Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital fremkaldelse i Bilka
Fra : Møller

Dato : 15-10-04 10:24

Hej

Jeg har sat og læst en del om fremkaldelse de forskellige steder.
Jeg har 78 billeder jeg gerne vil have fremkaldt i Bilka.
Jeg har beskåret dem i JPEGCrops, og efterfølgende optimeret dem i PS 7.
Dvs. billederne er klar til at blive printet.
Er der nogen der ved om de "piller" yderligere ved billederne,
eller om de bliver printet som de er..??
Det skal siges at jeg har gemt billederne i 300 dpi.
er det en fordel..?? Kan man se en forskel jo højere dpi ??
Når jeg selv printer, er det altid i 300 dpi, så er resultatet imø.
optimalt.
De 78 billeder fylder 165 mb, så det tager jo lidt tid at sende dem
med en upload der hedder 128 Kbit/s.

Mvh
Møller

Fra : Coach [4130]

Dato : 15-10-04 13:13

<klip>

>Jeg har beskåret dem i JPEGCrops, og efterfølgende optimeret dem i PS 7.

Jeg brugte også samme metode som dig... beskar til 10x15 billeder.

Da jeg fik dem retur fra Bilka var der hvide kanter, for oven og i højre
side, på samtlige billeder.
Ikke noget godt resultat.
Bestiller aldrig der mere.

Jeg bruger nu http://www.digitalshoppen.com/ uden probs.

mvh
Bri@n

Fra : Møller

Dato : 15-10-04 14:09

Ok..Tak for det svar Brian.
Jeg tror ikke jeg vælger Bilka så. Jeg har bare hørt at Bilka's
kvalitet er god. Men det er måske når man ikke selv optimerer billederne.

Møller

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 15-10-04 14:51

Coach [4130] wrote:

> Jeg brugte også samme metode som dig... beskar til 10x15 billeder.
>
> Da jeg fik dem retur fra Bilka var der hvide kanter, for oven og i
> højre side, på samtlige billeder.

Det lyder meget mystisk og mest af alt som en fejl. Det er første gang
jeg hører om hvide kanter både vandret og lodret. Det giver ingen
logisk mening uanset hvilket format der blev anvendt.

Har du prøvet at kontakte Bilka ang. problemet? Jeg har før haft
skrevet til Cewecolor, som de bruger, og de svarede indenfor rimelig
tid.

Fra : Coach [4130]

Dato : 15-10-04 16:01

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Har du prøvet at kontakte Bilka ang. problemet? Jeg har før haft
> skrevet til Cewecolor, som de bruger, og de svarede indenfor rimelig

Først skal jeg lige rette mig selv... hvid kant for oven og "for
neden"......sorry! Møller.

Billederne der er kommet retur er 13,6 x 10,2cm
den hvide kant for oven = 5mm
den hvide kant i bunden = 4mm

hvilket gør billedet endnu mindre end de i forvejen beskåret papir.

Billederne er originalt 2m.pix - 800x600
Jeg har brugt dit program og stillet det til at beskære til 10x15.

Man har altså beskåret billederne yderligere...spørg mig ikke hvorfor.

Som tidligere nævnt bruger jeg nu digitalshoppen or der kunne de godt klare
de samme billeder uden hvide kanter i 10x15

mvh
Bri@n

Fra : Møller

Dato : 15-10-04 16:29

> [...]
> Jeg har brugt dit program og stillet det til at beskære til 10x15.
>
> Man har altså beskåret billederne yderligere...spørg mig ikke hvorfor.

Jeg har skrevet til Cewecolor som Bilka bruger,
og spurgt dem om de optimerer og beskærer billederne.
Her er et uddrag af svaret, som i øvrigt kom ca. 3 timer
efter. Det må siges at være meget acceptabel. :

Citat :
Et digitalkamera optager oftest billederne i størrelsesforholdet 3:4.
Kameraet er sat op til størrelsesforholdet på en PC skærm. Enkelte
kameraproducenter udformer i dag dog kameraerne, så brugeren har mulighed
for at vælge imellem størrelsesforholdet 3:4 eller 2:3.

Vi redigerer ikke i indsendte filer, idet redigering medfører beskæring af
motiverne og dette valg af beskæring kan vi ikke tage - det kan kun personen
som bestiller billederne.

Hvis du ønsker kopier i 10 x 15 (størrelsesforholdet 2:3) skal du gemme dine
filer i eksempelvis 1000 x 1500 eller alt andet som ender ud i følgende
beregning: 2:3 = 0,66.

Vi foretrækker JPEG filer men ifølge vores digitalansvarlig kan vi også
modtage ZIP-RAR.

Billederne bliver beskåret med 1,8 %

Med venlig hilsen

OPS Kundeservice / ******

Fra : Palle

Dato : 15-10-04 16:38

> [...]
>
> Billederne er originalt 2m.pix - 800x600
> Jeg har brugt dit program og stillet det til at beskære til 10x15.

800 x 600 kan vel ikke blive til 10 x 15 uden problemer eller?

Fra : Coach [4130]

Dato : 15-10-04 21:01

<klip>

> 800 x 600 kan vel ikke blive til 10 x 15 uden problemer eller?

Nej, 800x600 kan ikke blive til 10x15.

Jeg skriver at billederne orig. er 800x600 og bliver med JPEGCrops beskåret
til 10x15 format
Dvs. at billederne bliver mindre end 800x600 inden de bliver uploaded.

Mvh
Bri@n

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 15-10-04 22:39

Coach [4130] wrote:

> Billederne der er kommet retur er 13,6 x 10,2cm
> den hvide kant for oven = 5mm
> den hvide kant i bunden = 4mm

Så højden er reelt 9,3cm. 10,2/9,3*13,6cm = 14,92cm. Med hensyntagen
til måleusikkerhed passer det fint til 15,24cm.

Det billede du har sendt ind har altså været vældig tæt på forholdet
3:2. Dette støtter hvad jeg skrev andetsteds: Du har leveret det
efterspurgte.

Iagttagelse: Hvis dit billede havde været 10,2mm højt, havde du ikke
fået hvide kanter. 10,2x13,6cm er i forholdet 4:3. Hvis det ikke er en
enkeltstående fejl (hvad jeg tror det er), er den eneste måde at undgå
hvide kanter hos Bilka altså at indsende billeder i formatet 4:3,
hvorved man får fysiske mål på 13,6x10,2cm.

> Billederne er originalt 2m.pix - 800x600

800x600 er noget mindre end 2MP. Jeg vil nok mene det er i underkanten
til 10x15cm, rent kvalitetsmæssigt.

> Som tidligere nævnt bruger jeg nu digitalshoppen or der kunne de
> godt klare de samme billeder uden hvide kanter i 10x15

Har du prøvet med en af de samme filer, som du sendte til Bilka?

Fra : Coach [4130]

Dato : 15-10-04 23:06

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

<klip>

> Har du prøvet med en af de samme filer, som du sendte til Bilka?

Jeg har uploadet de samme billeder til digitalshoppen og fået det resultat
jeg forventede, altså 10x15 billeder uden hvidekanter.
MEN...billederne er dog noget mere "kornet" end Bilka's beskårede version.
Det er nok her de 2 M.Pix ikke er tilstrækkelig?

Måske har Bilka foretaget et kompromis?
Mindre billeder = super kvalitet

Større billeder giver altså en væsentlig ringere kvalitet, sikkert pgra. den
lave opløsning i billedet?

mvh
Bri@n

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 15-10-04 23:15

Coach [4130] wrote:

> [...]
> MEN...billederne er dog noget mere "kornet" end Bilka's beskårede
> version. Det er nok her de 2 M.Pix ikke er tilstrækkelig?

2MP er såmænd fint, men du har sendt 800x533pixel ~= 0.4MP ind. Det
giver en PPI på 133, hvilket er temmelig lidt når vi snakker små
fysiske billedstørrelser som 10x15cm.

> Måske har Bilka foretaget et kompromis?
> Mindre billeder = super kvalitet

Måske. Problemet er at fremkaldelse af digitale billeder er et mål der
flytter sig hele tiden. Jeg har prøvet at sende endog meget små
billeder ind til Bilka for et godt stykke tid siden, og de blev dengang
skaleret op så det blev meget pixeleret. En senere gentagelse af
eksperimentet gav et uldent resultat, så der havde de ændret måden de
skalerer billeder.

Jeg har altid fået den fysiske størrelse jeg forventede, men har
anvendt Føtex den seneste tid, så det kan godt være Bilka er ændret på
det punkt siden jeg sidst prøvede.

> Større billeder giver altså en væsentlig ringere kvalitet, sikkert
> pgra. den lave opløsning i billedet?

Jeps. Det virker underligt at et bare moderat nyt digitalkamera tager
billeder i 800x600 pixels. Du siger at du har et 2MP kamera, så jeg vil
umiddelbart gætte på at du er kommet til at vælge lille billedstørrelse
på et tidspunkt.

Fra : Coach [4130]

Dato : 15-10-04 23:33

Du siger at du har et 2MP kamera, så jeg vil
> umiddelbart gætte på at du er kommet til at vælge lille billedstørrelse
> på et tidspunkt.

Ja det var med vilje (eller rettere sagt af nød), for at få plads til alle
billederne.

Kameraet kunne ta' 1600x1200, 800x600 og vist nok også i VGA, med klart
flest billeder i laveste opløsning.

Nå, men idag har jeg et Sony 5 mpix. der tager billeder i 3:2 og der er slet
ingen problemer der.

mvh
Bri@n

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-10-04 17:53

In article <416fbed9$0$181$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Coach [4130] wrote:
> [...]
>

> Jeg brugte også samme metode som dig... beskar til 10x15 billeder.
>
> Da jeg fik dem retur fra Bilka var der hvide kanter, for oven og i højre

Det betyder de er skåret forkert. Det er vel bare at klage, og
få et nyt sæt.

Fra : Dorthe

Dato : 15-10-04 17:17

Jeg har prøvet forskellige leverandører og har faktisk være helt tilfredse
med dem alle, så jeg begyndte selvfølgelig at gå efter prisen.
For få uger siden prøvede jeg Bilka for første gang. Jeg tror ikke
tidligere, resultatet har været så godt.
Absolut ingen problemer.
Jeg skrev flg. mail til cewecolor, som jeg så skal nævne, jeg aldrig fik
noget svar på. Men jeg skrev bare for at være på den sikre side. Min
bestilling var på 375 billeder, hvor hvert billeder fylder ca. 8-900 kb. Jeg
vil nok sikre mig indtil jeg får et svar fra dem, at de ikke tager 1,8 % af
mine billeder:

Hej

Jeg vil bare lige nævne, at I helst ikke skal tage 1-2 mm af i kanterne på
mine billeder. De er beskåret, så de passer til 10x15 papir.
Nogle fotosteder gør det nemlig for at undgå hvide kanter, men det skulle
være unødvendigt her.

Tak

Med venlig hilsen
Dorthe Baadsgaard
Klostervej 17, 7870 Roslev
dorthe@tele2adsl.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-10-04 17:59

In article <FJSbd.1144$Sb4.780@news.get2net.dk>, Dorthe wrote:
> [...]
> mine billeder. De er beskåret, så de passer til 10x15 papir.
> Nogle fotosteder gør det nemlig for at undgå hvide kanter, men det skulle

Jeg har været i trykkerbranchen, og for at undgå hvide kanter (de
printer på store stykker papir og skærer ud . ligesom når du sender
digitale billeder ind til fremkaldelse), så er man nødt til at lade
billedet gå 1-1.5 mm ud over kanten.

For man kan ikke skære billedet ud helt nøjagtigt langs kanten, det
er der ingen der kan. Derfor lader de billedet gå ud over kanten så
de kan skære med "farve" på begge sider.

Fra : Coach [4130]

Dato : 15-10-04 21:11

meddelelse news:slrncn00ei.9j5.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
> [...]

> er der ingen der kan. Derfor lader de billedet gå ud over kanten så
> de kan skære med "farve" på begge sider.

Vil det sige at når jeg beskærer mit billede til 10x15cm helt nøjagtigt, vil
det blive beskåret 1-1.5mm ud over kanten?
Ja så kan jeg jo godt se hvor de hvide kanter kommer fra.....
Og så er JPEGCrops intet værd da den jo "cutter" nøjagtigt uden der er taget
højde for de 1-1.5mm du skriver om.

Hallo Toke...kom lige ind med en fodnote her.
Er det rigtig?

mvh
Bri@n

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-10-04 21:53

In article <41702eed$0$165$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Coach [4130] wrote:
> Vil det sige at når jeg beskærer mit billede til 10x15cm helt nøjagtigt, vil
> det blive beskåret 1-1.5mm ud over kanten?

Nej, det betyder dit billede gerne skulle blive forstørret dem
der fremkalder til 10,2 * 15,2 så de har en millimeter at skære
af langs hver side.

> Ja så kan jeg jo godt se hvor de hvide kanter kommer fra.....
> Og så er JPEGCrops intet værd da den jo "cutter" nøjagtigt uden der er taget
> højde for de 1-1.5mm du skriver om.

JPEGCrops beskærer billedet så det bliver i forholdet 2:3,
og om det er 10x15, 9x13, 20x30 er alt sammen ligemeget. Det er
forholdet der tæller.

Når man bruger en række steder som Bilka/Føtex, www.pixum.de etc,
så behøver mankun skære billederne til hvis de skal i en fotolomme.
Disse steder tillader nemlig varierende langside af billedet.

Dvs du kan få dit 800x600 billede som et 10x13,3 men du kan
også få et 16:9 billede i 10x17 (det er vis maks langside på 10cm).

> Hallo Toke...kom lige ind med en fodnote her.
> Er det rigtig?

Du tænker for meget i cm. Tænk på forhold mellem siderne.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 15-10-04 22:18

Coach [4130] wrote:

> Vil det sige at når jeg beskærer mit billede til 10x15cm helt
> nøjagtigt, vil det blive beskåret 1-1.5mm ud over kanten?

Ja.

> Ja så kan jeg jo godt se hvor de hvide kanter kommer fra.....

Nej, det forklarer ikke de hvide kanter: Billedet strækkes ud over
kanten og derved mistes der informationer fra billedet, men det burde
ikke give hvide kanter.

Beskærer man et 800x600 billede til 10x15cm i JPECrops, giver det
(medmindre man ændrer størrelsen af billedudsnittet) 800x533 pixels.

800/533 ~= 1.500938. Det kommer ikke meget tættere på 3:2 forholdet,
som Bilka skriver man skal aflevere billedet i. Så i forhold til at
undgå hvide kanter, har du leveret præcis det de beder om.

> Og så er JPEGCrops intet værd da den jo "cutter" nøjagtigt uden
> der er taget højde for de 1-1.5mm du skriver om.
>
> Hallo Toke...kom lige ind med en fodnote her.
> Er det rigtig?

Det første jeg kan indsparke er at det er forbandet svært at kompensere
for. Der vil altid være et vist slør, men det er forskelligt fra sted
til sted. Afhængigt af maskinens kvalitet kan det såmænd også variere
lidt fra gang til gang samme sted.

Så ja, JPEGCrops tager ikke højde for det. Det bedste råd i praksis,
uanset om man bruger JPEGCrops eller andre programmer, er at lave
udsnittet en anelse større end man normalt ville.

Jeg vil meget gerne lave en form for grafisk guide, der indikerer dette
område, men uden at vide hvad der er normalt og hvor meget de
forskellige steder varierer fra dette, er jeg bange for det vil
forvirre mere end det hjælper.

Møller har fået besked fra Cewecolor om at de tager 1.8%, men hvad
tager Pixum, PhotoCare og hvad de ellers hedder allesammen?

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 15-10-04 22:22

Toke Eskildsen wrote:

> Ja.

Ups. Nej, mener jeg: 1-1.5mm indenfor kanten.

Fra : Møller

Dato : 15-10-04 23:00

Jeg har i aften uploaded 78 billeder (165 mb) til fremkaldelse hos Bilka
(Cewecolor), så må vi se hvordan det kommer til at se ud. Jeg har beskåret
billederne tæt så det bliver spændende. Først beskåret i JPEGCrops, og
dernæst optimeret i PS 7, for tilsidst at blive gemt i størrelsen 10x15
præcis. Det sidste med at ændre størrelsen i "Image size" til 10x15 præcis,
vil jeg dog ikke gøre næste gang, på baggrund af det jeg kan læse i denne
tråd.
Det koster lige i underkanten af 100,- kr. så det er jo ingen herregård.
Hvis resultatet ikke bliver tilfredsstillende, må vi bare prøve et andet
sted.
Jeg vender tilbage med resultatet når jeg får billederne retur.
Takker for hjælpen og de gode råd.
STOR ros til Toke Eskildsen for programmet JPEGCrops

Mvh
Møller

Fra : Coach [4130]

Dato : 15-10-04 23:39

"Møller" <lpm@FJERNDETTEcity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Takker for hjælpen og de gode råd.
> STOR ros til Toke Eskildsen for programmet JPEGCrops

Jeg glæder mig til at høre din oplevelse med Bilka.

Hvis du ikke har problemer, vil jeg nok begynde at købe der igen, mest fordi
jeg idag tager billeder i 3:2 format som giver målene for papirformaterne.

konklusionen på mit problem er nok Bilka's kompromis.
Lav opløsning i billeder, lille størrelse = mindre billeder for at opnå et
præsentabelt resultat.

mvh
Bri@n

Fra : nyrup

Dato : 15-10-04 17:42

Jeg har brugt Japan Photo, Brugsen (coop) og sidst Bilka.

JP er for dyr!
Brugsen var afsindig langsom til at levere billederne... 14 dage, så vidt
jeg husker. De var også beskåret! - Dem vil jeg nok ikke bruge igen.

Bilka var fin. Billederne leverede de efter et par dage. De havde
forskellige formater og sideforhold. Alt var uden beskæring. Nogle var
scannet på min negativscanner og havde et sideforholdt andre var fra mit
IXUS og havde et andet sideforhold. Nogle var fra mit D70 med (åbenbart) et
tredie sideforhold. - M.a.o. jeg fik en "sjov" stak billeder retur i med
forskellig "længde", men i samme højde.
De store forstørrelser var også ok.
Så jeg kan da kun anbefale Bilka.
- Men jeg havde altså ikke på nogen måde beskåret billederne inden jeg
sendte dem ind.

Fra : Coach [4130]

Dato : 21-10-04 16:20

> [...]
> optimalt.
> De 78 billeder fylder 165 mb, så det tager jo lidt tid at sende dem

Hej Møller

Hvordan går det med fremkaldelsen af dine billeder i Bilka?

Har du fået dem retur?

Jeg har selv 130 billeder jeg skal ha' lavet, og er derfor ret interesseret
i at vide om det gik godt for dig.

Jeg havde jo som tidligere skrevet, en mærkelig oplevelse med billeder fra
Bilka hvor der var lavet med hvide kanter selv om de var beskåret til 10x15,
men kvaliteten af selve billedet er jo super, så derfor min interesse... vil
måske bruge Bilka's service igen.

mvh
Bri@n

Fra : Peggy-Sue Meng

Dato : 22-10-04 06:30

Vi har fået fremkaldt en del ved Bilka og har egentlig været tilfredse.. dog
har nogen billeder været lidt "røde / brune" i det.. så vi prøvede et andet
sted og fik fremkaldt 5 billeder og samlignede.. Vi ender med at bestille
hos Pixum fremover..

Fra : Møller

Dato : 22-10-04 11:53

> [...]
> 10x15, men kvaliteten af selve billedet er jo super, så derfor min
> interesse... vil måske bruge Bilka's service igen.

Hej Brian

Jeg hentede mine billeder igår 21/10. De var faktisk allerede færdige d. 19,
men jeg havde forstået det sådan at man ville modtage en mail når de var
færdige. Jeg uploadede fredag, og kunne hente tirsdag, det må man sige er
pænt hurtig proces.

Kvaliteten er helt i top synes jeg. Der er ingen striber overhovedet, helt
blanke og klare, og billederne måler nøjagtig 10x15 cm.
Eneste lille undren er, at nogle farver er lidt unaturlige. Specielt græs
bliver underlig lys grøn, og afviger en del fra det oprindelige billede. Når
jeg printer ud på min Canon S800 fotoprinter ser græsset normalt ud. Men det
er ikke noget man lægger mærke til ved første øjekast.
Så er der en lille tendens til at det som ikke er i fokus, bliver sløret på
en måde som ser ud som om det er meget pixeleret, også her er det specielt
tydelig at se på græs farven.

Men jeg har ikke andre forhandleres fremkaldelser at sammenligne med, så det
er muligt at det vil være sådan andre steder også.

Men alt i alt er jeg godt tilfreds med kvaliteten, og vil bestemt fremkalde
i Bilka igen.