Ny bøgehæk:
Fra : Ukendt

Dato : 15-11-04 21:26

Hej med jer,

Vi har lige taget den gamle hæk op og har bestilt en ny bøgehæk.

Nu er spørgsmålet hvad vi gør bedst for at den nye hæk skyder op hurtigst
muligt?

Den nye bøg er 100-125 cm høj og hedder vist barrod, altså ikke med klump.

Jorden hvor den gamle hæk har stået ser fin ud, men er der noget jeg kan
gøre for at forholdene bliver optimale?

Hvor meget kan jeg forvente at den ny hæk vokser pr. sæson?

MVH

Bo

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-11-04 21:43

On Mon, 15 Nov 2004 21:26:00 +0100, "Bo" <ejsmb(a)privat.dk> wrote:

>Vi har lige taget den gamle hæk op og har bestilt en ny bøgehæk.

Hvad var det for en hæk i har taget op?

> [...]
>
>Jorden hvor den gamle hæk har stået ser fin ud, men er der noget jeg kan

Jeg har engang skrevet noget om bøgehæk - det kan ses her:
http://www.gartneriet.dk/artikler/artikel/9/

>Hvor meget kan jeg forvente at den ny hæk vokser pr. sæson?

10 - 30 cm vil jeg skyde på. Sikkert endnu mere hvis den får det rigtig
godt.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 16-11-04 07:58

Mads Lie Jensen wrote:

> Hvad var det for en hæk i har taget op?

> Jeg har engang skrevet noget om bøgehæk - det kan ses her:
> http://www.gartneriet.dk/artikler/artikel/9/

Og, det er rigtigt godt, men jeg efterlades med et par spørgsmål om nyplantede
hække:

- Hvor vigtigt opfatter du de der svampe?
- Hvor længe skal hækken have fred før man skal klippe (for at få flere skud).
- Hvad ville du anbefale af gødning, og hvornår?

Det ville være lækkert med nogen svar på det

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg. madsdyd@challenge.dk
NT is a closed box of point tools linked by an untouchable matrix of

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-11-04 19:12

On Tue, 16 Nov 2004 07:58:05 +0100, Mads Bondo Dydensborg
<madsdyd@challenge.dk> wrote:

>Og, det er rigtigt godt, men jeg efterlades med et par spørgsmål om nyplantede
>hække:
>
>- Hvor vigtigt opfatter du de der svampe?

tja ... det har jeg ikke rigtig nogen mening om, andet end jeg gladeligt
fortæller det når nogen spø'r hvordan de bedst får en bøgehæk i gang
Jeg har ikke selv erfaring med bøgehæk, men jeg kører dagligt forbi en
nu to år gammel bøgehæk som ikke rigtigt vil gro. Den er plantet et sted
hvor der i hvert fald ikke har stået bøg i mange år. Så der har
formodentlig noget at sige.

>- Hvor længe skal hækken have fred før man skal klippe (for at få flere skud).

Klip den i siderne allerede fra første år - men ikke toppen før den har
nået den ønskede højde.

>- Hvad ville du anbefale af gødning, og hvornår?

Typen af gødning er ikke så vigtig - nogen bruger naturgødning i
pilleform, f.eks Animix. Andre bruger en npk-gødning, andre igen bruger
staldgødning eller kompost. Ligegyldigt hvilken type der bruges er det i
foråret der skal gødes - slutningen af april - maj måned.

>Det ville være lækkert med nogen svar på det

Håber det var svar nok?
Ellers spørger du jo nok bare videre

http://www.gartneriet.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-11-04 01:10

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev:

> Jeg har ikke selv erfaring med bøgehæk, men jeg kører
> dagligt forbi en nu to år gammel bøgehæk som ikke rigtigt
> vil gro.

Hvorfor den ikke vil gro er svært at vide. Jeg har plantet bøg
i sandjord, hvor der heller ikke har groet bøg før, og det gik
fint. En masse kompost i renden, og så de små fine planter
på 60-80 centimeter i november måned gror fint næste
forår.

> Den er plantet et sted hvor der i hvert fald ikke har stået bøg
> i mange år. Så der har formodentlig noget at sige.

Det er ikke min erfaring. Jeg har plantet masser af bøgehæk
og bøgetræer. De vil bare have noget at leve af til at starte
med, så klarer de resten selv, når de først er kommet i gang.

Nu er jeg flyttet fra den sandede jord i Nordsjælland til noget
klæg lerjord på Sydfyn - og det bryder bøg sig ikke om - de
vil have luft omkring rødderne. Det kan dog klares med en
masse plantemateriale omkring planten, så skal regnormen
nok hive det ned.

> Typen af gødning er ikke så vigtig

Jeg har god erfaring med kompost til bøgeplanter, uanset om
de gror i sand- eller lerjord. I naturen gror de jo i bladmuld.

Min kompost består af køkkenaffald fra spanden hvor alt
komoosterbart kommer i, blade, grene, hækafklip, staudetoppe
og så videre - det er guf for de fleste planter.

--
Allan Vebel
Hjælp os til nye aktuelle artikler og faq-svar - skriv til

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-11-04 18:57

On Wed, 17 Nov 2004 01:09:50 +0100, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

> [...]
>fint. En masse kompost i renden, og så de små fine planter
>på 60-80 centimeter i november måned gror fint næste

Jeg har nu også "underernæring" mistænkt som årsagen - jorden på det
sted er ret sandet.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 17-11-04 07:44

Mads Lie Jensen wrote:

> Klip den i siderne allerede fra første år - men ikke toppen før den har
> nået den ønskede højde.

OK - det vil sige at hvis jeg planter "nu", så vil du klippe i siderne allerede
til f.eks. juni?

Tusind tak for dine svar!

Mads
--
Mads Bondo Dydensborg. madsdyd@challenge.dk
"What we're seeing with Web sites that are viewable only with IE is the

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-11-04 18:56

On Wed, 17 Nov 2004 07:44:19 +0100, Mads Bondo Dydensborg
<madsdyd@challenge.dk> wrote:

>OK - det vil sige at hvis jeg planter "nu", så vil du klippe i siderne allerede
>til f.eks. juni?

Ja. Måske endda allerede i starten af juni og så igen senere på
sommeren. Hver gang en gren bliver klippet over kommer der 2-4 nye små
grene ud - så ved at klippe bliver hækken mere tæt.

>Tusind tak for dine svar!

Det var så lidt.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-11-04 23:31

Bo <ejsmb(a)privat.dk> skrev:

> Jorden hvor den gamle hæk har stået ser fin ud, men er
> der noget jeg kan gøre for at forholdene bliver optimale?

Der er skrevet virkelig meget om bøgehæk gennem tiden,
se
http://groups.google.dk/groups?q=b%C3%B8geh%C3%A6k&hl=da