Automatisk "kalender" i Exel?
Fra : Lone Schmidt

Dato : 05-11-04 18:17

Hej

Lidt forkert gruppe, men hører alligevel

Jeg sidder og skriver ugedage og dato i Exel, og skal i principippet
gøre det for hele året.
Hos mig foregår det på den mest besværlige måde, kopier en uge ad gange
og ændre datoer manuelt! : (Kan ikke finde ud af formula bar)

Findes der en kalender eller anden nemmere måde at gøre det på?
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 05-11-04 18:55

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Lidt forkert gruppe, men hører alligevel

Så længe det kører på en Mac, er gruppen OK

> [...]
> og ændre datoer manuelt! : (Kan ikke finde ud af formula bar)
>
> Findes der en kalender eller anden nemmere måde at gøre det på?

Det letteste er, at skrive ugedag i en rækkke eller kolonne, og datoerne
i den næste.
Når du har udfyldt to felter, f,eks mandag i A1 og tirsdag i A2, vælger
du de to, og flytter cursoren til nederste højre hjørne af de valgte
felter, hvor den bliver til et + Nu trækker du så så langt ned i
kolonnen du har brug for, så udfylde Excel selv cellerne med mandag,
tirsdag, onsdag osv.
I næste kolonne udfylder du så datoerne 1/01/05 , 2/01/05 osv. og samme
procedure som ovenfor.
Det kan også bruges vandret i stedet, hvis det er på den led du vil
opbygge det.

Jeg håber, at det vaR til at forstå, ellers må du spørge igen.

mvh.
Kaj.
--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 05-11-04 19:29

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> [...]
> tirsdag, onsdag osv.
> I næste kolonne udfylder du så datoerne 1/01/05 , 2/01/05 osv. og samme

Kajs metode er god nok.

Hvis du vil være helt sikker på den rette sammenhæng mellem ugedag og
dato, så kan det også gøres:

Placer f.eks. datoerne i B-kolonnen, som Kaj bekriver.

Skriv i A1 følgende formel:

=B1

Nu skal der stå den samme dato i A1 og B1.

Markér A1, ctrl-klik og vælg punktet: "Format cells...", vælg øverst
"Number" og vælg i venstre side under "Category:" "Custom". I feltet
under "Type:" skrives:

dddd

Klik OK, og kopier derefter fra A1 ned i resten af A-kolonnen.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-11-04 21:33

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> Klik OK, og kopier derefter fra A1 ned i resten af A-kolonnen.

Man skal lige skrive to dage ind og vælge både kolonne A og B samtidigt,
hos mig, - før man hiver i krydset.

Tak for beskrivelserne, jeg har ikke tidligere brugt den automatiserede
metode, men stavet mig frem. Dejligt at få det på repetoiret.

Flemming Rubini

Fra : Lone Schmidt

Dato : 05-11-04 22:35

Flemming Rubini <flemming@rubiniFJERNES_REMOVE.dk> wrote:

> [...]
>
> Tak for beskrivelserne, jeg har ikke tidligere brugt den automatiserede
> metode, men stavet mig frem. Dejligt at få det på repetoiret.

Tak for Jeres svar, jeg er spændt på at afprøve det imorgen
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 06-11-04 17:13

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Tak for Jeres svar, jeg er spændt på at afprøve det imorgen

Det er jo herligt at modtage sådan en fidus, når man ellers ikke aner
noget om regneark, men dog tit har haft brug for at kunne oprette sådan
en liste. Så kan man gå videre og forsøge med andre lister. Så kan man
bagefter kopiere tabelindholdet og sætte det ind i andre programmer,
hvor man måske vil oprette en aktivitetsplan.

Men hvad nu, hvis man vil oprette en kolonne mere, der angiver
ugenummer? Det har jeg tit haft brug for. Et eller andet sted fra sin
sjæls inderste er computeren i stand til at fortælle programmerne, hvad
klokken er slået og, hvilken dag det er. Så må den også kende ugens
nummer.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 06-11-04 18:15

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> sjæls inderste er computeren i stand til at fortælle programmerne, hvad
> klokken er slået og, hvilken dag det er. Så må den også kende ugens

Du bruger funktionen WEEKNUM. hvor du angiver datoen, og derefter 1,
hvis ugen skal starte om søndagen, og 2 hvis den skal starte om
mandagen. For eksemplets skyld går vi ud fra celle A1 og vælger at ugen
skal starte med mandag:
I kolonnen er syntaksen =WEEKNUM(A1;2)

Der er dog lige en enkelt hage: Det man får, er ugenummeret, hvis man
har uge 1 den 01/01. Hvis man starter med uge 53, skal man lige trække 1
fra så man får [=WEEKNUM(A1;2)-1]

P.S. Du skal have installeret "Analysis Toolpack Add-In" i Excel for at
Weeknum virker.

mvh.
Kaj.
--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Lone Schmidt

Dato : 06-11-04 20:08

> [...]

> fra så man får [=WEEKNUM(A1;2)-1]
>
> P.S. Du skal have installeret "Analysis Toolpack Add-In" i Excel for at

Tak Kaj

Har fået ugedagene til at funke, men har ikke sat datoer på endnu
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Verner

Dato : 07-11-04 17:59

> [...]

> fra så man får [=WEEKNUM(A1;2)-1]
>
> P.S. Du skal have installeret "Analysis Toolpack Add-In" i Excel for at

Din sidste formel "=weeknum(A1;2)-1" virker ikke.
Prøv at bruge dato 1-1-2004.

Jeg vil foreslå at NG "dk.edb.regneark", for det er ikke bare lige at
vise det rigtige ugenr.

Der har netop været et indlæg om netop dette emne.

--
Verner

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 08-11-04 00:36

Verner <vbentsen@mail.tele.dk> wrote:

> Din sidste formel "=weeknum(A1;2)-1" virker ikke.
> Prøv at bruge dato 1-1-2004.

OK. Det gør det lidt sværere.

VBA kan gøre det, så her er en fremgangsmåde, som virker:

Vælg: "Tools" -> "Macro" -> "Visual Basic Editor"

Vælg: "Insert" -> "Module"

I det vindue, som nu åbner skrives følgende:

Public Function ugenr(dato As Date)
ugenr = Format(dato, "ww", vbMonday, vbFirstFourDays)
End Function

Klik på Excel-ikonet øverst til venstre. (Eller tryk æble-Q)

Nu kan funktionen ugenr() bruges direkte i Excel. Og den virker!

Med hensyn til det oprindelige spørgsmål om ugedage og datoer, så kan
det gøres endnu lettere, hvis ugedag og dato må stå i samme celle:

Skriv en dato i en celle.

Marker cellen.

Vælg "Format" -> "Cells.."

I dialogvinduet skal "Number" vælges i toppen, og under "Category" skal
vælges "Custom".

I feltet under "Type:" står sikkert "dd/mm/åå".
Ret det til "dddd dd/mm/åå" (uden gåseøjnene).
(Eller f.eks. "ddd d/m-åååå". Prøv dig frem.)

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Verner

Dato : 08-11-04 16:12

> [...]

> I feltet under "Type:" står sikkert "dd/mm/åå".
> Ret det til "dddd dd/mm/åå" (uden gåseøjnene).
> (Eller f.eks. "ddd d/m-åååå". Prøv dig frem.)

Jeg har løsninger både som VBA og som formler, så det var ikke for at få
en løsning at jeg opponerede mod formlen; bare en orientering om at den
ikke virkede , og henviste derefter til NG dk.edb.regneark.

--
Verner

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 09-11-04 22:07

> [...]

> en løsning at jeg opponerede mod formlen; bare en orientering om at den
> ikke virkede , og henviste derefter til NG dk.edb.regneark.

Sådan forstod jeg nu også dit svar, men det er jo ikke sikkert, at
hverken Lone eller Ove, som stillede de oprindelige spørgsmål, gider
støve en masse gamle indlæg i en anden gruppe igennem. Jeg gjorde ikke.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 06-11-04 17:27

Flemming Rubini <flemming@rubiniFJERNES_REMOVE.dk> wrote:

> Man skal lige skrive to dage ind og vælge både kolonne A og B samtidigt,
> hos mig, - før man hiver i krydset.

hm, glem ovenstående.

Flemming Rubini

Fra : Lone Schmidt

Dato : 06-11-04 18:46

Flemming Rubini <flemming@rubiniFJERNES_REMOVE.dk> wrote:

> hm, glem ovenstående.

Det er hermed gjort! )
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Lone Schmidt

Dato : 07-11-04 09:37

> [...]

> opbygge det.
>
> Jeg håber, at det vaR til at forstå, ellers må du spørge igen.

Tak Kaj.

Det er nu afprøvet og spille fint

Sikke en masse irriterende manuelt arbejde jeg er sparet for, skønt!
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone