/ Forside / Interesser / Fritid / Knallert / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Knallert
#NavnPoint
pallebhan.. 109279
Jon 13755
NoShyGuy 12369
Sunowich 7245
rpje 6490
scootergr.. 5859
masteraug.. 4691
Japse 3488
3773 3416
10  dova 3104
Spm om olie og motorstop
Fra : Konstantin Barkaia


Dato : 29-11-04 13:12

Hej gruppe,

Jeg har købt en brugt scooter (PGO comet). Den har kørt ca. 10.000km.
Har ikke været tunet, men jeg tror at fatrspærerne er pillet af. Den
kører ca. 45-50km/t.

Jeg har to spørgsmål:

1) Jeg skal til at fylde noget olie på. Til det har jeg købt noget fuldt
syntetisk olie. Kan jeg bare hælde olien i olietanken eller skal den
først tømmes for det gamle olie. Jeg ved ikke hvilket olie der er i den nu.

2) Jeg var ude og køre 2 dage siden. Jeg havde kørt ca. 5min og da jeg
kørte op af en mindre halvstejl bakke gik motoren pludselig i stå. Den
gik i stå da jeg var på vej ned fra bakken. Lyset lyste men ingen lyd
fra motoren. Den kunne ikke kick startes igang igen. Jeg ventede ca. 2
min (mens jeg tjekkede benzin og olie) hvorefter den godt kunne starte.
Hvad kan grunden være til dette? Tilstoppet udstødning? jeg ved
pakningen er utæt men jeg ved ikke hvor længe den har været utæt. Det
skal desuden nævnes at det ikke er sket igen.

På forhånd mange tak.

 
 
Allan Riise (29-11-2004)
Kommentar
Fra : Allan Riise


Dato : 29-11-04 11:26

Konstantin Barkaia wrote:
> Hej gruppe,
>
> Jeg har købt en brugt scooter (PGO comet). Den har kørt ca. 10.000km.
> Har ikke været tunet, men jeg tror at fatrspærerne er pillet af. Den
> kører ca. 45-50km/t.
>
> Jeg har to spørgsmål:
>
> 1) Jeg skal til at fylde noget olie på. Til det har jeg købt noget
> fuldt syntetisk olie. Kan jeg bare hælde olien i olietanken eller
> skal den først tømmes for det gamle olie. Jeg ved ikke hvilket olie der er
> i
> den nu.

Hæld du bare olien i, men hvis du "ryster på hænderne, så vent til din
olielampe lyser, og hæld op til halv.

> 2) Jeg var ude og køre 2 dage siden. Jeg havde kørt ca. 5min og da jeg
> kørte op af en mindre halvstejl bakke gik motoren pludselig i stå. Den
> gik i stå da jeg var på vej ned fra bakken. Lyset lyste men ingen lyd
> fra motoren. Den kunne ikke kick startes igang igen. Jeg ventede ca. 2
> min (mens jeg tjekkede benzin og olie) hvorefter den godt kunne
> starte. Hvad kan grunden være til dette? Tilstoppet udstødning? jeg
> ved pakningen er utæt men jeg ved ikke hvor længe den har været utæt. Det
> skal desuden nævnes at det ikke er sket igen.

Hvis din udst. port er tilstoppet, så vil den trække som om at bremsen
hænger, den godt tage omdr. men vil ikke trække, men når du alligevel skal
sætte ny pakning i, så rens din prt, indefra, med et lille
stemmejern/skruetrækker, og afslut med minisliper.

Ang, det at den døde, det kan have været fordi at du har haft for lidt
"saft" i tanken, og når Scooten så tiltes så meget fremad på denne bakke,
kommer der ikke benzin ned til hanen, eller..

Det kan have været din ledning til tændspolen der lige skal sættes ordentlig
fast.

Det er så mine bud..


--
Allan Riise
"I know, you must be thinking for your self"
"Did he fire 5 or 6 shot's ?"" Well. Go ahead, make my day!"
"Dirty Harry"



Konstantin Barkaia (29-11-2004)
Kommentar
Fra : Konstantin Barkaia


Dato : 29-11-04 13:34

Allan Riise wrote:

>
> Hæld du bare olien i, men hvis du "ryster på hænderne, så vent til din
> olielampe lyser, og hæld op til halv.
>
>

Hvorfor kun op til halv?


> Hvis din udst. port er tilstoppet, så vil den trække som om at bremsen
> hænger, den godt tage omdr. men vil ikke trække, men når du alligevel skal
> sætte ny pakning i, så rens din prt, indefra, med et lille
> stemmejern/skruetrækker, og afslut med minisliper.

Ok, det vil jeg gøre. Jeg har også overfejet at brænde udstødningen når
den skal pilles af.

> Ang, det at den døde, det kan have været fordi at du har haft for lidt
> "saft" i tanken, og når Scooten så tiltes så meget fremad på denne bakke,
> kommer der ikke benzin ned til hanen, eller..

Den var da omkring halv fuld, men det kunne være. Bakken var ca 30-40
grader.

> Det kan have været din ledning til tændspolen der lige skal sættes ordentlig
> fast.

Tændrørshatten så ud til at side godt nok, men jeg har endnu ikke pillet
tændrøret ud for at se på den. Det kan også være den bare skal skiftes.
Jeg tvivler at den tidligere ejer har skiftet den.

> Det er så mine bud..

Jamen tak for det

Allan Riise (29-11-2004)
Kommentar
Fra : Allan Riise


Dato : 29-11-04 11:54

Konstantin Barkaia wrote:
> Allan Riise wrote:
>
>>
>> Hæld du bare olien i, men hvis du "ryster på hænderne, så vent til
>> din olielampe lyser, og hæld op til halv.
>>
>>
>
> Hvorfor kun op til halv?

Hvis olierne, hvad Jeg ikke har oplevet endnu, ikke skulle være kompatible,
så det begynder at "grumse" til, eller ligger laver "bobler" af evt.
additiver, så har du ikke spildt så megen olie, og der er ikke så meget at
rense op.

>> Hvis din udst. port er tilstoppet, så vil den trække som om at
>> bremsen hænger, den godt tage omdr. men vil ikke trække, men når du
>> alligevel skal sætte ny pakning i, så rens din prt, indefra, med et
>> lille stemmejern/skruetrækker, og afslut med minisliper.
>
> Ok, det vil jeg gøre. Jeg har også overfejet at brænde udstødningen
> når den skal pilles af.

God idé, men ikke for meget sprit, og ikke for længe.

>> Ang, det at den døde, det kan have været fordi at du har haft for
>> lidt "saft" i tanken, og når Scooten så tiltes så meget fremad på
>> denne bakke, kommer der ikke benzin ned til hanen, eller..
>
> Den var da omkring halv fuld, men det kunne være. Bakken var ca 30-40
> grader.

Og du lod den garanteret løbe ned på frihjul, inden du for alvor prøvede at
starte den, hvorfor du så et der kom benzin ud da du tjekkede, am i right ?


>> Det kan have været din ledning til tændspolen der lige skal sættes
>> ordentlig fast.
>
> Tændrørshatten så ud til at side godt nok, men jeg har endnu ikke
> pillet tændrøret ud for at se på den. Det kan også være den bare skal
> skiftes. Jeg tvivler at den tidligere ejer har skiftet den.

Njaae, det er nu mere den ledning der går fra tændingen op til tændspolen
jeg tænkte på.

Når du nu tjekker tændrøret så se lige på farven..

Grå, så får den for lidt benzin, Brun, ok mængde, Mørkebrun til sort, for
meget benzin.

Da du ikke ved hvordan den er blevet behandlet af den tidligere ejer, så
ville jeg også kigge på luftfilteret.
Det skal selfv. være rent, relativt, og ikke vådt.

>> Det er så mine bud..
>
> Jamen tak for det

np.

--
Allan Riise
"I know, you must be thinking for your self"
"Did he fire 5 or 6 shot's ?"" Well. Go ahead, make my day!"
"Dirty Harry"



Konstantin Barkaia (29-11-2004)
Kommentar
Fra : Konstantin Barkaia


Dato : 29-11-04 14:35

Allan Riise wrote:
> Konstantin Barkaia wrote:
>
>>Allan Riise wrote:
>>
>>
>>>Hæld du bare olien i, men hvis du "ryster på hænderne, så vent til
>>>din olielampe lyser, og hæld op til halv.
>>>
>>>
>>
>>Hvorfor kun op til halv?
>
>
> Hvis olierne, hvad Jeg ikke har oplevet endnu, ikke skulle være kompatible,
> så det begynder at "grumse" til, eller ligger laver "bobler" af evt.
> additiver, så har du ikke spildt så megen olie, og der er ikke så meget at
> rense op.

Ok, det tænkte jeg nok :)


>>>Ang, det at den døde, det kan have været fordi at du har haft for
>>>lidt "saft" i tanken, og når Scooten så tiltes så meget fremad på
>>>denne bakke, kommer der ikke benzin ned til hanen, eller..
>>
>>Den var da omkring halv fuld, men det kunne være. Bakken var ca 30-40
>>grader.
>
>
> Og du lod den garanteret løbe ned på frihjul, inden du for alvor prøvede at
> starte den, hvorfor du så et der kom benzin ud da du tjekkede, am i right ?
>

Jo .. du har helt ret.

>
....
> Når du nu tjekker tændrøret så se lige på farven..
>
> Grå, så får den for lidt benzin, Brun, ok mængde, Mørkebrun til sort, for
> meget benzin.

yes yes .. jeg lånte en bog om mc-velligeholdelse på mit lokale
bibliotek, deri er der nogle gode billeder af tændrør.
>
> Da du ikke ved hvordan den er blevet behandlet af den tidligere ejer, så
> ville jeg også kigge på luftfilteret.
> Det skal selfv. være rent, relativt, og ikke vådt.

Det er også på min dagsorden, jeg vil bare først købe noget rensevæske
og noget filterolie. Den kan jo ligeså godt blive renset på samme tid.

>>>Det er så mine bud..
>>
>>Jamen tak for det
>
>
> np.

Jeg takker igen



RpR (29-11-2004)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 29-11-04 14:09

> yes yes .. jeg lånte en bog om mc-velligeholdelse på mit lokale
> bibliotek, deri er der nogle gode billeder af tændrør.

Pas på, de fleste bøger tænker kun på 4-takts motorer, og så passer
billederne ikke for godt på 2-takterne.

Groft set er der tre måder et tændrør kan se ud på en 2-takter:

1. Sort = for fed blanding, dårlig olie, tilstoppet luftfilter eller
udstødning, tændrør med for højt glødetal
2. Brunt / mørkegråt = Perfekt
3. Hvidt = For mager blanding, motoren suger falsk luft et sted, tændrør med
for lavt glødetal.

Comet kører svjh. med et 6'er eller 7'er tændrør, om det er langt eller kort
gevind kan jeg ikke lige huske.

--

- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine
http://www.MopedGallery.dk
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste