kebbemaker
Fra : Ralph

Dato : 06-11-04 11:32

HVAD er en kebbemaker? JEg har set ordet ifm. kødhakkere, kunne forestille
mig at det er en eller anden indsats i stil med et pølsehorn, men jeg er
helt på bar bund.

--
venligst
Ralph

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 06-11-04 16:27

[Ralph | Sat, 6 Nov 2004 11:31:59 +0100]

>HVAD er en kebbemaker? JEg har set ordet ifm. kødhakkere, kunne forestille
>mig at det er en eller anden indsats i stil med et pølsehorn, men jeg er
>helt på bar bund.

Kebbe er en slags små "kød/couscous tasker" der er fyldt med noget, typisk
en anden kød/grøntsagsblanding, hvorefter de (vistnok) er friturestegt.

En Kebbemaker er derfor et slags lille buttet pølsehorn, der kan bruges til
at lave disse "tasker" med.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Ralph

Dato : 06-11-04 17:09

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> en anden kød/grøntsagsblanding, hvorefter de (vistnok) er friturestegt.
>
> En Kebbemaker er derfor et slags lille buttet pølsehorn, der kan bruges

Jeg TROR nok jeg forstår, men det er dog utroligt så lidt der står på
nettet, jeg kan finde dem beskrevet, men ingen opskrift, derfor gætter jeg
at det er lidt ligesom ravioli. Men igen jeg kan ikke rigtigt forstå at en
bulgur/couscousdej kan blive så "sej" at man efterfølgende kan fylde den op
med fyld og lukke dejen.

Nogen der har en opskrift, nu bliver jeg jo helt nysgerrig?

--
venligst
Ralph

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 06-11-04 17:25

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev

> [...]
> bulgur/couscousdej kan blive så "sej" at man efterfølgende kan fylde den

Kebbeh ligner på ingen måde ravioli. Først skal du forestille dig fyldet,
f.eks. hakket kød, der formes som en to-spidset torpedo i
lukket-hånd-størrelse. Derefter lægges et lag af bulgur/couscous rundt om
ved håndkraft, det er ikke sejt, men vådt og grødet. Så frituresteges
herligheden, så overfladen bliver ligesom på traditionelle falafel.

Prøv at kigge nede på den lokale shawarma-bar. I København har de næsten
alle sammen Kebbeh. Sagen serveres gerne i en skål youghurt med lidt salat
til. På google kan du søge med stavningen "kebbeh" - det giver masser af
opskrifter.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Peter Westh

Dato : 06-11-04 17:37

> "Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse

> Jeg TROR nok jeg forstår, men det er dog utroligt så lidt der står på
> nettet, jeg kan finde dem beskrevet, men ingen opskrift, derfor gætter jeg

Den sædvanlige stavemåde er KIBBEH, det kan du jo prøve at google på.

Jeg er nu ikke helt sikker på at René har ret - det vil sige, ganske ofte er
der fyld i kibbeh, men man kan også lave kibbeh uden fyld - uden at det
dermed holder op med at være kibbeh. Man kan sågar få serveret rå kibbeh, en
slags tartar med bulghur i.

Men en kibbehmaker til en kødhakkemaskine MÅ næsten være en fidus til at
lave fyldte kibbeh - hvad skulle pointen ellers være?

Kibbeh frituresteges for det meste, men der findes også gryderetter med
kibbeh i. Selv har jeg et par gange lavet bradepande-kibbeh, hvor man i
stedet for besværet med at lave alle disse frikadeller, og putte fyld i dem,
kommer to lag fars med fyld imellem i en bradepande.

Kibbeh laves oftest af fin bulghur, lamme- eller oksekød og revet løg.
Dejen eller farsen - det er sådan midt imellem de to ting - hænger sammen
dels pga. kødet, dels fordi bulghuren udblødes før den kommes i.

Men der er også andre slags kibbeh. Jeg skal faktisk lave fiske-kibbeh i
aften, lavet af mørksej og fin bulghur. Har ikke prøvet det før, men skal
fortælle om dem i morgen.

MVH

Peter

Fra : Peter Westh

Dato : 06-11-04 22:17

> Nogen der har en opskrift, nu bliver jeg jo helt nysgerrig?

Her er den opskrift jeg har brugt. Den kommer fra klassikeren "A new book of
Middle Eastern Food" af Claudia Roden. Den kan ikke anbefales nok.

Først fyldet:

Et mellemstort løg, finthakket
2 spsk. olie
250 gram hakket kød af lam, ko eller kalv
60 gram pinjekerner
Salt og peber
1/2 tsk. kanel
1/2 tsk. allehånde
Lidt bouillon eller vand

Steg løgene i olien til de er gyldne og bløde. Tilsæt kød og pinjekerner, og
steg videre til kødet har skiftet farve. Kom lidt vædske ved, så det ikke
bliver for tørt, og tilsæt krydderierne. Færdig.

Man kan bruge rosiner og valnødder i stedet for pinjekerner(2 spsk. af hver)

Så dejen/farsen:

500 gram lammekød
Et stort løg, finthakket
120 - 250 gram finkornet bulgur
Salt og peber

Kødet skal hakkes meget fint, nærmest moses. Originalt støder man det i en
stor morter, men man kan også køre det et par gange gennem kødhakkeren,
eller køre allerede hakket kød i foodprocessoren sammen med saltet. Kør
løget med, og tilsæt en anelse koldt vand.

Bulguren skylles godt i rindende vand, drypper godt af og arbejdes så ind i
kødfarsen. Hvis du gør det i foodprocesseren, så kør bulguren lidt for sig
selv før du blander den med kødet. Medmorteren skal du regne med at arbejde
i en halv times tid. Man kan også bruge en røremaskine med dejkrogene på.
Dejen bliver gradvist sammenhængende og glat. Man kan krydre med
spidskommen, allehånde og cayennepeber, hvis man har lyst.

Her i landet kan man få en lys Bulgur, og en mørk fuldkornsbulgur. Begge
slags kan bruges. Mængden kan varieres, men 250 er det normale til stegte
kibbeh.

Så skal de formes. I stedet for at jeg beskriver det, så følg de her
billeder:

http://egullet.com/imgs/egci/lebanese/kibbe-3.jpg (en kulge på størrelse med
en valnød)
http://egullet.com/imgs/egci/lebanese/kibbe-4.jpg
http://egullet.com/imgs/egci/lebanese/kibbe-5.jpg (et par teskefulde fyld i
hver)
http://egullet.com/imgs/egci/lebanese/kibbe-6.jpg
http://egullet.com/imgs/egci/lebanese/kibbe-7.jpg

(Sitet hvor disse billder stammer fra kan i øvrigt anbefales:
http://forums.egullet.com/index.php?&act=ST&f=108&t=28480)

Arbejd med våde hænder, det gør det nemmere. Det er vigtigt, at overfladen
er glat, og at der ingen huller er. Det er ikke noget man skynder sig med.
Kibbeh er tydeligvis opfundet i et samfund, hvor kvinder og døtre havde tid
til husligt arbejde, og grund til at vise sig med deres håndelag.

Til sidst frituresteges de til de er mørkebrune. De kan gemmes og opvarmes i
ovnen.

Server varme med salat, en youghurtdressing eller tahina (se nedenfor)

Som sagt kan man lave en udmærket snyde-version ved at brede halvdelen af
farsen ud på en bageplade, fordele fyldet over, og dække med den resterende
fars. Klem det sammen og skær det i ruder-formede stykker. Dryp med smeltet
smør (s spsk.) og bag ve 180 C i tre kvarter - en time. Dryp evt. med lidt
Bouillon undervejs. det gør dem mere saftige.

Som sagt lavede jeg Kibbeh med fisk i dag, også efter Rodens bog. Det var
bestemt en succes (selvom min datter ikke kunne lide dem).

250 gram fin Bulgur (ikke den mørke)
500 gram hakket torsk el. lign (jeg brugte mørksej, fordi det var. hvad
fiskehandleren havde)
et lille løg, finthakket eller revet
Saft af 1/2 citron
Et bundt persille eller frisk koriander (jeg brugte persille, men vil
bestemt bruge koriander en anden gang)
Salt og peber.

Bulguren skylles og sættes i blød i koldt vand i et kvarter. Afdryppes. Det
hele æltes eller food-processerers sammen. Formes til flade frikadeller
(farsen er ret tør) og steges i olie på panden. Skru op på fuld hammer, og
vend dem, når de er gyldne og sprøde.

Spises med tahinadressing (altså tahin rørt op med citron, hvidløg, vand,
stødt spidskommen og persille til yoghurtkonsistens), salat og brød. Kan
spises både varme og kolde. De smager bedst med fingrene

MVH

Peter

Fra : Peter Westh

Dato : 06-11-04 22:31

"Peter Westh" <pwesth@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Den kommer fra klassikeren "A new book of
> Middle Eastern Food" af Claudia Roden. Den kan ikke anbefales nok.

Bogen, altså.

/P