Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Filmscanner
Fra : Leif Jensen

Dato : 21-10-04 12:25

Hej,
Jeg overvejer at købe en filmscanner til brug ved indsanning af
farvenegativer og dias.

Hvilken scanner kan anbefales (Max. pris Ca. Kr. 8.000)

Hvordan er kvaliteten af de inscannede billeder sammenlignet med f.eks.
digitalfotos fra Nikon D-70 eller lignende.

Mvh/Leif

Fra : C.Stensgaard

Dato : 21-10-04 12:49

kan varmt anbefale dig en billigere løsning

Epson Perfection 4870 Photo.

Den scanner i 4800 dpi og leverer varen som man tidligere ikke kunne
forvente af flatbed

--
Venlig hilsen
Claus Stensgaard

//Ved Reply - Husk at fjerne det danske bogstav og indsæt det rigtige

Fra : AS

Dato : 21-10-04 21:20

"C.Stensgaard" <kamisu@håtmail.com> wrote in message
> kan varmt anbefale dig en billigere løsning
>
> Epson Perfection 4870 Photo.
>
> Den scanner i 4800 dpi og leverer varen som man tidligere ikke kunne
> forvente af flatbed

Hvis man skal bruge ICE, så er den meget bedre i Nikons version og AFAIK
virker hurtigere. Epson giver mere synlige artefakter, som ses bedre efter
USM.

Fra : Froggy

Dato : 21-10-04 22:49

"AS" <ars@TrasH.net> skrev i en meddelelse

> [...]
AFAIK
> virker hurtigere. Epson giver mere synlige artefakter, som ses bedre

Virker den også bedre med MST og DHIKA?

--
Froggy
"Man! That's totally Froggy!" Ref.:

Fra : AS

Dato : 22-10-04 12:26

"Froggy" <froggy51@despammed.com> wrote in message

> Virker den også bedre med MST og DHIKA?

Jeg har ikke hørt om disse.

Fra : Froggy

Dato : 22-10-04 18:48

In news:AS <ars@TrasH.net> typed:
> "Froggy" <froggy51@despammed.com> wrote in message

> Jeg har ikke hørt om disse.

Næ, det havde jeg nu heller ikke forventet
Ligesom du heller ikke kan (bør) forvente, at andre ved hvad ICE og
AFAIK står for. Den slags bør nok skrives helt ud, af hensyn til de
mange nye brugere herinde.

Fra : AS

Dato : 22-10-04 19:08

> [...]
>
> Ligesom du heller ikke kan (bør) forvente, at andre ved hvad ICE og
> AFAIK står for. Den slags bør nok skrives helt ud, af hensyn til de

Je .. hm... Det er ikke så nemt at ved om man er ny eller gammel. OK, here
it goes:

Digital ICE
http://www.asf.com/products/ice/FilmICEOverview.shtml

AFAIK = As Far As I Know

USM = UnSharp Mask

ellers, google (www.google.com) is your friend.

Fra : Peter Rongsted

Dato : 23-10-04 18:42

"AS" <ars@TrasH.net> wrote:

[snip]
>USM = UnSharp Mask

USM = Ultra Sonic Motor

Peter

Fra : AS

Dato : 23-10-04 21:31

"Peter Rongsted" <nulldev@rongsted.dk> wrote in message
> "AS" <ars@TrasH.net> wrote:
>
> [snip]
>

> USM = Ultra Sonic Motor

Ikke sikkert det kan bruges til noget efter skanning. Det var i denne
kontekst, ingen tale om objektiver.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-10-04 20:18

Froggy wrote:

> Ligesom du heller ikke kan (bør) forvente, at andre ved hvad ICE og
> AFAIK står for. Den slags bør nok skrives helt ud, af hensyn til de
> mange nye brugere herinde.

Jeg er sgu'da ikke ny herinde, og jeg fatter heller ikke en hujende fis af
disse besynderlige akronymer.

vh
Jan

Fra : AS

Dato : 22-10-04 21:18

Forklaring er lige oven/nedenfor afhængigt af hvordan man sorterer alt. ICE
stammer fra digital foto verden, link kan forklarer. Hvis man vil har lidt
mere end almindelig "user", så kommer til denne acronym hurtigere eller
senere, medmindre man bguger kun point and shoot (P&S) kamera og skanner
aldrig noget. Ligesom man kommer til USM i Photoshop'en eller andre lignende
programmer, medmidre man bruger eksklusiv direkt forbindelse mellem kamera
og printer (det heder PictBridge - ikke min acronym, jeg tror, det er Canons
opfindelse). Man lærer noget igennem hele livet

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> Jeg er sgu'da ikke ny herinde, og jeg fatter heller ikke en hujende fis af
> disse besynderlige akronymer.

P.S. Har du en ide hvad "huj" betyder på russisk?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-10-04 11:58

AS wrote:
> [...]
> heder PictBridge - ikke min acronym, jeg tror, det er Canons
> opfindelse). Man lærer noget igennem hele livet

Tjae - engang imellem bør man dog nok besinde sig lidt i sin lærevillighed.
Man kunne måske også ønske sig at mange blev bedre til at kommunikere et
budskab ud uden at sovse det ind i ofte tåbelige akronymer.

Nu ved jeg ikke hvad du mener med 'almindelig user' - men jeg er aldrig
stødt på hverken MST eller DHIKA. Og jeg har dog immervæk beskæftiget mig
med foto i 35 år!

> P.S. Har du en ide hvad "huj" betyder på russisk?

Næh - russere, er det ikke såden at vammelt stykke sukkerristet franskbrød?

vh
Jan

Fra : AS

Dato : 23-10-04 13:34

> [...]
> budskab ud uden at sovse det ind i ofte tåbelige akronymer.
>
> Nu ved jeg ikke hvad du mener med 'almindelig user' - men jeg er aldrig

De 2 sidste er ikke mine, man skal spørge Froggy om dem...

Og jeg har dog immervæk beskæftiget mig
> med foto i 35 år!

Ikke sikkert var alt digital dengang Alt ændrer sig, så kommer vi til
den samme igen.

OK, om acronymer jeg har nævnt. Hvis man tænker om en eller anden scanner,
så er der ganske sansynligt man har læst deres beskrivelser hos producenten.
ICE findes altid med forklaringen hvad der er for noget bland Features.
Scanneren bruges til at digitalisere billeder. Digitale billeder bearbejdes
mere eller mindre med Photoshop, Photoshop Elements eller lignende program.
Hvis man har begyndt at side lidt med dem, så er der vanskeligt at går forbi
UnSharp Mask - USM. Det forklares i alle bøger "for dummies" (no offence,
det er ikke min terminologi, der findes bøger med denne overskrift Bl.a.
ved jeg ikke om man kan finde USM i "user (un)friendly" M$ Picture Editor
eller hvad heder den, kan ikke huske.

AFAIK (As Far As I Know) stammer fra komputer slang. Skyldig.... Der var alt
om foto, selv om digital... I will know for the next time.

> Næh - russere, er det ikke såden at vammelt stykke sukkerristet
franskbrød?

Ikke helt præcis Det betyder "penis" på gadeslang. Man skulle ikke
udtale det i selskab med dammerne, det giver ikke mere respect, mere omvendt

Fra : Froggy

Dato : 23-10-04 14:38

In news:AS <ars@TrasH.net> typed:
> "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message

Nemlig - det var netop det jeg ville (og burde) ha' skrevet.

Det skal du ikke være ked af - det gør jeg nemlig heller ikke

> De 2 sidste er ikke mine, man skal spørge Froggy om dem...

Ramte vist i farten (og i et øjebliks irritation over en hel del indlæg
med andre forkortelser) nabotasterne - (hhv til højre og venstre for
nogle grimme ord).

Så kan du nok også huske det go'e gamle Kodak Instamatic (26 x 26 mm)
med løse blitspærer (senere kom der en model, som benyttede selvdrejende
blitsterninger) - LOL - jeg har nogle ganske fortrinlige dias (et eller
andet sted) taget med sådan et.

> [...]
> scanner, så er der ganske sansynligt man har læst deres beskrivelser
> hos producenten. ICE findes altid med forklaringen hvad der er for

Jow, jow, - også til min HP5530 - jeg kendte det godt, men måske skulle
vi prøve at være lidt mere lydhøre for (ok, det kan være svært at
fornemme) om det er en gammel garvet fotonørd eller en forholdsvis ny på
området, der stiller spørgsmålet og så svare i overensstemmelse dermed.
Det er fint, hvis forkortelserne bare en gang imellem bliver 'oversat'.
Måske var det endda muligt, at lægge en liste med forklaring eller evt.
ref.link til de mest benyttede forkortelser på gruppens hjemmeside -
eller endnu bedre lave en egentlig OSS (som f.eks. den 'dk.kultur.sprog'
har) - det er altid rart at kunne henvise til et samlet oversigtssted.

> AFAIK (As Far As I Know) stammer fra komputer slang. Skyldig.... Der
> var alt om foto, selv om digital... I will know for the next time.

Np m8, u're 4given

PS! Det var helt tilfældigt, at det lige netop var dit (AS') indlæg, der
fik mig til at flippe lidt ...

Fyyyh ...

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-10-04 20:12

Froggy wrote:

> [...]
> selvdrejende blitsterninger) - LOL - jeg har nogle ganske fortrinlige
> dias (et eller andet sted) taget med sådan et.

Ja, det var et hit som konfirmationsgave dengang. Vi andre brugte
spejlreflex med indbygget lysmåler og spotmåling (det er vist ikke nået
frem til Canons DSLR endnu ) samt selvfremkaldte FP3 og det nyeste smarte
multigradepapir under Opemus'en. Det var tider - dyrt, stinkende og
temmeligt eksotisk.

vh
Jan

Fra : Froggy

Dato : 23-10-04 22:25

In news:Jan Bøgh <spamhater@nowhere> typed:

> [...]
> ikke nået frem til Canons DSLR endnu ) samt selvfremkaldte FP3 og
> det nyeste smarte multigradepapir under Opemus'en. Det var tider -

Jo - jeg brugte vist mest FP4 - og en masse vifter på fjederstål - så
ku' man klare hele verden. Jeg købte ganske vist først en Opremus, da
jeg som 19-20 årig havde fået investeret i et Konica spejlrefleks, som
jeg har endnu. Opremussen er dog desværre solgt for længe siden.
Hulk, piv, man bli'r jo helt nostalgisk ...

--
Froggy
He who lights his taper at mine, receives

Fra : Bo Bjerre

Dato : 24-10-04 19:12

> Opemussen er dog desværre solgt for længe siden.
> Hulk, piv, man bli'r jo helt nostalgisk ...

Sig bare til, hvis vi skal holde et nostalgi flipper træf. Jeg har den
endnu. Jeg har klaprammer, skåle og alt tilbehør. Jeg har mange opskrifter
på kemi fra dengang.

Bo //

Nostalgi: når vi i 2004 mindes dengang i 1984, da vi sad og lyttede til
musikken fra 1964, som var et plagiat af musikken fra 1954 (Bill Haley,
Jerry Lee Lewis etc...)

Fra : AS

Dato : 24-10-04 22:57

"Bo Bjerre" <post@sidebanenFJERNES.dk> wrote in message

> "
>
> Nostalgi: når vi i 2004 mindes dengang i 1984, da vi sad og lyttede til
> musikken fra 1964, som var et plagiat af musikken fra 1954 (Bill Haley,
> Jerry Lee Lewis etc...)

Jeg er med.
Man kan lige så godt tænker, at verden kke ændrer sig i, selv om der kommer
altid noget nyt

Fra : Froggy

Dato : 24-10-04 23:36

In news:Bo Bjerre <post@sidebanenFJERNES.dk> typed:

> Sig bare til, hvis vi skal holde et nostalgi flipper træf. Jeg har den
> endnu. Jeg har klaprammer, skåle og alt tilbehør. Jeg har mange
> opskrifter på kemi fra dengang.

Så kan jeg supplere med div. gråskalaer, rasterfiltre og sjove
effektfiltre, som jeg fremstillede på mit reprokamera.

> Nostalgi: når vi i 2004 mindes dengang i 1984, da vi sad og lyttede
> til musikken fra 1964, som var et plagiat af musikken fra 1954 (Bill
> Haley, Jerry Lee Lewis etc...)

Jeps, det får mig til at tænke på, at det vist er henad den tid på
døgnet, hvor jeg bør synge: "One, two, three o'clock, four o'clock -
grogg ..." - og hoppe ind under min dyne

--
Froggy the Groggy

Fra : Simon Nielsen

Dato : 21-10-04 13:50

"Leif Jensen" <ljgalten@post9.tele.dk> wrote in message
> Hej,
> Jeg overvejer at købe en filmscanner til brug ved indsanning af
> farvenegativer og dias.
>
> Hvilken scanner kan anbefales (Max. pris Ca. Kr. 8.000)

Hvis det kun er nogle få dias så vil jeg anbefale dig en flatbedscanner med
photo funktion som Epson 4870 Photo virkelig en god scanner der gør
indscanning af negativer ganske udemærket.

Hvis det er mange så køb en Canon FS-4000U eller en Nikon Coolscan-5000 el.
8000

Der er selvfølgelig også andre, men det her er dem jeg har erfaring med.

> Hvordan er kvaliteten af de inscannede billeder sammenlignet med f.eks.
> digitalfotos fra Nikon D-70 eller lignende.

Kvaliteten kan være høj hvis man forstår at bruge det ordentligt, men Nikon
D70 leverer så dejlige billeder, både med farvedybde og kvalitet at
indscanning ikke rigtig kan måle sig, ved indscanning kan man godt forvente
at miste lidt i skarpheden, men med den rigtige scanner så kan det gøres
godt. Hvis du i fremtidige planer vil bruge billede på computeren så køb et
DSLR, det der mest skiller 35mm film og Digicams er den begrænsning på godt
16 mio farver man kan få ved digicams, men ved indscanning giver du jo selv
om man fotograferer med velvia film 16 mio farver til billedet, ikke at jeg
kan se den store forskel og efter jeg er gået over til digital har jeg
aldrig lavet så gode billede som nu.

Simon
"lad være med at tænke negativt før nogen kalder dig svin"
Simon Nielsen - 2004

Fra : Gert Hansen

Dato : 21-10-04 14:23

Hejsa

Jeg har en Minolta Dimage IV Dual Scan og kvaliteten er i top. Har tidligere
brugt en HP Precision Scan 5470 med negativenhed og også denne kvalitet er
ok. Hvis du skal scanne få negativer er en flat-bed ok og en billig løsning.
Hvis diu skal scanne flere (mange) vil du savne en batch scan funktion og
den hastighed du kan arbejde med i en decideret film scanner. Du vil hurtigt
løbe sur i at flat-bed'en tager længere tid ved scanning af mange negativer.

--
Gert Hansen
Så du røgen? Se www.mados.dk