Dej til børn/figurer
Fra : Kathrine

Dato : 25-11-04 21:59

Leder efter en god dej til børn her op til jul, som man kan lave figurer
med. Sådan med udstiksforme og pynt.
Jeg husker som barn en brun, sød og krydret dej, men har ikke
opskriften.
--
Kathrine

Fra : Nette

Dato : 26-11-04 00:30

"Kathrine" skrev

> Leder efter en god dej til børn her op til jul, som man kan lave figurer
> med. Sådan med udstiksforme og pynt.
> Jeg husker som barn en brun, sød og krydret dej, men har ikke
> opskriften.

Jeg plejer at bruge den til jødekager. Så kan de også hygge sig med at
pensle og drysse kanelsukker på.

Nette

Fra : Q

Dato : 26-11-04 01:56

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg plejer at bruge den til jødekager. Så kan de også hygge sig med at
> pensle og drysse kanelsukker på.

Jødekager?... Det er skuda noget man køber nede hos bageren når man henter
rundstykker..

I grove træk en forvokset kanelsnegl, som vi kender den hjemme fra mors
køkken ( gærdej rullet op som roulade med kanel / sukker / fedtstof og
derefter bagt )..

Onsdagssnegle er normalt samme model, bare store nok til at kunne dække en
frokosttallerken

Visse bagere har dog en styg vane med at bruge wienerbrødsdej til
jødekagerne, og det er fame for klamt.. de støver i halsen og virker alt for
tørre... En rigtig jødekage skal være så klistret at man er nødt til at
holde tallerknen, så den ikke følger med..

Guldbageren i Nibe ( vest for Aalborg ) havde forresten en overgang en
variant de kaldte en fransk jødekage bestående af et stykke
hindbærsnittebund med en lille jødekage ( wienerbrødsmodellen ) ovenpå..
Fantastisk opfindelse.. Jeg er ikke klar over om de stadig har den variant
på programmet ( arbejdede lidt udenfor Nibe en overgang, men har ikke været
der i lidt over et år)

Nogen der har en recept på den udgave ?

En anden ting: Er jødekager egentlig Kosher?

/peter

Fra : Jette

Dato : 26-11-04 08:43

Q <Q@Q.Q> wrote:
> Jødekager?... Det er skuda noget man køber nede hos bageren når man
> henter rundstykker..

Vest for Storebælt (jeg bor i København) er jødekager småkager der er
penslet med æg og drysset med kanel, sukker og mandelsplinter

> I grove træk en forvokset kanelsnegl, som vi kender den hjemme fra
> mors køkken ( gærdej rullet op som roulade med kanel / sukker /
> fedtstof og derefter bagt )..

Herovre bliver kanelsnegle såmænd bare kaldt kanelsnegle.

> Onsdagssnegle er normalt samme model, bare store nok til at kunne
> dække en frokosttallerken

Her er vi enige

[snip]

> En anden ting: Er jødekager egentlig Kosher?

Jødekager (som småkager) er vist en dansk opfindelse, der ikke har meget med
jødedommen som religion at gøre. Hvorfor de så bliver kaldt jødekager ved
jeg ikke.

Mvh Jette

Fra : Jette

Dato : 26-11-04 08:48

Jette <frkmusika(fjernes)@hotmail.com> wrote:
> Vest for Storebælt (jeg bor i København) er jødekager småkager der er
> penslet med æg og drysset med kanel, sukker og mandelsplinter

*rødme* jeg må have sovet gevaldigt i skolens geografitimer. Jeg mener
naturligvis at København ligger *øst* for Storebælt.

Mvh Jette

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-11-04 09:43

"Jette" <frkmusika(fjernes)@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> *rødme* jeg må have sovet gevaldigt i skolens geografitimer. Jeg mener
> naturligvis at København ligger *øst* for Storebælt.

Jo, men vest for Storebælt er jødekager nu osse sådan.

Hilsen Inger

Fra : Q

Dato : 27-11-04 03:05

> *rødme* jeg må have sovet gevaldigt i skolens geografitimer. Jeg mener
> naturligvis at København ligger *øst* for Storebælt.

Hmmm... Koster det ikke en Othello at lave en brøler af den størrelse?

/peter

Fra : Jette

Dato : 27-11-04 14:27

Q <Q@Q.Q> wrote:

> Hmmm... Koster det ikke en Othello at lave en brøler af den
> størrelse?

Det skal jeg ikke kunne sige. Blot ved jeg at tasterne indimellem flytter
sig på mit tastatur

Mvh Jette

Fra : Nette

Dato : 26-11-04 11:17

"Q" skrev

> [...]

> I grove træk en forvokset kanelsnegl, som vi kender den hjemme fra mors
> køkken ( gærdej rullet op som roulade med kanel / sukker / fedtstof og

Nej, det er det bestemt ikke.
En jødekage er, som andre har beskrevet en småkage.

> [...]
> tørre... En rigtig jødekage skal være så klistret at man er nødt til at
> holde tallerknen, så den ikke følger med..

Wienersnegl, molbosnegl, onsdagssnegl, flad snegl, høj snegl.... Kært barn
har mange navne.

Her i Århus hedder den, du omtaler en molbosnegl. Eller det hedder den i
hvert fald rigtig mange steder i Århus.
Og den kan laves af wienerdej, uden den bliver tør. Det handler bare om at
være en god bager.

Mange laver dem også af bløddej/bolledej rullet med lidt magarine.

Det er også meget forskelligt, hvad der er i dem. Nogle bruger lys remonce,
andre brun. Nogle drysser brun farin i sammen med kanelen. Nogle lægger en
tyk stribe borgmestermasse i midten, inden de ruller den sammen.
Nolge bager den i en høj form, nogle i en lavede og bredere og andre laver
dem helt uden form.

> Nogen der har en recept på den udgave ?

Nej, jeg har aldrig lavet dem på en linsedejsbund, men jeg har tilgengæld
lavet franske snegle på en butterdejsbund.

> En anden ting: Er jødekager egentlig Kosher?

Nej, det mener jeg ikke, de er. Det er en julesmåkage, som vidst nok er døbt
efter Jerusalems skomager,- "Den evige jøde".

Nette

Fra : Jette

Dato : 26-11-04 17:31

Nette <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> wrote:

> Nej, det mener jeg ikke, de er. Det er en julesmåkage, som vidst nok
> er døbt efter Jerusalems skomager,- "Den evige jøde".

Her er hvad Historie-Online (Dansk Historisk Fællesråd) skriver om julens
småkager:

http://www.historie-online.dk/special/jul/smaakager.htm

Mvh Jette

Fra : Jørgen Hess

Dato : 26-11-04 22:13

> Her er hvad Historie-Online (Dansk Historisk Fællesråd) skriver om julens
> småkager:
>
> http://www.historie-online.dk/special/jul/smaakager.htm
>
> Mvh Jette

Ja, men så kan "Q" jo godt have ret.
En bollelignende ting med rosiner kan sagtens i løbet af de mange år ændre sig
til en snegl og beholde navnet en jødekage.
Altså: Kært barn har mange navne eller flere børn kan have samme navn
mvh
Jørgen

Fra : Q

Dato : 27-11-04 03:17

"Jørgen Hess" <joergen.h@ahvapost.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, men så kan "Q" jo godt have ret.
> En bollelignende ting med rosiner kan sagtens i løbet af de mange år ændre
sig
> til en snegl og beholde navnet en jødekage.

Hmmm... Er det ikke bare en rosinbolle du tænker på ?

/peter

Fra : Nette

Dato : 27-11-04 09:50

"Jørgen Hess" skrev

> Ja, men så kan "Q" jo godt have ret.
> En bollelignende ting med rosiner kan sagtens i løbet af de mange år ændre
sig
> til en snegl og beholde navnet en jødekage.

Hmm, jeg tænkte nu mere på en stollen.
I mit lille hovede forbinder jeg jøder med Tysklang og i Tyskland spiser de
stollen.
En bollelignende ting med rosiner,- som bliver lavet om til kanel, mangler
både form og remonce, før den kan blive til en snegl.

> Altså: Kært barn har mange navne eller flere børn kan have samme navn

Jamen det giver jeg dig helt ret i.
På Sjælland hedder det "overskårende", i Jylland "cremesnitter".
På Sjælland hedder det "Thebirkes", i Jylland hedder det "Københavnerbirkes"
I Nordjylland hedder det "sutsko" og spises med fløde og gele og i Århus
hedder det "Brunsvigerkager" og spises uden noget på.

Osv.

Nette

Fra : Q

Dato : 27-11-04 03:16

> Nej, det er det bestemt ikke.

Jo, det er!.... Jeg vil vædde en fransk jødekage på at hvis du render ned
til bageren efter en jødekage får du det jeg har beskrevet, ihvertfald
herover i den nordlige del af Moderlandet.. Det kan selvf. godt være at de
der Tøwenhaunere har misforstået etellerandet..

> Wienersnegl, molbosnegl, onsdagssnegl, flad snegl, høj snegl.... Kært barn
> har mange navne.

Der er en markant forskel på jødekager vs. onsdagssnegle..
Jødekagen er høj, mens onsdagssneglen er lav og væsentlig større..

> [...]
> hvert fald rigtig mange steder i Århus.
> Og den kan laves af wienerdej, uden den bliver tør. Det handler bare om at

Jeg har været udsat for denne vederstyggelighed flere steder i landet og er
kommet til den konklusion at man bare ikke kan lave jødekager af wienerdej

> Mange laver dem også af bløddej/bolledej rullet med lidt magarine.

Jeg tror det er det samme som jeg har beskrevet i min definition af en
rigtig jødekage..

> [...]
> andre brun. Nogle drysser brun farin i sammen med kanelen. Nogle lægger en
> tyk stribe borgmestermasse i midten, inden de ruller den sammen.

Borgmestermasse?

> Nej, jeg har aldrig lavet dem på en linsedejsbund, men jeg har tilgengæld
> lavet franske snegle på en butterdejsbund.

Øhhh?.... Linsedejsbund ?... Er det hvad man bruger til hindbærsnitter,
eller er der også regionale forskelle her ?

Butterdej er såvidt jeg husker det der støver helt vildt i halsen og falder
fra hinanden i flager ?

> Nej, det mener jeg ikke, de er. Det er en julesmåkage, som vidst nok er
døbt
> efter Jerusalems skomager,- "Den evige jøde".

Nåja, men det kunne da godt være.. Ligesom der idag flere steder i landet er
Halal og Kosher slagtere mv..

På den fødevarevirksomhed jeg arb. på for et par år siden lavede vi en del
Halal og Kosher produkter, men jeg nåede aldrig at udspørge ham rabbineren
( med rund grydelap på hovedet om det....

Fik til gengæld fisket en del spændende info ud af Halal-fætteren omkring
hans variant..

/peter

Fra : Nette

Dato : 27-11-04 09:45

"Q"skrev

> [...]
> herover i den nordlige del af Moderlandet.. Det kan selvf. godt være at de
> der Tøwenhaunere har misforstået etellerandet..

Hmm, på bagerfagskolen i Holstebro, der vidste de i hvert fald for flere år
siden, hvad en jødekage var. - Altså småkagevariationen.
Prøv du at gå ind til din bager, og spørg ham, hvad han kalder de der
småkager m. kanelsukker og evt. mandelflager på.

> Der er en markant forskel på jødekager vs. onsdagssnegle..
> Jødekagen er høj, mens onsdagssneglen er lav og væsentlig større..

Jeps, men du nævnte den selv. De består af det samme og bare en anden form,
kan give et andet navn.

> Jeg har været udsat for denne vederstyggelighed flere steder i landet og
er
> kommet til den konklusion at man bare ikke kan lave jødekager af wienerdej

Så er det fordi, du ikke har været ved en god bager. Men jeg giver dig ret
i, at der e rmange bagere, der ikke kan finde ud af at lave en ordentlig
kanelsnegl.

> Jeg tror det er det samme som jeg har beskrevet i min definition af en
> rigtig jødekage..

Jeps...,- Det er den snegl, du beskriver.

> Borgmestermasse?

Ja, borgmestermasse er en slags remonce med marcipan. - Jeg går da ud fra
man stadig bruger den i bagerierne, selvom det godt nok er ved at være mange
år og to uddannelser siden, jeg sidst arbejdede som bager.

> Øhhh?.... Linsedejsbund ?... Er det hvad man bruger til hindbærsnitter,
> eller er der også regionale forskelle her ?

Nej nej, hindbærsnitter er lavet af linsedej/møjdej. - Det samme dej som
bruges til cremelinser, medaljer osv.

> Butterdej er såvidt jeg husker det der støver helt vildt i halsen

Ikke nødvendigvis.

>og falder
> fra hinanden i flager ?

Jeps.

> Nåja, men det kunne da godt være.. Ligesom der idag flere steder i landet
er
> Halal og Kosher slagtere mv..

Nej, den er en meget meget gammel småkage. Før det blev moderne med alt det
andet.

Nette

Fra : Henrik Weigelt

Dato : 26-11-04 16:41

"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse
> Jødekager?... Det er skuda noget man køber nede hos bageren når man henter
> rundstykker..

Jeg vil give dig ret, men det er åbenbart kun Nordjylland der bruger
udtrykket jødekage om det de fleste andre vil betegne som en "høj snegl".
Hvis man vil bruge slang og undgå at enhver sjællandsk bager kan forstå en
kan man jo også prøve at sige "jø-bass"

Fra : Q

Dato : 27-11-04 03:21

"Henrik Weigelt" <henrik@weigelt.[DK]> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis man vil bruge slang og undgå at enhver sjællandsk bager kan forstå en

Og dog... Jeg har præsteret at hente jødekager hos en bager i Odense uden
problemer, bortset fra den alm. sproglige barierre...

Gad nok vide om den tyske variant hedder Judekuchen ?

/peter

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 26-11-04 09:02

> *rødme* jeg må have sovet gevaldigt i skolens geografitimer. Jeg
> mener naturligvis at København ligger *øst* for Storebælt.

Med lidt god vilje ligger København også (langt) vest for Storebælt

Jeg er enig med dig i, at jødekager er som du har beskrevet, og er også
det man får opskrifter på ved en Google-søgning.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-11-04 07:55

"Kathrine" <katras@fjerndette.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Leder efter en god dej til børn her op til jul, som man kan lave figurer
> med. Sådan med udstiksforme og pynt.

Sakset fra Brugsens Julekogebog - de er nemme at have med at gøre og uden
æg, så ungerne bare kan spise løs af den rå dej.

Hilsen Inger

Svenske sirupskager

(ca 150 stk)

150 g margarine
200 g sukker
½ dl sirup
1½ tsk kanel
½ tsk nelliker
1 tsk kardemomme
1 tsk bagepulver
1 dl vand
450 g hvedemel

Margarine, sukker og sirup røres godt.
Krydderier, bagepulver, vand og mel tilsættes, og dejen æltes sammen.
Dejen hviler i køleskab mindst 1 døgn.
Dejen rulles tyndt ud og stikkes ud med forme eller udskæres til figurer.
Bagetid: ca. 5 min. ved 200 grader.

Fra : Louise Fogt

Dato : 26-11-04 09:13

> Leder efter en god dej til børn her op til jul, som man kan lave figurer
> med. Sådan med udstiksforme og pynt.
> Jeg husker som barn en brun, sød og krydret dej, men har ikke
> opskriften.

Fra Karolines Køkken (nr. 1) eller www.arla.dk :
http://www.arla.dk/APPL/HJ/HJ401/HJ401D02.NSF/O/2819CDDD25377D20C1256F2400356CAD

Børnedej til forskellige figurer

Tilberedningstid: 60+min.
Årstid: Hele året
Antal: 90-100 stk.

100 g smør
50 g brun farin (ca. 0.75 dl)
200 g sukker (ca. 2.25 dl)
300 g sirup (ca. 2 dl)
1 spsk stødt kanel
2 tsk stødt ingefær
1 spsk natron
3 dl mælk
1 kg hvedemel

Pynt: Glasur.
Bagetid: Ca. 5 min. ved 200°.

Smelt smør, farin, sukker og sirup sammen ved svag varme. Tag gryden fra
varmen. Rør krydderier og natron i. Tilsæt mælken lidt efter lidt. Afkøl
massen helt. Kom melet i, men hold lidt tilbage, så dejen ikke bliver for
stiv. Ælt den godt igennem og tilsæt evt. resten af melet. Stil dejen
tildækket i køleskab til næste dag. Rul dejen ud i ca. ½ cm's tykkelse og
stik den ud med kageforme. Bag kagerne øverst i ovnen, til de er svagt
lysebrune. Afkøl kagerne på en bagerist og pynt dem.

Udviklet af: Karolines Køkken

Fra : Kathrine

Dato : 26-11-04 09:46

"Kathrine" skrev:

> [...]
figurer
> med. Sådan med udstiksforme og pynt.
> Jeg husker som barn en brun, sød og krydret dej, men har ikke

Inger og Louise:

Det lyder som noget jeg kan/vil prøve.
Tak for det
Jødekager med kanelsukker er ikke lige mig.
--
Kathrine

Fra : anders majland

Dato : 01-12-04 18:55

> Leder efter en god dej til børn her op til jul, som man kan lave figurer
> med. Sådan med udstiksforme og pynt.
> Jeg husker som barn en brun, sød og krydret dej, men har ikke
> opskriften.

I et helt andet forum er lige postet et link til (H)julekager:
http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=903

/A