12-04 00:04

In article <41b210e9$0$33406$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
Jimmy Damsgård <xxx@xxx.dk> wrote:

> [...]
> en ide om at sætte PB i en vertikal holder, så den fylder mindst
> muligt på skrivebordet. Det er nu jeg mangler en rigtig docking

Det sidste kan jeg svare på: Bare sæt USB-stikket tiltastaturet i, mens
PowerBook er på vågeblus med lukket låg. Så vågner den uden at tænde for
skærmen.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 05-12-04 09:44

"Henrik Münster" skrev 05.12.2004 0:03:

> Det sidste kan jeg svare på: Bare sæt USB-stikket tiltastaturet i, mens
> PowerBook er på vågeblus med lukket låg. Så vågner den uden at tænde for
> skærmen.

Men spørgsmålet er vel, om PB'en kommer ordentligt af med varmen, hvis ikke
den er åben? Jeg har prøvet det med et par af mine tidligere PB'er, men de
blev meget varme.

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-12-04 14:06

In article <BDD888FB.10434%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk>,
Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote:

> Men spørgsmålet er vel, om PB'en kommer ordentligt af med varmen,
> hvis ikke den er åben? Jeg har prøvet det med et par af mine
> tidligere PB'er, men de blev meget varme.

Jeg har læst om fremgangsmåden hos Apple, så det burde da være
forsvarligt. Jeg ved heller ikke, om der kommer så meget varme ud på
oversiden. Bunden bliver meget varmere. Der er jo også en blæser, der
sender køleluft igennem. Endelig er skærmen slukket, så den producerer
jo ikke varme i det mindste.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 05-12-04 14:48

> Men spørgsmålet er vel, om PB'en kommer ordentligt af med varmen, hvis ikke
> den er åben? Jeg har prøvet det med et par af mine tidligere PB'er, men de
> blev meget varme.

Hjælper det ikke en del, at jeg har tænkt mig at finde en løsning, så
maskinen kan stå på siden? Jeg vil stille den på den bagerste lange
side, så jeg har kablerne væk og drevet i front. Dermed burde der være
god mulighed for at komme af med varmen, da det ikke er min erfaring at
det er tastaturet men bunden, der bliver varm. Nu skal jeg bare have en
smed til at lave sådan en holder i aluminium:)

/JD

Fra : Steen Larsen

Dato : 05-12-04 00:22

> [...]

> ide om at sætte PB i en vertikal holder, så den fylder mindst muligt på
> skrivebordet. Det er nu jeg mangler en rigtig docking station...)

Sæt /System Prefs/Security/Require password to wake ... or screen saver
Sæt /System Prefs/Screen Saver/Hot Corners til et af hjørnerne
Så skal du bare køre pilen ud i det hjørne når du vil låse skærmen.

/Applications/Utilities/Directory Access/SMB

Den sidste bliver nok svær men du behøver jo ikke at slukke den. Tast
ctrl+eject for dialog hvor du kan sætte den på vågeblus og aktiver den
igen med tryk på eksternt tastatur eller mus.

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 05-12-04 01:49

> Så skal du bare køre pilen ud i det hjørne når du vil låse skærmen.

Tjah det løser jo fint opgaven.

> /Applications/Utilities/Directory Access/SMB

nice..

> Den sidste bliver nok svær men du behøver jo ikke at slukke den. Tast
> ctrl+eject for dialog hvor du kan sætte den på vågeblus og aktiver den
> igen med tryk på eksternt tastatur eller mus.

OK jeg skal lige vænne mig til ikke at skulle genstarte min klient
mindst en gang om dagen for få bare nogenlunde ydelse;)

Tak for svarene til jer begge.

/JD

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 05-12-04 09:43

"Jimmy Damsgård" skrev 05.12.2004 1:49:

> OK jeg skal lige vænne mig til ikke at skulle genstarte min klient
> mindst en gang om dagen for få bare nogenlunde ydelse;)

What??

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 05-12-04 14:45

> What??

Det synes jeg er nødvendigt med windows, men absolut ikke med OS X.
Løsningsforslaget var jo at holde PB på vågeblus i stedet for at lukke
ned. Det havde ikke været en holdbar løsning med windows.

/JD

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 05-12-04 20:03

"Jimmy Damsgård" skrev 05.12.2004 14:44:

> Det synes jeg er nødvendigt med windows, men absolut ikke med OS X.
> Løsningsforslaget var jo at holde PB på vågeblus i stedet for at lukke
> ned. Det havde ikke været en holdbar løsning med windows.

Sorry!! Jeg havde ikke set det lille vigtige ord "ikke"... Pinligt.... (Men
jeg er helt enig - min PowerBook bliver i praksis næsten aldrig slukket, og
normalt kun genstartet, hvis en installation/opdatering kræver det.)

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-12-04 14:56

Jimmy Damsgård skrev:

> Det synes jeg er nødvendigt med windows, men absolut ikke med
> OS X.

Bop, bop. Min WinXP har kørt i over 14 dage nu uden en eneste
genstart og det hører langt fra til sjældenhederne. Det lyder
til at du kun har erfaring med Win9x, eller?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 05-12-04 17:27

> Bop, bop. Min WinXP har kørt i over 14 dage nu uden en eneste
> genstart og det hører langt fra til sjældenhederne. Det lyder
> til at du kun har erfaring med Win9x, eller?

Nah jeg er nu ret garvet til alle windows versioner undtaget Me, som jeg
ikke vil røre med en ildtang.

En gang om dagen er måske overdrevet, men XP har det efter min erfaring
det ikke ret godt med blot at blive smidt i dvale eller standby flere
dage i træk uden lige at komme ned at vende en gang imellem. 2000 havde
det lidt bedre med det. Men jeg har oplevet, at det afhænger meget af
hvilke applikationer man har kørende, drivernes kvalitet osv. Der er
mange useriøse udviklere af software til alle platforme:(

Det var nu heller ikke min mening at starte en OS religionsdebat med
denne tråd:)

/JD

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-12-04 17:47

Jimmy Damsgård skrev:

> Nah jeg er nu ret garvet til alle windows versioner undtaget
> Me, som jeg ikke vil røre med en ildtang.

Heller ikke her. Jeg prøvede den i ca. 14 dage, men gav så op.

> En gang om dagen er måske overdrevet, men XP har det efter min
> erfaring det ikke ret godt med blot at blive smidt i dvale
> eller standby flere dage i træk uden lige at komme ned at
> vende en gang imellem.

Dvale og standby bruger jeg sjældent, så det er måske derfor.
Det eneste jeg gør er at låse den med Win + L når jeg går fra
den.

> Men jeg har oplevet, at det afhænger meget af hvilke
> applikationer man har kørende, drivernes kvalitet osv. Der er
> mange useriøse udviklere af software til alle platforme:(

Ingen tvivl om det.

> Det var nu heller ikke min mening at starte en OS
> religionsdebat med denne tråd:)

Nej, livet er også for kort til sådan noget.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-12-04 17:38

Jimmy Damsgård <xxx@xxx.dk> wrote:

> 1. OS X alternativ til windowstaste+L i Windows? Altså låse alt input og
> skærm uden at skulle logge ud.

sæt den til at låse når skærmskåneren aktiveres, sæt skærmskåneren til
at blive aktiveret når du placerer musen i ét af skærms hjørner.

du kan osse sætte den til at kræve password når den vågner fra sleep.
Jeg kan ikke lige huske genvejen der øjeblikkeligt lader maskinen falde
i søvn, men det er jeg sikker på at andre kan.

> 2. Angive arbejdsgrupper/workgroup på windowsnetværk?

/Programmer/Hjælpeprogrammer/Biblioteksindstilling

SMB dimsen er til gammeldvas arbejdsgrupper og active directory er til
windows domainer.

> [...]
> ide om at sætte PB i en vertikal holder, så den fylder mindst muligt på
> skrivebordet. Det er nu jeg mangler en rigtig docking station...)

først, du bør ikke tænde og slukke din powebook, du bør lægger den i
søvn. når den sover vågner den når du plugger/unplugger en USB dims. du
kan osse vække den ved at trykke på en vilkårlig tast.