Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
RAW
Fra : Jens Meldhede

Dato : 25-10-04 18:04

er der nogen der kan fortælle mig navne - link til programmer der kan
koveretere RAW format til evt. JPEG eller lign.

Jeg har intet program der kan se RAW format - ikke engang den CD rom
der var med mit Minolta kamera kan jeg se det med - (eller ved nogen
bedre)

mvh

Jens

Fra : Tommy Jensen

Dato : 25-10-04 18:19

On 25 Oct 2004 10:03:42 -0700, j.meldhede@mail.dk (Jens Meldhede)
wrote:

> [...]
>
>Jeg har intet program der kan se RAW format - ikke engang den CD rom
>der var med mit Minolta kamera kan jeg se det med - (eller ved nogen

Der er jo den dyre Photoshop, men du må checke på www.adobe.com om dit
kamera er supporteret.

Så er der Capture One også her må du checke på hjemmesiden om dit
kamera er supportet www.phaseone.dk

Og så er der en ny spiller på banen som ser lovende ud og ikke er så
dyr som C1. Og det er Bibble, også her må du checke på hjemmesiden om
dit kamera er supporteret. www.biblelabs.com

Der er måske/sikkert flere men jeg har ikke andre links.

MVH Tommy

Fra : Peter Loumann

Dato : 25-10-04 18:47

Tommy Jensen skrev:

>[...] Bibble, også her må du checke på hjemmesiden om
>dit kamera er supporteret. www.biblelabs.com

Skal være

http://www.bibblelabs.com/

>Der er måske/sikkert flere men jeg har ikke andre links.

Det gratis irfan view kan vise mine crw-filer og også gemme dem som
f.eks. tiff, men det sker uforståeligt nok i halv størrelse. Nyeste
version af thumbs plus kan både vise og oversætte et stort antal
raw-formater, men uden indstillingsmuligheder.

Men det lyder da sært at der slet ikke skulle følge en raw-fortolker
med Jens' minolta.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Morten Wartou

Dato : 25-10-04 20:15

Tommy Jensen wrote:

> Og så er der en ny spiller på banen som ser lovende ud og ikke er så
> dyr som C1. Og det er Bibble, også her må du checke på hjemmesiden om
> dit kamera er supporteret. www.biblelabs.com

Aja, ny og ny... Bibble var fremme i version 1.0 tidligt i år 2000. :)

Til gengæld er RAW PhotoDesk relativt nyt: http://www.rawphotodesk.com/ - og
man kan hente en 30-dages prøveversion. Prisen er særdeles attraktiv i
forhold til Photoshop og Capture One - $29,95.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret

Fra : Langgaard

Dato : 25-10-04 18:54

"Jens Meldhede" <j.meldhede@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har intet program der kan se RAW format - ikke engang den CD rom
> der var med mit Minolta kamera kan jeg se det med - (eller ved nogen

Hej

Det lyder da usansynligt at du ikke har fået et program med til kameraet,
kik på skiven igen, der bør være et, ellers spørg fotohandleren, til min
gamle Canon var det med.

Du kan også prøve at se på fabrikantens hjemmeside, Der har Canon igen et
gratis program man bare kan hente.

--
Venlig hilsen Leif Langgaard

www.analogfoto.dk - Salg & køb af analogt fotoudstyr.
www.megapixels.dk (tom)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-10-04 19:08

In article <ca412e30.0410250903.2b288a85@posting.google.com>, Jens Meldhede wrote:
> [...]
>
> Jeg har intet program der kan se RAW format - ikke engang den CD rom
> der var med mit Minolta kamera kan jeg se det med - (eller ved nogen

Er der så ikke på hjemmesiden ?
Ellers kører dcraw på næsten alt.

Fra : Peter L. Jensbøl

Dato : 25-10-04 19:30

"Jens Meldhede" <j.meldhede@mail.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg har intet program der kan se RAW format - ikke engang den CD rom
> der var med mit Minolta kamera kan jeg se det med - (eller ved nogen

Et godt program til at se RAW formatet på er PaintShop Pro der kan
downloades i en 30 dages version på denne adresse:

http://www.jasc.com/products/paintshoppro/psptrialreg.asp

Programmet er i stand til at åbne næsten alle formater og er en "mini"
udgave af Adobe PS. Det er heller ikke så dyrt. Fandt det til kr. 960,00 på
EDBpriser i en version 8 - den er rigelig.

Hilsen
Peter Jensbøl