Statestik? Pc vs.Mac
Fra : Tom

Dato : 03-11-04 23:05

Nogen der har kigget på hvor længe macfolket "beholder" deres sidste
computer i forhold til PC folket ( der jo som regel ) kan finde en "billig"
maskine ligemeget hvad, mens Mac folket jo betaler en betragtelig sum, for
topmodeller ( specielt hvis der skal ram ? Stor GPU etc i)

For bare fem år siden, havde jeg på fornemmelsen at macfolk beholdte deres
computer overordentlig længe, før de skiftede ( også målt i forhold til PC
folk) Og allerede den gang skiftede PC folket deres masikner ud som vi
"skiftede underbukser"...
Situationen virker en smule forandret idag, med de mange i og e maskiner,
der koster stadig mindre...samtidig med at performance bliver højere og
bedre.. Hver tredje måned..
Tom

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-11-04 10:47

In article <BDAF147E.1C92%nospam@fakemail.dk>, Tom <nospam@fakemail.dk>
wrote:

> [...]
> "billig" maskine ligemeget hvad, mens Mac folket jo betaler en
> betragtelig sum, for topmodeller ( specielt hvis der skal ram ? Stor

Det er jo svært at lave statistik over det. Hvordan definerer man
"beholder"? Mange lader vel den gamle computer stå som reserve, men den
ender med aldrig at blive brugt. Nogle lader børnene, konen eller
forældrene overtage den, men ofte ender den med ikke at blive brugt ret
meget. Man gemmer jo også sine gamle briller som reserve, når man køber
nye. Men hvis man prøver dem for sjov tre år efter, og ser, hvordan man
ser ud i begge ordets betydninger, så vil man som regel hellere rage
rundt i blinde end bruge de briller.

> [...]
> maskiner, der koster stadig mindre...samtidig med at performance
> bliver højere og bedre.. Hver tredje måned..

Jeg læste for et par år siden, at vi havde nået et plateau, hvor
computerne var hurtige nok. De fleste havde derfor ikke behov for at
købe nyt hele tiden, for den gamle var god nok. Henne på arbejdet har vi
IBM-computere, som nok er 5-6 år gamle. De fungerer fint til
tekstarbejde og surf på nettet. Da forbindelsen er ret hurtig, er det
lang bedre at streame f.eks. Steve Jobs præsentationer der end
herhjemme, på min langt nyere Mac.
Vi har en seks år gammel iMac 233 peppet op med 512 MB RAM og 80
GB HD. Den kører nyeste Mac OS X glimrende. Måske skal man holde sig fra
film og billeder i stor stil, men tekstarbejde og surfing fungerer fint.
Jeg har en to år gammel TiBook 1 GHz, 1 GB RAM. Jeg har svært ved at se,
at jeg får ret meget ud af at købe en ny, med mindre jeg vil have en
anden størrelse skærm. Men jeg synes såmænd, 15" er et godt kompromis
mellem størrelse på computer og størrelse på skærm. Processoren på den
nye er kun marginalt hurtigere (på to år). Jeg kan få BlueTooth og lys i
tasterne, men det er vist også det meste væsentlige. Så på en måde synes
jeg, udviklingen går langsommere end før. Eller måske rettere: Behovet
stiger ikke så hurtigt, så man kan beholde sin gamle computer længere.
Naturligvis gælder dette ikke, hvis man har specielle behov for stor
ydelse. Det gælder f.eks. hvis man redigerer film eller spiller
"tju-bang-spil".
--
Venlig hilsen
Henrik Münster