En larmende harddisk
Fra : Jesper Laursen

Dato : 11-11-04 04:24

Hej alle

Jeg købte for 3 1/2 måned siden en powerbook 15" combodrive, og har haft
stort glæde af den lige siden.

Desværre er min harddisk i den begyndt at larme temlig meget når den ikke
bruges - f.eks. Imens jeg skriver denne mail.

Det lyder nærmest som om den går imod, eller at det er en blæser der drejer
rundt, bare meget skarbere i lyden.

Hvis jeg begynder at arbejde på disken, det kunne f.eks. Være at åbne et
program, scrolle på en website osv, så er harddisken næsten helt stille.

Er der noget jeg kan gøre? Andet end at købe en helt ny harddisk, og hvad
med garantien, er det noget den dækker? Jeg har ikke AppleCare.

Maskinen er købt ved officeIT, men der er vel ikke rigtigt noget de kan gøre
i sagen?

Et eller andet skal i hvert fald gøres, for ellers tror jeg at harddisken
snart står af.

Venlig hilsen
Jesper Laursen

Fra : Jesper Laursen

Dato : 11-11-04 07:45

On 11/11/04 4:24, Jesper Laursen wrote:

> [...]
>
> Hvis jeg begynder at arbejde på disken, det kunne f.eks. Være at åbne et
> program, scrolle på en website osv, så er harddisken næsten helt stille.

Jeg fandt ud af problemet. Eller rettere sagt, jeg spurgte om det samme på
mediamac.dk, og der var en kvik person som havde haft samme problem.

<citat>
Af Rasmus L. Knabe, torsdag 11. november 07:35
hejsa. Et stykke tid efter jeg havde købt min powerbook begyndte den
pludselig at sige sådan en høj skarp lyd der mest af alt lød som den lyd en
termokande kan give når den har stået lidt... Den gjorde det sjovt nok også
kun når harddisken ikke var i brug.. - Jeg fandt ud af at denne lyd kom hvis
jeg havde indstillet energibesparelse til "længs batteritid" og samtidig
havde strømstikket i.. Løsningen var at sætte den på "automatisk" og så
forsvandt lyden... Er dog ikke sikker på at det er det du oplever, men det
er da et forsøg værd.
</citat>

Og det var lige det som var problemet. Nu er min powerbook helt stille :)

Mvh
Jesper Laursen

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 11-11-04 09:54

Jesper Laursen <lauer@php.net> wrote:

> [...]
> i sagen?
>
> Et eller andet skal i hvert fald gøres, for ellers tror jeg at harddisken

1. Tag en back-up
2. Kontakt Apples support - uanset Applecare har du naturligvis garanti!

Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Jesper Laursen

Dato : 11-11-04 10:37

Stig Leerbeck wrote:

> 1. Tag en back-up
> 2. Kontakt Apples support - uanset Applecare har du naturligvis garanti!

1. Jeg tager altid backup, men ikke hvert 5. Minut.

2. Problemet er at jeg bruger min bærbar ca. 18 timer i døgnet - og kan
derfor ikke undvære den på noget tidspunkt.

Nu har problemet også løst sig, selvom det dog ikke er det mest optimale.

Mvh
Jesper Laursen

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 12-11-04 12:38

> [...]

> derfor ikke undvære den på noget tidspunkt.
>
> Nu har problemet også løst sig, selvom det dog ikke er det mest optimale.

Det lød ellers til at være det der skulle til. Hvad u-optimat er der i
det?

PS: Jeg tror ikke 18 timers brug af bærbar computer i døgnet er sundt
for helbredet!

Stig Leerbeck www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk