Brændte mandler...
Fra : Rikke N. Nielsen

Dato : 04-11-04 12:36

Hej NG,

JEglaver altid brændte m,andler til jul... men nu har jeg smidt min opskrift
ud.....
Kan du hjælpe mig...???

MVH. Rikke Navne.

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-04 12:43

"Rikke N. Nielsen" <rikkenavneFJAERN@DETTEmail.dk> wrote in message
> Hej NG,
>
> JEglaver altid brændte m,andler til jul... men nu har jeg smidt min
> [...]

BRÆNDTE MANDLER
Der anvendes:

a.. 250 gram mandler
b.. 250 gram florsukker
c.. 3/4 dl. koldt vand
Fremgangsmåde:

1: Alle 3 ting kommes i en stål eller emaljere gryde. Bring massen i kog,
rør ofte. Massen bliver efterhånden tyk og grå.

2: Skru lidt ned for varmen, og efterhånden begynder mandelmassen at smelte
og blive blank. Rør i mandelmassen med en stegegaffel.

3: Når alle mandlerne er blanke, hældes de ud på et oliesmurt plade og ved
hjælp af to gafler pilles mandlerne fra hinanden og afsvaler på pladen. Når
mandlerne er helt gennemkolde, opbevares de i en lufttæt dåse.

Det er vigtigt at mandlerne opbevares i en lufttæt dåse, da mandlerne
hurtigt suger fugtighed og bliver våde.

Fra : Mus

Dato : 04-11-04 13:33

> BRÆNDTE MANDLER
> Der anvendes:
>
> a.. 250 gram mandler
> b.. 250 gram florsukker
> c.. 3/4 dl. koldt vand
> Fremgangsmåde:

Når du skriver florsukker er det så almindeligt sukker eller flormelis?

LN

Fra : Dk

Dato : 04-11-04 13:38

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Når du skriver florsukker er det så almindeligt sukker eller flormelis?
>
> LN

Er sikker på der også anvendes kanel og vanille!

Fra : Erling Hansen

Dato : 04-11-04 17:34

Skal mandlerne være smuttede eller med skind?
mvh
Erling

Fra : Morten Wartou

Dato : 04-11-04 18:24

"Erling Hansen" <email@domain.com> skrev i en meddelelse
> Skal mandlerne være smuttede eller med skind?

Med skind.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret

Fra : Erling Hansen

Dato : 04-11-04 18:34

Tak !
mvh
Erling

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 13-11-04 13:29

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev et indlæg
<gAtid.3600$Qr7.1127@news.get2net.dk>:

>Med skind.

Har læst for nogle år siden at man skal skylle dem først - derved
fjernes støv (og nok også skidt) så de bliver mere blanke.
Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 13-11-04 13:29

"Gitte og Claus" <gitteatlerbech.dk> skrev et indlæg
<418a15e2$0$223$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

> [...]
>hjælp af to gafler pilles mandlerne fra hinanden og afsvaler på pladen. Når
>mandlerne er helt gennemkolde, opbevares de i en lufttæt dåse.

Sådan mener jeg også det skal laves - men alle dem der står på gader
og stræder og sælger mandler stopper når de når step 2 og sælger
mandler med overtræk af gnubret sukker i stedet for det blanke
overtræk man får hvis man følger hele ovenstående opsskrift. Jeg har
altid ment det var forkert og du bekræfter mig i dette

Jeg kunne forestille mig at de "kun laver arbejdet halvt" fordi at
mandlerne derved er mere fingervenlige - som du også skriver suger de
brændte mandler nemt fugt, og kan blive lidt klistrede.