Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
2 spørgsmål sb600
Fra : Peter Hansen

Dato : 02-12-04 19:50

Hej til gruppen.

Jeg har erhvervet mig en Nikon Sb600 flash, og glæder mig til at se, om det
er noget der duer til mit Nikon D70.
Forhandleren sagde til mig, at jeg ikke måtte bruge genopladelige batterier
til Flashen ...er det rigtigt ?.

Spørgsmål.2 Jeg har fåer et CF kort af navnet Kingston på 1024 mb i gave,
kan se på prisen, at det er i billige ende, mit spørgsmål, er det et godt
kort der er værd at bruge ?

Hilsen
Peter

Fra : HKJ

Dato : 02-12-04 19:59

"Peter Hansen" <gwph@mail.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
det
> er noget der duer til mit Nikon D70.
> Forhandleren sagde til mig, at jeg ikke måtte bruge genopladelige

Du bør bruge genopladelige batterier, flashen har kun fuld ydeevne med dem.
Dette vil du også kunne se i dens manual.

Fra : AS

Dato : 02-12-04 20:57

> [...]
> kan se på prisen, at det er i billige ende, mit spørgsmål, er det et godt

Oh, det er ikke om SB600

Den største forskel er i skrive/læse hastighed. Klart, det kan mærkes under
foto i raw format, når filer er større. Der kan ikke ske noget, hvis du
prøver den Kingston. Hvis du mærker, at kamera er noget for langsom for dit
behov til optagelse i serier af flere billeder, så kan du overveje noget
Ultra II eller lignende (AFAIK D70 kan ikke bruge Write Accelerated Lexar.
Faktisk, kan godt bruger, men ikke udnyter WA). Hvis hastighed er OK, du
ikke tager så tit flere fotos med enkelt tryk på tast, så kan du sparer
lidt.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 02-12-04 22:47

> [...]
det
> er noget der duer til mit Nikon D70.
> Forhandleren sagde til mig, at jeg ikke måtte bruge genopladelige

Jeg tror det beunder mest i at han kan se en ide med at han vil sælge dig
dyre fotobatterier efterfølgende. Du SKAL bruge geopladelige batterier for
at få den fulde ydeevne (gerne 2300-2500 mAh)

> Spørgsmål.2 Jeg har fåer et CF kort af navnet Kingston på 1024 mb i gave,
> kan se på prisen, at det er i billige ende, mit spørgsmål, er det et godt
> kort der er værd at bruge ?

Ja det er ganske okay, men ikke det hurtigste på markedet, men du kan
sagtens bruge det.

Simon
"lad være med at tænke negativt før nogen kalder dig svin"
Simon Nielsen - 2004

Fra : RLJ

Dato : 03-12-04 02:12

> [...]
det
> er noget der duer til mit Nikon D70.
> Forhandleren sagde til mig, at jeg ikke måtte bruge genopladelige

Tjaaa, jeg har da brugt genopladedelige Panasonic 2300 mAp i min SB600
siden jeg fik den og det har den bestemt ikke taget skade af. Jeg mener
også, at det står i manualen. Har du da ikke fået den med ??
I øvrigt en udmærket flash som jeg har stor glæde af.

> Spørgsmål.2 Jeg har fåer et CF kort af navnet Kingston på 1024 mb i gave,
> kan se på prisen, at det er i billige ende, mit spørgsmål, er det et godt
> kort der er værd at bruge ?

Kingston har, så vidt jeg erindrer, altid lavet gode ram. Jeg har selv et
256 MB
CF kort som jeg bruger i mit D100 og det virker fint. Jeg ville med glæde
tage imod et 1GB kort som gave

Mvh

Ralph

Fra : max[dk]

Dato : 03-12-04 07:33

> Spørgsmål.2 Jeg har fåer et CF kort af navnet Kingston på 1024 mb i gave,
> kan se på prisen, at det er i billige ende, mit spørgsmål, er det et godt
> kort der er værd at bruge ?

Jeg har selv:

Kingston 512mb
Kingston 512mb elite pro
Sandisk 1gb Ultra II

Og jeg har endnu ikke mærket forskel på nogen af kortne under brug.
Selvfølgelig er det også i et D70

Er her nogen som kender D70's max. skrive hastighed?

/Max

Fra : HKJ

Dato : 03-12-04 07:59

"max[dk]" <maxses_snot_@hotmail.com> wrote in message

> Er her nogen som kender D70's max. skrive hastighed?

Prøv at se her:
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-6816

Den ser ud til at ligge omkring 4.5MB/sec med de bedste kort.

Fra : max[dk]

Dato : 03-12-04 08:57

> Prøv at se her:
> http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-6816
>
> Den ser ud til at ligge omkring 4.5MB/sec med de bedste kort.

Ja jeg kender godt siden... mit problem er bare at mit alm. Kingston kort
tager det samme antal af billeder i burst som mit Sandisk Ultra II...

Hvad er det jeg overser?

/Max

Fra : HKJ

Dato : 03-12-04 09:24

> Ja jeg kender godt siden... mit problem er bare at mit alm. Kingston kort
> tager det samme antal af billeder i burst som mit Sandisk Ultra II...
>
> Hvad er det jeg overser?

Hvilken opløsningen bruger du? Ved raw kan selv de aller hurtigste kort ikke
følge med.

Fra : max[dk]

Dato : 03-12-04 09:32

> Hvilken opløsningen bruger du? Ved raw kan selv de aller hurtigste kort
ikke
> følge med.

Jeg skyder i RAW.. så er det nok derfor Følte mig også lidt snydt da jeg
fik de 2 Kingstonkort

/Max

Fra : HKJ

Dato : 03-12-04 09:33

> ikke
>
> Jeg skyder i RAW.. så er det nok derfor Følte mig også lidt snydt da
jeg
> fik de 2 Kingstonkort

Prøv så at lægger mærke til hvor lang tid det tager, før alle billeder er
skrevet til kortet. Der skulle du gerne kunne se forskel.

Fra : max[dk]

Dato : 03-12-04 09:40

> Prøv så at lægger mærke til hvor lang tid det tager, før alle billeder er
> skrevet til kortet. Der skulle du gerne kunne se forskel.

Det vil jeg prøve en af dagene

/Max

Fra : RLJ

Dato : 03-12-04 18:18

> Jeg skyder i RAW.. så er det nok derfor Følte mig også lidt snydt da jeg
> fik de 2 Kingstonkort

Nu ved jeg ikke præcis om D70 opfører sig på helt samme måde som
mit D100, men ved D100 er lagringstiden væsentlig længere hvis du
har indstillet til RAW komprimering. Ved ukomprimeret RAW går det
MEGET hurtigere. Naturligvis fylder billederne så også ca. det dobbelte,
men det kan jo klares med et større kort.

Ralph

Fra : AS

Dato : 03-12-04 18:36

"RLJ" <list-jensen@privat.dk> wrote in message

> [...]
> mit D100, men ved D100 er lagringstiden væsentlig længere hvis du
> har indstillet til RAW komprimering. Ved ukomprimeret RAW går det

D70 er anderledes. Den har kun komprimeret NEF, og komprimerer _meget_
hurtigere end D100. Komp.NEF er næsten ubrugbar i D100. Flaskehalsen er CPU
i selve kamera.

Fra : Peter Hansen

Dato : 03-12-04 08:19

Tak for svarene.
Jow efter at have set manualen kan jeg se at der godt må bruges
genopladelige batterier og det vil jeg gøre for fremtiden.
Jeg har også et Sandisk 512 mb og kan ærligtalt ikke mærke forskel på
overførselshastigheden på de 2 kort men det kommer nok først når jeg bruger
kontinuerlige billeder.
Vil sige tak for de hurtige svar..*SS*
Hilsen
Peter

Fra : Claus Smith

Dato : 03-12-04 08:53

Nu da jeg har fået min D70 i hånden, så var jeg spændt på hvordan den ville
reagere på mine to 'gamle' Sandisk 512 mb kort. Men jeg må sige at de kører
rigtig godt.

Jeg har så overvejet om jeg skulle opgradere til et 1 eller 2 GB kort i
stedet for, så jeg vil da følge lidt med her og blive inspireret.

Vedr. din flash så kan jeg kun anbefale genopladelige batterier...mere
afhensyn til din fremtidige økonomi

God fornøjelse med dit D70, jeg er ihvertfald blevet rigtig glad for mit,
som afløser for en D1.

Claus Smith

Fra : Peter Hansen

Dato : 03-12-04 10:46

Hej Claus

Og jeg er glad for atsken jeg købte af dig den bliver brugt flittigt
Jeg har lige prøvet at knalde 7 billeder af i kontionerlig drift, de er hver
på ca 3 mb og det klarede Kingston kortet fint. Nu skal det jo nok
retfærdighedsvis siges af vores Nikon D 70 har en buffer hvor filerne kan
mellemlagres.
Ved du forresten hvor stor den buffer er ?