Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D70 + Sigma EF-500 st i-ttl blitz?
Fra : max[dk]

Dato : 01-12-04 08:42

Er her nogen som har erfaringer med ovenstående? Hvordan fungere det i
forhold til Nikon's egne blitze(SB600/800). Her får man jo en kraftige
ledetal til en lavere pris

/Max

Fra : Simon Nielsen

Dato : 01-12-04 12:37

"max[dk]" <maxses_snot_@hotmail.com> wrote in message
> Er her nogen som har erfaringer med ovenstående? Hvordan fungere det i
> forhold til Nikon's egne blitze(SB600/800). Her får man jo en kraftige
> ledetal til en lavere pris

I sigma blitzen for du en kraftig blitz der ikke har så meget automatik, den
har en lille opbløder man kan smække ned foran blitzen og man kan også
stille den vertikalt opad så man får en blink op mod loftet og et
reflekteret fremad. Sigma blitzen er god når man skal bruge et loft (højt
som lavt loft) som reflektor hvor SB800 kan hænge lidt bagefter ved de høje
lofter, der virker Sigma fremragende. Jeg tænker på at jeg selv gerne vil
have en SB-800 men nok først når jeg får et D2X i mit eje Sigmaen er ikke
så nøjagtig med lysmåling og arbejder ikke altid så godt sammen med
kameraet, nogle gange får man et for kraftig lys afsted og det kan irritere
meget. Det klarer SB-800 langt bedre (jeg har haft prøvet en SB-800 på
kameraet i to ugers tid).

Jeg kombinerer nogle gange med to Metz 45 CT stavblitze (en på hver side af
kameraet) og sigma blitzen ovenpå, så stiller jge dem i flere positioner så
jeg får reflakteret lys fra alle sider af rummet eller jeg kan del lyset til
at skyde tre forskellige positioner fremad i rummet, dette bruger jeg
selvfølgelig kun i meget store rum og man skal lige gøre sig bekendt med
hvordan det kan fungere, men det fungerer altså. I den situation ville det
være rart med en Nikon SB-800 til at lave en mere nøjagtig lysmåling.

Simon
"lad være med at tænke negativt før nogen kalder dig svin"
Simon Nielsen - 2004

Fra : max[dk]

Dato : 01-12-04 13:17

> [...]
irritere
> meget. Det klarer SB-800 langt bedre (jeg har haft prøvet en SB-800 på

Okay, jeg troede at det problem med samarbejde blev løst med I-TTL
modellen...
Øv osse... Jeg håbede lige at det var tid til at spare de 1500kr. der er i
prisforskel fra SB-800 til Sigma EF-500 Super I-TTL

Jeg vil lige høre, er den standard modellen eller "super" modellen du har
prøvet?

/Max

Fra : Golfine

Dato : 01-12-04 15:18

> [...]
> Er her nogen som har erfaringer med ovenstående? Hvordan fungere det i
> forhold til Nikon's egne blitze(SB600/800). Her får man jo en kraftige

Hej
Jeg har lige købt en EF-500 DG Super NA-iTTL, (i DK) og efter de test jeg
har gjort så jeg syntes den er kanon sammen med D70, og efter hvad jeg kan
læse så er der ikke ret meget den ikke kan i forhold til SB800
Så efter min mening kan du godt spare de 1500.-
hilsen Allan

Fra : max[dk]

Dato : 01-12-04 15:26

> [...]
> læse så er der ikke ret meget den ikke kan i forhold til SB800
> Så efter min mening kan du godt spare de 1500.-

Okay, det lyder spændene Har du leget med nogle af de effekter den kan
lave?

/Max

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-12-04 21:08

In article <41add482$0$83119$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, max[dk] wrote:

> Okay, det lyder spændene Har du leget med nogle af de effekter den kan
> lave?

Jeg har med min på Canon lavet dobbelteksponeringer med blitz
(stroboskopeffekteren)

Fra : GreatDane

Dato : 03-12-04 01:12

Ok, er I rare lige at gøre et par ting klare for mig.

1. I har slet ikke SB600 med i betragtning, er den bare for ringe?
2. Hvilken pris snakker vi om med Sigma blitzen, og hvor købes den
billigst?

/Mikkel

On Wed, 1 Dec 2004 15:26:10 +0100, "max[dk]"

Fra : max[dk]

Dato : 03-12-04 07:38

> 1. I har slet ikke SB600 med i betragtning, er den bare for ringe?

> 2. Hvilken pris snakker vi om med Sigma blitzen, og hvor købes den
> billigst?

Hmm...den har et ret lavt ledetal(30) i forhold til prisen. ~2000.- Sigma's
EF-500 DG ST NA-ITTL koster 1150kr med er ledetal på 50(læs jeg rigtigt?) og
EF-500 DG Super NA-ITTL til 1750 med samme ledetal som den anden sigma, men
flere funktioner.

Alle priser er fra technikdirekt.de og er +porto.

http://sigma-photo.com/html/flashes.htm
http://www.europe-nikon.com/details.aspx?countryId=11&languageId=11&prodId=906&catId=100

Personligt synes jeg at Sigma er værd at kigge efter, især nu hvor de har
fået I-TTL. Derfor også mit spørgsmål...

/Max

Fra : HKJ

Dato : 03-12-04 07:57

> [...]

Sigma's
> EF-500 DG ST NA-ITTL koster 1150kr med er ledetal på 50(læs jeg rigtigt?)

Når du sammenligner ledetal skal du huske at se på udlysningsvinkel (dvs. er
det ved 28mm eller 100mm objektiv) og ved hvilken ISO hastighed (Standard er
100, men nogle snyder).

Fra : max[dk]

Dato : 03-12-04 09:02

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
er
> det ved 28mm eller 100mm objektiv) og ved hvilken ISO hastighed (Standard

Jamen hvem er så "bedst". Nikon med 30 ved 35mm eller sigma 50 ved 105mm?

/Max

Fra : HKJ

Dato : 03-12-04 09:22

"max[dk]" <maxses_snot_@hotmail.com> wrote in message

> Jamen hvem er så "bedst". Nikon med 30 ved 35mm eller sigma 50 ved 105mm?

Et kig i manualen for SB600 viser at den ved 85mm (som er max zoom) har
ledetallet 40

Fra : max[dk]

Dato : 03-12-04 09:34

> Et kig i manualen for SB600 viser at den ved 85mm (som er max zoom) har
> ledetallet 40

Okay, dvs. at de faktisk har samme ledetal ?

(40/85)*105 = 49,4117, hvis det kan regnes sådan

/Max

Fra : HKJ

Dato : 03-12-04 09:58

> Okay, dvs. at de faktisk har samme ledetal ?
>
> (40/85)*105 = 49,4117, hvis det kan regnes sådan

Det kan det ikke, du er nød til at se efter et datablad, for at se
ledetallet ved en bestemt brændvidde.
Men Sigma'en ser da ud til at være lidt kraftigere.
Du skal dog passe lidt på i den brede ende, det ser ud til at Sigma kun går
til 28mm, 17 mm med diffuser (Nikon 24mm, 14mm med diffuser).

Fra : max[dk]

Dato : 03-12-04 10:47

> [...]
går
> til 28mm, 17 mm med diffuser (Nikon 24mm, 14mm med diffuser).

okay...jeg kommer næster aldrig i de områder, i hvert fald ikke med blitz
men hvor finder man datablade på sådan noget ud over de det der står på
deres sider?

/Max