Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Inddeling i mapper
Fra : Jimmy E. Frederiksen

Dato : 17-10-04 18:37

Hej!

Jeg har haft digital kamera i en del år efterhånden og vil gerne høre
hvordan I har jeres billeder liggende på PC'en.

Lige nu har har jeg inddelt alle billederne i mapper med måneder, men det
bliver efterhånden svære og svære at holde rede på hvor billederne er.

Mvh

Jimmy

Fra : Thomas Corell

Dato : 17-10-04 19:04

http://deja.borderworlds.dk/showthread?id=8147365

--
Don't waste space

Fra : Jørgen

Dato : 17-10-04 20:14

"Jimmy E. Frederiksen" <jimmy@remove.e-frederiksen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Lige nu har har jeg inddelt alle billederne i mapper med måneder, men det
> bliver efterhånden svære og svære at holde rede på hvor billederne er.

Hej Jimmy
Der findes et hav af programmer som påstår, at de er skræddersyet lige til
dit system.
Hvem siger, at de programmer overlever, eller følger opdateringer m.m.?

Jeg har ca. 3.000 billeder liggende i oprettede mapper. Jeg sørger for at en
tekst og en dato altid indgår i billedets titel.

Start f. eks. med en mappe der hedder "billeder"
I denne mappe opretter du så nye mapper f.eks. "natur" "dyr" "familie"
"andet" o.s.v.

Når så en mappe f.eks "dyr" bliver for stor og uoverskuelig, så opretter jeg
blot nogle flere mapper inde i mappen "dyr" f.eks. "fugle" "aber" "rovdyr"
og evt. "andre dyr". Den sidste mappe bliver så opsamling til der igen er
brug for en ny mappe.

På denne måde er man ikke afhængig af programmer der skal opdateres eller
evt. udgår og ikke er kompatible med nyere ting og sager.

Hvis du f.eks. tager et billede af en papegøje så kald den f.eks "Papegøje,
gulpandet 041017.jpg", og gem den i mappen "fugle".

Når du senere tager et billede af en anden, eller samme papegøje, og gemmer
den i mappen "dyr/fugle" da vil den placere sig sammen med det første
billede og i datoorden.

Hilsen
Jørgen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 18-10-04 08:08

Jørgen wrote:

> [...]
> "fugle" "aber" "rovdyr" og evt. "andre dyr". Den sidste mappe
> bliver så opsamling til der igen er brug for en ny mappe.

Men når du nu har taget et billede af en abe, med København Zoos store
kinesisk inspirerede tårn tydeligt i baggrunden, skal det så ligge i
billeder/dyr/aber
eller
billeder/arkitektur
?

Jeg bruger selv mappeprincippet for tiden, men begynder at blive
temmelig generet af ikke at kunne tilføje forskellige kategorier til
mine billeder. Jeg er enig I at det er et kæmpeproblem for flere af de
eksisterende programmer, at de låser en fast i valg af program.

I en af de mange tidligere diskussioner om emnet blev der meldt at
programmet PhotoShop Album anvender en lettilgængelig access database.
Derved er det muligt at trække data ud ved et senere skift, omend det
kan kræve hjælp fra en databasekyndig.

> Hvis du f.eks. tager et billede af en papegøje så kald den f.eks
> "Papegøje, gulpandet 041017.jpg", og gem den i mappen "fugle".

Jeg kalder det 20041017_hhmm_Papegoeje_gulpandet.jpg. Det sikrer at
billederne bliver sorteret i kronologisk rækkefølge, hvilket gør det
lettere at finde billeder man kun kender ca. datoen på.
--
JPEGCrops 0.6.19 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/ Nyt i 0.6.19b: Bugfix, Autorotering ud

Fra : AS

Dato : 18-10-04 17:07

Jeg er helt enig med bemærkninger. Jeg synes, at der er vigtigt at angive
4-cifret årstal i filnavn eller i mappenavn. Hvem ved hvornår vores billeder
bliver vist, muligvis om et par hundreder år Det kan også være aktuelt i
dag, hvis man har skanninger af billeder fra den sidste århundrede.

Dog, tror jeg ikke, at alt kan løses med mappe og filnavne. F.eks, hvis man
vil notere hvem har taget billedet: min kone, min far, eller en af mine
børn. Hvilken kamera/objektiv er brugt? Der findes exif, men den kan ikke
bruges til skanninger. Kort sagt, mappe skal være i orden, men man kan ikke
klare sig uden en lidt mere avanceret billeddatabase program. Hvilken
afhænger af egen behov.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 18-10-04 18:12

AS wrote:

> [...]
> hvornår vores billeder bliver vist, muligvis om et par hundreder
> år Det kan også være aktuelt i dag, hvis man har skanninger af

Nogen af os er gamle nok til at have billeder helt tilbage fra 1998 og
1999. Ak ja, det var tider.

Lidt mere seriøst, så er pointen med det fulde årstal mere subtil end
som så: Amerikanerne skriver 10/18/04, mens vi skriver 18/10/04. At
vende det om, så året kommer først, er snedigt ud fra alfabetisering,
men afhjælper ikke problemet med at gennemskue hvad der er hvad (hvis
en anden person kigger på ens billeder). Hvilken dato er 040302?

Ved at skrive ÅÅÅÅMMDD kan alle gennemskue hvad der foregår.

Fra : AS

Dato : 18-10-04 19:05

> Nogen af os er gamle nok til at have billeder helt tilbage fra 1998 og
> 1999. Ak ja, det var tider.

Oh, ja..
De fleste er gamle nok

> [...]
> men afhjælper ikke problemet med at gennemskue hvad der er hvad (hvis
> en anden person kigger på ens billeder). Hvilken dato er 040302?

Det er meget problematisk...

> Ved at skrive ÅÅÅÅMMDD kan alle gennemskue hvad der foregår.

Bl.a., der findes også nogle lande, hvor man skriver normalt ååmmdd

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-10-04 19:43

In article <2FTcd.58751$Vf.2785772@news000.worldonline.dk>, AS wrote:

> Bl.a., der findes også nogle lande, hvor man skriver normalt ååmmdd

ååååmmdd er ISO standard, og standarder skal man holde sig til (medmindre
man hedder Microsoft, og tror me styrer hele verdenen :)

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-04 09:56

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message

> ååååmmdd er ISO standard, og standarder skal man holde sig til (medmindre
> man hedder Microsoft, og tror me styrer hele verdenen :)

Her kan man så med fordel kigge lidt på
http://www.cl.cam.ac.uk/~mgk25/iso-time.html.

Fra : Jørgen

Dato : 19-10-04 11:35

Hej Toke
"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Men når du nu har taget et billede af en abe, med København Zoos store
> kinesisk inspirerede tårn tydeligt i baggrunden, skal det så ligge i
> [...]
Det er ikke noget problem - hvis man er i tvivl hvor man vil have det - ja
så opretter man det bare begge steder.

> [...]
> billederne bliver sorteret i kronologisk rækkefølge, hvilket gør det
> lettere at finde billeder man kun kender ca. datoen på.
Mit system er i realiteten det samme.
I stedet for årstallet 2004 kalder jeg det bare 04, hvilket netop styrer den
kronologiske rækkefølge.
Tidspunktet afsløres i billedfilens data.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 19-10-04 12:54

Jørgen wrote:

[Forskellige kategorier?]

> Det er ikke noget problem - hvis man er i tvivl hvor man vil have
> det - ja så opretter man det bare begge steder.

Jeg bruger samme system, men er ved at være godt træt af det. Det er
begrænsende for hvor mange kategorier jeg putter billeder i (i praksis
højst tre eller fire) og det giver rod, når jeg laver ændringer i et
billede - skal det ændrede billede så kopieres ud sammen med
originalerne, eller blot ligge et enkelt sted?

> I stedet for årstallet 2004 kalder jeg det bare 04, hvilket netop
> styrer den kronologiske rækkefølge.

Så længe du ikke har billeder fra før 2000, ja. Det er nu heller ikke
fordi jeg har rå mængder billeder fra før den tid. Men jeg har alskens
andre filer 10-15 år tilbage, som jeg har navngivet med ÅÅÅÅMMDD. Det
hele er lidt nemmere for mig at overskue, når der er konsistens hele
vejen.

> Tidspunktet afsløres i billedfilens data.

Korrekt for billeder fra digitalkamera, men jeg har også scannede
billeder. Og datoen for filens oprettelse er for flygtig en ting til at
jeg tør regne med den.