Hjælp: Linoleum og trægulv.
Fra : Ukendt

Dato : 04-12-04 15:34

Jeg har pga. vandskade, været nød til at fjerne linoleum i køkkenet.
Under linoleumet er der et parketgulv som faktisk er i pæn stand.

Mit problem er bare, hvordan fjerner man limen af gulvet, så jeg kan slibe
og lakere trægulvet?

jeg har selvfølgelig prøvet at slibe gulvet,men kommer ingen vegne, da
sandpapiret meget hurtigt bliver klistret ind i lim rester.
jeg har også prøvet med grundrens og spartel, men med meget ringe resultat.

Hvad gør jeg?

--
Mvh. Michael

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-12-04 18:18

On Sat, 04 Dec 2004 15:33:44 +0100, Duncan wrote:

> Mit problem er bare, hvordan fjerner man limen af gulvet, så jeg kan
> slibe og lakere trægulvet?

Jeg har ikke en løsning på dit problem men hvis det er fordi du vil have
trægulv istedet for linoleum i køkkenet så kan jeg kun fraråde det.

Jeg er hamrende træt af mit trægulv i køkkenet og overvejer kraftigt
linoleum. Træ egner sig bare ikke til rum hvor der svines med vædsker
(spildt mælk, æg, fedtstof osv.).

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 06-12-04 09:56

Martin Johansen [6000] wrote:

> [...]
>
> Jeg er hamrende træt af mit trægulv i køkkenet og overvejer kraftigt
> linoleum. Træ egner sig bare ikke til rum hvor der svines med vædsker

Hvis det er lakeret er problemet vel til at overse?

/Jakob

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-12-04 18:09

On Mon, 06 Dec 2004 09:56:25 +0100, Jakob Jeppesen wrote:

> Hvis det er lakeret er problemet vel til at overse?

Jeg ved ikke hvad det er men det hører sig ikke til i et køkken IMHO.

Fra : John Smith

Dato : 04-12-04 21:40

Duncan wrote:
> [...]
> sandpapiret meget hurtigt bliver klistret ind i lim rester.
> jeg har også prøvet med grundrens og spartel, men med meget ringe resultat.

Du kan sprøjte lidt lampeolie / petroleum ud på gulvet og prøve at slibe
i det. Olien får sandpapiret til at slippe limen og fordamper
fuldstændigt fra gulvet igen efter en uges tid.

En anden mulighed er at prøve at forsæbe limen. Det kan du gøre på den
måde at du lægger et solidt lag brun sæbe (krystalsæbe) ud på gulvet og
dækker af med plastik. Så prøver du at "prikke" lidt til limen hver dag
indtil du syntes at det har løsnet sig så meget at det er lige til at
spartle af. Den utålmodige kan bruge kausisk soda / tapet klister - men
det er kun for dem der ved hvad de laver, da det ætser meget kraftigt!

Endeligt kan man også leje en "spartelmaskine" hos en gulvmand - det er
en motoriseret spartel på hjul. Kraftig nok til at "spartle" fliser af
et betongulv!

Håber at du kan finde en metode der passer til dit temperament.

Mvh
John Smith

Fra : Peter Sindrup

Dato : 06-12-04 15:47

> Du kan sprøjte lidt lampeolie / petroleum ud på gulvet og prøve at slibe
> i det. Olien får sandpapiret til at slippe limen og fordamper
> fuldstændigt fra gulvet igen efter en uges tid.

Det tror jeg kun virker i forbindelse med afslibning af lak.

Peter