Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dagens høst
Fra : Lene

Dato : 27-10-04 22:37

- et par billeder af æblehøsten fra i dag.

http://home.tiscali.dk/8x007716/Webfrugt//Hoest/index.htm

Jeg synes det var lidt svært at få nogle rigtigt gode billeder i dag, det
ene øjeblik skinnede solen fra en blå himmel, det næste var den bag en sky
og alt blev mørkt )
Disse fotos er taget ved middagstid. Jeg kunne enormt godt tænke mig et råd
til hvordan jeg får rettet op på at motivet bliver meget mørkt når himmelen
skal være bare lidt blå. De sidste billeder her (truck og plukkere) bliver
lidt "fimsede" i det når jeg prøver at få træerne/trucken til at være knap
så dystre og mørke. Er der mon et PS tip, som jeg kunne få glæde af??

Jeg ved godt at det ser ud som om nogle af mine billeder er ret skæve, men
det er nu træerne som vælter pga. den store mængde frugt )

Mvh.
Lene

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-10-04 09:50

Lene wrote:

> Jeg synes det var lidt svært at få nogle rigtigt gode billeder i dag, det
> ene øjeblik skinnede solen fra en blå himmel, det næste var den bag en sky
> og alt blev mørkt )

Jeg ser på billederne som en dokumentar-serie, og som sådan er
helhedsindtrykket rigtig godt, der er faktisk nogler perler imellem,
og det er næsten som at være der selv - jeg synes serien fortæller
en spændende og interessant historie.

Og som du nok selv kan se, så der stor forskel på de billeder der er
taget i solskin, og dem hvor det har været overskyet, og jeg synes,
at de billeder der er taget i solskin, helt klart er de flotteste,
der er sprøjt i farverne og god kontrast.

Jeg siger tak for kik'et...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Lene

Dato : 28-10-04 16:34

Hej Niels,

"Niels Riis Ebbesen" skrev
> [...]
> at de billeder der er taget i solskin, helt klart er de flotteste,
> der er sprøjt i farverne og god kontrast.

Ja, men jeg er noget usikker på hvad der er godt og hvad der er skidt, og
derfor er jeg meget glad for at få bekræftet mine overvejelser. Eller
afkræftet for den sags skyld!

Det er dejligt at have et job, hvor fotografering hører til på en eller
anden måde, og alligevel er man bundet af mange andre ting mht. om man lige
kan komme ud og tage billederne når vejret er til det/høsten er i
gang/høstfolkene ikke holder pause/der er æbler nok på træerne/de er røde
osv der hvor de lige høster når man så endelig kommer derud.
Så jeg kan kun give dig ret når du andetsteds skriver at der også hører held
til et godt foto!

> Jeg siger tak for kik'et...

Og jeg siger mange tak for din kommentar!!

Mvh.
Lene

Fra : Erik W.

Dato : 28-10-04 10:19

"Lene" skrev i en meddelelse

> [...]
> lidt "fimsede" i det når jeg prøver at få træerne/trucken til at være knap
> så dystre og mørke. Er der mon et PS tip, som jeg kunne få glæde af??

Jeg tror det som mange gør i den situation er at konvertere til sorthvid.
På den måde kan man nogen gange redde et "fimset" billede og få noget andet
og mere spændende ud af det . Med channelmixer metoden har man gode
muligheder for at styre processen og få god spænding mellem lys og skygge.
Det er måske lidt synd at gå sort/hvid, når det er flotte røde æbler der er
motivet. På den anden side kan det måske give nogle flotte grafiske
effekter, - måske et par eksperimenter værd?

Det er meget nemmere at gøre noget ved de vellykkede billeder som f.eks
dette her:
http://home.tiscali.dk/8x007716/Webfrugt//Hoest/pages/PA271419.htm
Det er et rigtigt godt billede med en næsten klassisk cirkel-komposition.
Jeg ville beskære det lidt til venste så cirkelkompositionen bliver
centreret, så slipper man også for det forstyrrende blad i venstre hjørne.
Beskære det en anelse i toppen så den lidt forstyrrende sky bliver klippet
væk.

- Jeg ville også løfte den lidt i skyggerne med shadow/highlights, så vi
kan få lidt af øjnene under kasketten at se.

Håber at du kan bruge det til noget.

Mvh Erik

Fra : Lene

Dato : 28-10-04 16:43

Hej Erik,

"Erik W." skrev

> Jeg tror det som mange gør i den situation er at konvertere til sorthvid.
> På den måde kan man nogen gange redde et "fimset" billede og få noget
andet
> og mere spændende ud af det .

Det lyder spændende med sort/hvid, men er det ikke ret kompliceret? Det må
jeg prøve på et tidspunkt.
Jeg ville gerne have brugt det i en artikel om høstmetoder - og de tager kun
farvebilleder. Og som det er nu synes jeg det er for ringe.

> [...]
>
> - Jeg ville også løfte den lidt i skyggerne med shadow/highlights, så vi
> kan få lidt af øjnene under kasketten at se.

Mange tak for forslaget!!! Jeg har lige kigget mine billeder igennem og kan
konstatere at jeg valgte det eneste, som havde et forstyrrende blad (suk!).
Jeg var så fixeret på at plukkerne var vendt bare lidt mod kameraet - på de
andre er de mere gemt i træerne. Så jeg vil prøve på din måde og se om jeg
kan redde det!

> Håber at du kan bruge det til noget.

Det kan du tro!! Ikke bare til at forbedre de billeder jeg har nu, men også
til at være mere opmærksom på detaljerne derude!! Mange tak for din
kommentar!!
Mvh.
Lene

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-10-04 17:01

"Lene" <baartsfjerndet@12move.dk> wrote in message

> De sidste billeder her (truck
> og plukkere) bliver lidt "fimsede" i det når jeg prøver at få
> træerne/trucken til at være knap så dystre og mørke. Er der mon et PS
> tip, som jeg kunne få glæde af??

Jeg har forsøgt at justere et par af dine billeder efter bedste evne:

Om det er bedre end dine udgaver, skal jeg ikke kunne sige, men her er, hvad
jeg har gjort i PS: Jeg har løftet skyggerne med 10% og sænket højlysene med
50%. Dernæst har jeg sænket lysstyrken med 10 og øget kontrasten med 5. Til
sidst har jeg øget farvemætningen med 10.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 28.10.04)

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-10-04 17:24

Jens Bruun wrote:

> Jeg har forsøgt at justere et par af dine billeder efter bedste evne:

Hmmm... jeg synes det er en rigtig dårlig idé, at du uden tilladelse
tar' andres folks billeder og ændre på dem, og derpå placerer dem et
sted som de binære grupper, hvor folk tror, at copyright er en by i
Sibirien...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-10-04 17:31

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> [...]
> tar' andres folks billeder og ændre på dem, og derpå placerer dem et
> sted som de binære grupper, hvor folk tror, at copyright er en by i

*suk*

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-10-04 17:33

Jens Bruun wrote:
> *suk*

Her er jeg faktisk lidt enig med Niels, jeg ville heller ikke bryde
mig om at mine billeder blev postet i dk.binaer uden min tilladelse

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : Lene

Dato : 28-10-04 18:17

Jens Bruun wrote:

> Her er jeg faktisk lidt enig med Niels, jeg ville heller ikke bryde
> mig om at mine billeder blev postet i dk.binaer uden min tilladelse

Nu kan jeg desværre af uforklarlige årsager ikke se Niels's indlæg, så jeg
må nøjes med citatet herfra.
Jeg er nu heller ikke så vild med at mine (æble-) fotos ligger i de binære
grupper, men det er egentlig mest fordi de tilhører firmaet, hvor jeg er
ansat. Kan man slette dem igen? Mine egne fotos kan enhver hugge fra min
hjemmeside, så der gør det nok ikke den store forskel.

Men det er da super positivt at jeg fik set dem i ændret version, og nu har
jeg gemt dem, så jeg kan øve mig i at lave om på originalerne senere på
aftenen! Det kommer trods alt også firmaet til gode, at jeg bliver bedre til
at redigere "deres" fotos )
Mvh.
Lene

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-10-04 18:33

> Jeg er nu heller ikke så vild med at mine (æble-) fotos ligger i de
> binære grupper, men det er egentlig mest fordi de tilhører firmaet,
> hvor jeg er ansat. Kan man slette dem igen?

Jeg har cancel'ed meddelelsen. Nu vil den kvikke kritiker nok indvende, at
Google allerede har registreret indlægget, men det tunge kors må jeg jo se,
om jeg kan bære.

> Mine egne fotos kan
> enhver hugge fra min hjemmeside, så der gør det nok ikke den store
> forskel.

Nej, det gør det nok ikke. Hvorfor det skulle være særligt problematisk at
ens billeder ligger i dk.binaer, har jeg simpelthen ikke fantasi til at
forestille mig. Slet ikke, hvis det er billeder, man i forvejen - i en anden
nyhedsgruppe - har offentliggjort links til. Lov om ophavsret er den samme
lige meget hvor ens billeder ligger offentligt tilgængelige, og jeg havde
faktisk den naive tro, at når man udbad sig råd om billedbehandling i
Photoshop, så var det en god måde at gøre det på. Jeg ville selv have sat
pris på den metode - derfor min naivitet.

Sjovt nok er der fotografer, der sætter himmel og jord i bevægelse for, at
deres billeder blive indekseret af diverse søgemaskiner, så de popper op i
alle mulige sammenhænge, når sagesløse brugere søger på dette og hint. At
samme fotografer ser det som et problem, at et par offentligt tilgængelige
billeder, der blev bedt om råd til redigering af, bliver lagt op på en
rimelig seriøs, dansk binærgruppe, hvor indlægget er væk i løbet af nogle få
timer, kan jeg slet, slet ikke få til at hænge sammen. Men sådan er der jo
så meget, jeg ikke helt forstår.

Jeg skænkede det oprigtigt ikke en tanke, og har stadigt svært ved at se
problemet. Jeg gider dog ikke have bøvl med sådan noget i fremtiden, så det
var sidste gang fra min side. Det kan så forhåbentlig være en
tilfredsstillelse.

Fra : Lene

Dato : 28-10-04 19:01

Hej Jens,

"Jens Bruun" skrev
> [...]
anden
> nyhedsgruppe - har offentliggjort links til.

Næ, jeg burde nok slet ikke have lagt dem op så.
Men jeg er jo glad for at du brugte tid på at se på mine billeder og lavede
PS forandringsforslag! Det er da det vigtigste. Før ville jeg bare have
smidt billederne ud!

> [...]
> Photoshop, så var det en god måde at gøre det på. Jeg ville selv have sat
> pris på den metode - derfor min naivitet.

Det er det da også! Jeg håber da også at det fremgik klart af mit svar at
jeg er meget taknemmelig for det?!
(jeg blev bare lige pludselig lidt betænkelig ved om jeg fik rumpen på
komedie hvis de billeder dukkede op andre steder på nettet).
Mvh.
Lene

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-10-04 19:24

Jens Bruun wrote:

> Jeg har cancel'ed meddelelsen. Nu vil den kvikke kritiker nok indvende, at
> Google allerede har registreret indlægget, men det tunge kors må jeg jo se,
> om jeg kan bære.

Bare rolig Google er seriøs, den gemmer ikke de binære grupper.

> Nej, det gør det nok ikke. Hvorfor det skulle være særligt problematisk at
> ens billeder ligger i dk.binaer, har jeg simpelthen ikke fantasi til at
> forestille mig.

Spar på sukkeriet og lær, at du skal spørge folk inden du gør noget
med deres billeder...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 28-10-04 17:36

> Hmmm... jeg synes det er en rigtig dårlig idé, at du uden tilladelse tar'
> andres folks billeder og ændre på dem, og derpå placerer dem et sted som
> de binære grupper, hvor folk tror, at copyright er en by i Sibirien...

Det er der jo så tit nogen der gør her i gruppen, hvorfor har du ikke
brokket dig over det før?

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-10-04 19:20

Jørgen Nielsen wrote:

> Det er der jo så tit nogen der gør her i gruppen, hvorfor har du ikke
> brokket dig over det før?

Jeg synes det er lidt tendentiøst, at du betegner mit indlæg som
brok, jeg lagde op til en helt rimmelig og relevant diskution, det
er en kendsgerning, at de binære grupper er forpestet af folk, som
udveksler ulovlige kopier af software, musik, film og billeder, så
at lægge noget der, er at bede om at få krænket ens ophavsret.

Og rent juridisk har man også en meget dårlig sag, hvis en misbruger
kan bevise, at han har fundet et billede i en binær gruppe, for det
er næsten umuligt at bevise, at vedkommende ikke var i den tro, at
det var et billede, som frit kunne bruges.

Hvis man derimod kan sansynliggøre, at et givent billede er nappet
fra en hjemmeside, hvor det klart og tydeligt fremgår, hvem der ejer
billederne, så er det helt enkelt at forsvare ens ophavsret.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Lene

Dato : 28-10-04 18:04

Hej Jens,

Jens Bruun skrev

> [...]
Til
> sidst har jeg øget farvemætningen med 10.

Det ser i hvert fald ret interessant ud. Jeg er lidt ked af, at det ikke var
originalen jeg fik lagt op, så forløbet havde været på det ubehandlede
billede.

Hvor løfter du skygger og sænker højlys i PS?

Du skal have mange tak for at du tog dig tid til at kigge på billederne. Jeg
tror man lærer rigtigt meget af at se hvordan ens billeder kan gøres
anderledes.
Og tillykke med månebilledet på tv2 forresten
Mvh.
Lene

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-10-04 18:08

> Hvor løfter du skygger og sænker højlys i PS?

I PS CS (som desværre er den danske udgave) vælger jeg Billede, Justeringer,
Skygge/fremhævet område...

> Du skal have mange tak for at du tog dig tid til at kigge på
> billederne.

No problemos.

> Jeg tror man lærer rigtigt meget af at se hvordan ens
> billeder kan gøres anderledes.

Det tror jeg også, og det er på den måde, jeg selv har lært allermest.

> Og tillykke med månebilledet på tv2 forresten

Tak skal du have.