Opskrift på popcornbrud?
Fra : Brian & Gitte

Dato : 17-05-01 19:01

Hej,
Er der nogen der kender en opskrift på popcornbrud?
Jeg drømte om disse chokoladeovertrukne popcorn som jeg i min barndom kunne
købe hos slikmutter, men slikmutter er flyttet, og det var kun en drøm. Er
der nogen der kender dette og ved hvordan de fremstilles?
Hilsen Gitte

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 18-05-01 06:03

"Brian & Gitte" <brigit@image.dk> skrev i meddelandet...
> [...]
> kunne købe hos slikmutter, men slikmutter er flyttet, og det var kun
> en drøm. Er der nogen der kender dette og ved hvordan de fremstilles?

Hi Gitte

Mon det er disse her popcornssammenbrud (crackerjacks)? - dem har jeg
lavet flere gange - her følger husmoder-opskriften...

2 spsk olie
¼ dl popping corn
2 dl farin
90 g smør
2/3 dl lys majssirup
¼ tsk tvekulsurt natron
¼ tsk vanilleessens
2½ dl ristede, saltede jordnødder
2 dl sultanrosiner
evt. overtrækschokolade

Ovnen forvarmes til 180°. En bradepande (32x28 cm) beklædes med
alufolie. Olien varmes for svag varme i en mellemstor, tykbundet gryde.
Drys majskornene i gryden i et enkelt lag, læg et tætsluttende låg på
gryden og 'pop' majskornene (det varer ca. 4 min). Tages derefter fra
varmen og hældes i den alubeklædte bradepande til afkøling.
Kom farin, smør og sirup i en lille tykbundet gryde. Røres sammen for
svag varme i 5 min, eller til farin er helt opløst. Sæt et
sukkertermometer på grydens side og lad siruppen simre uden låg i 5 min,
eller til termometeret viser 120°. Rør jævnligt.
Tag gryden fra varmen og fjern termometer. Rør natron og og
vanilleessens i karamelblandingen. Hæld den over popkornene og rør
rundt, så de dækkes af karamel. Bages 5 min, rør rundt i popkornene, og
bag yderligere 5 min. Tag bradepanden ud, tilsæt jordnødder og rosiner;
afkøles.
Bræk crackerjack i stykker; overtræk evt. bund el. sider med chokolade;
opbevares køligt i tætsluttende dåse.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

VILDLEDENDE: Danmarks Radio fejlinformerer seerne i
programmer som 'Max 30 procent', 'Farvel fedt' og 'Go´ motion',
mener ernæringsfysiolog, Lone Viggers.
www.netdoktor.dk/nyheder/index.asp?y=2001&m=5&d=15#id50502