gulvvarme for varm...
Fra : Steen Andersen

Dato : 30-11-04 19:36

En kammerat har nedstøbt noget gulvvarmeslange. Forleden koblede vi det til
hans varmeanlæg. På returen blev monteret en Danfoss FJVR. Flere jeg har
talt med, siger at det er "måden" man gør det på. Iflg. databladet for FJVR
er dette også en mulighed. Nu er problemet så, at familien synes der er alt
for varmt, selvom FJVR er skruet næsten ned, trin ½ eller så. Hvad kunne /
skulle vi have gjort?

Er der en blikkenslager der kan svare?

mvh & tak
Steen

Fra : Thomas

Dato : 30-11-04 20:54

"Steen Andersen" <duebjerg@removedettemail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:41acbda5$0$22712$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> [...]
> er alt for varmt, selvom FJVR er skruet næsten ned, trin ½ eller så. Hvad

Hvad er fremløbstemperaturen? Den bør ikke være over de ca. 32 grader?

/Thomas

Fra : Steen Andersen

Dato : 30-11-04 23:05

>Hvad er fremløbstemperaturen? Den bør ikke være over de ca. 32 grader?

Jamen den er lig med fjernvarmens fremløb, der er betragteligt over 32.
Hvorfor mener du kun man må have 32 grader frem til gulvet? Så er det i
hvert fald helt umuligt uden shunt.

På dette link http://varme.danfoss.dk/PCMLiterature/ShowFile.asp?FileID=6486
er instruktionen til FJVR og vi har monteret præcist som vist i
anlægsprincipdiagrammet.....

mvh Steen

Fra : Thomas

Dato : 30-11-04 23:44

"Steen Andersen" <duebjerg@removedettemail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:41acee93$0$14227$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Jamen den er lig med fjernvarmens fremløb, der er betragteligt over 32.
> Hvorfor mener du kun man må have 32 grader frem til gulvet? Så er det i
> hvert fald helt umuligt uden shunt.

Ja, og derfor skal du have en sådan. Se
http://www.vvs-grossisten.dk/gulvvarme/page6.html for eksempler.
Du brænder gulvbelægning af, med højere fremløbstemperatur. Især hvis det er
træ.

> På dette link
> http://varme.danfoss.dk/PCMLiterature/ShowFile.asp?FileID=6486 er
> instruktionen til FJVR og vi har monteret præcist som vist i
> anlægsprincipdiagrammet.....

Smart. Det er bare ikke for gulvvarme - eller kun i meget små systemer, hvor
gennemløbsmængden af vand er meget lille! Det er en radiator. Se
http://content.wavin.com/WAXDK.NSF/pages/monteringsvejl_minishuntDK/$FILE/Monteringsvejl_Minishunt.pdf
for vejledning i gulvvarmeanlæg.

/Thomas

Fra : Steen Andersen

Dato : 01-12-04 21:19

> Du brænder gulvbelægning af, med højere fremløbstemperatur. Især hvis det
> er træ.

Det er heldigvis betongulv, så jeg er ikke så bange for gulvet.

> Smart. Det er bare ikke for gulvvarme - eller kun i meget små systemer,
> hvor gennemløbsmængden af vand er meget lille! Det er en radiator.

Jo, der er 2 radiatorer og en gulvvarmekreds. Problemet er nok, at i min
kammerats system er gennemløbsmængden for stor, derfor kan en løsning være
et montere noget flowbegrænsende... se mit svar til Calle længere nede.

Se
> http://content.wavin.com/WAXDK.NSF/pages/monteringsvejl_minishuntDK/$FILE/Monteringsvejl_Minishunt.pdf
> for vejledning i gulvvarmeanlæg.

Tak for linket. Jeg er også mest til en shuntløsning, men nu har han købt en
FJVR fordi han har fået at vide at det kan lade sig gøre, så jeg tror vi
prøver med noget flowbegrænsning.... se svar til Calle længere nede i
tråden...

Tak for dine input
-Steen

Fra : Calle.

Dato : 01-12-04 18:01

Thomas wrote:
> "Steen Andersen" <duebjerg@removedettemail1.stofanet.dk> skrev i en
> meddelelse news:41acbda5$0$22712$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> Hvad er fremløbstemperaturen? Den bør ikke være over de ca. 32 grader?

Der er ingen problemer ved at gå højere op. Jeg her en der sidder på sammen
med radiatorerne som kører ganske fint.
--
Calle.

Fra : Karl

Dato : 01-12-04 07:09

Jeg er ikke vvs mand, men har dog bygget et gulvvarmeanlæg som fungerer
efter hensigten.
Det vigtigste her er en minishunt, som er monteret på både frem- og
tilbageløb. Den styrer fremløbstemperaturen, f. eks. at den ikke bliver
for høj.
Før shunten, på fremløbet er monteret en termostat, som aktiveres
når temperaturen i rummet bliver for lav.
Jeg ved ikke om der er andre måder, men efter min mening så
må man styre temperaturen med hensyndtagen til
både for varmt vand i rørene og rummets temperatur.

--
Hilsen Karl

Fra : Steen Andersen

Dato : 30-11-04 23:07

>Det vigtigste her er en minishunt, som er monteret på både frem- og
>tilbageløb. Den styrer fremløbstemperaturen, f. eks. at den ikke bliver
>for høj.

Jeg ville også have valgt en shunt, men da min kammerat havde fået at vide
af en fjernvarmemand, at man kunne gøre sådan, så gjorde vi det.

Din shunt, er det med pumpe? Hvis ikke, hvordan sikrer du dig så
cirkulation?

mvh Steen

Fra : Karl

Dato : 01-12-04 08:59

> Din shunt, er det med pumpe? Hvis ikke, hvordan sikrer du dig så
> cirkulation?

Shunten er en Roth minishunt og den er med indbygget pumpe.

--
Hilsen Karl

Fra : Steen Andersen

Dato : 01-12-04 21:10

> Shunten er en Roth minishunt og den er med indbygget pumpe.

Ok, kender den godt.
Tak
-Steen

Fra : Calle.

Dato : 01-12-04 18:03

Steen Andersen wrote:

> Jeg ville også have valgt en shunt, men da min kammerat havde fået at
> vide af en fjernvarmemand, at man kunne gøre sådan, så gjorde vi det.

Det kan du også godt, har det selv
--
Calle.

Fra : Calle.

Dato : 01-12-04 18:00

Steen Andersen wrote:
> [...]
> familien synes der er alt for varmt, selvom FJVR er skruet næsten
> ned, trin ½ eller så. Hvad kunne / skulle vi have gjort?

1. Har i vendt ventilen den rigtige vej (der er en pil støbt i huset).
2. Har i fået termostat hovedet ordentligt på, og er det det rigtige, til
FJVR går det til 8, hvor det kun går til 5 på de alm.
--
Calle.

Fra : Steen Andersen

Dato : 01-12-04 21:10

> 1. Har i vendt ventilen den rigtige vej (der er en pil støbt i huset).

Ja!

> 2. Har i fået termostat hovedet ordentligt på, og er det det rigtige, til
> FJVR går det til 8, hvor det kun går til 5 på de alm.

Ja!

Jeg var idag på et fjernvarmeværk (kommer tit sådanne steder ifm jobbet).
Her fortalte jeg om mit problem, og driftslederen sagde også, at man godt
kan gøre det på "vores måde" Han mener at min kammerats problem er, at der
er for meget slange i forhold til gulvets størrelse. Han anbefalede at
"snyde" lidt og montere en strengreguleringsventil i fremløbet, så man
begrænser flowet.

Tak for dine input

-Steen

Fra : Calle.

Dato : 01-12-04 22:15

Steen Andersen wrote:

> [...]
> gulvets størrelse. Han anbefalede at "snyde" lidt og montere en
> strengreguleringsventil i fremløbet, så man begrænser flowet.

Hvor stort et gulvareal har har på den ene termostat?
Som du selv er inde på er det nok så stort, at det skulle have været delt i
2 strenge. Da vandet eller bliver for koldt sidst i strengen hvor
termostaten sidder, så den åbner noget mere, med det resultat at gulvet i
starten på strengen blir meget varm.
--
Calle.

Fra : Steen Andersen

Dato : 01-12-04 22:38

> [...]
> i 2 strenge. Da vandet eller bliver for koldt sidst i strengen hvor
> termostaten sidder, så den åbner noget mere, med det resultat at gulvet i

Nej, du misforstår mig. Varmeværksmanden jeg har snakket med mente at der
var for meget slange pr. m2. Jeg ved ikke hvor stort arealet er, vil skyde
på 6 - 8 m2. Jeg ved heller ikke hvor meget slange der er nedstøbt. Jeg blev
kun involveret i projektet fordi jeg er den lykkelige ejer af en skraldeklup
til rørgevind. Men nu synes jeg der er sport i at få det til at virke!
-Steen

Fra : Calle.

Dato : 02-12-04 15:14

Steen Andersen wrote:

> [...]
> lykkelige ejer af en skraldeklup til rørgevind. Men nu synes jeg der
> er sport i at få det til at virke! -Steen

Nej det gir jo same virkning, da der så også bliver en alt for lang streng.
Så alt i alt er vi enige
--
Calle.

Fra : Søren

Dato : 02-01-05 22:31

Hvor langt ligger slangen nede i gulvet ?
Hvor meget slange er der blevet brugt til gulvet ?
Hvor stort er rummet ?
Det hedder ikke en termostat ventil eller hoved når vi snakker gulvvarme men
en retur reguleringsventil (flowstyring)
Hvilken mm er pex slangen i gulvet ?

Venligst
Søren