Frost-sikker-krukke?
Fra : Tom H Petersen

Dato : 27-11-04 13:40

Hvordan ser man om en udendørskrukke er frostsikker?

Selvfølgeligt kan jeg jo lade den stå ude vinteren over--
men det var nu mere andre metoder der har min interesse.

Størrelse ca. 40+40cm. blåglaseret med hul i bunden.

På forhånd tak for hjælpen.

mvh
Tom

Fra : Jørn Vind

Dato : 27-11-04 14:17

Jeg tror forskellen ligger i, at frostsikre krukker er glasseret indvendig.
En ikke indvendig glaseret krukke er porøs og vil suge fugt fra indholdet.
Er krukken derimod glaseret indvendig, så suger denne ikke fugt, og dermed
kommer der ikke frostsprængning i selve krukken.

Men - hvad med indholdet som er i krukken (planter og jord) ? Er jorden våd,
så udvider jorden sig i frostvejr, og så sprænger krukken pga det indre
pres.

Jeg tror at den eneste sikre metode er at tømme krukken for indhold. Det
næstbedste er at sætte krukken ind under et halvtag vinteren over, således
at det ikke regner / sner ned i krukken. Denne vil så kun indeholden et
minimum af fugt, og vil sandsynligvis ikke sprænge.

Husmandskonklusion: - frostsikker eller ej - jeg tror ikke det har den store
betydning hvis indholdet alligevel er vådt.

Mvh

Jørn Vind

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-11-04 16:06

On Sat, 27 Nov 2004 14:16:43 +0100, "Jørn Vind" <joernvind@tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>Er krukken derimod glaseret indvendig, så suger denne ikke fugt, og dermed
>kommer der ikke frostsprængning i selve krukken.

Teorien er fin nok, den passer bare ikke
Frostsikre krukker er ikke glaseret indvendig. Det har noget at gøre med
hvor hårdt de er brændt - og nok også hvad de er lavet af.

Rødlerspotter suger vand og de smuldrer hvis de står ude i frost.
"Almindelige" krukker til udendørs brug er som hovedregel frostsikre.

>Husmandskonklusion: - frostsikker eller ej - jeg tror ikke det har den store
>betydning hvis indholdet alligevel er vådt.

Hvis der er ordentligt dræn i krukken, altså huller i bunden, evt.
lecakugler i krukken inden jorden kommes i, og krukken står et sted hvor
vandet kan slippe væk, så gør det ikke noget at jorden er våd.

Man kan også få frostsikre krukker som ikke har huller i bunden - og så
er de pludselig ikke frostsikre alligevel.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Tom H Petersen

Dato : 28-11-04 10:18

> On Sat, 27 Nov 2004 14:16:43 +0100, "Jørn Vind" <joernvind@tdcadsl.dk>
> wrote:
>
> Hvis der er ordentligt dræn i krukken, altså huller i bunden, evt.
> lecakugler i krukken inden jorden kommes i,

Et stort hul i bunden--ca. 12-13cm.lecakugler--ca.20cm.plantejord

og krukken står et sted hvor vandet kan slippe væk,
så gør det ikke noget at jorden er våd.

Jeg kan hæve krukken ved at stille den op på et par trælister
så må vandet da kunne slippe væk

> Man kan også få frostsikre krukker som ikke har huller i bunden - og så
> er de pludselig ikke frostsikre alligevel.

Du nævner noget om brændingen har betydning---er det ikke ligegyldigt
hvis det er den fugtige jord der i frostvejr udvider sig så meget at
krukken sprænger?

> http://www.gartneriet.dk
> Kig også ind på http://hjoerringnyplanteskole.dk/

Det drejer sig om to krukker ens tilplantet med lyng samt en troldpil
de pynter på hver side af min indgangs dør, men bestemt ikke i min entre
hvor de har stået siden sidste frost periode--jeg vil gerne have at
beplantningen overlever
Krukkerne har jeg købt for en del år siden de var meget billige
så jeg regner med at det er noget Thaiimport eller noget i den
retning
Prisen indicerer at kvaliteten næppe er den bedste, men de er
meget dekorative.

mvh
Tom

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-11-04 11:34

On Sun, 28 Nov 2004 10:17:59 +0100, "Tom H Petersen"
<tom.petersen@nypost.dk> wrote:

>Et stort hul i bunden--ca. 12-13cm.lecakugler--ca.20cm.plantejord

Det lyder fint.

> og krukken står et sted hvor vandet kan slippe væk,
>så gør det ikke noget at jorden er våd.
>
>Jeg kan hæve krukken ved at stille den op på et par trælister
>så må vandet da kunne slippe væk

Det vil være en rigtig god ide - bare for at være på den helt sikre
side.

>Du nævner noget om brændingen har betydning---er det ikke ligegyldigt
>hvis det er den fugtige jord der i frostvejr udvider sig så meget at
>krukken sprænger?

Våd jord udvider sig ikke så meget at krukken sprænger. Jeg har i hvert
fald aldrig oplevet det, til trods for at jeg har i hvert fald 20
krukker stående ude på terassen hver vinter - uden endda at gøre nogen
indsats overhovedet.

>de pynter på hver side af min indgangs dør, men bestemt ikke i min entre
>hvor de har stået siden sidste frost periode--jeg vil gerne have at
>beplantningen overlever

Hvis det er udendørsplanter du har i dem, så vil planterne nok overleve
langt bedre udendørs, til trods for frost, end de vil i en lun og
mørk(?) entre.

> [...]
>retning
>Prisen indicerer at kvaliteten næppe er den bedste, men de er

Godt nok hænger pris og kvalitet tit sammen, men jeg har nu heller ikke
oplevet at billige krukker frostsprænger.
Jeg ville selv ikke have nogle betænkninger ved at lade krukkerne stå
ude hele året. Måske beskytte planterne med lidt gran hvis det bliver
meget koldt/barfrost.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Nana Sørensen

Dato : 28-11-04 23:21

> [...]
>
> Man kan også få frostsikre krukker som ikke har huller i bunden - og så
> er de pludselig ikke frostsikre alligevel.

Som sagt har det ikke noget med glasering at gøre, men med temperaturen.
F.eks alm stentøjsler bliver tit brændt helt op til 1400 grader, i sidste
brænding, altså glasurbrændingen. Dvs at lerets overflade på en måde bliver
til sten, det bliver bærndt så hårdt at det ikke er porøst overhovedet. Det
kalder man at leret har en sindret overflade. At den altså ikke suger vand.

Rødlerspotter kan aldrig bringes til det stadie.

Fra : Tom H Petersen

Dato : 28-11-04 09:46

"Jørn Vind" <joernvind@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> indholdet. Er krukken derimod glaseret indvendig, så suger denne ikke
> fugt, og dermed kommer der ikke frostsprængning i selve krukken.

Ja det lyder ikke helt ulogisk

> Men - hvad med indholdet som er i krukken (planter og jord) ? Er jorden
> våd, så udvider jorden sig i frostvejr, og så sprænger krukken pga det
> indre pres.

Ja det er netop det der er problemet

> Jeg tror at den eneste sikre metode er at tømme krukken for indhold.

Selvfølgelig

> [...]
> at det ikke regner / sner ned i krukken. Denne vil så kun indeholden et
> minimum af fugt, og vil sandsynligvis ikke sprænge.

Det er den risiko jeg ikke er meget for at løbe

> Husmandskonklusion: - frostsikker eller ej - jeg tror ikke det har den
> store betydning hvis indholdet alligevel er vådt.

Det vil så sige at frostsikker er en falsk varebetegnelse

> Mvh
>
> Jørn Vind

Tak for dit indlæg
mvh
Tom

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-11-04 10:44

On Sun, 28 Nov 2004 09:46:27 +0100, "Tom H Petersen"

>Det vil så sige at frostsikker er en falsk varebetegnelse

Nej, hvis en krukke har ordentlig dræn og er brændt tilpas hårdt, så kan
den sagtens tåle at stå ude om vinteren. Deraf betegnelsen
'Frostsikker'. I sjældne tilfælde er der nogle krukker som betegnes
frostsikre, selv om de ikke har drænhul i bunden - her er det falsk
varebetegnelse.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-11-04 17:44

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> 'Frostsikker'. I sjældne tilfælde er der nogle krukker som betegnes
> frostsikre, selv om de ikke har drænhul i bunden - her er det falsk

Jeg vil da lige indsparke en bemærkning her:

Udover brænding og drænhul er det en god ide at se på krukkens profil. Er
den snævrere ved den øverste åbning end længere nede, er der øget risiko for
frostsprængning.

Er krukken derimod indvendigt bredest i toppen, vil frosten få jordklumpen
til at krybe lidt op over potten. Det nedsætter risikoen for
frostsprængning.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Tom H Petersen

Dato : 30-11-04 11:36

Tak til alle bidragsydere

nå--det lyder jo som om det har været en penge indsamling

det jeg mener er, at på baggrund af jeres viden og erfaringer,
har jeg fået mod til at sætte mine krukker ud igen,og lade
dem overvintre.

Tak for hjælpen

mvh
Tom