3 slags træer
Fra : marlene

Dato : 15-11-04 16:37

hej kan i hjælpe mig igen.
jeg har lige købt tre slags træer, på tilbud, uden at kende til dem.

salix simulatrix har jeg fundet som dværgpil på stamme, går derfor ud fra at
den ikke bliver ret høj.
men.
coragana walker kan jeg ikke finde foto og oplysninger om.
heller ikke prunus cistena, ....kun at prunus dækker alle blomme,
ferskenarter.

kan I fortælle noget jeg bør vide inden de plantes.

marlene

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 15-11-04 16:53

On Mon, 15 Nov 2004 16:36:36 +0100, "marlene" <rod@nya.dk> wrote:

klip
>coragana walker kan jeg ikke finde foto og oplysninger om.
>heller ikke prunus cistena, ....kun at prunus dækker alle blomme,
>ferskenarter.
>
>kan I fortælle noget jeg bør vide inden de plantes.

ifølge google:
.... Prunus cistena (Varenr. 40-219) Dværgblodblomme. Busk 1,5-2 m.
høj. Lysrosa blomster i maj. Mørkerøde blade.
mvh Ebbe

Fra : Inger Pedersen

Dato : 15-11-04 17:11

"marlene" <rod@nya.dk> skrev i en meddelelse

> coragana walker kan jeg ikke finde foto og oplysninger om.

Kan det være caragana... i så fald er det et hængende ærtetræ, et hårdført
lille træ med gule gyvel-lignende blomster.

> heller ikke prunus cistena,

som Ebbe har skrevet - dværgblodblomme. ,.Den er også mere eller mindre
hængende.

Du skal være klar over, at det er tre hængende træer, og at de nemt kan
komme til at se lidt depressive ud, hvis du planter dem sammen uden videre.
Jeg ville plante dem i nogen afstand fra hinanden, og med noget stedsegrønt
imellem - noget fladt, f.eks. enebær og noget højt og smalt, f.eks.
blyantsene eller taks.
Og så ville jeg plante nogle forskellige lyng og nogle forårsløg i bunden og
evt. lægge nogle sten.

Hilsen Inger

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-11-04 19:19

On Mon, 15 Nov 2004 17:10:47 +0100, "Inger Pedersen"
<inger_mp@hotmail.com> wrote:

>Kan det være caragana... i så fald er det et hængende ærtetræ, et hårdført
>lille træ med gule gyvel-lignende blomster.

Det er en Caragana, på dansk kaldet Ærtetræ.
Denne her er helt præcis en Caragana arborescens 'Walker' - bladene på
den er meget fligede, og det giver den et mere let og luftigt udseende
end den almindelige ærtetræ.

>som Ebbe har skrevet - dværgblodblomme. ,.Den er også mere eller mindre
>hængende.

Der er nu ikke ret meget "hængende" over en dværgblodblomme ..... heller
ikke de opstammede.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 15-11-04 20:06

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i en meddelelse m.

> Der er nu ikke ret meget "hængende" over en dværgblodblomme ..... heller
> ikke de opstammede.

Det er der altså over min.
Det ser lidt skægt ud, for de nye grene stritter så vældigt opad, men senere
tynges de nedad af bladene.
Ok - jeg købte det mest flade eksemplar i planteskolen, men de var nu
rimeligt overhængende alle sammen.

Hilsen Inger

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-11-04 21:41

On Mon, 15 Nov 2004 20:06:01 +0100, "Inger Pedersen"
<inger_mp@hotmail.com> wrote:

> [...]
>tynges de nedad af bladene.
>Ok - jeg købte det mest flade eksemplar i planteskolen, men de var nu

Kan du tage et billede af den?
Jeg må jo indrømme at de dværgblodblomme jeg har set, har været buske,
forgrenet fra jordoverfladen, og de har bestemt ikke været hverken
hængende eller overhængende.

Men der kan jo ske mange sjove ting når man poder noget på en stamme

http://www.gartneriet.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-11-04 22:15

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev:

> Jeg må jo indrømme at de dværgblodblomme jeg har set,
> har været buske, forgrenet fra jordoverfladen, og de har
> bestemt ikke været hverken hængende eller overhængende.

Begge dele kan fås - jeg købte en opstammet hængende hos
http://lundhede.com for nogle år siden. Den er jeg desværre
rejst fra.

--
Allan Vebel
Hjælp os til nye aktuelle artikler og faq-svar - skriv til

Fra : marlene

Dato : 16-11-04 19:51

tak alle sammen.
vi får se om mine træer hænger eller ej.
men de skal plantes imorgen i selvskab med to snoede thujaér, perlegrus +
marksten + en masse forårsløg.
håber det bliver godt.