Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
10D lukker igen
Fra :

Dato : 14-10-04 11:13

Hej i gruppen
Jeg ved det tidligere har været oppe med levetid på lukkeren på 10 d,, men
nu har jeg fået et på hånden der har taget 35k skud.Skal jeg holde fingrene
væk eller hvad vil i foreslå
Hilsen og tak
Henrik

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-10-04 11:24

"HØ" <hh@city.dk> wrote in message news:ckljg8$fl5$1@news.cybercity.dk

> Skal jeg
> holde fingrene væk eller hvad vil i foreslå

Det afhænger så sandelig af prisen, som er?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 08.10.04)

Fra : Alex W

Dato : 14-10-04 11:29

Der er folk som siger, at en lukke på 10D kan holde til ca. 150.000 skud ..
så der er laaang vej igen ...

/Alex W

Fra : 2rb1

Dato : 14-10-04 13:31

"Alex W" <alex@(fjern)skriverstuen.dk> skrev i en meddelelse
> Der er folk som siger, at en lukke på 10D kan holde til ca. 150.000 skud
> så der er laaang vej igen ...
>
> /Alex W

Det må siges at være ønsketænkning ;0)
Gå ud fra at den kan et sted mellem 35-60 kilo.
D30, D60, D10 er skabt til amatørbrug og derfor ikke flere skud.
Man kan faktisk godt sige at alt der har indbygget flash er skabt til
amatørbrug ;0)

Mvh. 2rb1

Fra : Deaster

Dato : 14-10-04 13:33

Alex W wrote:
> Der er folk som siger, at en lukke på 10D kan holde til ca. 150.000
> skud .. så der er laaang vej igen ...

Næppe, stort set alle steder er der vist enighed om at de 150.000 er for
Canons professionelle 1D serie, 10D er vist sat til 50.000.

--
Deaster
"War is God´s way of teaching

Fra : Alex W

Dato : 14-10-04 14:15

> Canons professionelle 1D serie, 10D er vist sat til 50.000.

Uha .. så må jeg nok snart kontakte CPS .. for at få udskiftet lukkeren..
eller.. få et service på kameraet

Takker for tippet

/Alex W

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-10-04 16:24

In article <416e7bb7$0$204$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Alex W wrote:

> Uha .. så må jeg nok snart kontakte CPS .. for at få udskiftet lukkeren..
> eller.. få et service på kameraet

På dpreview er der brugere med over 75000 skud uden problemer.
Vi ved heller ikke om de 50.000 skud er et gennemsnit, om
det er nedre kvartil, eller i det hele taget hvad det
repræsenterer.

Fra : Morten Wartou

Dato : 14-10-04 11:48

HØ wrote:
> Hej i gruppen
> Jeg ved det tidligere har været oppe med levetid på lukkeren på 10
> d,, men nu har jeg fået et på hånden der har taget 35k skud.Skal jeg
> holde fingrene væk eller hvad vil i foreslå

Jeg vil foreslå, at du siger hvad prisen er. Et splinternyt 10D kan købes i
Tyskland for ca. 7.500,-.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra :

Dato : 14-10-04 12:00

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil foreslå, at du siger hvad prisen er. Et splinternyt 10D kan købes
> [...]

Tak skal i ha..Jeg skulle gi 5500, men vil da hellere gi de 2000 mere og få
en helt ny
Tak skal i ha
Henrik

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 14-10-04 13:08

> [...]
> Jeg ved det tidligere har været oppe med levetid på lukkeren på 10 d,, men
> nu har jeg fået et på hånden der har taget 35k skud.Skal jeg holde
+++++++++++++++++++++++

Hej

Er der nogen steder i kameraet hvor man kan se hvor mange gange lukkeren har
gået i?

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-10-04 16:25

In article <416e6bd5$0$232$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Jørgen Nielsen wrote:
> Hej
>
> Er der nogen steder i kameraet hvor man kan se hvor mange gange lukkeren har
> gået i?

Serviceværkstedet kan.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 14-10-04 16:58

meddelelse news:slrncmt6hr.9gf.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Serviceværkstedet kan.
>
> --
> Povl H. Pedersen - NoSpam@my.terminal.dk (yes - it works)
> Fastnet - IP telefoni: 5 kr/md Se http://www.musimi.dk
++++++++++++++++++++

Hej.

OK, det var bare en af mine kammerater der blev overrasket over at man ikke
kunne se det på mit D70, for det kunne man på hans, men D70 er jo heller
ikke et prof. kamera, troede bare man kunne se det på de mere prof. kamera.

Fra : Morten Wartou

Dato : 14-10-04 17:37

Jørgen Nielsen wrote:
> [...]
> man ikke kunne se det på mit D70, for det kunne man på hans, men D70
> er jo heller ikke et prof. kamera, troede bare man kunne se det på de
Hvordan vil du definere et professionelt kamera? Hvis D70 bliver brugt
professionelt, hvilket det gør mange steder, er det vel professionelt? At
det måske ikke er så hurtigt som de dyrere modeller, gør det vel ikke mindre
professionelt? Det er stadig ufatteligt mange gange hurtigere er snedigere
end de sindssygt dyre kameraer nogle professionelle brugte for 10 år siden.
Der er også mange der bruger billige non-SLR digitalkameraer professionelt.
Og der er sgu' også nogle der bruger kameraer professionelt, selvom de skal
skifte en stor filmplade hver gang de gør det. Det er ikke kameraet der
afgør om det er professionelt - det er brugen af det.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 15-10-04 10:14

> [...]
> professionelt, selvom de skal skifte en stor filmplade hver gang de gør
> det. Det er ikke kameraet der afgør om det er professionelt - det er

++++++++++++++++

Kald det hvad du vil, men jeg mener stadig ikke, at man kan kalde det
professionelt.Det bliver jo også altid "kun" omtalt semi-professionelt.

Fra : Morten Wartou

Dato : 15-10-04 10:22

Jørgen Nielsen wrote:
> [...]
> Kald det hvad du vil, men jeg mener stadig ikke, at man kan kalde det
> professionelt.Det bliver jo også altid "kun" omtalt
Det gør det ikke mindre professionelt. Bruges det professionelt, er det
professionelt. At fabrikanterne ynder at kalde de billigere modeller for
consumer, prosumer og hvad de ellers finder på, er vel primært for at
fortælle, at de har en dyrere model som man hellere bør købe hvis man er
professionel - og så tjener fabrikanten tilfældigvis samtidig flere penge.
:) Dem der har købt f.eks. Canon 20D har da et langt bedre kamera, end dem
der købte et "professionelt" dSLR for 50.000 for bare tre år siden.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : 2rb1

Dato : 15-10-04 16:11

> [...]
> skifte en stor filmplade hver gang de gør det. Det er ikke kameraet der
> afgør om det er professionelt - det er brugen af det.

D70 er ikke et prof. kamera og jeg kender ingen prof.fotografer som bruger
det.
At der er mange som bruger non-SlR digikam professionelt er også nyt for
mig. Det skal dog siges at jeg har et nonSlr Digicam, men jeg bruger det
absolut ikke i mit arbejde.

Mvh. 2rb1

Fra : Hans Joergensen

Dato : 15-10-04 16:17

2rb1 wrote:
> D70 er ikke et prof. kamera og jeg kender ingen prof.fotografer som bruger
> det.

Jeg har set et par stykker.

> At der er mange som bruger non-SlR digikam professionelt er også nyt for
> mig. Det skal dog siges at jeg har et nonSlr Digicam, men jeg bruger det
> absolut ikke i mit arbejde.

Det kommer nok ganske an paa hvad der skal fotograferes

Krigsfotografer har det vist i oevrigt ogsaa med at skyde film.

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Morten Wartou

Dato : 15-10-04 16:53

2rb1 wrote:
> [...]

> At der er mange som bruger non-SlR digikam professionelt er også nyt
> for mig. Det skal dog siges at jeg har et nonSlr Digicam, men jeg
Et par tilfældige:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=8652091
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=8656095
http://www.naturfotograf.com/D70_rev05UV.html

Da jeg havde Sony DSC-F717 og fulgte med i de fora, var der også indtil
flere der brugte det professionelt, både i marken og til studiebrug.

Hvordan vil du definere et professionelt kamera? For et D70 er vel et bedre
kamera end stort set alle fem år gamle dSLR-kameraer i "pro"-klassen? Eller
er det bare et spørgsmål om at det skal være dyrt, at det er leverandørerne
der skal bestemme hvad der er professionelt, og ikke brugerne?

Som tidligere skrevet, om et kamera er professionelt eller ej, afhænger ikke
af hvad fabrikanten kalder det - det afhænger af hvad det bruges til.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : 2rb1

Dato : 15-10-04 21:42

> [...]
ikke
> af hvad fabrikanten kalder det - det afhænger af hvad det bruges til.

Lad mig gætte.... du har selv et D70, og nogen har sagt til dig at det er et
"prof" kamera. Har jeg ret i det?

For mig er et prof. kamera et meget slidstærkt kamera, som kan virke under
meget forskellige forhold. I regn og blæst, i kulde og varme. Det er også et
kamera som kan tåle slag, frit fald osv.
Unden at kende noget til D70'eren, så tror jeg at, hvis man ser bort fra
pixel, kan de fleste 5 årige prof.cam klart slår D70.
Det jeg ved om D70 er at, en gang på gulvet er det samme som et nyt kamera.
Nuvel..... en prof. portrætfotograf kan bruge en D70 i sit studie eller
andre steder, men det gør det da ikke til et prof. kamera. Med din
argumentation vil et kamera lavet af en skotøjsæske, af en fotograf, jo så
være et prof. kamera..... eller har jeg helt misforstået dig?

2rb1

Fra : Morten Wartou

Dato : 15-10-04 22:44

2rb1 wrote:

> Lad mig gætte.... du har selv et D70, og nogen har sagt til dig at
> det er et "prof" kamera. Har jeg ret i det?
Nej. Men jeg har haft et, men er skiftet til Canon. Og jeg er absolut ikke
religiøs hvad angår kameraer. Men du har vist glemt at jeg faktisk gav dig
eksempler på nogen der brugte det professionelt. Men jeg fornemmer til
gengæld at du har puttet en masse penge i et "professionelt" kamera, og nu
gerne vil forsvare købet. Det behøver du ikke gøre overfor mig - jeg ville
da også gerne putte en masse penge i et dyrt kamera, men et egentlig behov
har jeg ikke for det. At nogen har behov for et kamera der kan tåle en masse
bank og vand, er fair nok, og helt forståeligt, og til dem er D70 ikke godt
nok.

> For mig er et prof. kamera et meget slidstærkt kamera, som kan virke
> under meget forskellige forhold. I regn og blæst, i kulde og varme.
> Det er også et kamera som kan tåle slag, frit fald osv.
Den holdning skal du have lov at have. Men definitionen på et professionelt
produkt er meget, meget mere simpel: bliver et produkt benyttet
erhvervsmæssigt, er produktet i den sammenhæng professionelt. Der er masser
af studiefotografer som ikke har behov for et vandtæt kamera. En håndværker
kan finde på at købe billige bor - de holder ikke så længe som de dyre, men
laver man et regnestykke, viser det sig at det alligevel kan betale sig at
købe de billige. Jeg var engang systemadministrator. Her kunne jeg vælge
mellem at købe en "professionel" SCSI-disk-løsning til et større
serversystem, men valgte et "uprofessionelt" IDE-disk-system - og ved du
hvad? Det løste opgaven, det var faktisk hurtigere end SCSI-systemet, og det
kostede LANGT mindre.

> Unden at kende noget til D70'eren, så tror jeg at, hvis man ser bort
> fra pixel, kan de fleste 5 årige prof.cam klart slår D70.
Prøv at læse din sætning. "Uden at kende noget til D70'eren..." - okay, skal
vi så diskutere videre når du ved hvad du taler om? Der er sket en rivende
udvikling indenfor digitalkameraer.

> [...]
> kamera. Med din argumentation vil et kamera lavet af en skotøjsæske,
> af en fotograf, jo så være et prof. kamera..... eller har jeg helt
Jeg er ret sikker på et D70 kan klare et fald på gulvet - det er faktisk en
ret solid sag. Og ja, et kamera lavet af en skotøjsæske kan være ganske
fortrinligt, og bruges det erhvervsmæssigt, er det et professionelt kamera.
Men det er ikke et kamera man tager med på stadion for at skyde 100-meter
løb.

Din argumentation er at det kan holde til en masse, men definitionen på
professionalisme har at gøre med erhverv. Benytter man sit kamera
erhvervsmæssigt, er det professionelt.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : 2rb1

Dato : 15-10-04 23:17

> [...]
>
> Din argumentation er at det kan holde til en masse, men definitionen på
> professionalisme har at gøre med erhverv. Benytter man sit kamera

Lad mig slutte denne ørkenvandring med en konstantering....

Hvis Frank Høj eller en anden prof.cykelrytter, har sin rytterdragt på og
kører rundt på en 3hjulet børnecykel, er det pr. defination en racercykel.

Slut herfra.
2rb1

Fra : Morten Wartou

Dato : 15-10-04 23:24

2rb1 wrote:
> [...]
>
> Hvis Frank Høj eller en anden prof.cykelrytter, har sin rytterdragt
> på og kører rundt på en 3hjulet børnecykel, er det pr. defination en

STÆRK sammenligning! Wauw. Skakmat! Eller? Nå-nej - Frank Høj ville ikke
kunne bruge en 3-hjulet børnecykel i et professionelt cykelløb, vel? Jo, han
kunne godt, men så var han ikke professionel særligt længe. Til gengæld er
der som nævnt flere professionelle fotografer der benytter et Nikon D70, og
de lever stadig.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : 2rb1

Dato : 16-10-04 09:15

> [...]
> der som nævnt flere professionelle fotografer der benytter et Nikon D70,

du startede med at der var mange som brugte det, og det var det som jeg
reagerede imod.
men ok - hvis et amatør cam bliver et prof.cam i en prof.fotografs hænder,
så må et prof.cam pr. def. blive et amatørcam. i en amatørs hænder eller
hva' ?

Mvh. 2rb1

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-10-04 09:46

"2rb1" <jule@manden.dk> wrote in message

> [...]
> men ok - hvis et amatør cam bliver et prof.cam i en prof.fotografs
> hænder, så må et prof.cam pr. def. blive et amatørcam. i en amatørs

Lovede du ikke lige at slutte ørkenvandringen?

Fra : Kenneth Iversen

Dato : 16-10-04 18:44

"2rb1" <jule@manden.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så må et prof.cam pr. def. blive et amatørcam. i en amatørs hænder eller

Nej men billederne vil sikkert være det. At diskutere om et kamera er
pro eller ej er noget pjat, IMO. Det er i sidste ende billederne, som kommer
ud af det, som betyder noget.

/Kenneth Iversen

Fra : Morten Wartou

Dato : 16-10-04 09:10

"2rb1" <jule@manden.dk> skrev i en meddelelse

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=10699541 - og
20D er jo heller ikke et professionelt kamera, det ved ham gutten her bare
ikke...

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-10-04 09:50

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote in message

> http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=10699541
> - og 20D er jo heller ikke et professionelt kamera, det ved ham
> gutten her bare ikke...

Uden at ville deltage i jeres laaaange diskussion, så er historien på
ovennævnte link ganske utroværdig. Efter flere års læsning i diverse fora på
dpreview.com har jeg lært at tage mange indlæg med et stort gran salt -
måske du også skulle?

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-10-04 09:54

Og efter yderligere lidt læsning i den tråd, du linkede til:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=10700233

Fra : Morten Wartou

Dato : 16-10-04 13:28

> [...]
> på
> dpreview.com har jeg lært at tage mange indlæg med et stort gran salt -

Hæ. Jojo, bevares, man skal ikke tro på alt hvad man læser, jeg fandt også
blot hurtigt et par eksempler - men dermed ikke sagt, at de ikke er til at
stole på, og Bjørn Roslett (naturfotograf.com) kan man vel godt stole på?
Faktum er, at D70 også bliver brugt professionelt, og for disse personer er
det et professionelt kamera. At nogen ynder at definere professionelt som
værende det samme som dyrt, er forkert.

Desuden mener jeg da at vide, at der er en professionel fotograf her i
gruppen som bruger et Fuji FinePix. :)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Frederik Thorup

Dato : 16-10-04 10:52

Morten Wartou wrote:
> Jeg er ret sikker på et D70 kan klare et fald på gulvet - det er
> faktisk en ret solid sag.

Tjaa mit 300D, det ofte sammenlignes med et legetøjskamera overfor fx. D70,
har holdt til 2 ture på gulvet fra bordhøjde. Med opjektiv der vejer
(næsten) det samme som kameraet.

Min 1 årige søn kunne liige nå det. Det glemte man, også blev det også til
en 2. gang. Kameraet har end ikke fået en ridse.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-10-04 00:57

2rb1 wrote:
> For mig er et prof. kamera et meget slidstærkt kamera, som kan virke under
> meget forskellige forhold. I regn og blæst, i kulde og varme. Det er også et
> kamera som kan tåle slag, frit fald osv.

Lige som mit gamle Minolta Dimage S404 ?

> Det jeg ved om D70 er at, en gang på gulvet er det samme som et nyt kamera.

Så er 300D vist et pro-kamera.. det kan godt tåle at blive tabt..

// Hans
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Fra : Poul I.

Dato : 16-10-04 10:54

Så er mit gl. HP812c også et PRO-kamera.. For det kan godt tåle at blive
tabt.. )

Mvh
Poul I.