Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
hvad er raw?
Fra : keldo

Dato : 17-10-04 18:04

I en tidligere tråd nævnes ordet RAW i forbindelse med hukommelseskort og
nikon d70. Hvad er raw for et format?

Fra : HKJ

Dato : 17-10-04 18:10

"keldo" <keldo@hotmail.com> wrote in message
> I en tidligere tråd nævnes ordet RAW i forbindelse med hukommelseskort og
> nikon d70. Hvad er raw for et format?

Det er data direkter fra sensoren, selve formatet er afhængig af fabrikat
(Nikon kalder det nef).

Ved at bruge raw flytter du databehandlingen af billedet fra kameraet til
PC'en og der har du så mulighed for at lege med alle databehandlings
indstillinger og se resultatet direkter.

Fra : Reidar Solberg

Dato : 17-10-04 18:10

"keldo" <keldo@hotmail.com> skrev i melding
>I en tidligere tråd nævnes ordet RAW i forbindelse med hukommelseskort og
>nikon d70. Hvad er raw for et format?

RAW er et format hvor informasjonen blir lagret på minnekortet uten at den
er behandle av noe software. Lagrer man f. eks. i JPEG, blir
bildeinformasjonen komprimert etc. før den lagres. Når man bruker RAW
formatet, har man en urørt original, hvor man bl. annet kan justere
hvitbalanse i etterhånd - noe man ikke kan i andre formater.

Mvh Reidar

Fra : keldo

Dato : 17-10-04 18:13

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 17-10-04 18:34

"keldo" <keldo@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>I en tidligere tråd nævnes ordet RAW i forbindelse med hukommelseskort og
>nikon d70. Hvad er raw for et format?
+++++++++++++++++++++++

Hej.

Du kan læse det her http://fotoportal.dk/artikler/raw.aspx

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Steen

Dato : 17-10-04 21:39

Jørgen Nielsen wrote:

> "keldo" <keldo@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> +++++++++++++++++++++++
>
> Hej.
>
> Du kan læse det her http://fotoportal.dk/artikler/raw.aspx

virker den i øjeblikket?

jeg kan hverken se den med Mozilla, Opera, Konqueror eller Epiphany

Hilsen

Steen

Fra : Froggy

Dato : 17-10-04 21:48

"Steen" <steengod@jhotmail.com> skrev i en meddelelse:
hukommelseskort og

> virker den i øjeblikket?
>
> jeg kan hverken se den med Mozilla, Opera, Konqueror eller Epiphany

Det virker fint her - både i Mozilla og Netscape

--
Froggy
"Man! That's totally Froggy!" Ref.:

Fra : G.B.

Dato : 19-10-04 02:32

"Jørgen Nielsen" <jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk> skrev i
meddelelsen news:4172aca4$0$281$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Du kan læse det her http://fotoportal.dk/artikler/raw.aspx

OK - jeg har et HP Photosmart R707 med et 256 MB RAM-kort - hvordan får jeg
det til ikke at lagre i .jpg-format, men i RAW - kan man det? Så vidt jeg
kan se, er alle billeder automatisk lagret i jpeg.

Ja, undskyld et dumt spørgsmål fra en newbie...

--
"We all have private ails. The troublemakers are they
who need public cures for their private ails." Eric Hoffer

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 19-10-04 09:58

"G.B." <nonono@nospam.invalid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> "We all have private ails. The troublemakers are they
> who need public cures for their private ails." Eric Hoffer

Hej Georg.

Det kan ikke gemme billeder i RAW, men kun i jpg, prøv at se her
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/dk/da/sm/WF06b/2211-2531-2633-2633-5753667-1891991-8099149.html