Muse-CSF!
Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 16-05-01 23:25

Jeg har tidligere beskrevet begrebet 'træt mus':
Markøren kører pludselig væsentlig langsommere og trægere end normalt.
For at flytte markøren tværs over skærmen må man løfte musen 3 - 4
gange, mens man normalt let kan flytte hele vejen i ét hug!

Sidst jeg skrev om problemet, anbefalede en venlig sjæl mig at benytte
'ADB Renewer' - hvilket jeg siden har gjort med udmærket virkning
(version 1.1 f).
Men i de seneste dage har situationen udviklet sig i retning af 'kronisk
trætheds-syndrom'!

Blot få minutter efter brug af ADB Renewer går markøren pludselig i stå
under bevægelse - og flytter sig lige som rykvis; herefter kan den igen
bevæge sig, men nu kun i det meget beherskede tempo - ret irriterende!!

Er der nogen der ved, hvad problemet kan skyldes, hvorledes 'reneweren'
i grunden virker, og om kalamiteten kan afhjælpes??

(Det kan næppe skyldes snavs i musen [selv om det ofte opleves sådan!],
da 'ADB Renewer' omgående afhjælper problemet - HVER gang)

Det er en P6200 - MacOS 7.6.1

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 16-05-01 23:37

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:

> Jeg har tidligere beskrevet begrebet 'træt mus':

Nå, nu er jeg øjensynligt også selv blevet for træt!:

Der skulle selvfølgelig have stået 'Muse-CFS' under emne - som der altså
*nu* gør! ;-/

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 16-05-01 23:54

> [...]

> (Det kan næppe skyldes snavs i musen [selv om det ofte opleves sådan!],
> da 'ADB Renewer' omgående afhjælper problemet - HVER gang)

Umidelbart lyder det som snavs på hjulene... Har du kigget efter

--
MVH Nicolai Brandt

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 17-05-01 08:57

Nicolai Brandt <roldborg-brandt@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Umidelbart lyder det som snavs på hjulene... Har du kigget efter

Ja, og det ser der _ikke_ ud til at være!

Umiddelbart over dit spm. skrev jeg forresten også:

"(Det kan næppe skyldes snavs i musen [selv om det ofte opleves
sådan!],
da 'ADB Renewer' omgående afhjælper problemet - HVER gang)"

Og sådan er det - ADB Renewer har hver eneste gang fjernet misèren
øjeblikkeligt, men desværre varer 'helbredelsen' altså på det seneste
kortere og kortere tid!

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 17-05-01 20:22

> [...]

> sådan!],
> da 'ADB Renewer' omgående afhjælper problemet - HVER gang)"

Ja, du må undskylde men når du skriver, at det næppe kan skyldes, så
lyder det som om du ikke har kigget efter

Jeg tit oplevet det samme fænomen som du beskriver, og det eneste der
har hjulpet er en rensning af musen.

Muligvis det er musen der er defekt... Har du prøvet med en anden mus?

> Og sådan er det - ADB Renewer har hver eneste gang fjernet misèren
> øjeblikkeligt, men desværre varer 'helbredelsen' altså på det seneste
> kortere og kortere tid!

Når du nu ved at det ikke skyldes snavs har du så tjekket om det er en
udvidelses konflikt... Altså startet op uden udvidelser for at se om det
er musen eller softwaren den er gal med.

Er det ikke en almindelig standard apple mus?

--
MVH Nicolai Brandt

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 17-05-01 22:31

> [...]

> udvidelses konflikt... Altså startet op uden udvidelser for at se om det
> er musen eller softwaren den er gal med.

Nej, det prøver jeg i morgen - og vender tilbage!

> Er det ikke en almindelig standard apple mus?

Jo, absolut; den fulgte med computeren.

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 22-05-01 21:34

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:

> Nej, det prøver jeg i morgen - og vender tilbage!

Nå, ja - det tog lige lidt længere tid!:
Selv om jeg sjældent har ret mange programmer aktiveret samtidigt, tager
det alligevel en del tid at få det hele gennemprøvet nogenlunde
systematisk.
Jeg må nu sige (med nogen beklagelse), at min hovedmistanke må rettes
mod 'suppen' - som desværre ellers er mit nok mest benyttede program!

Kan det mon tænkes, at nyere MacSOUP versioner konflikter med ældre
MacOSer - i mit tilfælde 7.6.1.??

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 26-05-01 01:21

> [...]

> mod 'suppen' - som desværre ellers er mit nok mest benyttede program!
>
> Kan det mon tænkes, at nyere MacSOUP versioner konflikter med ældre

Jeg mener ikke at have hørt om problemer omkring suppen. Men har ikke
prøvet under system 7.6.1.

Fungere musen ellers fint i andre programmer? Eller er der stadig
problemer med den?

En mulighed kunne være at låne en anden mus... Det er stadig ikke helt
klart om det er musen eller noget software der er skyld i problemerne.

--
MVH Nicolai Brandt

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 26-05-01 12:14

Nicolai Brandt <roldborg-brandt@mail1.stofanet.dk> wrote:
> Fungere musen ellers fint i andre programmer? Eller er der stadig
> problemer med den?

Det *kan* også gå galt, selv om 'suppen' er kold - men det sker meget
sjældent. Een gang er det vist sket med udvidelser slået fra!? (Sjovt
nok har jeg forresten netop arbejdet ret længe med MacSOUP *uden*
problemer!)

> En mulighed kunne være at låne en anden mus... Det er stadig ikke helt
> klart om det er musen eller noget software der er skyld i problemerne.

Musen kan selvfølgelig ikke 100% frikendes - men *hvis* det var et
muse-problem, burde det vel optræde med samme hyppighed uanset åbne
programmer? (Jeg kender ikke nogen i nærheden, der har en æble-mus)

Og endelig må jeg gentage, at 'ADB Renewer' *hver eneste* gang har
afhjulpet problemet øjeblikkeligt - det kunne den vel næppe, hvis der
var tale om hardware-svigt?!

Er der nogen, der kender til dette program? Ham, der sendte mig det (har
desværre glemt navnet), beskrev det vist som 'uundværligt', så andre må
altså også kende problemet.

Og i øvrigt *må* der vel eksistere et problem af et vist omfang, før
nogen overhovedet sætter sig ned og udvikler et program til dets
afhjælpning??

[I 'manualen' står bl. a.: "If your ADB chain consists of only the
standard mouse and keyboard, you will probably never have a need for a
utility like ADB Renewer. Once you add more devices, such as graphic
tablets, or an AV monitor (yes, it too is an ADB device) the chances of
the devices conflicting increase.

Reinitializing the ADB resets all the devices to their startup
conditions, a safe way to resolve many ADB problems....."]

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 26-05-01 12:54

> [...]

> Reinitializing the ADB resets all the devices to their startup
> conditions, a safe way to resolve many ADB problems....."]

Jeg har aldrig oplevet problemet selv, men jeg har også kun tastur og
mus i ADB kæden. Mine forslag var måske også mere bare en hjælp til at
få lokaliseret hvad der er fejlen... Fx kan man også lave en
genindstallering af systemmappen.

Umiddelbart har jeg ikke flere forslag

--
MVH Nicolai Brandt

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 26-05-01 18:21

> [...]

> mus i ADB kæden. Mine forslag var måske også mere bare en hjælp til at
> få lokaliseret hvad der er fejlen... Fx kan man også lave en

Ja - OK! Indtil videre er problemet nu ikke større, end at jeg kan leve
videre med det; men tak for tippet!

> Umiddelbart har jeg ikke flere forslag

Jeg havde selvfølgelig håbet at høre fra flere med lignende erfaringer -
meen måske er jeg lidt for sent ude? Jeg har en fornemmelse af, at Apple
Dsktop Bus ikke er aktuel på nyere Mac'er??

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 27-05-01 14:48

> [...]
> meen måske er jeg lidt for sent ude? Jeg har en fornemmelse af, at Apple
> Dsktop Bus ikke er aktuel på nyere Mac'er??

Nå, nu fandt jeg alligevel en forklaring i 'Macsecrets' (p. 418):

"ABOUT THE ADB POWER
Actually, the ADB jack is more than just a connector; it's also a power
outlet....."

og senere:

"The fact that electricity runs through your keyboard jack explains a
couple of interesting Mac phenomena. First, have you ever noticed your
mouse suddenly becoming incredible sluggish - but being unable to fix
the problem by fiddling with your mouse control panel? What actually
happened was that your mouse became unplugged and then plugged again
(either by you or by a barely noticeable jiggle). In the process, the
electricity flow was interrupted, and the Mac no longer remembers what
control panel setting was established at startup".

Jeg er ganske sikker på, at dette beskriver *mit* problem!

Der står så videre, at man enten kan genstarte eller benytte et
shareware program ved navn Mouse Jolt - som utvivlsomt svarer til min
'ADB Renewer'.

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 30-05-01 13:05

> [...]
> control panel setting was established at startup".
>
> Jeg er ganske sikker på, at dette beskriver *mit* problem!

Ja, så var det jo blot at tilsikre, at musestikket i tastaturet sad
ordentligt fast - med 'puteren SLUKKET, förstås!
Det havde det øjensynligt ikke gjort, for siden har min 'ADB Renewer'
slet ikke været i aktion!

(Samtidigt må jeg selvfølgelig frikende MacSOUP for enhver beskyldning
om at være årsag til problemet!!)

--
med venlig hilsen
Hans