Kabel modem inst./Hjælp!
Fra : Ingolf Olsson

Dato : 16-05-01 20:23

Fra Dansk kabel TV Tele Danmark har jeg idag fået inst. et såkaldt kabel
modem.
Afslutningen af inst. overlades desværre til mig selv.
Installatøren forklarede mig at jeg selv skulle åbne min Performa 6400
og installere den medfølgende
>10/100 Mbps Fast Ethernet PCI Adapter < på den ledige slotsport-i min
manual kaldet PCI-pladser (2) ????
Den medfølgende inst. vejledning går kun på Windows 95&98 så der er ikke
meget hjælp at hendte der. Der er vel andre mac brugere der også har
inst. kabel modem.
Kan nogle hjælpe med tips og råd,før jeg selv åbner den og installere-
(hvis det skal gøres)
Venligst Ingolf Olsson
Korsør

Fra : Søren Straszek

Dato : 16-05-01 20:30

Ingolf Olsson <ingolf@private.dk> wrote:

> [...]
> inst. kabel modem.
> Kan nogle hjælpe med tips og råd,før jeg selv åbner den og installere-

Du kan kun bruge pci-kortet hvis der er en mac-driver med til kortet, og
det er der ikke. I.flg TDC(teledamarks) hjemmeside understøtter de kun
win95/98/2000/me.

Søren

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-05-01 02:58

Hej Ingolf

Da jeg ikke selv rører ved hardware, må andre give dig råd her.

Men jeg vil tillade mig at sige, at det er en usædvanlig dårlig service og
diskrimination af Mac brugere, at TDC ikke engang gider gøre det for os,
når de gladelig gør det for alle Win brugere!

- Du burde klage til TDC over den behandling.

mvh. Erik Richard

Ingolf Olsson wrote:

> [...]
> inst. kabel modem.
> Kan nogle hjælpe med tips og råd,før jeg selv åbner den og installere-

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Søren Straszek

Dato : 17-05-01 06:14

> Men jeg vil tillade mig at sige, at det er en usædvanlig dårlig service og
> diskrimination af Mac brugere, at TDC ikke engang gider gøre det for os,
> når de gladelig gør det for alle Win brugere!

Det kan vel næppe betegnes som dårlig service når de på deres hjemmeside
og i informationsmaterialet om webspeed, oplyser at systemkravet er
win95/98/2000/me.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-05-01 14:00

Hej Søren

Det mener jeg i allerhøjeste grad, man kan. Ringer man til TDC, så får man at
vide, at de også leverer kabelmodems til Mac, og at de nok skal sørge for al
installering, hvis man ikke har indbygget Ethernet i forvejen.

mvh. Erik Richard

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 17-05-01 19:14

> og at de nok skal sørge for al
> installering, hvis man ikke har indbygget Ethernet i forvejen.

Ding ding ding! Hvilket betyder, at de ikke gør det og heller ikke skal
hos Ingolf. Hvis det er diskriminerende at de ikke supportere Mac, hvad
så med de stakkels Unix folk, Linux folk eller for den sags skyld Amiga
mennesker?

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You read all this way? Okay then, have a signature.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 17-05-01 07:22

> [...]

> inst. kabel modem.
> Kan nogle hjælpe med tips og råd,før jeg selv åbner den og installere-

Hej Ingolf

Jeg er ked af at måtte skuffe dig, men sidst jeg checkede understøtter
TDC kabelmodem ikke Mac. Det er ikke fordi ideen ikke fungerer, men der
er ingen driver til løsningen.

Har du slet ikke oplyst TDC at du er Mac bruger ? Sov installatøren
virkelig så meget at han ikke kunne se at det var en Mac du havde
stående ved hans installationsbesøg ?

Du må også selv have været lidt bedøvet her i sommervarmen for der står
ikke noget om Mac understøttelse på TDC's site.

Bortset fra det hvilken hastighed er du så blevet lovet og til hvilken
pris ? Er kabelmodemmmet stadigvæk betinget af den store pakke kabel-tv
?

Hvis du kan finde en Mac programmør, som kan skrive den rigtige driver -
måske ud fra Windows driveren, så kunne det komme til at virke.

--
Cordiali saluti Jesper

Fra : walther

Dato : 17-05-01 09:11

> Hvis du kan finde en Mac programmør, som kan skrive den rigtige driver -
> måske ud fra Windows driveren, så kunne det komme til at virke.

Rolig nu, det er slet ikke så avanceret :)

Det eneste der kræves af din mac er et ethernet stik. Lige så snart du
har det, kører mac'en uden problemer med kabelmodem (skriver via et).

Dit eneste problem er "bare" at få installeret et ethernet kort. Jeg
ved ikke om det kort TeleDK har leveret kan installeres i din makskine.
Ellers kan du ved enhver mac forhandler købe et kort der kan.

held og lykke,
walther

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 17-05-01 13:08

walther <walther_hansen@hotmail.com> wrote:

> [...]
> ved ikke om det kort TeleDK har leveret kan installeres i din makskine.
> Ellers kan du ved enhver mac forhandler købe et kort der kan.

Hej Walther

Det er da positive nyheder. ) Kan du ikke fortælle lidt mere om dine
erfaringer med kabelmodemmet, pris, hastighed, eventuelt nogle billeder
af det ?

--
Cordiali saluti Jesper

Fra : walther

Dato : 17-05-01 13:53

In article <1etk1pe.1s0mf90hv4x6oN%jesper@gylling.net>, Jesper Haaber
Gylling <jesper@gylling.net> wrote:

> Hej Walther
>
> Det er da positive nyheder. ) Kan du ikke fortælle lidt mere om dine
> erfaringer med kabelmodemmet,

pris: Check teledk's hjemmeside. ca. 1000,- for modem og 200,- om
måneden for 256download og 64upload

hastighed: Som de lover, har ikke oplevet nogen problemer.

billeder: Check Motorola.com, modemet hedder SurfBoard SB4100

Generelt virker det, kun teledk's nyhedsserver er til at lukke op puste
grise i, nej vent, det er der nogen der har gjort....
Så hvis dit netværk er udbygget hvor du bor, så er der ingen
undskyldning.

Held og lykke,
walther

Fra : thorkild nielsen

Dato : 17-05-01 19:01

Hej!

Hvis kabelmodemet er det samme som vi bruger på STOFANET, så skulle der
ikke være andre problemer end at få ethernet på din Mac, hvis den ikke
har det selv.

Kig på:
http://thomas.boelskifte.dk/stofanet/

----------------------

--
Venlige hilsner

Thorkild Johs. Nielsen

Fra : Ingolf Olsson

Dato : 17-05-01 20:41

Tak for alle svarene-
Jeg mailede i dag til supporten og fik iaften svar,mail , som her gengives..

> Svaret er desværre nej til Mac installationsdiskette. Vores internet kan
benyttes på en Mac, men vi supportere desværre ikke Mac. Det medfølgende
netkort kan heller ikke benyttes i en Mac. Derfor skal du selv anskaffe et
passende netkort til din Mac. <

Så vidt bare jeg ved det.
hilsen Ingolf Olsson