Brændeovn med vandtank (gris)
Fra : tb

Dato : 07-11-04 18:59

Jeg kunne godt tænke mig at høre nogle erfaringer fra folk med en sådan.

Vi bruger kun godt 800l olie om året, hvoraf anslået 400 er til varmt vand.
Da fyret snart skal skiftes overvejer jeg om en brændeovn med gris kan
trække det alene (evt suppleret med en 250l akk. tank)

Fra : Ole Jensen

Dato : 07-11-04 20:42

tb <no@mail.dk> wrote:

> [...]
> Da fyret snart skal skiftes overvejer jeg om en brændeovn med gris kan
> trække det alene (evt suppleret med en 250l akk. tank)

Jeg tror du skal have en større akk. tank.
Hvis du har brugt olie til varmt vand om sommeren, så skal du også have
en el-vandvarmer.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Rasmus

Dato : 07-11-04 22:27

"Ole Jensen" <newsplus@oleswebsite.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror du skal have en større akk. tank.
> Hvis du har brugt olie til varmt vand om sommeren, så skal du også have
> en el-vandvarmer.

Medmindre manden vil rende og fyre, hver gang han skal bruge varmt vand

Fra : Ole Jensen

Dato : 10-11-04 00:17

Rasmus <r_w_o@FJERNtdcspace.dk> wrote:

> Medmindre manden vil rende og fyre, hver gang han skal bruge varmt vand

Ja, ligesom i gamle dage.

Alternativt kunne han jo installere solvarme.

Fra : tb

Dato : 10-11-04 18:48

> Ja, ligesom i gamle dage.
>
> Alternativt kunne han jo installere solvarme.

En masse gode svar i vest, når spørgsmålet var i øst :-/

Så der er altså ingen der har erfaringer med en sådan brændeovn ?!

Fra : Torbenth

Dato : 13-11-04 02:21

"tb" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
> En masse gode svar i vest, når spørgsmålet var i øst :-/
>

> Så der er altså ingen der har erfaringer med en sådan brændeovn ?!

Jamen så må jeg dele ud af mine erfaringer som tidligere
brændeovnsproducent.

Når det er koldt, fyrer du hårdt i ovnen. Der kan således overføres megen
energi til vandet i en "gris". Derfor en akkumuleringstank. Men det er ikke
nok. Du skal lige lave en radiator du kan trække varme ud af, når der fyres
rigtig hårdt. Ellers kan vandet ikke komme af med varmen, selvom tanken
napper en del.
Akkumuleringstanken skal du få med indbygget elpatron, så du kan holde en
ordentlig vandtemperatur (ellers er der jo ikke noget ved det) når du
klatfyrer og når du fyrer af om aftenen inden du går i seng. Temperaturen
falder hurtigt og varmen "fiser" op i skorstenen. "Grisen" fungerer ikke
særlig godt, når der kun er gløder i brændkammeret.
Men kan du have en gennemsnitstemperatur på 30 - 35 grader, er det jo
begrænset, hvad elpatronen skal producere.
Pas nu på ikke at lave udgifterne for store i forhold til besparelsen. Det
lyder forjættende, at man kan lave varmt vand i brændeovnen.
Men det afhænger helt af, hvordan du fyrer.
Du skal også have regulerbar cirkulationspumpe + ekspansionsbeholder.
Det er noget giftigt noget med en "gris" i toppen af en brændeovn. Den kan
nemt blive tæret op af syre, der fremkommer, når kondens fra en kold "gris"
blander sig med den sod som sætter sig på "grisen".
Undersøg markedet godt, der er meget skidt at brænde nallerne på.

Mvh.
Torben

Fra : tb

Dato : 13-11-04 08:06

> Jamen så må jeg dele ud af mine erfaringer som tidligere
> brændeovnsproducent.
>
> SNIP

Jamen DET var noget jeg kunne bruge. Mange tak !