Radeon Pro Special Edition og TV out
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-12-04 17:43

Er der virkelig ikke mulighed for at sende signalet videre til et
TV, video eller lignende på et RADEON 9800 PRO MAC SPECIAL EDITION
grafikkort, eller følger der et converter-kabel med, så man har
mulighed for det, selvom kortet hverken har S-Video eller Composite-
udgang?

--
Hilsen
Madsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-12-04 20:08

> [...]
> grafikkort, eller følger der et converter-kabel med, så man har
> mulighed for det, selvom kortet hverken har S-Video eller Composite-

På Apple's OEM kort skal man bruge en adapter som sættes på enten DVI
eller ADC (kan ikke huske hvilket) og som konverterer til TV. Hvis der
ikke er en decideret TV-udgang kunne jeg forestille mig, at det er
samme løsning på ATI's egne kort.

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-12-04 21:32

René Frej Nielsen skrev:

> Hvis der ikke er en decideret TV-udgang kunne jeg forestille
> mig, at det er samme løsning på ATI's egne kort.

Der er ingen decideret TV-udgang på Special Edition-versionen
af Radeon 9800-serien. Det er der derimod på den almindelige
9800 Pro, hvilket undrer mig en del, da Special Edition er den
dyreste udgave af de to. Det gør dog knapt så meget, hvis man
kan gå på TV'et via et converter-kabel. Spørgsmålet er så bare
om det følger med i pakken, hvis man køber en retail-udgave.

--
Hilsen
Madsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-12-04 03:06

> [...]
> kan gå på TV'et via et converter-kabel. Spørgsmålet er så bare
> om det følger med i pakken, hvis man køber en retail-udgave.

Hvis du kigger på ATI's produktside ser det faktisk ud som om, at
kortet IKKE har mulighed for tilslutning til TV. Det bliver
overhovedet ikke nævnt i modsætning til beskrivelsen af det
almindelige Radeon 9800 Pro kort.

Hvis du vil have TV mulighed bliver du nok nødt til at "nøjes" med den
almindelige udgave.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-12-04 17:38

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> [...]
> almindelige Radeon 9800 Pro kort.
>
> Hvis du vil have TV mulighed bliver du nok nødt til at "nøjes" med den

SE kortet med 256MB er iøvrigt alt for dyrt i forhold til 128MB
versionen, vil man ha noget hurtigere børe man gå et skridt op og
investere i Apples eget GF6800GT kort.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-12-04 13:25

René Frej Nielsen skrev:

> Det bliver overhovedet ikke nævnt i modsætning til
> beskrivelsen af det almindelige Radeon 9800 Pro kort.

Nej, det var nemlig også det der undrede mig, men jeg har set
før, at der alligevel følger et converter-stik med. Det kunne
jo være, at det samme var tilfældet med dette kort.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-12-04 21:04

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> SE kortet med 256MB er iøvrigt alt for dyrt i forhold til 128MB
> versionen, vil man ha noget hurtigere børe man gå et skridt op og
> investere i Apples eget GF6800GT kort.

Hmm, en Google-søgning fortæller, at Asus og Point of View laver
et grafikkort ved navn GF6800GT, men at Apple også laver et, anede
jeg ikke, eller mener du NVIDIA GeForce 6800 GT ?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-12-04 23:40

> Hmm, en Google-søgning fortæller, at Asus og Point of View laver
> et grafikkort ved navn GF6800GT, men at Apple også laver et, anede
> jeg ikke, eller mener du NVIDIA GeForce 6800 GT ?

det er samme chipsæt.

Kig på Applestore, der kan du købe både 128MB Radeon 9800XT (apples),
256MB Radeon 9800pro (ATI's) samt Gforce 6800 i såvel Ultra som GT
versioner (Apples), begge sidstnævnte har DDL (dual dvi link) og 256MB
ram.

Du kan ikke bruge Asus eller andre udgaver af Gforce 6800...

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-12-04 00:10

> [...]

> (apples), 256MB Radeon 9800pro (ATI's) samt Gforce 6800 i
> såvel Ultra som GT versioner (Apples), begge sidstnævnte har

Selvom kortene kan købes via Apple store, er det vel stadig
Nvidia der har fremstillet chipsættet og det er netop Nvidia
jeg gerne vil væk fra, da jeg ikke er tilfreds med billed-
kvaliteten på deres kort. Den kan selvfølgelig ske at være
bedre på de største 6800-udgaver, men mit nuværende FX 5200
er jeg ikke tilfreds med.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-12-04 00:59

> Selvom kortene kan købes via Apple store, er det vel stadig
> Nvidia der har fremstillet chipsættet og det er netop Nvidia
> jeg gerne vil væk fra, da jeg ikke er tilfreds med billed-
> kvaliteten på deres kort.

Du har læset den artikkel om DVI på tomshardware jeg linkede til i
sidste uge, ellers bør du gøre det?

Visse kort kan ikke leve op til de 162MHz på begge digitale udgange uden
en ekstra dims på kortet, hvilket påvirker billedekvaliteten.
Om Apples 5200 har denne ekstra dims ved jeg ikke, prøv evt at sætte
skærmen på den anden DVI port (den der er forklædt i ADC, den kan
formegenlig lever de krævede 162MHz)

> Den kan selvfølgelig ske at være
> bedre på de største 6800-udgaver

Apples 6800 udgaver har som nævnt dual DVI link (DDL), så du kan være
stensikker på at de kan levere rigeligt signal (og dermed høj
billedkvaliet) på selv meget store opløsninger, og dermed osse et
skarpere billede end hvad du er vant til.

> men mit nuværende FX 5200 er jeg ikke tilfreds med.

læs nu artiklen jeg referer til, DVI standarten har visse begrænsninger
og nogen kort (ikke afhængig af grafikchippen) kan endda ikke leve op
til standarten på enten en eller begge udgange.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-12-04 18:35

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Du har læset den artikkel om DVI på tomshardware jeg linkede
> til i sidste uge, ellers bør du gøre det?

Jeg må indrømme, at jeg ikke læste hele artiklen, men sprang
frem til konklusionen, hvor mit umiddelbare indtryk var, at
ATI-kortene var at foretrække (Counting these results, it
seems that ATi's integrated TMDS transmitter is superior to
NVIDIA's implementation).

> Visse kort kan ikke leve op til de 162MHz på begge digitale
> udgange uden en ekstra dims på kortet, hvilket påvirker
> billedekvaliteten.

Jeg bruger heller ikke to udgange på Nvidia-kortet i Mac'en,
men har godt nok en mistanke om, at det ikke helt kan levere
varen i Mhz via DVI. Skærmen afslører bare ikke, at signalet
er svagere på Nvidia-kortet i Mac'en sammenlignet med Matrox-
kortet i PC'en. I begge tilfælde ligger signalet og svinger
imellem 161,5 og 162 Mhz ifølge skærmens info-menu, men det
er ligefrem uhyggeligt så meget bedre Matrox-kortet synes at
være på alle punkter (lige bortset fra 3D-ydelsen).

> Om Apples 5200 har denne ekstra dims ved jeg ikke, prøv evt at
> sætte skærmen på den anden DVI port (den der er forklædt i
> ADC, den kan formegenlig lever de krævede 162MHz)

God idé. Spørgsmålet er så bare, hvor meget det converter-kabel,
man vel bliver nødt til at koble imellem, går ud over kvaliteten,
men det skal prøves.

> [...]
> dermed høj billedkvaliet) på selv meget store opløsninger, og
> dermed osse et skarpere billede end hvad du er vant til.

Det lyder jo da lovende.

> læs nu artiklen jeg referer til, DVI standarten har visse
> begrænsninger og nogen kort (ikke afhængig af grafikchippen)
> kan endda ikke leve op til standarten på enten en eller begge
> udgange.

OK. Jeg må nok hellere pløje hele artiklen igennem så.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-12-04 18:39

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> prøv evt at sætte skærmen på den anden DVI port (den der er
> forklædt i ADC, den kan formegenlig lever de krævede 162MHz)

Og du fik ret.
Jeg har i dag lånt et ADC til DVI-konverterkabel med hjem fra
jobbet, og når skærmen er koblet til den vej, hopper billedet
ikke.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-12-04 00:59

> Og du fik ret.

selvfølgelig

> Jeg har i dag lånt et ADC til DVI-konverterkabel med hjem fra
> jobbet, og når skærmen er koblet til den vej, hopper billedet
> ikke.

En sådan adapter er en del billigere end et nyt R9800 eller GF6800.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 25-12-04 23:59

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> En sådan adapter er en del billigere end et nyt R9800 eller
> GF6800.

Det er den ja, men det sker desværre stadig, at billedet står og
hopper. Det sker bare ikke så ofte, som da skærmen var koblet på
DVI-udgangen, så nu er det trods alt til at leve med.

Ofte kan man få hopperiet til at stoppe ved at skifte over på
D-SUB-indgangen, som min PC er koblet til og tilbage igen og det
vidner vel nærmest om, at problemet ikke alene ligger i grafik-
kortet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-12-04 23:35

> [...]
> D-SUB-indgangen, som min PC er koblet til og tilbage igen og det
> vidner vel nærmest om, at problemet ikke alene ligger i grafik-

jeps.