Havetraktor
Fra : Lars Kold-Hansen

Dato : 16-11-04 17:26

Jeg skal købe en havetraktor til et nedlagt landbrug på 20.000m2.
Den skal bruges til forfaldende arbejde såsom græsklipning og hjemkøring af
træ til pejsen.
Hvor stor en maskine skal jeg købe?
Hilsen
LARS

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 17-11-04 08:19

"Lars Kold-Hansen" <lars@kold-hansen.dk> wrote in

> Hvor stor en maskine skal jeg købe?

Tja min 20Hk. De små 12 Hk er vist generelt ikke stærke nok i gearkassen
til at bruges til andet end at slå græs.

De kan nok trække en vogn eller mindre trailer men de vil slides op meget
hurtigt. De stejler for et godt ord hvis du eftermonterer et trailer træk.

Men gå til en forhandler og fortæl hvad du vil bruge den til og se hvad han
foreslår.

Har du tænkt på en 2hjulet traktor med klippeagregat og vogn evt også med
fræser og kost m.m.

Har en gammel årgang 1965 5hk rød Honda 2-hjulet traktor med 6 gear frem og
2 bak. Den har slæbt meget træ ud af diverse skove.

Jens Borchert Pedersen
Østfyn
Mailto:jbp@vip.cybercity.junkdk

Fra : Gert Espersen

Dato : 17-11-04 09:43

6 gear ? hvad model er det....min har kun 4 frem/1 bak......tror den
hedder f50. Er du sikker på at det ikke er en 8 Hk ?

Men derudover er en 2 hjuler rigtig god, og skal man anvende den til
andre ting en græsslåning er det endnu bedre med en sådan.

Jeg har en ret stor vogn med mascothjul, som jeg kan læsse med alt det
jord eller brænde der kan være der uden det giver problemer med at trække.

-Gert..

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 17-11-04 12:22

Gert Espersen <ge@but.auc.dk> wrote in

> 6 gear ? hvad model er det....min har kun 4 frem/1 bak......tror den
> hedder f50. Er du sikker på at det ikke er en 8 Hk ?

http://www.leo-rosendal.dk/honda_historie.htm
Min ligner meget den F50 der på linket ovenover.
Motoren er så vidt jeg husker 185ccm jeg vurderede den til 5 hk
men den er noget stærkere end en 5hk fræser, så det kan da godt være den er
på 8hk istedet.

Jens Borchert Pedersen
Vestfyn
Mailto:jbp@vip.cybercity.junkdk

Fra : Bjarne K

Dato : 17-11-04 09:48

"Jens Borchert Pedersen" <jbp@vip.cybercity.junkdk> wrote in message

> Har du tænkt på en 2hjulet traktor med klippeagregat og vogn evt også
med
> fræser og kost m.m.

Jeg er også på udkig efter en havetraktor, men kom til at tænke på om
ikke sådan en 2 hjulet ville være bedre. Hvad hedder en sådan egentlig.
Har kigget på diverse firmaers hjemmesider under haveredskaber, men kan
ikke finde en.

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 17-11-04 10:27

"Bjarne K" <kanfaaes@hvis.ønskes> wrote in

> [...]
> ikke sådan en 2 hjulet ville være bedre. Hvad hedder en sådan egentlig.
> Har kigget på diverse firmaers hjemmesider under haveredskaber, men kan

Søg/Kig efter:
fræser/fejemaskiner generelt
tillers (fræsere)
garden power tools

Havemaskine Forretninger på nettet:

http://www.b2b.hansen-
kiilsholm.dk/index.php?gruppe=W010&hgruppe=Brugtb%F8rs&gruppetekst=Brugte%2
0fr%E6ser/fejemask.
eller bare http://www.b2b.hansen-kiilsholm.dk
De ligger i odense, dem har jeg handlet motorsav hos.

http://www.texas.dk/texas/product/info.jsp?LinkID=84
deres største model (mindre kan jo ikke gøre det:) )

Den her giver en masse produktnavne du kan søge videre på
http://www.byggeteknik.dk/cgi-bin/hcp-vis.plx?start=1;
Hovedkatagori "Traktorer"
Underkategori "to-hjulede"

Honda http://www.hondapowerequipment.com/
kig efter "tillers"

http://www.fynsminitraktor.dk/
Har et udvalg af professionelle produkter.
Også en jeg har handlet reservedele hos.

John Deere
(Der ligger en forretning i Glamsbjerg imellem odense og Assens)
(Har et stort udvalg i 4hj havetraktorer)

http://www.jacques.lacasse.com/GardenTractor/Links/Links.htm
dukkede op ved at søge på "Antique Honda Tractors"

Søg på følgende produktnavne
Nibbi (rolls roycen)
Goldini
Irus

Endelig kan du også gå på landbrugsmesser/dyrskuer.

Jeg er vildt facineret af de her 2hj maskiner.

Jens Borchert Pedersen
Vestfyn
Mailto:jbp@vip.cybercity.junkdk

Fra : Bjarne K

Dato : 17-11-04 10:58

> [...]
>

> Havemaskine Forretninger på nettet:
>
> http://www.b2b.hansen-

kiilsholm.dk/index.php?gruppe=W010&hgruppe=Brugtb%F8rs&gruppetekst=Brugt

Du er for hurtig. Jeg fandt et eksemplar og navnet på
www.ferrarimaskiner.dk.

O.T Noget der slår mig, på alle disse hjemmesider fra firmaer med
haveredskaber er hvor dårlige siderne er, med fejl links, stavefejl,
dårligt design og mærkelige farver. Men de brænder måske så meget for
haveredskaber, at de ikke også kan klare html programmeringen.

Med venlig hilsen

Bjarne Kunckel

Fra : Bjarne K

Dato : 17-11-04 10:47

"Bjarne K" <kanfaaes@hvis.ønskes> wrote in message
> Jeg er også på udkig efter en havetraktor, men kom til at tænke på om
> ikke sådan en 2 hjulet ville være bedre. Hvad hedder en sådan
egentlig.

Nå jeg har ledt lidt mere, og fundet ud af at de vist bare hedder
tohjulede.
De er dog mindst lige så dyre som de firehjulede.

Har dog endnu ikke fundet en hvor man kan få anhænger til

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 17-11-04 12:21

> Nå jeg har ledt lidt mere, og fundet ud af at de vist bare hedder
> tohjulede.
Ja eller eina

> Har dog endnu ikke fundet en hvor man kan få anhænger til

Nu er det en anden enhed, men koblingssystemet er jo det samme om det er en
vogn der skal sættes på.

se billede:
http://www.rebo-motorgeraete.de/img/uploads/gebrauchte/SIMG0010.jpg

PTO-akslen benyttes jo så ikke.

PÅ min honda er der en kraftig bøjle både foran og bagpå hvor udstyr kobles
på. I bøjlen er der huller til en 16mm bolt eller stift

Jeg har selv bygget vognen med inspiration fra denne side.
http://www.einachser.com/111.jpg
du kan se den omtalte bøjle lige under forlygten.
en tilsvarende sidder bagpå hvor vognen er monteret.

eller flere billeder på
http://www.einachser.com/thumbnails1.html

--
Kind regards Jens Borchert Pedersen
Odense Steel Shipyard Ltd. PO Box 176 , DK-5100 Odense C , DENMARK

Fra : Connor

Dato : 17-11-04 17:19

Hvad jeg ikke vidste før nu er at når en plænetraktor er over 12 HK. skal de
forsikres for sig selv. Jeg er lykkelig for at jeg midt i min uvidenhed ikke
har haft indbrud fået min 14 HK. Texas stjålet. Bare til orientering.

M.v.h
Johnny

Ps. Iflg. min assurandør er det en forsikring på havetraktorer imellem 12 og
20 HK.

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-04 08:20

"Connor" <ingen@mail.adr> wrote in message
> [...]
ikke
> har haft indbrud fået min 14 HK. Texas stjålet. Bare til orientering.

Sådan en forsikring er iøvrigt hundedyr - hos Tryg er det ovre 2000 pr. år.
Nogen, der kender et billigere sted?

Fra : Connor

Dato : 18-11-04 15:53

Sådan en forsikring er iøvrigt hundedyr - hos Tryg er det ovre 2000 pr. år.
Nogen, der kender et billigere sted?

Jeg skal give lige lidt over 300,- om året hos Aros forsikring. En af mine
kollegaer sagde at hos nogle selskaber skal det bare være noteret uden
ekstra beregning. Ved ikke hos hvilke.?

M.v.h

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-04 15:57

> [...]
>
> Jeg skal give lige lidt over 300,- om året hos Aros forsikring. En af mine
> kollegaer sagde at hos nogle selskaber skal det bare være noteret uden

Er de 300,- så incl. kasko (åbenbart det, der dækker ved tyveri)?

Fra : Connor

Dato : 18-11-04 16:39

Er de 300,- så incl. kasko (åbenbart det, der dækker ved tyveri)?

Ja

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-11-04 08:40

"Connor" <ingen@mail.adr> wrote in message
> Sådan en forsikring er iøvrigt hundedyr - hos Tryg er det ovre 2000 pr.
år.
> Nogen, der kender et billigere sted?

Vi har lige købt et lille landbrug ( 4 Ha), og den forsikring vi skal betale
for:

- brand (både hus, stald og maskinhus)
- stormskade (både hus, stald og maskinhus)
- rør og stikledning
- råd og svamp
- indbo
- udbo (max. 50.000) her vil vores havetraktor være dækket
- hundeforsikring
- ansvarsforsikring på en vindmølle

+ hvad der nu ellers normalt er i en hus+familieforsikring

> Jeg skal give lige lidt over 300,- om året hos Aros forsikring. En af mine
> kollegaer sagde at hos nogle selskaber skal det bare være noteret uden
> ekstra beregning. Ved ikke hos hvilke.?

Nykredit landbrugsforsikring

--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask

Fra : Brian S Jensen

Dato : 18-11-04 23:10

"Mikael" <none> skrev i en meddelelse
> [...]
> de
> ikke
>
> Sådan en forsikring er iøvrigt hundedyr - hos Tryg er det ovre 2000 pr.

Hos TopDanmark har vi vores 12,5HK MTD forsikret "gratis" - dvs. den
indgår under vores indboforsikring som "indbo i garage + udestue" der max.
må ha' en samlet værdi på 25.000,-

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Madsen

Dato : 17-11-04 20:05

"Lars Kold-Hansen" <lars@kold-hansen.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skal købe en havetraktor til et nedlagt landbrug på 20.000m2.
> Den skal bruges til forfaldende arbejde såsom græsklipning og hjemkøring
> [...]

Du skal købe en havetraktor der passer i størrelsen til dine græsarealer. Og
så køber du en brugt Massey Ferguson til alt det andet - de kan fåes fra
5000 og opefter. Personligt har jeg en MF 65 fra 1962 med frontlæsser. Den
bliver uundværlig for dig, når først du har den. Det kan ikke betale sig at
møffe rundt med en havetraktor.

Jacob

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 18-11-04 07:39

"Madsen" <Q@2.DK> wrote in

> Du skal købe en havetraktor der passer i størrelsen til dine
> græsarealer. Og så køber du en brugt Massey Ferguson til alt det andet

Ja - det vil jeg umiddelbart give dig ret i.
Men både en MF og i mindre grad, en 2hj traktor, river en del op i jorden
og skaber nogle mudrede hjulspor der hvor man kører meget.

Og måske det også er en bedre løsning rent forsikringsmæssigt jævnfør et
andet indlæg om forsikring af havetraktorer over 12Hk.

Jens Borchert Pedersen
Vestfyn
Mailto:jbp@vip.cybercity.junkdk

Fra : anders majland

Dato : 18-11-04 11:26

> Og måske det også er en bedre løsning rent forsikringsmæssigt jævnfør
> et andet indlæg om forsikring af havetraktorer over 12Hk.

Er det tyveri dækning i snakker om - eller kræves der en ansvarsdækning
for motorredskaber over 12hk ?

Hvordan er det med forsikring af en "rigtig" traktor ?

Sålænge den kun kører på egen matrikel behøver den vist ikke
nummerplade - Men er det lovpligtigt med en ansvarsforsikring ?

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid