Opladning af iBook
Fra : Steen B. Jensen

Dato : 29-11-04 19:03

Hej.
Som ny iBook-ejer, er jeg lidt i tvivl om hvordan batteriet skal
behandles.
Skal det lades helt op - og derefter aflades fuldstændigt?
Tager batteriet skade, af at computeren er tilsluttet el-nettet i
dagevis?

--
Absolut hilsen

Steen

Fra : Martin Bech

Dato : 29-11-04 19:20

In article <1go10lt.1nblu5v1tjt51yN%panther@osx.dk>,
panther@osx.dk (Steen B. Jensen) wrote:

> Skal det lades helt op - og derefter aflades fuldstændigt?
> Tager batteriet skade, af at computeren er tilsluttet el-nettet i
> dagevis?

Min opfattelse af hvordan moderne batterier skal behandles:
Hold batteriet med strøm når det er muligt. Lad dem gerne sidde
tilsluttet til el-nettet også når du ikke arbejder.

Undgå at aflade dem totalt, det slider hårdt på dem. Det var de gamle
Ni-Cd batterier der gerne skulle aflades en gang i mellem da kapaciteten
eller blev mindre.

/Martin

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 29-11-04 20:09

Steen B. Jensen <panther@osx.dk> wrote:

> [...]
> Skal det lades helt op - og derefter aflades fuldstændigt?
> Tager batteriet skade, af at computeren er tilsluttet el-nettet i

Uha, det var startskudet til en religionskrig
Der findes GB af websites med hver deres opskrift på hvordan batterier
skal behandles. Først og fremmest er der jo æblet selv:
<http://www.apple.com/batteries/notebooks.html>
Derudover er det min personlige holdning, at man skal bruge batteriet
som det passer bedst til dig, og så ikke græde selv om det måske betyder
at dit batteri lever lidt kortere end man kunne have opnået. Regn
batteri-prisen med som en driftsomlostning på linie med lynetstrøm og
blæk/toner til din printer etc.

mvh.
Kaj.
--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 29-11-04 22:29

Steen B. Jensen wrote:
> [...]
> Skal det lades helt op - og derefter aflades fuldstændigt?
> Tager batteriet skade, af at computeren er tilsluttet el-nettet i

Apple er din ven, de har det meste stående på deres website.
Her er lidt om emnet.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86284

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=50666

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=10571