Køb af Mac
Fra : H.Frandsen

Dato : 29-11-04 19:53

Hej
Jeg tænker stærkt på at købe en Mac, jeg har dog en del spørgsmål, som jeg
håber i kan besvare for mig. Jeg har pt. en 2,6GHz pc som jeg gerne skal
have solgt, i den forbindelse har jeg en del udstyr som kører ren pc. Det er
netværk, switch, printer, Canon scanner, ftp server og adsl.

1. Kan Mac køre sammen med min bærbar pc på samme netværk?
2. Kan Mac bruge eksisterende switsch som sidder på "pc" netværk?
3. Kan Mac bruge de printere, HP Deskjet 950C og Epson Photo R300 som jeg
har i forvejen?
4. Kan jeg bruge min Synology ftp server på en Mac?
5. Kan min Canon 5000F scanner tilsluttes en Mac?
Det var lidt om hardware, hvordan ser det ud med Mac og dvd brænder?

Hvilken Mac skal jeg starte med set ud fra det udstyr jeg her i forvejen,
jeg tænker også på den hastighed som min pc har nu. Det vil jo ikke være
godt, at få en der er mindre i hastighed end den jeg har nu.
Jeg har nok flere spørgsmål, men de kommer senere.

På forhånd tak.

Mvh. Henrik frandsen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 29-11-04 20:38

H.Frandsen <hefr@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> netværk, switch, printer, Canon scanner, ftp server og adsl.
>
> 1. Kan Mac køre sammen med min bærbar pc på samme netværk?

Ja!

> 2. Kan Mac bruge eksisterende switsch som sidder på "pc" netværk?

Ja!

> 3. Kan Mac bruge de printere, HP Deskjet 950C og Epson Photo R300 som jeg
> har i forvejen?

Ja Ja!

> [...]

Ja!

> Det var lidt om hardware, hvordan ser det ud med Mac og dvd brænder?

Det er standard på alle stationære mac'er med undtagelse af de mindste
eMac og iMac modeller.

> Hvilken Mac skal jeg starte med set ud fra det udstyr jeg her i forvejen,
> jeg tænker også på den hastighed som min pc har nu. Det vil jo ikke være
> godt, at få en der er mindre i hastighed end den jeg har nu.

Nu er jeg ikke kompetent til at udtale mig om pc hastigheder, men jeg
vil umiddelbart tro at du ikke går galt i byen med en PowerMac G5. Kan
du forliges med designet og de begrænsede udvidelsesmuligheder vil jeg
klart anbefale dig en iMac G5.

> Jeg har nok flere spørgsmål, men de kommer senere.

Du er velkommen.
--
Michael Tysk-Andersen
Rønne, <tysk-andersen.dk>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-11-04 20:36

H.Frandsen <hefr@tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg t?nker st?rkt p? at k?be en Mac, jeg har dog en del sp?rgsm?l, som jeg
> h?ber i kan besvare for mig. Jeg har pt. en 2,6GHz pc som jeg gerne skal
> have solgt, i den forbindelse har jeg en del udstyr som k?rer ren pc. Det er
> netv?rk, switch, printer, Canon scanner, ftp server og adsl.
>
> 1. Kan Mac k?re sammen med min b?rbar pc p? samme netv?rk?

Ja, Mac OS X snakker fint sammen med Windows-maskiner og kan både
koble til Windows-shares og dele sine egne filer med Windows-maskiner.

> 2. Kan Mac bruge eksisterende switsch som sidder p? "pc" netv?rk?

Ja, netværkshardware er 100% cross-platform.

> 3. Kan Mac bruge de printere, HP Deskjet 950C og Epson Photo R300 som jeg
> har i forvejen?

HP DeskJet 950C er understøttet direkte i systemet, men Epson Photo
R300 kræver en driver, som følger med printeren eller kan downloades.

> 4. Kan jeg bruge min Synology ftp server p? en Mac?

Selve software kan ikke køre på Mac OS X, men der findes flere
forskellige FTP-servere til Mac OS X. Der er for det første indbygget
FTP-server i Mac OS X, men hvis man har brug for mere avancerede
muligheder kan man f.eks. installere pureFTPd, som der findes en god
GUI til.

> 5. Kan min Canon 5000F scanner tilsluttes en Mac?

Canons multifunktions-enheder understøtter ikke Mac OS X. Jeg mener at
HP har nogle enheder der virker.

> Det var lidt om hardware, hvordan ser det ud med Mac og dvd br?nder?

Alle nye Mac'er har enten DVD-brænder som standard eller også kan det
vælges som tilkøb. Hvis du køber en tower-model kan du selv udskifte
det optiske drev med en alm. DVD-brænder fra din lokale PC-pusher, men
for at have alle muligheder i Apple's egne programmer, er det bedst at
holde sig til nogle enkelte modeller fra NEC og Pioneer.

> Hvilken Mac skal jeg starte med set ud fra det udstyr jeg her i forvejen,
> jeg t?nker ogs? p? den hastighed som min pc har nu. Det vil jo ikke v?re
> godt, at f? en der er mindre i hastighed end den jeg har nu.
> Jeg har nok flere sp?rgsm?l, men de kommer senere.

Det bedste er selvfølglig at købe en ny Mac. En G5-baseret Mac er
noget hurtigere end de gamle G4-baserede modeller, men det kan dog
sagtens lade sig gøre at "nøjes" med en G4-maskine. Jeg har selv en
dual 867 Mhz PowerMac G4, og den er helt fin til mit behov. Hvis du
ikke har noget imod en maskine hvor skærm og computer er bygget
sammen, så er den nye iMac G5 jo vældigt elegant, men
udvidelsesmulighederne er begrænsede.

De bedste maskiner er selvfølgelig PowerMac G5 modellerne, men de
koster også en del mere, især hvis man er vant til lavprisbutikkernes
slagtilbud på PC'ere. En Mac er bare dyrere, men hvis du spørger en
Mac-bruger er det selvfølgelig pengene værd. Du kan købe en eMac
rimeligt billigt efterhånden, men da den er med G4 processor og
indbygget CRT-skærm er det i høj grad gårdsdagens-teknologi, men man
få rimelig med power for pengene.

En brugt PowerMac G4 med to processorer på 800-1400 Mhz er også fine
maskiner, men de må altså ikke koste for meget. Det hele afhænger
meget af, hvor meget du er villig til at spendere.

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : N/A

Dato : 29-11-04 20:42

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-11-04 20:42

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> en imac G5 eller en Powerbook vil løbe i cirkler om din PC, med mindre
> det er en Fx55 eller Opteron250. (vil tro du har en P4, Celeron eller
> XP2600+).

Hmm... er det nu ikke at overdrive. En billig 2,6 GHz Celeron er ingen
vædeløbshest, men en god Pentium 4 maskine med kvalitetskomponenter er
ikke sådan at foragte. Til spil vil selv en Celeron-maskine med et
godt grafikkort være LANGT bedre end de nye iMac's. Men man bør heller
ikke købe en Mac, hvis man har tænkt sig at bruge ret megen tid på spil.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-11-04 20:59

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> [...]
> ikke sådan at foragte. Til spil vil selv en Celeron-maskine med et
> godt grafikkort være LANGT bedre end de nye iMac's.

Du nævner det selv: det er grafikkortet der er afgørende til spil og her
er GF5200U kortet i en iMac ikke meget bevendt. Det er det heller ikke i
en PC.

Min primære reference mht ikke spil er en XP2500 (barton) og 256MB dual
DDR ram, som burde svare til en lille P4, og den syntes jeg altså var
langsom med XP i forhold til min 1.6GHz G5 (osse når den kun havde 256MB
ram)

> Men man bør heller
> ikke købe en Mac, hvis man har tænkt sig at bruge ret megen tid på spil.

det er helt rigtigt...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-11-04 20:50

> [...]

> netværk, switch, printer, Canon scanner, ftp server og adsl.
>
> 1. Kan Mac køre sammen med min bærbar pc på samme netværk?

ja.

> 2. Kan Mac bruge eksisterende switsch som sidder på "pc" netværk?

ja.

> 3. Kan Mac bruge de printere, HP Deskjet 950C og Epson Photo R300 som jeg
> har i forvejen?

Kender dem ikke, tjek om de har USB eller er netværksprintere - samt om
der er en driver fra producenten (eller i gimprint
<http://gimprint.org>)

> 4. Kan jeg bruge min Synology ftp server på en Mac?

Hvad mener du?
Spør' du om du kan forbinde til din FTP server: ja selvfølgelig.
Spør' du om du kan installere den: sikkert ikke, men der er en indbygget
god FTP server i OSX. Ellers er der masse af andre FTP server til macosx
(alle dem der eks osse findes til linux).

> 5. Kan min Canon 5000F scanner tilsluttes en Mac?

Kender den ikke, er det er USB scanner: ja, det er muligt at Cannon ikke
har en driver men så kan du bruge "Vuescan"

> Det var lidt om hardware, hvordan ser det ud med Mac og dvd brænder?

Der er DVD brændere i de fleste nye Mac'er, ellers kan du få en i via
BTO (built to order). Hvis du spørger om du kan montere en DVD brænder i
en mac der ikke har: ja

> Hvilken Mac skal jeg starte med set ud fra det udstyr jeg her i forvejen.

Det er ligemeget, alle nye mac'er har de samme porte til eksternt udstyr
og kører Mac OS X.

Mit bud er du skal købe en iMac G5, 1.6GHz, Superdrive, 256MB ram og 17"
skærm - evt med bluetooth mus og tastatur via BTO på applestore.
Køb derefter 2x512MB PC3200 CL3 ram hos den lokale pusher, og forær den
256MB klods Apple leverer.

iMac'en giver rigtig meget for pengene pga af den gode TFT skærm. De
fleste kan nøjes med GF5200Ultra grafikkkortet (kan ikke opgraderes!),
100MBit netværk, Firewire400, én harddisk og kun to ram sokler.

HVis du vil spille spil eller har en 21 CRT skæm du VIL bruge, kan du
evt. kigge på en single CPU Powermac G5 1.8GHz med et bedre BTO
grafikkort end GF5200Ultra (samme som i iMac'en).

Apple kan levere R9600XT, R9800XT, GF6800GT og GF6800Ultra. Merprisen
for fra 64MB GF5200U til 128MB R9600XT er ganske lille, Apples R9800XT
er lige lovligt dyrt i forhold til deres GF6800GT (som osse er dyrt).
Vær opmærksom på at du ikke kan bruge PC grafikkort, dvs at du er
begrænset til Apples udvalg af Nvidia og ATI grafikort eller hvad ATI nu
vælger at lave som Mac edition.

På OSX bruges 3D funktionerne i GUI'et så grafikkortets 3D funktioner
har betydning i alle programmer. Hvis du skal lege med Motion (Video
effekter) /er/ GF5200U for langsomt.

Om du har behov for en dual CPU Powermac G5 ved jeg ikke, men de er
væsentlig hurtigere end single CPU maskinerne.
Mac OS X er langt bedre til at udnytte flere CPU'ere end windows, det
samme gælder en ordenlig spand ram. 512MB er minmum, 1GB er
anbefalelsværdigt og ved 2GB begynder det at blive godt.
G5'eren og dens bundkort egner sig osse langt bedre til multi CPU
konfigurationer end eks Intels Xenon og AMD's Athlon (32bit) processore.

en dual 1.8GHz Powermac G5, med 256MB ram, 80GB disk, Superdrive, 128MB
R9600XT og bluetooth mus og tastatur, uden modem fra Applestore er et
godt bud på en fornuftig Powermac. osse her gælder det at du bør købe
2x512MB PS3200 CL3 ram hos den lokale pusher. Det samme gælder skærmen
(hvis du ikke har en du er glad for) - skal der spilles erstatter man
grafikortet med et 256MB GF6800GT (obs +3000kr)

> jeg tænker også på den hastighed som min pc har nu. Det vil jo ikke være
> godt, at få en der er mindre i hastighed end den jeg har nu.

En iMac G5 eller en Powermac G5 vil løbe i cirkler om din PC, med mindre
det er en Fx55 eller Opteron250. (vil tro du har en P4, Celeron eller
XP2600+). Hvilken CPU er det du har nu?

OBS. Hvis du har behov for at køre enkelte windows titler bør du beholde
din PC eller andskaffe en billig en og bruge Microsofts Remote Desktop
klient fra mac'en. VIrtual PC har du ikke toldmodighed til...

Fra : H.Frandsen

Dato : 29-11-04 21:44

Hej alle

Rigtig mange tak for jeres svar, de er rigtig gode til at arbejde vidre med.

Mvh. Henrik