Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
mit første digitale kamera.
Fra : Mus

Dato : 01-11-04 16:27

Hej

Jeg er på jagt efter et digitalt kamera. Det er ikke noget der haster helt
vildt men gerne inden for de næste 4-5 mdr.

Har overhovedet ikke forstand på det så synes lige jeg ville spørge lidt
her.
Prisleje 500 - 3000 kr. afhængigt af om det er nyt eller gammelt.

Det skal slet ikke være det helt store monstrum - men gerne noget der enten
er godt til prisen eller jeg kan "vokse" lidt med.

Hvad kan anbefales? Både brugt og nyt har interesse.

LN

Fra : fam. Ager

Dato : 01-11-04 16:32

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Har overhovedet ikke forstand på det så synes lige jeg ville spørge lidt
> her.
> Prisleje 500 - 3000 kr. afhængigt af om det er nyt eller gammelt.

et godt kompakt camera syntes jeg dette canonpower shot s1 is...
du kan læse her..
http://www.canon.dk/for_home/product_finder/cameras/digital/PowerShot_S1_IS/

sprænger måske lidt din økonosmiske ramme, en god zoom og du får IS med.....

priser her,hentet på edbpriser.dk...

torben

Fra : Ole Larsen

Dato : 01-11-04 16:48

Mus wrote:
> [...]
> er godt til prisen eller jeg kan "vokse" lidt med.
>
> Hvad kan anbefales? Både brugt og nyt har interesse.

Til den pris kan du godt få noget rimeligt fornuftigt som nyt. Synes
ikke du skal købe brugt med mindre det er fra en god bekendt og det er
meget nyt (fejlkøb?)

Læs på dpreview og på steve´s digital ???
efter lidt snusen der, får du en bedre ide om hvad du ønsker. Bemærk at
der er stor forskel på batteriforbrug og på ventetiden ved start,
ekspon. og lagring samt på priserne på lagringsmedium. Et kik også på
eks. digital4you giver dig en ide om danske priser. Og end endeligt ikke
op med et kamera med en manual på et sprog du ikke er stiv i.Et digi cam
er/kan være meget kompliceret. På gruppen vil du se mange, der
efterlyser en dansk manual fordi de nok skulle spare lidt ved køb i udlandet

Køb et af de store, kendte mærker. 3,2 Mp er nok til print i A4. Vil du
vokse med det, skal der være manuelle indstillinger. Og så tror jeg at
jo mindre det skal være, jo mere er der givet køb på noget kvali (også
billedmæssigt)
Selv har jeg for 1-2 år siden valgt en Canon Powershot A 70 som mit
kompromis. I dag ville jeg nok vælge en tilsvarende nyere model hvis
præmisserne var de samme ( hvad de ikke er - det var mit første forsøg
med digi) Min A70 er jeg imidlertid glad for, selvom jeg er overbevist
om at de andre store laver tilsvarende gode ting.

--
Mvh, Ole Larsen.
Fotografiske billeder på http://home.tiscali.dk/muggler

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-11-04 17:33

Mus wrote:

> [...]
> her.
> Prisleje 500 - 3000 kr. afhængigt af om det er nyt eller gammelt.

Prisen for mit canon s1 is starter ved 3099,-. Dertil kommer ekstra
opladelige batterier (min. 1800 mha AA-batterier) og ekstra
hukommelseskort (800-900 kroner).

Det overgår vist din øvre grænse. Tilgengæld er der et væld af
programmer at vælge imellem. Fra helt automatiske til opgave-specifikke
automatiske instillinger til helt manuelle instillinger.

Når du hører prisen på øvrige kameraer, så skal du lige være opmærksom
på, at fx medfølgende batterier og hukommelseskort er meget sparsomt for
det daglige fotografering. Så til prisen for kameraet bør man altid
lægge prisen for noget ekstra tilbehør oveni.

mvh

Carsten Riis

Fra : Tommy Fer

Dato : 01-11-04 19:24

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

> Prisen for mit canon s1 is starter ved 3099,-. Dertil kommer ekstra
> opladelige batterier (min. 1800 mha AA-batterier) og ekstra
> hukommelseskort (800-900 kroner).

Idag koster et 256 mb kort omkring 299,- der er vel til 150 billeder på 3,2
mp. 800-900 kroner er vist lidt højt sat for en begynders behov.

En oplader med 4 1800mAH batterier koster 129 kr i computer city, alt i alt
en ekstra udgift på 400 udover købs sum.

Canon S1 Is, er i mine øjne et overaskende lækkert camera. Legede lidt med
det i søndags på arbejdet.

> [...]
> det daglige fotografering. Så til prisen for kameraet bør man altid
> lægge prisen for noget ekstra tilbehør oveni.

Hvis der medfølger opladeligt batteri og oplader, så vil jeg mene at det er
nok til at dække langt de flestes behov, da man efterhånden har fået styr på
strømforbruget. Ja, selv HP er vist kommet med med deres R707

Men ja et ekstra ramkort skal man altid havde, er budgettet stramt er 128 og
256 meget billigt.

mvh Tommy Fer

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 01-11-04 20:27

Tommy Fer wrote:

> Canon S1 Is, er i mine øjne et overaskende lækkert camera. Legede
> lidt med det i søndags på arbejdet.

Det har problemer med at fokusere i dårlig belysning og er ikke
specielt hurtigt til at fokusere. Det er to ting der taler imod
kameraet, eftersom Mus primært vil bruge det til børnebilleder.

Fra : Møller

Dato : 01-11-04 22:49

> Det har problemer med at fokusere i dårlig belysning og er ikke
> specielt hurtigt til at fokusere.

Jeg har opdateret firmwaren i mit S1 IS. Jeg læste et sted at det skulle
hjælpe på fokuseringen i dårlig belysning, at opgrader til firmwareversion
1.0.2.0, og jeg må sige at det har hjulpet betydeligt på mit kamera.
Hastigheden på fokuseringen synes jeg ikke er et problem. Jeg læste i div.
testes inden jeg købte kameraet, at det var lidt tung i rø*** ang.
fokusering, men jeg er blevet glædelig overrasket. Jeg synes det er pænt
hurtig til at fokusere. Men det har måske også noget med firmware updaten at
gøre.
Firmwaren er her. http://web.canon.jp/Imaging/pss1is/firmware-e.html

Mvh
Møller

Fra : Møller

Dato : 01-11-04 22:55

.. Jeg læste et sted at det skulle
> hjælpe på fokuseringen i dårlig belysning, at opgrader til firmwareversion
> 1.0.2.0,

Tror faktisk det var version 1.0.1.0, hvor der var en rettelse til problemet
med fokus og dårlig lys. Men 1.0.2.0 indeholder jo samme rettelser som
1.0.1.0, og lidt til.

Møller

Fra : Brian Lund

Dato : 01-11-04 22:26

> Idag koster et 256 mb kort omkring 299,- der er vel til 150 billeder på
3,2
> mp. 800-900 kroner er vist lidt højt sat for en begynders behov.

Idag koster et Kingston 512 MB high-speed compact flash kort 375 kr, og 1024
MB 616 kr ;)
Hvis man mener man kan nøjes med sløve kort ja så er de faktisk meget
billigere endda...

Ja, så kommer der selvfølgelig porto oven i, men det er nu stadigvæk ret
billigt!

Brian

Fra : Mus

Dato : 02-11-04 10:11

> [...]
> det daglige fotografering. Så til prisen for kameraet bør man altid
> lægge prisen for noget ekstra tilbehør oveni.

Jeg synes nu det ser lidt stort ud. Var lige inde og surfe lidt.

Kan skærmen ikke let knække af?
Der skal lige siges at jeg er lidt af en fjums.

Mit gamle olympus har jeg da prøvet at tabe to gange. Det holdt til det.
Det kunne også være jeg bare skulle prøve at være mindre fjumset
Det ser ellers lækkert ud men er det et godt kamera til en førstegangsbruger
vil i sige?

ja det overgår min øvre grænse. Må jo bare ønske mig penge til jul!

LN

Fra : fam. Ager

Dato : 02-11-04 10:31

Så til prisen for kameraet bør man altid

Ja du skal nok regne med omkring de 4k.men batterier+oplader og cf-kort og
en lille taske...

> Jeg synes nu det ser lidt stort ud.

stort, ,tja måske lidt større end andre,men tilgængel ligger der godt i
hånden...og de små kameraer er sku ikke særlige fede at holde....og et
større kamera er næmmere at holde stille og tænk på at du på dette får IS
funktion med....
( så skulle prøve at holde mit 1dmarkII med 24-70mm på,vejer omkring 3kg!!!)

> Kan skærmen ikke let knække af?

nej det tror jeg ikke at den bare lige gør.........tror du så ikke at det
var lavet om???

> Mit gamle olympus har jeg da prøvet at tabe to gange. Det holdt til det.

det er aldrg godt at tabe sådanne ting,men tror heller ikke at S1 IS er
ringere end dit tidligere....

> Det ser ellers lækkert ud men er det et godt kamera til en
> førstegangsbruger
> vil i sige?
helt klart et fedt kamera, og der er mange mulighedder...du syntes nok nu at
alle de indstillinger får du ikke brug for...MEN bare vent, på et tidpunkt
vil du prøve. også bliver du glad for at du har mulighedden på det kamera du
har og ikke skal ud og købe nyt igen......

ja det overgår min øvre grænse. Må jo bare ønske mig penge til jul!

god ide.....gør du det, de sidste penge er godt givet ud.....prøv at tjekke
priserne i tyskland......husk at canon har noget de kalder europa
garanti,dvs at du kan få service i dk hvis du skulle være uheldig og "tabe
det":0)
alle garanti og andre rep foretages af pw-service i rødovre....

måske skulle du køre ned til en fotohandler og prøve det,tag et cf-kort
med...Så kan du jo bedømme billederne der hjemme....

torben

p.s.

godt til boxer billeder :0).....siger marie

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-11-04 11:07

"fam. Ager" wrote:

> "Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse
> >
> Så til prisen for kameraet bør man altid
>
> Ja du skal nok regne med omkring de 4k.men batterier+oplader og cf-kort og
> en lille taske...

Tja, Det var også min vurdering (se tidligere indlæg).
Men der var nogen som ikke er enig med mig og jeg må da også gi' mig.
Har ikke tænkt på prisudviklingen på cf-kortene.

> [...]
> funktion med....
> ( så skulle prøve at holde mit 1dmarkII med 24-70mm på,vejer omkring 3kg!!!)

Tilgengæld koster 1dmarkII altså også 30k plus objektiv.

mvh

Carsten Riis

Fra : Mus

Dato : 02-11-04 11:32

> [...]
> hånden...og de små kameraer er sku ikke særlige fede at holde....og et
> større kamera er næmmere at holde stille og tænk på at du på dette får IS

Jeg ved jeg sikkert kunne søge på nettet - men havd er IS funktion.

> ( så skulle prøve at holde mit 1dmarkII med 24-70mm på,vejer omkring
3kg!!!)

Øh sådan et ville jeg nok aldrig løbe

> nej det tror jeg ikke at den bare lige gør.........tror du så ikke at det
> var lavet om???

Nu er det nok de færreste der render og fjumser som jeg gør he he

> det er aldrg godt at tabe sådanne ting,men tror heller ikke at S1 IS er
> ringere end dit tidligere....

Nej det er noget møg med det fjumseri

> [...]
du
> har og ikke skal ud og købe nyt igen......

Hmm måske

> [...]
> priserne i tyskland......husk at canon har noget de kalder europa
> garanti,dvs at du kan få service i dk hvis du skulle være uheldig og "tabe

smart. men dækker det nu også hvis man taber det

> alle garanti og andre rep foretages af pw-service i rødovre....
>
> måske skulle du køre ned til en fotohandler og prøve det,tag et cf-kort
> med...Så kan du jo bedømme billederne der hjemme....

Øh et cf kort?? er det hukommelseskort? sådan et har jeg vist ikke. Jeg er
jo totalt ny indenfor dette.

> godt til boxer billeder :0).....siger marie

Ja de er jo fotogene

LN

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-11-04 12:24

Mus wrote:

> Jeg ved jeg sikkert kunne søge på nettet - men havd er IS funktion.

Image Stabilisation

dvs. at kameraet fanger de små rystelser man laver. Også ved lidt
længere lukketider.

Ved de rigtig lange lukketider skal man dog stadig bruge stativ eller
fast underlag.

mvh

Carsten Riis

Fra : Mus

Dato : 02-11-04 12:59

Carsten Riis <cr@carben.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41876E42.C2B0AA76@carben.dk...

IS

> Image Stabilisation

Ok

> dvs. at kameraet fanger de små rystelser man laver. Også ved lidt
> længere lukketider.
>
> Ved de rigtig lange lukketider skal man dog stadig bruge stativ eller
> fast underlag.

Ok, jeg kommer i hvert fald ikke til at bruge stativ det er helt sikkert
Det skal bare være til ganske almindeligt hverdagsbrug.
Et familiekamera! Jeg er ret sikker jeg ikke ender som en lille
hobbyfotograf.

LN

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-11-04 11:03

Mus wrote:

> Jeg synes nu det ser lidt stort ud. Var lige inde og surfe lidt.
>
> Kan skærmen ikke let knække af?
> Der skal lige siges at jeg er lidt af en fjums.

Jo, når den er slået ud. Men man skal godt nok også være en fjummergøj
af karat IMO

Man kan vende displayet og klikke det fast igen på "sin plads".

På den måde kan man sikre skærmen mod ridser og andre grimme ting, når
skærmen har sin plastikbagside yderst.
Og da, kan man bruge søgeren, som giver - syntes jeg - et ganske
fornuftigt billede selvom det kun er en mini-lcd-skærm
Så det er kan meget vel være en fordel for dig, at du har den vendbare
skærm.

> [...]
> vil i sige?
>
> ja det overgår min øvre grænse. Må jo bare ønske mig penge til jul!

Til den tid er kameraet sikkert faldet i pris. Og som du kan se på de
øvrige kommentarer, så er min vurdering af ekstraudstyret lidt for højt
sat.

Der skulle - som jeg har fået at vide ad omveje dvs. rygter - være en
generation af 7.2 MPixel kameraer på vej (julesalget).
Og det vil - alt andet lige vil jeg tro - give et dyk på 3Mpixel
kameraerne.
Så de tilbud du ser lige nu kan meget vel være forhandlere og
grossisternes forsøg på at tømme lagrene.

Har du mulighed for det, så kan du jo besøge BingoFoto/City2s fotomesse
i HøjeTaastrup her på lørdag for at danne dig et større indtryk.

mvh

Carsten Riis

Fra : fam. Ager

Dato : 02-11-04 11:09

> Der skulle - som jeg har fået at vide ad omveje dvs. rygter - være en
> generation af 7.2 MPixel kameraer på vej (julesalget).

hej lige en hurtig kommentar......
Man skal ikke lade sig friste af det der pixelræs......for hvis man ikke
sidder og beskærer og laver andre finurlighedder, ja så er 3,2 mp
rigeligt....men ja det er jo altid rart at have lidt pixel at arbejde med,
men som nævnt..hvis du kun tager billedet og så printer eller sender til
fremkaldelse ja så er 3,2 mp nok, selv i A4 størrelse....

torben

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-11-04 12:22

"fam. Ager" wrote:

> [...]
> men som nævnt..hvis du kun tager billedet og så printer eller sender til
> fremkaldelse ja så er 3,2 mp nok, selv i A4 størrelse....

Enig.

Det var nu ikke for at prise megapixels.
Snarere for at beskrive markedsmekanismen om, at når der kommer en
generation med flere megapixels, så vil den tidligere generation falde i
pris og i sidste ende udgå fra markedet.
Så der er lidt "hollandsk auktion" over at vente med at anskaffe.

Min personlige holdning: Hellere spare lidt på megapixel-området og så
nogen af de mere "skjulte" specifikationer: optik, optisk zoom,
display-funktioner (vendbarhed af skærmen), God processor osv osv osv.

mvh

Carsten Riis

Fra : Mus

Dato : 02-11-04 11:35

Carsten Riis <cr@carben.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41875B69.EBD8DA4C@carben.dk...

> Jo, når den er slået ud. Men man skal godt nok også være en fjummergøj
> af karat IMO

Hæ hæ det siger min mand også at jeg er ;o(

> [...]
> fornuftigt billede selvom det kun er en mini-lcd-skærm
> Så det er kan meget vel være en fordel for dig, at du har den vendbare

OK

> Til den tid er kameraet sikkert faldet i pris. Og som du kan se på de
> øvrige kommentarer, så er min vurdering af ekstraudstyret lidt for højt
> sat.

Det beklager jeg mig ikke over

> [...]
> kameraerne.
> Så de tilbud du ser lige nu kan meget vel være forhandlere og
> grossisternes forsøg på at tømme lagrene.

Hmm...

> Har du mulighed for det, så kan du jo besøge BingoFoto/City2s fotomesse
> i HøjeTaastrup her på lørdag for at danne dig et større indtryk.

Nej det er nok lidt lang at køre

LN

Fra : Mus

Dato : 02-11-04 10:13

Mus <Bastian@sol.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41865379$0$190$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
enten
> er godt til prisen eller jeg kan "vokse" lidt med.
>
> Hvad kan anbefales? Både brugt og nyt har interesse.

Hvad siger i til olympys 310 3,2 mill pixiels. Er det et godt start camera
til en billig penge.

LN

Fra : N/A

Dato : 02-11-04 12:51

Fra : Erik W.

Dato : 02-11-04 12:51

> "Mus" <Bastian@sol.dk>

Ja det er fint til dit behov tror jeg. Mit vurdering er at S1 IS er rent
overkill til dit behov.
Ulempen ved Olympus er at de bruger et Ram-kort format der hedder XD. Det
betyder at Ramkortene koster det dobbelte i forhold til SD kort. Desuden er
der ikke ret mange af de billige kortlæsere som understøtter XD formatet.
Et godt alternativ til Olympus 310 er Canon Powershot A400 som også koster
omkring 1300kr. Køb sådan et og et 256Kb SDkort til knap 300 kr. så er du
godt kørende for en billig penge. Men Olympus 310 er også et godt bud.
Hvis du kan finde en fotohandler som har begge i butikken kan du jo
sammenligne dem og vælge det du bedst kan lide.

Mvh Erik

Fra : Mus

Dato : 02-11-04 13:53

Erik W. <erik.w@surfmail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4187748a$0$174$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> Hvis du kan finde en fotohandler som har begge i butikken kan du jo
> sammenligne dem og vælge det du bedst kan lide.

Ok
Har været inde på http://www.akamera.dk/ og sammenligne lidt

Canon Powershot A75 ser også ud til at have fået god kritik.

Men jeg er da nok sporet ind på at det nok i hver fald bliver et Canon.

Mit fokus var før jeg spurgte her på Canon, Olympus og Sony. Nok bare en
fornemmelse af at det var gode kameraer - men har ikke noget at have det i

Canon er i hvert fald det alle her åbenbart anbefaler.

LN

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 03-11-04 19:18

> [...]
> fornemmelse af at det var gode kameraer - men har ikke noget at have det i
>

> Canon er i hvert fald det alle her åbenbart anbefaler.

Du kan roligt købe et Canon A75, du vil blive overrasket når du ser de
billeder det kan lave.

Mvh ,Steen.