Fugtighedsmåler! - www.go-dav.dk
Fra : Michael Niss

Dato : 15-11-04 22:45

Vi er 7 studerende fra Aalborg Universitet, som alle studerer
elektronik. Vi laver i øjeblikket et projekt om en
luftfugtighedsmåler. I den forbindelse er vi selvfølgelig meget
interresseret i at vide hvor mange der har problemer med
luftfugtighed, og hvor meget de ved om det.
Derfor vil vi bede dig om at svare på spørgeskemaet: www.go-dav.dk

Fra : JytteJ

Dato : 18-11-04 13:51

"Michael Niss" <google@nisseman.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> interresseret i at vide hvor mange der har problemer med
> luftfugtighed, og hvor meget de ved om det.

Hej
Hvordan pokker skal man svar på spørgsmål 1 ? Der bliver spurgt om to ting.

vh.
Jytte

Fra : Brian Lund

Dato : 18-11-04 14:08

> Hej
> Hvordan pokker skal man svar på spørgsmål 1 ? Der bliver spurgt om to
ting.

Ja; hvis du er den der betaler
Nej; hvis du bare bor der, f.eks. ved forældre

;)

Brian

Fra : KS

Dato : 18-11-04 15:46

Er en fugtighedsmåler præcis det sammen som et hygrometer?

Hvad er den korrekte betegnelse for denne:
http://energinordbutikken.dk/product.asp?product=40&page=1 - lige bortset
fra den del af enheden, der måler temperatur.

//Knud

Fra : Ole Pagh

Dato : 18-11-04 22:18

KS wrote:
> Er en fugtighedsmåler præcis det sammen som et hygrometer?

Ikke nødvendigvis _præsis_ (1) det samme, men i daglig tale er det som regel
det samme
(1) En fugtighedsmåler kan også godt være et spejl-dugpunkts meter til
100.000 kr eller mere.

> Hvad er den korrekte betegnelse for denne:
> http://energinordbutikken.dk/product.asp?product=40&page=1 - lige
> bortset fra den del af enheden, der måler temperatur.

Et termohygrometer.
Det er som oftest både termometer og hygrometer i samme instrument, da
aktuel temperatur og aktuel relativ luftfugtighed (%RH) hænger sammen
matematisk.
I en nøddeskald: Stigende temperatur giver faldende luftfugtighed.

--
hilsen
Ole

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-11-04 03:48

Ole Pagh skriblede og skrablede følgende:

> [...]
> matematisk.
> I en nøddeskald: Stigende temperatur giver faldende luftfugtighed.

Hvorfor er luftfugtigheden så lav på Grønland og høj i Thailand?

Claus

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-11-04 03:52

Scripsit "Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk>
> Ole Pagh skriblede og skrablede følgende:

> Hvorfor er luftfugtigheden så lav på Grønland og høj i Thailand?

Fordi Grønland ikke bliver til Thailand bare ved at man isolerer
Grønland i en lukket kasse og lader temperaturen stige.

--
Henning Makholm "Detta, sade de, vore rena sanningen;
ty de kunde tala sanning lika väl som någon

Fra : Nick

Dato : 19-11-04 06:04

Hehehehe......
Som man spør´ får man svar >SSSSS<

Fra : Leif Neland

Dato : 20-11-04 08:51

Henning Makholm wrote:
> Scripsit "Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk>

> Fordi Grønland ikke bliver til Thailand bare ved at man isolerer
> Grønland i en lukket kasse og lader temperaturen stige.

Hvis man isolerede Grønland i en lukket kasse og lod temperaturen stige,
tror jeg der blev ret fugtigt.

Leif

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 20-11-04 09:37

Claus Tersgov wrote:

> Hvorfor er luftfugtigheden så lav på Grønland og høj i Thailand?
>
> Claus

Hej Claus

*Svar på lav absolut luftfugtighed: Det er fysisk fænomen, at kold lufts
vandindhold er mindre end varm luft.

*Svar på Grønlands lave relative luftfugtighed:

Om natten falder lufttemperaturen meget ligesom en ørken, fordi is og
specielt sne har lav varmekapacitet og er godt isolerende (igloo) (sand
er som regel tørt - og isolerende). Det gør at den absolutte
luftfugtighed også falder og i stedet for dug så sublimerer vanddampen
som rim/iskrystaller.

Dagen efter stiger temperaturen igen og nu er den relative luftfugtighed
faldende proportionalt med temperaturen - og der fordamper kun lidt vand
fra is og sneoverflader.

-

I Thailand er der såvidt jeg ved regnskov over det meste af landet. Pga.
regnskovens enorme bladoverflade kombineret med solindstråling og
plantenæring og til dels blottet fugtig jord, sumpe og andre
vandområder, vil der om dagen fordampe meget vand, som igen giver høj
relativ fugtighed. Planterne fordamper vand fra bladenes indre
fraktallignende overflade, der er ca. 50 gange større end bladet
overfladeareal:

http://da.wikipedia.org/wiki/Spalte%E5bning_%28plantedel%29

På grund af vands høje varmekapacitet og vanddampfortætningsvarme, vil
temperaturen ikke falde så meget om natten i regnskoven.

-

Om morgenen i Danmark efter primært visse efterårsmorgener med udpræget
nattefrost f.eks. pga. skyfri nattehimmel, vil der på jorden være
"faldet" et tyndt lag rim (luftnatteafvanding). Det er specielt synligt
hvis sneen er beskidt og "mast", da rimen er ren og "lugtig" på sne og
isagtig på ruder.

mvh/Glenn

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 20-11-04 12:17

Glenn Møller-Holst wrote:

> [...]
> "faldet" et tyndt lag rim (luftnatteafvanding). Det er specielt synligt
> hvis sneen er beskidt og "mast", da rimen er ren og "lugtig" på sne og

Hej Claus

Her er en vigtig tilføjelse:

Luft med meget vanddamp (f.eks. regnskove) og skyer reflekterer en del
varmestråling om natten og virker derfor som jordens dyne.

Det er er en vigtig medvirkende årsag til temperaturen ikke falder så
meget om natten.

WATER VAPOR in the CLIMATE SYSTEM
Special Report. December 1995:
http://www.agu.org/sci_soc/mockler.html
Citat: "...There are exceptions in the major desert regions, where the
surface air is very dry despite its high temperature...clouds also trap
longwave radiation [=varme] emitted by the Earth, as does water vapor..."

BBCNews, 8 August, 2002, Planes' vapour (da.damp) trails affect weather:
http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/2179845.stm

mvh/Glenn

Fra : HKJ

Dato : 19-11-04 06:51

"Ole Pagh" <olepagh[fjern_dette_og sæt_et .efter_ole]@mail.tele.dk> wrote in
message news:419d118a$0$177$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> I en nøddeskald: Stigende temperatur giver faldende luftfugtighed.

faldende RELATIV fugtighed

%RH er hvor meget vand der er i luften og varm luft kan indeholde mere vand.
Derfor vil den samme mængde vand i varm luft give et væsentlig lavere %RH
tal.

Fra : Ole Pagh

Dato : 19-11-04 17:49

Jeg fik vist ikke udtrykt det præcist nok:

%RH er hvor meget vanddamp (aktuelt damptryk) der ER i luften, i forhold til
hvor meget der KAN være (mættet damptryk), omregnet til %, og varm luft kan
indeholde væsentligt mere end kold luft.

Hvis den kolde fugtmættede (100 %RH ) luft ved 0°C (og atmosfæretryk 101325
Pa) kommer f.eks. indendørs og opvarmes til 20°C, vil den relative fugtighed
blive 26,1 %RH og ved 30°C vil %RH være 14,4 %RH, men i alle 3 situationer
er den mængde af vand der indeholdes i 1 m^3 luft den samme, nemlig 4,87
gram.

--
hilsen
Ole

Fra : Jan Pedersen

Dato : 21-11-04 22:57

Der spørges om luftfugtighed i en helbredsgruppe ? Vil det sige at
luftfugtigheden har helbredskonsekvenser ? Jeg kan godt se at det kan give
hedeslag hvis der er en luftfugtighed på 100 og temparaturen er over 40 :(
Men andet end akutte skader ved ekstreme luftfugtigheder ? nah

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-11-04 23:13

Scripsit "Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com>

> Der spørges om luftfugtighed i en helbredsgruppe ? Vil det sige at
> luftfugtigheden har helbredskonsekvenser ? Jeg kan godt se at det kan give
> hedeslag hvis der er en luftfugtighed på 100 og temparaturen er over 40 :(

Er det ikke helbredskonsekvens nok til dig?

--
Henning Makholm "We will discuss your youth another time."

Fra : G.B.

Dato : 21-11-04 23:41

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> give hedeslag hvis der er en luftfugtighed på 100 og temparaturen er
> over 40 :( Men andet end akutte skader ved ekstreme luftfugtigheder ?

Har du aldrig hørt om begrebet "indeklima"? eller "livskvalitet"?

Hvis du hver dag sidder og arbejder 8 timer i en beton-bygning med lav
luftfugtighed, kan det nedsætte slimhindernes modstandskraft mod angreb af
mikroorganismer.

--
"We all have private ails. The troublemakers are they
who need public cures for their private ails." Eric Hoffer

Fra : Ole Pagh

Dato : 22-11-04 05:31

Jan Pedersen wrote:
> Der spørges om luftfugtighed i en helbredsgruppe ?

- Jeg havde ikke set at der var krydspostet til mange grupper. Undskyld

--
Hilsen
Ole

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 26-02-05 16:24

Michael Niss wrote:
[klip]

> Derfor vil vi bede dig om at svare på spørgeskemaet: www.go-dav.dk

Warning: mysql_connect(): Access denied for user: 'go_dav_dk@localhost'
(Using password: YES) in
/customers/go-dav.dk/go-dav.dk/httpd.www/index.php on line 24
Could not connect : Access denied for user: 'go_dav_dk@localhost' (Using
password: YES)

--
Thomas Damgaard Nielsen
http://thomasdamgaard.dk

Fra : Carsten Holck

Dato : 28-02-05 21:05

Thomas Damgaard Nielsen skrev:
> [...]
> (Using password: YES) in
> /customers/go-dav.dk/go-dav.dk/httpd.www/index.php on line 24

Den er da vist også _for_ gammel en sag...
/carsten