Ulemper ved ikke at fjerne det gamle tag?
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 11-11-04 15:52

Jeg er ved at undersøge hvad det koster at få lagt nyt tag på mit hus.

Der ligger pt. et 36 år gammelt asbesteternitskifertag med 19 grd.
rejsning. Det er sådan set helt og nogenlunde tæt, men er i sit livs vinter.
Jeg vil gerne have "ståltag" (Icopal Decra eller Lindab Topline) på.

Den ene tømrer siger at det gamle tag skal fjernes og at det klares på
en uges tid og at det ikke koster noget videre at bortskaffe.
Han vil så sætte et nyt undertag op.
Der skal efterisoleres og det vil han selv gøre (det er nok derfor at
han vil have taget af .

Den anden tømrer siger at det er det bedste undertag man kan få og da
det stadig er helt og så godt som helt tæt, vil det være penge ud af
vinduet at bruge tid og energi på at pille det ned, for at sætte et nyt
undertag op.
Efterisoleringen vil han lade et isolationsfirma om (da de er de bedste
og hurtigste) og de har angiveligt ikke problemer med at få det til at
passe selvom der ligger tag på huset.
Han sørger selvfølgelig for at hæve tagrender etc. så det ikke ses at
taget er blevet tykkere.

Huset ligger i et parcelhuskvarter og jeg frygter lidt at hvis ikke den
første tømrer er omhyggelig nok med fjernelsen af skifrene, kan det give
ballade med naboerne.

Dybest set skal løsningen være lavet så den er "i orden", men jeg
samtidigt heller ikke ofre penge på noget unødvendigt, hvis jeg kan
undgå det (men hvem vil ikke det?).

Er der nogen ulemper ved at lade det gamle tag ligge?

Er der andre overvejelser jeg bør være opmærksom på?

--
Steen Suder

Fra : Leonard

Dato : 11-11-04 17:57

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> wrote:

>Er der nogen ulemper ved at lade det gamle tag ligge?

Jeg ville lade det ligge og lade den tømrer der vil det om at udføre
arbejdet.
Du risikerer at tømreren finder underlige konstruktioner under det
gamle tag, som han så vil have ekstra for at rette op på, og som den
anden siger, så er det jo et fint undertag.
Jeg er ikke fagmand, blot husejer.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-11-04 20:02

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev> Er der andre
overvejelser jeg bør være opmærksom på?

Hvis du lader det gamle sidde, kræver det naturligvis at der slet ikke er
begyndende råd nogen steder.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 11-11-04 21:04

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev> Er der andre
> overvejelser jeg bør være opmærksom på?
>

> Hvis du lader det gamle sidde, kræver det naturligvis at der slet ikke er
> begyndende råd nogen steder.

Naturligvis.

--
Steen Suder

Fra : anders majland

Dato : 11-11-04 21:14

> [...]
> rejsning. Det er sådan set helt og nogenlunde tæt, men er i sit livs
> vinter. Jeg vil gerne have "ståltag" (Icopal Decra eller Lindab

Et asbesttag giver jo et lille nedsslag i vurderingen og dermed også i
skatten - Bevarer man det nedslag hvis det lægges nyt ståltag ovenpå ?

Mhs til bortskafning af et asbesttag så svinger det vist meget. Jeg ved
at jeg i voborg/møldrup blot kan aflevere det på genbrugspladsen.

Jeg tror sagtens man kan lave det fagmæssigt korrekt selvom man lader
det gamle tag ligge - men DU ved at det ligger der....

(Da vi lagde nyt tag på udhuset lod vi det gamle panne-pladetag ligge
som undertag)

Men jeg synes ikke så godt om ståltage der forsøger at ligne tegl -
"alle" kan se at det ikke er tilfældet. Jeg ville nok istedet kigge
efter en anden stålprofil med "små" bølger der ikke forsøger at ligne
andet end det det er - Alternativt så lægge tagpap. Jeg mener at icopal
har et produkt kaldet "shingles". Det er "små" stykker der lægges med
overlap som dit nuværende eternitskiffer.

Men igen - Det afhænger utroligt meget af huset, hvad der vil klæde det

På vores røde murermesterhus har vi også eternitskiffer. Huset er
formodenligt født med nogle betontegl (i 1928) da vi fandt sådan nogle i
udhuset. Jeg mener ikke at man kunne få rød eternitskiffer i 28 ? Vi har
overvejet hvad vi vil gøre ved det når det nuværende tag ikke kan mere.
Første prioritet er nok mat sorte tegl (sort engoberet) hvis
konstruktionen kan bære det - alternativt så nok shingles eller
eternitskiffer igen.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-11-04 12:36

anders majland wrote:

> [...]
> formodenligt født med nogle betontegl (i 1928) da vi fandt sådan
> nogle i udhuset. Jeg mener ikke at man kunne få rød eternitskiffer i

Kunne man få betontagsten i 1928?

> [...]
> ikke kan mere. Første prioritet er nok mat sorte tegl (sort
> engoberet) hvis konstruktionen kan bære det - alternativt så nok

Hvis konstruktinen tidligere har båret beton, kan den også sagtens bære
tegl - i hvert fald hvis du fjerner det gamle tag først.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : anders majland

Dato : 14-11-04 23:26

> Kunne man få betontagsten i 1928?

Godt spørgsmål - men jeg har set andre huse af den årgang med meget
slidte beton tage så jeg tror det. De ligner dog slet ikke tegl. Jeg har
set 2 varianter. Nogle med lidt bølger i og nogle der lægges lidt som
eternitskiffer, hvor der nærmest er fer og not på de flader der stykkes
sammen. Det er sidstnævnte jeg har nogle liggende af.

> Hvis konstruktinen tidligere har båret beton, kan den også sagtens
> bære tegl - i hvert fald hvis du fjerner det gamle tag først.

Det vil vi under alle omstændigheder gøre. Huset har murede gavle med
lidt "gesimser" helt til taget, og der er intet udhæng. Det vil (imho)
være synd arkitektonisk at lave om på det.

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-04 21:33

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vil have taget af .
>
> Den anden tømrer siger at det er det bedste undertag man

Indtil det er forvitret?

> det stadig er helt og så godt som helt tæt, vil det være penge ud af
> vinduet at bruge tid og energi på at pille det ned, for at
sætte et nyt
> undertag op.

Når man sætter Eks DECRA op kræver det nye lægter
de sidder tættere ind de gamle lægter på Eternit tag
så det kræver at man bore huller i det gamle tag
så selvom det er tæt nu bliver det hullet som en si
når de nye plader skal op.
jeg mener det er DOVENSKAB af tømrer nr2, at han ikke vil fjerne det gamle
tag, han lader problemerne side til den
næste ejer. eller dine børnebørn.
så midt råd som fagmand, ned med det gamle, få lavet det ordentlig når man
er i gang, og husk når du for lagt en af de
to nævnte tag typer, er det slut med at komme op på taget
da det ikke kan tåle at man går på det,(selv om producenten siger noget
andet).

Jan Ohlsson
Tømrer

Fra : HKN

Dato : 11-11-04 22:09

"Jan Ohlsson" <jan.ohlssonsnabelaprivat.dk> wrote in message

> [...]
> to nævnte tag typer, er det slut med at komme op på taget
> da det ikke kan tåle at man går på det,(selv om producenten siger noget

Jeg bor i et gammelt sommerhus, som sidenhen er lavet om til et helårshus og
ud- og tilbygget. Sommerhuset havde et tagpaptag, sidenhen blev der bygget
til, og lagt et eternitskifertag (asbest), og ved den seneste ombygning blev
der lagt et Decratag oven på dette - så jeg har 3 tage Taget har 22 gr.
hældning. Jeg har så bygget en vinkel på huset, og der er selvfølgelig også
Decratag på.

Jeg har ikke nedsat ejendomsskat pga dette.

Jeg har heller ikke problemer med det gamle eternittag som undertag.

Jeg går på mit tag 2 gange om året, for at feje nåle væk fra en kæmpe
skovfyr jeg har stående - ingen problemer i det, blot man træder "rigtigt"
på pladerne.

Jeg kan da godt forstå at tømreren vil fjerne det gamle tag - sansynligheden
for at det bringer yderligere med sig er evident. Min tømrer skulle have
40.000 for at fjerne det gamle tag + det løse som måtte dukke op.
Jeg kender flere som har lagt Decratag direkte oven på det gamle uden
problemer - det er jo også hvad Icopal selv foreslår. Det ville de nok ikke
gøre, hvis et flertal af dem der har gjort det gennem årene, havde problemer
med det.

Mvh
Henrik

Fra : S.B.

Dato : 12-11-04 09:44

> [...]
> ikke
> gøre, hvis et flertal af dem der har gjort det gennem årene, havde

Det fik jeg også at vide det ca. ville koste hvis han skulle fjerne mit
asbesttag, så enten skulle jeg selv køre det på genbrugspladsen, eller lade
det sidde
At komme som et firma og skal af med gamle tagplader er vist noget der
koster. da de skal på lossepladsen med det.
Mit det gamle sidder stadig neden under, og der sidder det meget godt, giver
også lidt lyd isolering samtidig med

Søren

Fra : Carsten

Dato : 14-11-04 11:54

Hvis du vælger ståltag, så hold dig LANGT væk fra HP Ståltag.
Jeg har haft den dårligste handelsoplevelse med dem som jeg har haft i mit
32 årige lange liv.

Fra : anders majland

Dato : 15-11-04 11:59

> Hvis du vælger ståltag, så hold dig LANGT væk fra HP Ståltag.
> Jeg har haft den dårligste handelsoplevelse med dem som jeg har haft
> i mit 32 årige lange liv.

Hvad gik galt ?

(Købte for 2år siden ~300m2 ståltag sammes sted og fik fin service og et
ok produkt til prisen.)