"The Football Factory" og fulde hooligans tattoo-kult.
Brikkerne om Kristoffer-selvmord(extase-balancekunst er mislykkedes) i
Parken falder på plads og dødekult-mysterier om hån-mod-sørgestillhed bliver
letforståelige, når man ser filmen "The Football Factory" om syd.London
hooligan-kulternes selvsving med IRRATIONEL ANGST for konkurerende
fan-skarers meningsløse vold også udenfor fodboldskampene.
Soccer-sportslighed er helt forsvundet ud af disse unge selvhaderes
fantasiverden, hvor Politiken-overskriften 12 nov 04 rammer plet "Vi elsker
at blive tatoveret og slås, når vi drikker". Filmen star på skuldrene af den
metafysik-flirtende "Fight Club" (og "Trainspotting").
JP overskrifter samme dag om premierefilmen "Når vold er en holdsport" - og
selvfølgelig får højreorienterede skyld, men det er snarere medierne, der
har fået skabt denne forbindelse for at tilsværte indvandringsmodstandere.
(Der er klare link til "Submission"filmen af den fundamentalist-myrdede Theo
van Gogh, hvor muslim-masochisme får et fotogent vrangbillede inspireret af
Kafkas "FAngelejren" og "Slottet" ved at en smuk ungpigeoverkrop er dækket
med tatoverede korancitater.
Når man gør den vigtige Islam-trussel til pjat, slipper man for seriøs
debat, som ellers kunne vække vælgerne i tide. Kunst gores i stigende grad
til kafkask metafor-bedrag, og hvor "Processen" var genial udstillen af
bureaukratisk retsvæsens centrale fejl, baseret på Kafkas læremester
Nietzsche, så er de gyserscenarier der knopskyder udfra Kafkas "FAngelejren"
og "Slottet" mere vild- end vej-ledende. Men sådan er avant-garde lyrik jo.
En af de seneste danske Søren Kierkegaard citatsamlinger indledes med
Kafkask tortur-tatoverings-scenarie (skrevet af Søren Krarups svoger, der er
teolog) , hvorved alt bliver vås, så vidt jeg kan se -
- hvis man ikke har et særligt blik for ordbilleders forklaringsevne, og
her vil jeg gerne belæres.)
Kemigymnasielærer B Warming 35861000 bwng@bwng.dk
|