/ Forside / Interesser / Fritid / Film / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Film
#NavnPoint
IceCap 9240
tedd 6796
refi 6795
ans 6773
Klaudi 5447
dova 4574
Nordsted1 3973
o.v.n. 3080
ThomasCSR 2881
10  granner01 2400
Top100 filmcitater
Fra : PSG


Dato : 19-11-04 14:49

Sakset fra Politkken.dk

The American Film Institute er i gang med at finde en top 100 over de bedste
film-citater.

400 klassiske linier er valgt ud og nu er de sendt afsted til 1500 personer
der beskæftiger sig med film, enten som kritikere, producenter,
skuespillere, instruktører eller mere perifære roller i industrien.

Resultatet vil blive afsløret i en CBS-udsendelse i juni.

For lige at stimulere minderne om de skønne timer foran filmlærredet,
bringer vi her et par af de mange citater som indgår i afstemningen:

Bogarts 'Here's looking at you, kid' fra 'Casablanca'

Schwarzeneggers 'I'll be back' fra 'The Terminator'

Nicholsons 'You can't handle the truth!' fra 'A Few Good Men'

Clark Gables 'Frankly, my dear, I don't give a damn' fra 'Gone With the
Wind'

Mae Wests 'Why don't you come up and see me?' fra 'She Done Him Wrong'

Tom Hanks´ 'Houston, we have a problem' fra 'Apollo 13'

Cuba Gooding Jr.'s 'Show me the money' fra 'Jerry Maguire'

Gollum (Andy Serkis) 'My precious' fra 'The Lord of the Rings: The Two
Towers'

og 'Star Wars'-klassikeren 'May the Force be with you'.

---

He - det skal blive skægt at se resultatet. Med Bush-folkets vanlige sans
for dårlig smag vinder Arnold S såmænd nok... Min egen favorit er klart
Clark Gables: den holder endnu og er blevet fast inventar i manges
sprogbrug. Men hvad synes I andre...

Patrick




 
 
Koeffe (19-11-2004)
Kommentar
Fra : Koeffe


Dato : 19-11-04 15:03

"PSG" <psg@MYREget2net.dk> skrev i en meddelelse
news:419df9e9$0$33734$14726298@news.sunsite.dk...

> The American Film Institute er i gang med at finde en top 100 over de
bedste
> film-citater.


Hmm...

- Flest bogstaver?
- Flest vokaler?
- Lettest at udtale?
- Flest ord?
- Flest ord med bogstaver fra skuespillerens navn?
- Flest runde bogstaver?

Jeg elsker når der laves hitlister over subjektive ting! De er så brugbare.




--
Koeffe - som blev nummer 4685 til VM i provokation.



Glenn [Valby] (19-11-2004)
Kommentar
Fra : Glenn [Valby]


Dato : 19-11-04 15:16


"Koeffe" <kena_FJERN_DETTE_@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:419dfced$0$11544$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> "PSG" <psg@MYREget2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:419df9e9$0$33734$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> The American Film Institute er i gang med at finde en top 100 over de
> bedste
>> film-citater.
>
>
Ud med Apollo 13, det er ikke et film citat.

Glenn



Niels Søndergaard (19-11-2004)
Kommentar
Fra : Niels Søndergaard


Dato : 19-11-04 16:17

On Fri, 19 Nov 2004 15:15:43 +0100, "Glenn [Valby]"
<megacool500@hotmail.com> wrote:

>
>"Koeffe" <kena_FJERN_DETTE_@mail.dk> skrev i en meddelelse
>news:419dfced$0$11544$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> "PSG" <psg@MYREget2net.dk> skrev i en meddelelse
>> news:419df9e9$0$33734$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>>> The American Film Institute er i gang med at finde en top 100 over de
>> bedste
>>> film-citater.
>>
>>
>Ud med Apollo 13, det er ikke et film citat.

Jo, det er. I virkeligheden blev der sagt noget andet i samme stil,
men ikke med præcis den ordlyd.



Mvh
Niels Søndergaard

Jonas Gaarde (19-11-2004)
Kommentar
Fra : Jonas Gaarde


Dato : 19-11-04 19:47

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse
news:ei3sp0910ft5phdjc9tba1fmplgk0hrtqt@4ax.com...
> On Fri, 19 Nov 2004 15:15:43 +0100, "Glenn [Valby]"
> <megacool500@hotmail.com> wrote:
>
>>
>>"Koeffe" <kena_FJERN_DETTE_@mail.dk> skrev i en meddelelse
>>news:419dfced$0$11544$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>>> "PSG" <psg@MYREget2net.dk> skrev i en meddelelse
>>> news:419df9e9$0$33734$14726298@news.sunsite.dk...
>>>
>>>> The American Film Institute er i gang med at finde en top 100 over de
>>> bedste
>>>> film-citater.
>>>
>>>
>>Ud med Apollo 13, det er ikke et film citat.
>
> Jo, det er. I virkeligheden blev der sagt noget andet i samme stil,
> men ikke med præcis den ordlyd.
>
>
>
> Mvh
> Niels Søndergaard




"Houston, we HAD a problem"
Men det lød ikke action-agtigt nok, så man lavede det om til nutid, så jo -
det ER et filmcitat!
--
Jonas

My DVD's: http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Jonasgaarde



Glenn [Valby] (19-11-2004)
Kommentar
Fra : Glenn [Valby]


Dato : 19-11-04 23:17

>
> "Houston, we HAD a problem"
> Men det lød ikke action-agtigt nok, så man lavede det om til nutid, så
> jo - det ER et filmcitat!
> --

Hmmm ....okey. Så må det være mig som har mistolket det.
Jeg har, siden barns ben, altid sagt "have". Mig og hele min omgangskreds må
være forud for vores tid.

Glenn



Thomas Hejl Pilgaard (22-11-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Hejl Pilgaard


Dato : 22-11-04 15:07


"Glenn [Valby]" <megacool500@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:Qhund.2738$nL1.2693@news.get2net.dk...
> >
>> "Houston, we HAD a problem"
>> Men det lød ikke action-agtigt nok, så man lavede det om til nutid, så
>> jo - det ER et filmcitat!
>> --
>
> Hmmm ....okey. Så må det være mig som har mistolket det.
> Jeg har, siden barns ben, altid sagt "have". Mig og hele min omgangskreds
> må være forud for vores tid.

Swigert:
"Okay, Houston, we've had a problem here."
Lovell:
"Ah, Houston, we've had a problem."
Hanks:
"Houston, we have a problem."

--
_______________________________________________________
/ Thomas Hejl Pilgaard | If you understand what | /\ /\ \
/ Susaavej 5, DK-4700 | you're doing, you're | ^ ^ \
\ Naestved, Denmark | not learning anything. | = @ = /
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯



Steen (29-11-2004)
Kommentar
Fra : Steen


Dato : 29-11-04 15:49

Jonas Gaarde wrote:

> "Houston, we HAD a problem"

Nej, "Houston, we've had a problem here"

/steen



Jonas Gaarde (29-11-2004)
Kommentar
Fra : Jonas Gaarde


Dato : 29-11-04 18:17

"Steen" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse
news:41ab36bf$0$86726$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jonas Gaarde wrote:
>
>> "Houston, we HAD a problem"
>
> Nej, "Houston, we've had a problem here"
>
> /steen




Du har sgu' nok ret!
Man skal aldrig citere efter hukommelsen
--
Jonas

My DVD's: http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Jonasgaarde



Anders Vind Ebbesen (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Anders Vind Ebbesen


Dato : 21-11-04 12:55

On Fri, 19 Nov 2004 at 15:17 GMT, Niels Søndergaard
<ns@post.cybercitypunktumdk> wrote:
> On Fri, 19 Nov 2004 15:15:43 +0100, "Glenn [Valby]"
><megacool500@hotmail.com> wrote:
>>Ud med Apollo 13, det er ikke et film citat.
>
> Jo, det er. I virkeligheden blev der sagt noget andet i samme stil,
> men ikke med præcis den ordlyd.

I Apollo 13 Part 2 bliver ovenstående i øvrigt fulgt op med:

"Øh Tom, siger du ikke også lige til Houston vi ikke har mere toiletpapir?"
"Eh, say again please?"
"There's no more toiletpaper, det er totalt nederen."

--
Anders Vind Ebbesen
Trailer fra filmen med mit besøg hos Sony Music:
http://krumkill.mine.nu/sonytrailer.avi
DivX, godt 5MB

Niels Søndergaard (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Niels Søndergaard


Dato : 21-11-04 14:31

On 21 Nov 2004 11:54:35 GMT, Anders Vind Ebbesen <usenet@ebbesen.org>
wrote:

>On Fri, 19 Nov 2004 at 15:17 GMT, Niels Søndergaard
><ns@post.cybercitypunktumdk> wrote:
>> On Fri, 19 Nov 2004 15:15:43 +0100, "Glenn [Valby]"
>><megacool500@hotmail.com> wrote:
>>>Ud med Apollo 13, det er ikke et film citat.
>>
>> Jo, det er. I virkeligheden blev der sagt noget andet i samme stil,
>> men ikke med præcis den ordlyd.
>
>I Apollo 13 Part 2 bliver ovenstående i øvrigt fulgt op med:
>
>"Øh Tom, siger du ikke også lige til Houston vi ikke har mere toiletpapir?"
>"Eh, say again please?"
>"There's no more toiletpaper, det er totalt nederen."

"Houston, we have a shitstorm coming."


Mvh
Niels Søndergaard

Per Vadmand (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Per Vadmand


Dato : 21-11-04 14:51


"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote in message
news:2361q0l67l1ngu99frhtomdu6atu7fc4tt@4ax.com...
> On 21 Nov 2004 11:54:35 GMT, Anders Vind Ebbesen <usenet@ebbesen.org>
> wrote:
>
>>On Fri, 19 Nov 2004 at 15:17 GMT, Niels Søndergaard
>><ns@post.cybercitypunktumdk> wrote:
>>> On Fri, 19 Nov 2004 15:15:43 +0100, "Glenn [Valby]"
>>><megacool500@hotmail.com> wrote:
>>>>Ud med Apollo 13, det er ikke et film citat.
>>>
>>> Jo, det er. I virkeligheden blev der sagt noget andet i samme stil,
>>> men ikke med præcis den ordlyd.
>>
>>I Apollo 13 Part 2 bliver ovenstående i øvrigt fulgt op med:
>>
>>"Øh Tom, siger du ikke også lige til Houston vi ikke har mere
>>toiletpapir?"
>>"Eh, say again please?"
>>"There's no more toiletpaper, det er totalt nederen."
>
> "Houston, we have a shitstorm coming."
>
"It's probably the shit hitting the fan!"

Per V.



ML-78 (19-11-2004)
Kommentar
Fra : ML-78


Dato : 19-11-04 15:34

PSG skrev:

> He - det skal blive skægt at se resultatet. Med Bush-folkets vanlige
sans
> for dårlig smag vinder Arnold S såmænd nok...

Njah, jeg vil tro dette bliver en ordentlig liste sammensat af folk med
forstand på film og ikke en eller anden hitliste, hvor de fleste
deltagere kun kender til film lavet inden for de sidste 10 år. Det ser
ud til den sammensættes på nogenlunde samme måde som AFI's tidligere
liste over de bedste 100 amerikanske film, og den synes jeg er fint
sammensat.

http://www.afi.com/tvevents/100years/movies.aspx

I menuen til højre kan man se andre lister, inklusive
udvælgelseskriterierne for den med citater.


ML-78


Brian P (19-11-2004)
Kommentar
Fra : Brian P


Dato : 19-11-04 17:42


"ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:cnl08l$290h$1@news.cybercity.dk...
>
> http://www.afi.com/tvevents/100years/movies.aspx

Yak, der er mange film på den liste som ikke burde være der, hvis kriteriet
er kvalitet. Det er især med de nyere titler (men også nogle af de ældre),
at den går gal. Tag fx GUESS WHO'S COMING TO DINNER (1967), EASY RIDER,
SCHINDLER'S LIST (1993), STAR WARS (1977), FORREST GUMP (1994), PLATOON
(1986), PATTON (1970), GOODFELLAS (1990). De hører ikke hjemme på den liste,
det gør de bare ikke...



Martin Helbo (19-11-2004)
Kommentar
Fra : Martin Helbo


Dato : 19-11-04 18:57

"Brian P" <kanal@klog.dk> skrev i en meddelelse
news:306m38F2s7065U1@uni-berlin.de...
>

> De hører ikke hjemme på den liste, det gør de bare ikke...
Hvorfor ikke, mange af dem du nævner er jo blandt de bedste film i verden,
også på IMDb's top 250.
Det kommer jo også an på hvordan man definerer kvalitet. Det er jo også en
god kvallitet at være underholdende.

--
Martin Helbo
www.thedude.dk



Martin Ohlsson (20-11-2004)
Kommentar
Fra : Martin Ohlsson


Dato : 20-11-04 10:00


"Brian P" <kanal@klog.dk> wrote in message
news:306m38F2s7065U1@uni-berlin.de...
>
> "ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> news:cnl08l$290h$1@news.cybercity.dk...
>>
>> http://www.afi.com/tvevents/100years/movies.aspx
>
> Yak, der er mange film på den liste som ikke burde være der, hvis
> kriteriet er kvalitet. Det er især med de nyere titler (men også nogle af
> de ældre), at den går gal. Tag fx GUESS WHO'S COMING TO DINNER (1967),
> EASY RIDER, SCHINDLER'S LIST (1993), STAR WARS (1977), FORREST GUMP
> (1994), PLATOON (1986), PATTON (1970), GOODFELLAS (1990). De hører ikke
> hjemme på den liste, det gør de bare ikke...
>

Øhm...... Schindlers List, Star Wars, Forrest Gump, Platoon osv. er nogle af
de største film der er lavet? Hvorfor hører de så ikke hjemme på den liste?
Bare fordi du ikke kan lide dem? Fordi du syntes de er kedelige? Fordi dine
venner ikke syntes de er smarte nok? Who knows...

Mvh. Martin



Brian P (20-11-2004)
Kommentar
Fra : Brian P


Dato : 20-11-04 10:51


"Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:419f079d$0$11602$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Øhm...... Schindlers List, Star Wars, Forrest Gump, Platoon osv. er nogle
> af de største film der er lavet? Hvorfor hører de så ikke hjemme på den
> liste? Bare fordi du ikke kan lide dem? Fordi du syntes de er kedelige?
> Fordi dine venner ikke syntes de er smarte nok? Who knows...

Øh, hvorfor hører de hjemme på den liste? Fordi dem der har deltaget i
afstemningen synes de er fede? Fordi deres venner (og du) synes de er
smarte? Jeg ved det ikke, for jeg har ikke kunnet finde
udvælgelseskriterierne. At filmene har solgt mange billetter, vundet Oscars
osv. og bliver vist i fjernsynet tit gør dem ikke nødvendigvis fede,
medmindre kriteriet er, at det gør dem fede. Jeg tror dog nærmere kriteriet
har været "hvem kender jeg", "hvad kan jeg lide", "hvad synes mine venner er
fedt", og det er på en eller anden måde ikke ret, øh, objektivt.
I mine øjne er der ingen decideret dårlige film på listen, men adskillige
middle-of-the-road titler. YANKEE DOODLE DANDY har jeg ikke set, så den har
jeg ikke nogen mening om.





Martin Ohlsson (20-11-2004)
Kommentar
Fra : Martin Ohlsson


Dato : 20-11-04 18:54


"Brian P" <kanal@klog.dk> wrote in message
news:308icpF2s6io8U1@uni-berlin.de...
>
> "Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:419f079d$0$11602$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
>> Øhm...... Schindlers List, Star Wars, Forrest Gump, Platoon osv. er nogle
>> af de største film der er lavet? Hvorfor hører de så ikke hjemme på den
>> liste? Bare fordi du ikke kan lide dem? Fordi du syntes de er kedelige?
>> Fordi dine venner ikke syntes de er smarte nok? Who knows...
>
> Øh, hvorfor hører de hjemme på den liste? Fordi dem der har deltaget i
> afstemningen synes de er fede? Fordi deres venner (og du) synes de er
> smarte? Jeg ved det ikke, for jeg har ikke kunnet finde
> udvælgelseskriterierne. At filmene har solgt mange billetter, vundet
> Oscars osv. og bliver vist i fjernsynet tit gør dem ikke nødvendigvis
> fede, medmindre kriteriet er, at det gør dem fede. Jeg tror dog nærmere
> kriteriet har været "hvem kender jeg", "hvad kan jeg lide", "hvad synes
> mine venner er fedt", og det er på en eller anden måde ikke ret, øh,
> objektivt.
> I mine øjne er der ingen decideret dårlige film på listen, men adskillige
> middle-of-the-road titler. YANKEE DOODLE DANDY har jeg ikke set, så den
> har jeg ikke nogen mening om.
>

Nej de har gode kvaliteter og omhandler emner som de fleste kan relatere
til. Nogle af dem har ændret selveste den måde filmskabere laver film på
nutildags (gæt hvilken) og andre den måde hvorpå tabubelagte emner bliver
skildret provokerende og åbenlyst.

Schindlers List er først og fremmest en hyldest til Okcar Schindler, men
også en skildring af historien som alle kender, men ingen kender de grufulde
detaljer bag. (og nu får jeg sikkert nogle på nakken som hævder filmen er en
løgn, men det må jeg jo så tage med)

Desuden er de filmisk gode selvom de er mainstream film - teknikken,
manuscriptet, skuespillerne osv er i orden på ovenævnte film.

Mvh. Martin



Peter Knutsen (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Peter Knutsen


Dato : 21-11-04 13:52


Brian P wrote:
> Yak, der er mange film på den liste som ikke burde være der, hvis kriteriet
> er kvalitet. Det er især med de nyere titler (men også nogle af de ældre),
> at den går gal. Tag fx GUESS WHO'S COMING TO DINNER (1967), EASY RIDER,
> SCHINDLER'S LIST (1993), STAR WARS (1977), FORREST GUMP (1994), PLATOON
> (1986), PATTON (1970), GOODFELLAS (1990). De hører ikke hjemme på den liste,
> det gør de bare ikke...

Hvis ikke Star Wars IV: A New Hope hører hjemme på din liste
over de bedste film nogensinde, så må du have nogle meget
bizarre kriterier.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Niels Søndergaard (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Niels Søndergaard


Dato : 21-11-04 14:47

On Sun, 21 Nov 2004 13:51:58 +0100, Peter Knutsen
<peter@sagatafl.invalid> wrote:

>
>Brian P wrote:
>> Yak, der er mange film på den liste som ikke burde være der, hvis kriteriet
>> er kvalitet. Det er især med de nyere titler (men også nogle af de ældre),
>> at den går gal. Tag fx GUESS WHO'S COMING TO DINNER (1967), EASY RIDER,
>> SCHINDLER'S LIST (1993), STAR WARS (1977), FORREST GUMP (1994), PLATOON
>> (1986), PATTON (1970), GOODFELLAS (1990). De hører ikke hjemme på den liste,
>> det gør de bare ikke...
>
>Hvis ikke Star Wars IV: A New Hope hører hjemme på din liste
>over de bedste film nogensinde, så må du have nogle meget
>bizarre kriterier.

Den hører hjemme på min liste over de mest indflydelsesrige film
nogensinde, men bedste...? No way. George Lucas må da vist være
verdens værste personinstuktør.

Jeg genså lige "Attack of the Clones" i går. Den mand kan få selv
naturtalentet Natalie Portman til at optræde tåkrummende akavet.

Men speederjagten i starten hører stadig til mine yndlingsscener.


Mvh
Niels Søndergaard

David Rasmussen (21-11-2004)
Kommentar
Fra : David Rasmussen


Dato : 21-11-04 17:12

Niels Søndergaard wrote:
>
> Den hører hjemme på min liste over de mest indflydelsesrige film
> nogensinde, men bedste...? No way. George Lucas må da vist være
> verdens værste personinstuktør.
>

Hørt!

> Jeg genså lige "Attack of the Clones" i går. Den mand kan få selv
> naturtalentet Natalie Portman til at optræde tåkrummende akavet.
>

Ja :(

> Men speederjagten i starten hører stadig til mine yndlingsscener.
>

Tænk, jeg synes at den er steril og kedelig ligesom podracet i TPM. Jeg
kan normalt godt lide den slags.

/David

Niels Søndergaard (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Niels Søndergaard


Dato : 21-11-04 17:30

On Sun, 21 Nov 2004 17:12:28 +0100, David Rasmussen
<david.rasmussen@gmx.net> wrote:

>Niels Søndergaard wrote:
>>
>> Den hører hjemme på min liste over de mest indflydelsesrige film
>> nogensinde, men bedste...? No way. George Lucas må da vist være
>> verdens værste personinstuktør.
>>
>
>Hørt!
>
>> Jeg genså lige "Attack of the Clones" i går. Den mand kan få selv
>> naturtalentet Natalie Portman til at optræde tåkrummende akavet.
>>
>
>Ja :(
>
>> Men speederjagten i starten hører stadig til mine yndlingsscener.
>>
>
>Tænk, jeg synes at den er steril og kedelig ligesom podracet i TPM. Jeg
>kan normalt godt lide den slags.

Det er måske ikke så meget jagten som hele miljøet, den foregår i -
med alle de flyvende biler i alle mulige højder og retninger. Jeg
synes, Coruscant er ret vellykket lavet, selv om planeten naturligvis
burde hedde Trantor.


Mvh
Niels Søndergaard

David Rasmussen (21-11-2004)
Kommentar
Fra : David Rasmussen


Dato : 21-11-04 21:57

Niels Søndergaard wrote:
>
> Det er måske ikke så meget jagten som hele miljøet, den foregår i -
> med alle de flyvende biler i alle mulige højder og retninger. Jeg
> synes, Coruscant er ret vellykket lavet, selv om planeten naturligvis
> burde hedde Trantor.
>

Oh, miljøet. Ja, det er flot. Og ret inspireret af Blade Runner.

/David

Niels Søndergaard (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Niels Søndergaard


Dato : 21-11-04 22:29

On Sun, 21 Nov 2004 21:56:42 +0100, David Rasmussen
<david.rasmussen@gmx.net> wrote:

>Niels Søndergaard wrote:
>>
>> Det er måske ikke så meget jagten som hele miljøet, den foregår i -
>> med alle de flyvende biler i alle mulige højder og retninger. Jeg
>> synes, Coruscant er ret vellykket lavet, selv om planeten naturligvis
>> burde hedde Trantor.
>>
>
>Oh, miljøet. Ja, det er flot. Og ret inspireret af Blade Runner.

Tænk, det synes jeg ikke. Jeg kommer til at tænke på Foundation og
planeten Trantor, der er én stor by. I øvrigt er der adskillige
Asimov-ripoffs. Den med Obi-Wan, der finder en "usynlig" stjerne
(klonmagernes hjemplanet) er snuppet direkte fra "Foundation's Edge".

De flyvende biler i mange lag lavede Luc Besson også til UG i Det
Femte Element, men i bund og grund stammer konceptet jo fra 30'ernes
pulpmagasin-illustrationer. Correct me if I'm wrong (var det smart
nok, PV?)


Mvh
Niels Søndergaard

Brian P (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Brian P


Dato : 21-11-04 14:47


"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
news:30bhblF2tcvmfU2@uni-berlin.de...
> Hvis ikke Star Wars IV: A New Hope hører hjemme på din liste over de
> bedste film nogensinde, så må du have nogle meget bizarre kriterier.

Star Wars er muligvis på listen over mest indflydelsesrige og bedstsælgende
film, men "bedste"... nej.



Per Vadmand (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Per Vadmand


Dato : 21-11-04 14:50


"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> wrote in message
news:30bhblF2tcvmfU2@uni-berlin.de...
>
> Brian P wrote:
>> Yak, der er mange film på den liste som ikke burde være der, hvis
>> kriteriet er kvalitet. Det er især med de nyere titler (men også nogle af
>> de ældre), at den går gal. Tag fx GUESS WHO'S COMING TO DINNER (1967),
>> EASY RIDER, SCHINDLER'S LIST (1993), STAR WARS (1977), FORREST GUMP
>> (1994), PLATOON (1986), PATTON (1970), GOODFELLAS (1990). De hører ikke
>> hjemme på den liste, det gør de bare ikke...
>
> Hvis ikke Star Wars IV: A New Hope hører hjemme på din liste over de
> bedste film nogensinde, så må du have nogle meget bizarre kriterier.
>
Tænk, jeg ville sige det lige ovendt. For mig ville den måske kunne snige
sig ind i den nederste ende, hvis det var 200 eller 300 film, der var tale
om. Men nu ville min liste nok heller ikke kun omfatte amerikanske film.

Per v.



Niels Søndergaard (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Niels Søndergaard


Dato : 21-11-04 15:06

On Sun, 21 Nov 2004 14:50:06 +0100, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:

>Tænk, jeg ville sige det lige ovendt. For mig ville den måske kunne snige
>sig ind i den nederste ende, hvis det var 200 eller 300 film, der var tale
>om. Men nu ville min liste nok heller ikke kun omfatte amerikanske film.

Jeg husker ellers en noget yngre og vildt begejstret Per Vadmand fra
de oprindelige Star Wars- og Indiana Jones-forpremierer. Hvad er der
blevet af ham?


Mvh
Niels Søndergaard

Per Vadmand (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Per Vadmand


Dato : 21-11-04 15:59


"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote in message
news:s281q09p9m8njig4r5q57bg13qrfjgcfea@4ax.com...
> On Sun, 21 Nov 2004 14:50:06 +0100, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>
> wrote:
>
>>Tænk, jeg ville sige det lige ovendt. For mig ville den måske kunne snige
>>sig ind i den nederste ende, hvis det var 200 eller 300 film, der var tale
>>om. Men nu ville min liste nok heller ikke kun omfatte amerikanske film.
>
> Jeg husker ellers en noget yngre og vildt begejstret Per Vadmand fra
> de oprindelige Star Wars- og Indiana Jones-forpremierer. Hvad er der
> blevet af ham?
>
At man er begejstret for en film er ikke ensbetydende med, at man regner den
blandt de 100 bedste. Jeg har et langt mere end 100 film, som jeg var
begejstret for. Til at komme blandt de bedste hører der noget mere.

Per V.



Niels Søndergaard (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Niels Søndergaard


Dato : 21-11-04 17:17

On Sun, 21 Nov 2004 15:59:29 +0100, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:

>
>"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote in message
>news:s281q09p9m8njig4r5q57bg13qrfjgcfea@4ax.com...
>> On Sun, 21 Nov 2004 14:50:06 +0100, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>
>> wrote:
>>
>>>Tænk, jeg ville sige det lige ovendt. For mig ville den måske kunne snige
>>>sig ind i den nederste ende, hvis det var 200 eller 300 film, der var tale
>>>om. Men nu ville min liste nok heller ikke kun omfatte amerikanske film.
>>
>> Jeg husker ellers en noget yngre og vildt begejstret Per Vadmand fra
>> de oprindelige Star Wars- og Indiana Jones-forpremierer. Hvad er der
>> blevet af ham?
>>
>At man er begejstret for en film er ikke ensbetydende med, at man regner den
>blandt de 100 bedste. Jeg har et langt mere end 100 film, som jeg var
>begejstret for. Til at komme blandt de bedste hører der noget mere.

Jeg er enig. Men du taler altid negativt om amerikanske film, så jeg
kunne ikke rigtig få det til at hænge sammen. Det kan jeg i øvrigt
stadig ikke.


Mvh
Niels Søndergaard

Per Vadmand (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Per Vadmand


Dato : 21-11-04 18:34


"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote in message
>
> Jeg er enig. Men du taler altid negativt om amerikanske film, så jeg
> kunne ikke rigtig få det til at hænge sammen. Det kan jeg i øvrigt
> stadig ikke.

Har jeg ikke lige rost "Peggy Sue got Married"? Amerikanske film er andet,
mere og bedre end "Godfather":

Per V.

Per V.



Brian P (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Brian P


Dato : 21-11-04 19:07


"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:41a0d17d$0$257$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Har jeg ikke lige rost "Peggy Sue got Married"? Amerikanske film er andet,
> mere og bedre end "Godfather":

Ja, men til forskel fra Peggy Sue hører Godfather hjemme på listen...



Per Vadmand (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Per Vadmand


Dato : 21-11-04 22:13


"Brian P" <kanal@klog.dk> wrote in message
news:30c3p7F2tmk4pU1@uni-berlin.de...
>
> "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:41a0d17d$0$257$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> Har jeg ikke lige rost "Peggy Sue got Married"? Amerikanske film er
>> andet, mere og bedre end "Godfather":
>
> Ja, men til forskel fra Peggy Sue hører Godfather hjemme på listen...
>
Det er jeg så ikke enig i - men det kommer vel ikke som nogen overraskelse.
Jeg synes STADIG, Godfather er noget kryptofascistisk, gangsterforherligende
lort, der kun momentvis (når Brando er på lærredet) hæver sig over det dybt
trivielle.

Per V.



Jonas Gaarde (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Jonas Gaarde


Dato : 21-11-04 22:22

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:41a104ef$0$231$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Brian P" <kanal@klog.dk> wrote in message
> news:30c3p7F2tmk4pU1@uni-berlin.de...
>>
>> "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
>> news:41a0d17d$0$257$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>> Har jeg ikke lige rost "Peggy Sue got Married"? Amerikanske film er
>>> andet, mere og bedre end "Godfather":
>>
>> Ja, men til forskel fra Peggy Sue hører Godfather hjemme på listen...
>>
> Det er jeg så ikke enig i - men det kommer vel ikke som nogen
> overraskelse. Jeg synes STADIG, Godfather er noget kryptofascistisk,
> gangsterforherligende lort, der kun momentvis (når Brando er på lærredet)
> hæver sig over det dybt trivielle.



Der er den igen: Hver gang nogen nævner "Godfather-filmene" skriger du "Fy
for en gang forbryderromantik!"
Alligevel er du vild med "Olsen Banden"!

Det er altså i orden at holde med skurkene, så længe de er sjove? Du må
elske Tarantino!
--
Jonas

My DVD's: http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Jonasgaarde



Per Vadmand (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Per Vadmand


Dato : 21-11-04 23:55


"Jonas Gaarde" <albuerumminusspam@hotmail.com> wrote in message
news:cnr0uc$1t31$1@news.cybercity.dk...
> "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:41a104ef$0$231$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>
>> "Brian P" <kanal@klog.dk> wrote in message
>> news:30c3p7F2tmk4pU1@uni-berlin.de...
>>>
>>> "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
>>> news:41a0d17d$0$257$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>>> Har jeg ikke lige rost "Peggy Sue got Married"? Amerikanske film er
>>>> andet, mere og bedre end "Godfather":
>>>
>>> Ja, men til forskel fra Peggy Sue hører Godfather hjemme på listen...
>>>
>> Det er jeg så ikke enig i - men det kommer vel ikke som nogen
>> overraskelse. Jeg synes STADIG, Godfather er noget kryptofascistisk,
>> gangsterforherligende lort, der kun momentvis (når Brando er på lærredet)
>> hæver sig over det dybt trivielle.
>
>
>
> Der er den igen: Hver gang nogen nævner "Godfather-filmene" skriger du "Fy
> for en gang forbryderromantik!"
> Alligevel er du vild med "Olsen Banden"!
>
> Det er altså i orden at holde med skurkene, så længe de er sjove? Du må
> elske Tarantino!
> --
Nej. Han giver mig kvalme.

Per V.



Peter Knutsen (22-11-2004)
Kommentar
Fra : Peter Knutsen


Dato : 22-11-04 10:44


Jonas Gaarde wrote:
> "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
>>Det er jeg så ikke enig i - men det kommer vel ikke som nogen
>>overraskelse. Jeg synes STADIG, Godfather er noget kryptofascistisk,
>>gangsterforherligende lort, der kun momentvis (når Brando er på lærredet)
>>hæver sig over det dybt trivielle.
>
> Der er den igen: Hver gang nogen nævner "Godfather-filmene" skriger du "Fy
> for en gang forbryderromantik!"
> Alligevel er du vild med "Olsen Banden"!
>
> Det er altså i orden at holde med skurkene, så længe de er sjove? Du må
> elske Tarantino!

Jeg tror mere det handler om at skurkene skal være
inkompetente. Egon Olsen havner jo altid i spjældet til
sidst, og det luner så godt i Pers røde hjerte, for det
beviser at Egon Olsen jo så alligevel ikke er genial, på
trods af at Benny siger det hele tiden.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Per Vadmand (22-11-2004)
Kommentar
Fra : Per Vadmand


Dato : 22-11-04 12:22


"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> wrote in message
news:30dqn4F2ugjonU1@uni-berlin.de...
>
> Jonas Gaarde wrote:
>> "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
>>>Det er jeg så ikke enig i - men det kommer vel ikke som nogen
>>>overraskelse. Jeg synes STADIG, Godfather er noget kryptofascistisk,
>>>gangsterforherligende lort, der kun momentvis (når Brando er på lærredet)
>>>hæver sig over det dybt trivielle.
>>
>> Der er den igen: Hver gang nogen nævner "Godfather-filmene" skriger du
>> "Fy for en gang forbryderromantik!"
>> Alligevel er du vild med "Olsen Banden"!
>>
>> Det er altså i orden at holde med skurkene, så længe de er sjove? Du må
>> elske Tarantino!
>
> Jeg tror mere det handler om at skurkene skal være inkompetente. Egon
> Olsen havner jo altid i spjældet til sidst, og det luner så godt i Pers
> røde hjerte, for det beviser at Egon Olsen jo så alligevel ikke er genial,
> på trods af at Benny siger det hele tiden.
>
Måske skulledu overlade det til mig selv at tilkendegive, hvad der luner mit
hjerte.

Per V.



Brian P (22-11-2004)
Kommentar
Fra : Brian P


Dato : 22-11-04 12:42


"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:41a1cbda$0$230$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Måske skulledu overlade det til mig selv at tilkendegive, hvad der luner
> mit hjerte.

Apropos hjertetemperatur. Godfather handler om en mand, hvis hjerte fryser
til is. En mand som i starten ikke ønskede andel i sin families
kriminalitet, men som drages ind i 'familien', fordi han er 'nødt til' at
hjælpe sin far, osv. Han ender med som Don at blive koldere og værre end
hans far nogensinde har været, tillader at familien gør i narkotika, giver
ordre til iskolde likvideringer, lyver for sin søster og lukker til sidste
døren for den kærlighed og det liv (hans eget), som i begyndelsen af filmen
betød alt for ham. Hvordan er det kryptofascistisk og gangsterforherligende?



Niels Søndergaard (22-11-2004)
Kommentar
Fra : Niels Søndergaard


Dato : 22-11-04 14:15

On Mon, 22 Nov 2004 12:41:53 +0100, "Brian P" <kanal@klog.dk> wrote:

>
>"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
>news:41a1cbda$0$230$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>> Måske skulledu overlade det til mig selv at tilkendegive, hvad der luner
>> mit hjerte.
>
>Apropos hjertetemperatur. Godfather handler om en mand, hvis hjerte fryser
>til is. En mand som i starten ikke ønskede andel i sin families
>kriminalitet, men som drages ind i 'familien', fordi han er 'nødt til' at
>hjælpe sin far, osv. Han ender med som Don at blive koldere og værre end
>hans far nogensinde har været, tillader at familien gør i narkotika, giver
>ordre til iskolde likvideringer, lyver for sin søster og lukker til sidste
>døren for den kærlighed og det liv (hans eget), som i begyndelsen af filmen
>betød alt for ham. Hvordan er det kryptofascistisk og gangsterforherligende?

Det er det heller ikke.


Mvh
Niels Søndergaard

Jonas Gaarde (22-11-2004)
Kommentar
Fra : Jonas Gaarde


Dato : 22-11-04 19:53

"Brian P" <kanal@klog.dk> skrev i en meddelelse
news:30e1k1F2v9gs4U1@uni-berlin.de...
>
> "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:41a1cbda$0$230$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>> Måske skulledu overlade det til mig selv at tilkendegive, hvad der luner
>> mit hjerte.
>
> Apropos hjertetemperatur. Godfather handler om en mand, hvis hjerte fryser
> til is. En mand som i starten ikke ønskede andel i sin families
> kriminalitet, men som drages ind i 'familien', fordi han er 'nødt til' at
> hjælpe sin far, osv. Han ender med som Don at blive koldere og værre end
> hans far nogensinde har været, tillader at familien gør i narkotika, giver
> ordre til iskolde likvideringer, lyver for sin søster og lukker til sidste
> døren for den kærlighed og det liv (hans eget), som i begyndelsen af
> filmen betød alt for ham. Hvordan er det kryptofascistisk og
> gangsterforherligende?




Og dræber sin egen bror!
--
Jonas

My DVD's: http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Jonasgaarde



Brian P (22-11-2004)
Kommentar
Fra : Brian P


Dato : 22-11-04 22:58


"Jonas Gaarde" <albuerumminusspam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:cntcii$17e7$1@news.cybercity.dk...
> Og dræber sin egen bror!

Ja, men først i anden del...



Jonas Gaarde (23-11-2004)
Kommentar
Fra : Jonas Gaarde


Dato : 23-11-04 17:04

"Brian P" <kanal@klog.dk> skrev i en meddelelse
news:30f5mqF30a2reU1@uni-berlin.de...
>
> "Jonas Gaarde" <albuerumminusspam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:cntcii$17e7$1@news.cybercity.dk...
>> Og dræber sin egen bror!
>
> Ja, men først i anden del...




Rigtigt, men da diskussionen handler om mandens moralske deroute, syntes jeg
det var på sin plads at nævne hans største forbrydelse - den der hjemsøger
ham mere end nogen anden. Hvis jeg har misforstået ideen med dit indlæg, så
undskyld!
--
Jonas

My DVD's: http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Jonasgaarde



Brian P (23-11-2004)
Kommentar
Fra : Brian P


Dato : 23-11-04 17:35


"Jonas Gaarde" <albuerumminusspam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:cnvn2c$12h0$1@news.cybercity.dk...

> Rigtigt, men da diskussionen handler om mandens moralske deroute, syntes
> jeg det var på sin plads at nævne hans største forbrydelse - den der
> hjemsøger ham mere end nogen anden. Hvis jeg har misforstået ideen med dit
> indlæg, så undskyld!

Nej, nej, slet ikke og helt fint at inddrage del 2, så længe vi blot er
enige om at det er en helt anden film. Vadmands kritik holder slet ikke på
Godfather, men måske kunne man med lidt større ret forfægte hans synspunkt
med baggrund i anden og tredje del...



Mikkel Møldrup-Lakje~ (23-11-2004)
Kommentar
Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~


Dato : 23-11-04 17:50

Brian P wrote:
> "Jonas Gaarde" <albuerumminusspam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:cnvn2c$12h0$1@news.cybercity.dk...
>
>> Rigtigt, men da diskussionen handler om mandens moralske deroute,
>> syntes jeg det var på sin plads at nævne hans største forbrydelse -
>> den der hjemsøger ham mere end nogen anden. Hvis jeg har misforstået
>> ideen med dit indlæg, så undskyld!
>
> Nej, nej, slet ikke og helt fint at inddrage del 2, så længe vi blot
> er enige om at det er en helt anden film. Vadmands kritik holder slet
> ikke på Godfather, men måske kunne man med lidt større ret forfægte
> hans synspunkt med baggrund i anden og tredje del...

Nej slet ikke. 3. I tredje del rider samvittighedsnaget over mordet på
Fredo Michael som en mare.

Mange seere var skuffede over Treeren, fordi de forventede en sej
gangsterfilm, men fik en film der handlede om en træt familiefar med
samvittighedsnag, der prøvede at frigøre sig fra ligene i lasten og sin
grumme fortid.

Måske skal jeg se nr. to før jeg tør udtale mig sikkert om den, men
instruktøren har klart givet udtryk for at hans _hensigt_ var at vise
gangsterverdenens grufulde side, og langt fra at idealisere den.

Lige som han i øvrigt hævder at det var med alle tre film.

Om de så er blevet modtaget i den ånd, om de mao. har virket efter
hensigten, er jeg alvorligt i tvivl om. Og hvis de ikke er, så er det
nok ikke helt uforskyldt, i hvert fald ikke for nr. 1 (og måske også
2)'s vedkommende.

Mikkel


Brian P (23-11-2004)
Kommentar
Fra : Brian P


Dato : 23-11-04 18:00


"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse
news:41a36a4d$0$84107$14726298@news.sunsite.dk...

> Nej slet ikke. 3. I tredje del rider samvittighedsnaget over mordet på
> Fredo Michael som en mare.
>
> Mange seere var skuffede over Treeren, fordi de forventede en sej
> gangsterfilm, men fik en film der handlede om en træt familiefar med
> samvittighedsnag, der prøvede at frigøre sig fra ligene i lasten og sin
> grumme fortid.

Nåjo, men nu ER Michael jo ikke bare en træt familiefar med
samvittighedsnag, men en iskold gangsterboss, som har valgt Den Mørke Side.
Så man kunne vel godt argumentere for at treeren, isoleret set, forsøger at
menneskeliggøre et dumt svin.

> Om de så er blevet modtaget i den ånd, om de mao. har virket efter
> hensigten, er jeg alvorligt i tvivl om. Og hvis de ikke er, så er det nok
> ikke helt uforskyldt, i hvert fald ikke for nr. 1 (og måske også 2)'s
> vedkommende.

Ja, jeg har også fået lyst til at ser toeren (som nogle jo hævder er bedre
end etteren) igen, så noget godt er der da kommet ud af denne tråd! ;)



Mikkel Møldrup-Lakje~ (23-11-2004)
Kommentar
Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~


Dato : 23-11-04 20:18

Brian P wrote:
> "Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse
> news:41a36a4d$0$84107$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Mange seere var skuffede over Treeren, fordi de forventede en sej
>> gangsterfilm, men fik en film der handlede om en træt familiefar med
>> samvittighedsnag, der prøvede at frigøre sig fra ligene i lasten og
>> sin grumme fortid.
>
> Nåjo, men nu ER Michael jo ikke bare en træt familiefar med
> samvittighedsnag, men en iskold gangsterboss, som har valgt Den Mørke
> Side. Så man kunne vel godt argumentere for at treeren, isoleret set,
> forsøger at menneskeliggøre et dumt svin.

Jeg synes ikke, han er iskold. Han ryster gevaldigt meget på hænderne,
både figurativt og konkret. Derimod er det Andy Garcias figur, som
ligner den gamle Godfather-rolle.

Treeren viser netop at Michael har betalt dyrt - for dyrt, indser han -
for sine valg. Det eneste han har da han bliver gammel er sin familie.
Men nu truer fortiden også med at tage den fra ham.

>> Om de så er blevet modtaget i den ånd, om de mao. har virket efter
>> hensigten, er jeg alvorligt i tvivl om. Og hvis de ikke er, så er
>> det nok ikke helt uforskyldt, i hvert fald ikke for nr. 1 (og måske
>> også 2)'s vedkommende.
>
> Ja, jeg har også fået lyst til at ser toeren (som nogle jo hævder er
> bedre end etteren) igen, så noget godt er der da kommet ud af denne
> tråd! ;)

Jeg ville have skrevet at jeg burde se toeren *igen*. Jeg har set den to
gange, men ikke nok til at kunne sige præcist hvordan den adskiller sig
fra etteren.

Mikkel


Brian P (23-11-2004)
Kommentar
Fra : Brian P


Dato : 23-11-04 20:20


"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse
news:41a38cd8$0$84111$14726298@news.sunsite.dk...

> Treeren viser netop at Michael har betalt dyrt - for dyrt, indser han -
> for sine valg. Det eneste han har da han bliver gammel er sin familie. Men
> nu truer fortiden også med at tage den fra ham.

Ok. Den må jeg også have set igen, treeren. Min umiddelbare mening er nu, at
det... var ikke for godt, for nu at udtrykke mig diplomatisk.

> Jeg ville have skrevet at jeg burde se toeren *igen*. Jeg har set den to
> gange, men ikke nok til at kunne sige præcist hvordan den adskiller sig
> fra etteren.

Ja, femte gang er lykkens gang. Hvor mange gange har du set etteren?



Mikkel Møldrup-Lakje~ (23-11-2004)
Kommentar
Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~


Dato : 23-11-04 20:23

Brian P wrote:
>
> Ok. Den må jeg også have set igen, treeren. Min umiddelbare mening er
> nu, at det... var ikke for godt, for nu at udtrykke mig diplomatisk.

Er det så ikke netop fordi du forventede at se en cool gangsterfilm, og
ikke var forberedt på en pensioneret, fortrydende Michael?

>> Jeg ville have skrevet at jeg burde se toeren *igen*. Jeg har set
>> den to gange, men ikke nok til at kunne sige præcist hvordan den
>> adskiller sig fra etteren.
>
> Ja, femte gang er lykkens gang. Hvor mange gange har du set etteren?

Også *kun* to gange. Og jeg sparer på dem! Gid jeg dog kunne se dem igen
for første gang. Den uskyld kommer aldrig tilbage.

Mikkel


Brian P (23-11-2004)
Kommentar
Fra : Brian P


Dato : 23-11-04 20:25


"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse
news:41a38e39$0$84109$14726298@news.sunsite.dk...

>> Ok. Den må jeg også have set igen, treeren. Min umiddelbare mening er
>> nu, at det... var ikke for godt, for nu at udtrykke mig diplomatisk.
>
> Er det så ikke netop fordi du forventede at se en cool gangsterfilm, og
> ikke var forberedt på en pensioneret, fortrydende Michael?

Nej, jeg tror s'mænd bare jeg forventede... en god film ;)

>>> Jeg ville have skrevet at jeg burde se toeren *igen*. Jeg har set
>>> den to gange, men ikke nok til at kunne sige præcist hvordan den
>>> adskiller sig fra etteren.
>>
>> Ja, femte gang er lykkens gang. Hvor mange gange har du set etteren?
>
> Også *kun* to gange. Og jeg sparer på dem! Gid jeg dog kunne se dem igen
> for første gang. Den uskyld kommer aldrig tilbage.

Akkenej..



Jonas Gaarde (23-11-2004)
Kommentar
Fra : Jonas Gaarde


Dato : 23-11-04 17:52

"Brian P" <kanal@klog.dk> skrev i en meddelelse
news:30h755F30ahdhU1@uni-berlin.de...
>
> "Jonas Gaarde" <albuerumminusspam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:cnvn2c$12h0$1@news.cybercity.dk...
>
>> Rigtigt, men da diskussionen handler om mandens moralske deroute, syntes
>> jeg det var på sin plads at nævne hans største forbrydelse - den der
>> hjemsøger ham mere end nogen anden. Hvis jeg har misforstået ideen med
>> dit indlæg, så undskyld!
>
> Nej, nej, slet ikke og helt fint at inddrage del 2, så længe vi blot er
> enige om at det er en helt anden film. Vadmands kritik holder slet ikke på
> Godfather, men måske kunne man med lidt større ret forfægte hans synspunkt
> med baggrund i anden og tredje del...



Hmmm... interesting point...
Jeg tror Vadmand's problem er at han har så travlt med at trække en eller
anden ideologisk holdning ned over filmen, at han glemmer at se efter om den
er god. Det virker som om film, der i hans verden falder ind under en eller
anden uønsket kategori - i dette tilfælde "forbryderromantik", - ikke er
værd at ofre mere tid på, da den slags pr. definition er "entartet".
--
Jonas

My DVD's: http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Jonasgaarde



Brian P (23-11-2004)
Kommentar
Fra : Brian P


Dato : 23-11-04 18:01


"Jonas Gaarde" <albuerumminusspam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:cnvprt$15oc$1@news.cybercity.dk...

> Hmmm... interesting point...
> Jeg tror Vadmand's problem er at han har så travlt med at trække en eller
> anden ideologisk holdning ned over filmen, at han glemmer at se efter om
> den er god. Det virker som om film, der i hans verden falder ind under en
> eller anden uønsket kategori - i dette tilfælde "forbryderromantik", -
> ikke er værd at ofre mere tid på, da den slags pr. definition er
> "entartet".

Muligvis, det ved kun Vadmand, jeg venter fortsat på en uddybende
forklaring...



Brian P (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Brian P


Dato : 21-11-04 22:25


"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:41a104ef$0$231$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Det er jeg så ikke enig i - men det kommer vel ikke som nogen
> overraskelse. Jeg synes STADIG, Godfather er noget kryptofascistisk,
> gangsterforherligende lort, der kun momentvis (når Brando er på lærredet)
> hæver sig over det dybt trivielle.

En tragedie om en mand, der ofrer sig for familien på bekostning af
kærligheden, som er forstørret til gangstermiljøet. Hvad kryptofascistisk,
gangsterforherlighende er der i det? Gangsterverdenen repræsenterer jo netop
den negative værdi...?



Brian P (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Brian P


Dato : 21-11-04 22:35


"Brian P" <kanal@klog.dk> skrev i en meddelelse
news:30cfd2F2u9noaU1@uni-berlin.de...
>
> "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:41a104ef$0$231$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>> Det er jeg så ikke enig i - men det kommer vel ikke som nogen
>> overraskelse. Jeg synes STADIG, Godfather er noget kryptofascistisk,
>> gangsterforherligende lort, der kun momentvis (når Brando er på lærredet)
>> hæver sig over det dybt trivielle.
>
> En tragedie om en mand, der ofrer sig for familien på bekostning af
> kærligheden, som er forstørret til gangstermiljøet. Hvad kryptofascistisk,
> gangsterforherlighende er der i det? Gangsterverdenen repræsenterer jo
> netop den negative værdi...?
>



Niels Søndergaard (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Niels Søndergaard


Dato : 21-11-04 22:31

On Sun, 21 Nov 2004 22:13:18 +0100, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:

>Jeg synes STADIG, Godfather er noget kryptofascistisk, gangsterforherligende
>lort, der kun momentvis (når Brando er på lærredet) hæver sig over det dybt
>trivielle.

Jeg synes virkelig, du skulle prøve at gense Godfather - filmen, der
er et hestehoved foran alle andre (pun intended!).


Mvh
Niels Søndergaard

Kevin Vilhelmsen (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Kevin Vilhelmsen


Dato : 21-11-04 23:32

On 21/11/04 22:13, in article 41a104ef$0$231$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote:

> Godfather er noget kryptofascistisk, gangsterforherligende
> lort, der kun momentvis (når Brando er på lærredet) hæver sig over det dybt
> trivielle.

Hvori ligger det kryptofacistiske og gangster forherligende?
Er det på samme måde som Apocolypse now er krigsforherligende
krigsprobaganda?
Vi har vist set nogle helt forskellige film, den Godfather jeg kender og
derme forlægget fra Puzo er ikke lige i overensstemmelse med din tolkning.
--
Venlig Hilsen
Kevin
Fjern (Fjerndette) ved privat svar



Niels Søndergaard (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Niels Søndergaard


Dato : 21-11-04 19:25

On Sun, 21 Nov 2004 18:33:45 +0100, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:

>
>"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote in message
>>
>> Jeg er enig. Men du taler altid negativt om amerikanske film, så jeg
>> kunne ikke rigtig få det til at hænge sammen. Det kan jeg i øvrigt
>> stadig ikke.
>
>Har jeg ikke lige rost "Peggy Sue got Married"? Amerikanske film er andet,
>mere og bedre end "Godfather":

Bortset fra at mesterstykket Godfather var Coppolas eget projekt og
Peggy Sue rent håndværk (han var instruktør nummer tre på den). Du er
nok den eneste her i gruppen, der ikke kan se det.

Men bortset fra det har du naturligvis ret. Det er lige så fjollet at
skære amerikanske film over én kam som at gøre det med europæiske.


Mvh
Niels Søndergaard

Brian P (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Brian P


Dato : 21-11-04 19:50


"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse
news:e5n1q0tci7nq1h863f22tb69km0ten0g9c@4ax.com...

> Bortset fra at mesterstykket Godfather var Coppolas eget projekt og
> Peggy Sue rent håndværk (han var instruktør nummer tre på den). Du er
> nok den eneste her i gruppen, der ikke kan se det.

Nu havde filmens producent Robert Evans ikke så lidt at sige mht., hvordan
det endelige resultat kom til at tage ud, så jeg mener ikke man kan sige at
det var "Coppolas eget projekt". Flere scener blev på Evans foranledning
optaget og filmen klippet om, inden resultatet blev det, vi kender i dag.

Hermed anbefales: The Kid Stays In the Picure:
http://www.imdb.com/title/tt0303353/



Ukendt (19-11-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-11-04 22:07

Hvad med Axel Strøebys replik i scenen fra herretoilettet på Carlsberg
(Olsen Banden på sporet):
"Du godeste! Det er jo chefen - personlig!"



ML-78 (19-11-2004)
Kommentar
Fra : ML-78


Dato : 19-11-04 22:44

Jan Andersen skrev:

> Hvad med Axel Strøebys replik i scenen fra herretoilettet på Carlsberg
> (Olsen Banden på sporet):
> "Du godeste! Det er jo chefen - personlig!"

Den kommer næppe med på AFI's liste.


ML-78


Ukendt (19-11-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-11-04 22:59

"ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:cnlpdt$aj9$1@news.cybercity.dk...
> Jan Andersen skrev:
>
> > Hvad med Axel Strøebys replik i scenen fra herretoilettet på Carlsberg
> > (Olsen Banden på sporet):
> > "Du godeste! Det er jo chefen - personlig!"
>
> Den kommer næppe med på AFI's liste.

Sikkert ikke. Hvis de bare vidste....



Jørgen Flainard (20-11-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen Flainard


Dato : 20-11-04 11:30


>
> og 'Star Wars'-klassikeren 'May the Force be with you'.
>
Fra Star Wars burde det ellers have været "I have a bad feeling about
this" - den er da meget sjovere.

Derudover forekommer det mig at det er film-one-liners i stedet for længere
citater - og det havde da været lidt mere spændende



Niels Søndergaard (20-11-2004)
Kommentar
Fra : Niels Søndergaard


Dato : 20-11-04 12:52

On Sat, 20 Nov 2004 11:29:58 +0100, "Jørgen Flainard"
<smallerb@hotmail.com> wrote:

>
>>
>> og 'Star Wars'-klassikeren 'May the Force be with you'.
>>
>Fra Star Wars burde det ellers have været "I have a bad feeling about
>this" - den er da meget sjovere.

Ikke i den danske dvd-oversættelse, som jeg netop så i går. "Jeg har
det dårligt med det her" tror jeg, det var blevet til. Det burde
naturligvis være "Det her huer mig ikke", "Det her tegner ikke godt"
eller (bedre) "Jeg har på fornemmelsen, at det her ender galt."


Mvh
Niels Søndergaard

Peter B. Juul (20-11-2004)
Kommentar
Fra : Peter B. Juul


Dato : 20-11-04 14:14

Niels Søndergaard <ns@post.cybercitypunktumdk> writes:

> Ikke i den danske dvd-oversættelse, som jeg netop så i går. "Jeg har
> det dårligt med det her" tror jeg, det var blevet til. Det burde
> naturligvis være "Det her huer mig ikke", "Det her tegner ikke godt"
> eller (bedre) "Jeg har på fornemmelsen, at det her ender galt."

Ja. Den oversættelse har for få "Novra"er.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Første bind i Sandman-serien er noget af det
The RockBear. ((^)) bedste der er udgivet i tegneseriemediet
I speak only 0}._.{0 nogensinde. Det er også det svageste
for myself. O/ \O bind i serien." -Per Abrahamsen

Mark Thomas Gazel (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Mark Thomas Gazel


Dato : 21-11-04 00:23

> Fra Star Wars burde det ellers have været "I have a bad feeling about
> this" - den er da meget sjovere.

Nej, den sjoveste er: We're doomed!.


--
Med venlig hilsen

Mark


Lars Lauridsen (20-11-2004)
Kommentar
Fra : Lars Lauridsen


Dato : 20-11-04 12:33


"PSG"

Jeg savner:

Peter Stormare: "Where is ze moooney Lebowski?"
og Flea: "Jaa, you sink we play da funny stuff?" (begge fra the big
lebowski)

og så selvfølgelig en hel masse fra Pulp Fiction + Resevoir dogs :)

Mvh.
Lars



Lars Lauridsen (20-11-2004)
Kommentar
Fra : Lars Lauridsen


Dato : 20-11-04 12:38


"Lars Lauridsen"
> "PSG"
>
> Jeg savner:
>
> Peter Stormare: "Where is ze moooney Lebowski?"
> og Flea: "Jaa, you sink we play da funny stuff?" (begge fra the big
> lebowski)

Priceless...

> og så selvfølgelig en hel masse fra Pulp Fiction + Resevoir dogs :)

Har så lige set nu, at PF er på listen.

Mvh.
Lars



Niels Søndergaard (20-11-2004)
Kommentar
Fra : Niels Søndergaard


Dato : 20-11-04 12:53

On Sat, 20 Nov 2004 12:38:18 +0100, "Lars Lauridsen"
<WillNever@Tell.com> wrote:

>> og så selvfølgelig en hel masse fra Pulp Fiction + Resevoir dogs :)
>
>Har så lige set nu, at PF er på listen.

Ja, og det burde den efer min mening absolut ikke være. Men vi har vel
alle vore aversioner.


Mvh
Niels Søndergaard

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177577
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409070
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste