Køb af udgåede modeller med garanti?
Fra : Flemming Rubini

Dato : 16-11-04 14:59

Hvor kan man inden for EU købe udgåede modeller af iBook, med samme
rettigheder som var den ny? (A la refurbished modeller hos smalldog)

Jeg er fx aktuelt køber af en 12" iBook G3 900 Mhz, da jeg mangler en
tekstbehandler der kan køre mine gamle programmer.

--
Med venlig hilsen, Flemming Rubini
Købes: iBook G3 900 Mhz, 640 Mb, 40 Gb, Airport, AppleCare, 6.500,- kr.

Fra : Peter Makholm

Dato : 16-11-04 15:20

flemming@rubiniFJERNES_REMOVE.dk (Flemming Rubini) writes:

> Hvor kan man inden for EU købe udgåede modeller af iBook, med samme
> rettigheder som var den ny? (A la refurbished modeller hos smalldog)

De rettigheder du har ifølge købeloven ændres ikke af at der er tale
om en udgået model. Hvis den på grund af en mangel skal byttes har du
selvfølgelig ikke krav på en nyere model end den du rent faktisk har
købt. Men det gælder uanset om modellen er udgået før eller efter du
har købt den.

Du skal selvfølgelig være opmærksom på at hvis du køber brugt eller
demovare så kan der være nogle forventelige ting som for en ny vare
ellers ville være at betragte som en mangel.

Hvis sælger giver en garanti (som er noget ud over købelovens regler)
gælder garantien selvfølgelig uanset om varen er udgået, er brugt
eller er en demovare. Vær dog opmærksom for at hvis det er producenten
der giver en garanti så er det muligvis en produktionsgaranti der
gælder fra produktionstidspunktet og en periode frem

--
Peter Makholm | First you fall in love with Antarctica, and then it
peter@makholm.net | breaks your heart

Fra : Flemming Rubini

Dato : 16-11-04 15:57

Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

> De rettigheder du har ifølge købeloven ændres ikke af at der er tale
> om en udgået model.

Tak for svaret, men var nu meget mere prosaisk ment: hos hvem kan man
handle og blive behandlet korrekt når det gælder brugt/"refurbished"
jvf. købeloven

Flemming Rubini