Vinduespudsning, hvilken blanding er bedst~
Fra : Ukendt

Dato : 07-11-04 09:06

Nogen der kender en super blanding til at pudse vinduer i ? Har engang hørt
noget med glycerin ?

mvh
Jakob

Fra : Camilla Sæther

Dato : 07-11-04 15:04

".:J:." , Jakob, skrev i melding
> Nogen der kender en super blanding til at pudse vinduer i ? Har engang
> hørt noget med glycerin ?

Mitt forslag på norsk:

lunkent vann + litt salmiakk + oppvask-såpe (til kopper og kar) +
alkohol/eddik + glyserin ???

Salmiakk og oppvasksåpe fjerner flueskitt, fugleskitt, fett, kalk.. Eddik
hindrer såperester på vinduet, fjerner kalk. Forstår det slik at glyserin
forhindrer rask fordamping fra vindusflaten.
Har ikke prøvd dette selv, bruker kun salmiakk og oppvasksåpe i vannet.
Viktig å bruke to bøtter ; en for å skylle den skitne svampen (eller
lignende) i, en med rent vaskevann. Også viktig med en god nal/svaber/gummi,
og riktig teknikk. Så å tørke godt rund karmene slik at det ikke renner
vann over vinduet når du er ferdig.
Se på linkene.

http://www.diynet.com/diy/lv_household_tips/article/0,2041,DIY_14119_2275165,00.html

http://lissies.gotdns.com/tips/tips.htm#Blanke%20og%20rene%20vinduer

http://www.hgtv.com/hgtv/ah_cleaning_other/article/0,1801,HGTV_3109_1395112,00.html

Camilla

Fra : Jørgen

Dato : 07-11-04 17:00

> Salmiakk og oppvasksåpe fjerner flueskitt, fugleskitt, fett, kalk.. Eddik
> hindrer såperester på vinduet, fjerner kalk. Forstår det slik at

Øh jeg mener at have lært at salmiaksp. har en høj PH værdi og Eddike en
lanvt ph værdi.
Hvis man Blander dette bliver værdien neutral.

Jeg har prøvet med lidt salmiat og ruderne bliver flotte.
Det samme gør sig gældende med eddike, særlig hvis ruderne er stribet af
sæbe fra de sidste vask
så bliver de flotte uden sæe striber

Hilsern
Jørgen