Rude som have/krydderurt?
Fra : Peter Westh

Dato : 17-05-01 13:40

Er der nogen der har erfaringer med brug af Rude som køkken/haveurt? Hvad
smager den af? Hvor kan man få fat i den?

Jeg sidder med en opskrift fra oldtiden hvor rude bruges som krydderi.

Her er så meget info jeg har fundet:
http://www.itf.iot.dk/fanoti/abh/urter_5.html#rude

MVH

Peter

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-05-01 00:48

Peter Westh <pwesth@hum.ku.dk> skrev i en
> [...]
> smager den af? Hvor kan man få fat i den?
>
> Jeg sidder med en opskrift fra oldtiden hvor rude bruges som krydderi.

Hvis man kunne tænke sig at krydre sin mad med et skvæt parfume, vil man
sikkert også kunne bruge rude. Jeg husker ikke helt smagen, men mener den
blev dømt f o r aparte.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 18-05-01 06:03

"Peter Westh" <pwesth@hum.ku.dk> skrev i meddelandet...
> Er der nogen der har erfaringer med brug af Rude som køkken/haveurt?
> Hvad smager den af? Hvor kan man få fat i den?
>
> Jeg sidder med en opskrift fra oldtiden hvor rude bruges som krydderi.

Ja, jeg har også set den blive brugt som ingrediens-del i en salat
recept fra middelalderen (monstro det var omkring Valdemar Atterdag el.
Erik af Pommern's tid cirkus 1390)

Men - derfor vil jeg vil alligevel advare evt. vordende mødre imod, IKKE
at bruge/indtage rude, idet rude indeholder stor fare for forgiftning! -

Som alle andre sikkert også ved, - så er 'almindelig rude' en 40-50 cm
høj dværgbusk med flere gange fjernsnitdelte grågrønne blade med ovale
afsnit. Den findes ikke i Danmark, og er hjemmehørende i
middelhavsområdet og indslæbt til Mellemeuropa, hvor den også dyrkes. De
grønliggule blomster er 1,5.2 cm brede, med udstående takkede kronblade
og sidder i endestillende kvaste. hele planten er stærkt duftende,
krydret-balsamisk, og smager i frisk tilstand bittert og skarp. Den
indeholder også æterisk olie.

---

For helbredet - et par små gode husråd...
Essens som udpresses af rude hjælper ved feber og sting i siden. I gamle
urtebøger prises den mod hovedpine, øjensvækkelse og tandsmerter. samt
mod hjertebanken, nervøsitet og hysteri, åndedrætsvanskeligheder, vinde,
appetitløshed, svækkelsestilstande, reumatisme og ægte gigt.
Forstuvninger, forvridninger og knoglebeskadigelser er med et godt
resultat behandlet med rude (omslag, olie). Den overordentlig kraftigt
virkende rude-te bør kun nydes i sparsomme doser. mennesker med
tilbøjelighed til allergi skal IKKE selv plukke friske rudeblade, da der
er fare for hududslæt.
Udover de allerede nævnte tilstande hjælper rude ved appetitmangel,
forkølelse, diarré, hjerte-, lever- og nyrelidelser, bylder og sår.
Te tilberedes som udtræk af unge blade, 2 teskefulde tørrede, findelte
ungskud til ¼ l kogende vand. Højeste dosis 2 kopper, drikkes i nogle
dage i træk. (husk at luk døren).
Poser med urte-te kan lægges varme på bylder.
Til koldtudtræk ansættes 1 teskefuld urt (skud) med ¾ l koldt vand, der
trækker natten over (mindst 10 timer). Efter at være blevet siet kan
udtrækket drikkes i småslurke i løbet af en dag.

---

Her er oplysninger fra Lademanns multimedia leksikon '99...

Rude (Ruta): slægt af urter og vedplanter af rudefamilien. Ruta
graveolens, en ildelugtende halvbusk med fjersnitdelte blade og gule
blomster, er vildtvoksende og dyrkes i S-Europa og Tyskland. Har fundet
anvendelse som lægeplante; anvendt mod sidesting, hjertebanken, hysteri,
tarmluft og meget andet, men skal anvendes i små doser, da der er risiko
for forgiftning. Visse mennesker får hududslæt ved berøring med friske
rudeblade.

PS: Skal vi tage et smut til Tyskland Peter, -eller hvad?

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Styrk dit helbred:
2 teskefulde æble-eddike og 2 teskefulde honning
i et glas vand, mindst 2 gange om dagen. Drik det
i stedet for en cocktail til maden el. drik det til.
-DR.MED. D.C. Jarvis
NB: Fås som en færdigblanding i Netto, i denne uge.

Fra : Peder M Hundebøll

Dato : 18-05-01 07:33

Hvis du efter de oplysninger som er kommmet i de tidligere indlæg stadig vil
eksperimentere med Rude kan du købe den hos Urtegartneriet
http://www.urtegartneriet.dk/ . du finder den under Lægeurter ( den angives
iøvrigt også her som giftig).
Peder

Fra : Peter Westh

Dato : 18-05-01 19:01

"Peder M Hundebøll" <pmh@cph.ih.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
vil
> eksperimentere med Rude kan du købe den hos Urtegartneriet

Tak, det var et godt link. Det fremgår blandt andet at Rude bruges som
smagsgiver i Grappa - måske er det den du ikke kan lide, Sandra?

Også tak til jer andre.

MVH
Peter