Verdens bedste gulvvarme
Fra : Jacob Buch-Andersen

Dato : 22-11-04 21:58

Verdens bedste gulvvarme er ... ?

Til centralvarmeanlæg (pex 20mm). Er der nogle fabrikanter der gør lidt mere
ud af teknikken/kvaliteten end andre. Er der nogle man bør undgå? Findes der
intelligente termostater, ligesom til radiatorer? Kan man købe termostater
af et fabrikat og kombinere det med gulvvarme af et andet? Til trægulve kan
natsænkning være en ide, da de varmemæssigt reagerer meget hurtigere end
beton - men findes det? Håber at der er nogle gode svar derude...

Mvh
Jacob

Fra : anders majland

Dato : 23-11-04 08:18

> Verdens bedste gulvvarme er ... ?
> Håber at der er nogle gode svar derude...

Vi har Wirsbo Genius. Trådløse termostater i alle rum og man kan på
centralen indstille natsænkning i 3 grupper (og selv vælge hvilke
termostater der hører på hvilke grupper)

En meget smart detalje er at man på centralen kan indstille maks og min
temperaturen for hver temostat. (De er jo ingen grund til at "nogen" skulle
komme til at skrue op til 25 grader bare fordi de "synes" der er lidt koldt)

Men da vi har betongulve bruger vi ikke natsænkningen - men indimellem
feriesænknigen (der tager alle grupper med i sænkning et antal dage)

/A

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-04 09:00

> [...]
>
> Men da vi har betongulve bruger vi ikke natsænkningen - men indimellem
> feriesænknigen (der tager alle grupper med i sænkning et antal dage)

Jeg blander mig lige

Hvilket fremløbstemp. kører du med og har du den samme til træ/klinke gulve?

(Vi har præsis samme system)

MVH

Bo

Fra : anders majland

Dato : 23-11-04 11:20

> Hvilket fremløbstemp. kører du med og har du den samme til træ/klinke
> gulve?
> (Vi har præsis samme system)

Jeg har klinker i ca. halvdelen af huset og ~10-15mm træ i resten. Af
arealet med klinkegulv er der kun rumtermostat på køkken/alrum, mens entre
og badeværelse "kun" reguleres via en termostat på returløbet. Det giver
også ok mening. I begge rum sker der jo store pludselige temperaturskift når
døre vinduer åbnes. Returtermostaten er bare indstillet så gulvene er
behageligt lune at gå på med bare tæer.

Fremløbstemperaturen er den samme for de 3 slanger under trægulvet og den
under klinkegulvet. Jeg kan ikke huske hvad den står på men sikkert 25-30
grader. Når det bliver rigtigt koldt til vinter hæver vi den nok 5 grader
og/eller skruer op for pumpen (Det gjorde vi sidste vinter da der var
koldest)

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk

Fra : Karl

Dato : 25-11-04 06:42

">
> Hvilket fremløbstemp. kører du med og har du den samme til træ/klinke
gulve?

Har lige lavet et badeværelse med pex varmerør i beton. Det fungerer
ganske udmærket
Pex'en fra eet firma (vistnok wirt e.lign.) og pumpen fra Roth. Det er vist
ikke så stor
forskel på de forskellige fabrikanter. Der er kun nogle stykker.
Man regner med en fremløbstemperatur på max. 35 gr. i betongulv
og max. 45 gr. under trægulve.
En ganske almindelig termostat kan styre rumtemperaturen. Er rummet over
3-4 m2, så bør termostaten styre en fremløbspumpe.
Brug ikke 12mm pex, de er for tynde, men min. 20mm.

Leverandørernes hjemmesider har ganske udmærkede beskrivelser
af hvordan man opbygger gulvene og installerer.

--
Hilsen Karl

Fra : David

Dato : 24-11-04 22:15

Hej

Vi er flytte ind i et hus fra 31 med gamle trægulve og drømmer om gulvvarme.
Jeg forestiller mig at ligge det under de gode gamle gulvbrædder. Kan man
det? tørre træet for meget eller kan man risikere at det slår sig. Der er
lidt plads mellem hver bræt så udvidelsen vandret i brede retningen er jeg
ikke så bange for.
Har I nogle erfaringer?

Mvh. David

Karl <Karl@???nospam.please> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41a4f220$0$177$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : anders majland

Dato : 25-11-04 12:58

> [...]
> lidt plads mellem hver bræt så udvidelsen vandret i brede retningen er jeg

Et bræddegulv vil arbejde og jeg _tror_ bestemt ikke at bør blive et problem
med gulvvarme under. Ihvertfald ikke værre end strålevarme fra en brændeovn
el lign. De vil selvfølgelig tørre godt ud i fyringssæsonen så der bliver
sikkert tydeligere riller mellem hvert brædt, men det er mest et kosmetisk
problem (og kræver en støvsuger istedet for en kost til rengøring

På min 1.sal var det oprindelige bræddegulv og der var det da også tydeligt
hvordan det arbejdede. Nu har vi så renoveret 1.salen men desværre været nød
til at lægge et nyt gulv ovenpå for at få etageadskillelsen til at leve op
til BD30 - igen (De forrige ejere havde fjernet det gamle lerindskud og kun
lagt 50mm isolering mellem gulvbrædder og stuens loft. Kravet er mindst det
dobbelte så vi havde valget mellem at hive alle lofter ned i stuetagen eller
lægge isoleringen ud over det eksisterende gulv - og valgte så det sidste)

Der hvor jeg vil hen - er at det er en del af charmen ved et gammel
fyrretræsgulv at der er lidt riller mellem brædderne Og var det ikke
for brandkravet havde vi også bare høvlet det eksisterende gulv.

Fra : Chriz

Dato : 25-11-04 19:39

Hvorfor er 12 mm pex for tynde? De skal vel bare ligge lidt tættere? Erfaringer
?

mvh

Chriz

Fra : Jacob Buch-Andersen

Dato : 25-11-04 20:41

"Chriz" <Write_chriz@excite.com> skrev i en meddelelse
> Hvorfor er 12 mm pex for tynde? De skal vel bare ligge lidt tættere?
Erfaringer

Jo tyndere rør, jo kortere må de være for at trykket ikke bliver for stort.
20 mm fungere med 120 meter slange.
Jacob

Fra : Chriz

Dato : 26-11-04 16:51

Ok men så er der vel ikke noget problem med 12mm pex hvis blot røret ikke er
for langt? Min kreds skal kun være ca 50 m, og der er ikke plads til mere end
12 mm i min konstruktion

Fra : Karl

Dato : 26-11-04 05:55

"Chriz" <Write_chriz@excite.com> wrote in message
> Hvorfor er 12 mm pex for tynde? De skal vel bare ligge lidt tættere?
Erfaringer
> ?
Ja, de skal ligge tættere og derfor medgår der mere pex.
Et eller andet sted har jeg læst, at man ikke skal bruge 12mm
pex såfremt gulvarealet, der skal opvarmes, er på mere end 5 m2.

--
Hilsen Karl

Fra : HKN

Dato : 04-12-04 21:26

> Ja, de skal ligge tættere og derfor medgår der mere pex.
> Et eller andet sted har jeg læst, at man ikke skal bruge 12mm
> pex såfremt gulvarealet, der skal opvarmes, er på mere end 5 m2.

Korrekt!

12mm bruges primært til brugsvand. Det er også problematisk mht
tilslutningen på ventilen.

-HKN