Et underligt spørgsmål om æg
Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-11-04 11:43

Her de seneste gange, hvor jeg har købt og brugt æg i min madlavning
har jeg været ude for noget der er lidt sært. I æggene er der noget der
minder om en lille hvid streng, hvor der for enden sidder noget rødt
"snask". Jeg synes ikke, at jeg før i tiden dvs. for år tilbage kan
huske noget sådant. Er det almindeligt? Og hvad er det?
Mit umiddelbare bud er forstadiet til et kyllingefoster.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Anders Christensen

Dato : 03-11-04 11:45

Morten Bjergstrøm wrote:
> [...]
> huske noget sådant. Er det almindeligt? Og hvad er det?
> Mit umiddelbare bud er forstadiet til et kyllingefoster.

Jeg har meget svært ved at tro at det kan være begyndelsen til et
kyllingefoster.. Eftersom det jo også kræver at der er en hane der tager
del i aktionen :)

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-11-04 11:53

Anders Christensen <vladimirr@FLADFISKvladimirr.dk> skrev:

> Jeg har meget svært ved at tro at det kan være begyndelsen til et
> kyllingefoster.. Eftersom det jo også kræver at der er en hane der
> tager del i aktionen :)

Det er jeg helt enig i. Men et ubefrugtet æg burde vel kun bestå af
hvide og blomme?
Har du et bud på, hvad det ellers kan være? Har du evt. selv bemærket
det?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-11-04 12:05

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> Det er jeg helt enig i. Men et ubefrugtet æg burde vel kun bestå af
> hvide og blomme?
> Har du et bud på, hvad det ellers kan være? Har du evt. selv bemærket
> det?

Det samme har jeg set, og det er i æg købt ved vejkanten, hvor der sikkert
er en hane blandt alle hønsene.

--
mvh/rg. Christian
We are ready for any unforeseen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-11-04 12:07

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev:

> Det samme har jeg set, og det er i æg købt ved vejkanten, hvor der
> sikkert er en hane blandt alle hønsene.

De æg jeg har set det i er fra burhønseæg købt i Netto.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Wartou

Dato : 03-11-04 15:19

Morten Bjergstrøm wrote:

> De æg jeg har set det i er fra burhønseæg købt i Netto.

Man har jo før hørt om landmænd og høns og gaffatape...

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-11-04 17:46

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev:

> Man har jo før hørt om landmænd og høns og gaffatape...

Jeg tror du skulle smutte over i dk.snak.seksualitet med den slags før
du ødelægger folks appetit

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : David Rasmussen

Dato : 03-11-04 12:30

Morten Bjergstrøm wrote:
> [...]
> huske noget sådant. Er det almindeligt? Og hvad er det?
> Mit umiddelbare bud er forstadiet til et kyllingefoster.

Jeg ved ikke hvad det er, men jeg har oplevet det 1000 gange.

/David

Fra : Janni Nørmølle

Dato : 03-11-04 18:48

> [...]
> "snask". Jeg synes ikke, at jeg før i tiden dvs. for år tilbage kan
> huske noget sådant. Er det almindeligt? Og hvad er det?

Det er ret almindeligt med den hvide streng og det er ikke unormalt at der
er lidt 'snask' i enden af strengen. Har selv oplevet det tit med ganske
alm. æg fra supermarkedet. Jeg kan ikke fortælle dig hvad det er, men det er
ikke noget jeg nogensiden har været syg af eller noget.

Mvh. Janni

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-11-04 20:40

> Og hvad er det?
> Mit umiddelbare bud er forstadiet til et kyllingefoster.

Nope. Det er et sundhedstegn, da det indikerer, at ægget er frisk. Normalt
frasorteres disse æg, hvis blodpletten kan spottes ved gennemlysning, men
det er i så fald alene af kosmetiske årsager. Spis endelig ægget, og fjern
evt. den lille blodplet, hvis du føler dig meget generet af den.

Blodpletten skyldes et bristet blodkar på blommens overflade. Disse blodkar
er en naturlig del af blommen og dannes tidligt i processen - altså
processen inde i hønen, hvor ægget dannes. Det har _intet_ med hanekontakt
at gøre

--
-Jens B.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 03-11-04 21:59

> [...]
> er en naturlig del af blommen og dannes tidligt i processen - altså
> processen inde i hønen, hvor ægget dannes. Det har _intet_ med hanekontakt

Og strengen er "ophæng" eller fæste til skallen, så blommen bliver holdt på
på plads i midten af ægget.

Hilsen Inger

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-11-04 22:14

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev:

> [...]
> gennemlysning, men det er i så fald alene af kosmetiske årsager.
> Spis endelig ægget, og fjern evt. den lille blodplet, hvis du

Æggene er spist med velbehag.

> Blodpletten skyldes et bristet blodkar på blommens overflade.
> Disse blodkar er en naturlig del af blommen og dannes tidligt i
> processen - altså processen inde i hønen, hvor ægget dannes.

Ah. Tak for forklaringen.

> Det
> har _intet_ med hanekontakt at gøre

Nej det ville også være underligt med burhøns

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : David Rasmussen

Dato : 03-11-04 22:23

Morten Bjergstrøm wrote:

> Nej det ville også være underligt med burhøns

Love will find a way.

/David

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-11-04 22:24

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message

> Love will find a way.

Gris.

--
-Jens B.

Fra : David Rasmussen

Dato : 03-11-04 22:51

Jens Bruun wrote:

> Gris.

Århjaer?! Hønsefugle har vel også sex!

/David

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-11-04 22:53

> Århjaer?! Hønsefugle har vel også sex!

Billede(r), gå væk!

--
-Jens B.

Fra : Mus

Dato : 04-11-04 09:19

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:cmbia1$28ik$1@news.cybercity.dk...
> "David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message

> Gris.
>
> --
> -Jens B.

Ha ha er man lidt sippet.

LN

Fra : Mus

Dato : 04-11-04 09:17

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:cmbc74$210b$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> det er i så fald alene af kosmetiske årsager. Spis endelig ægget, og fjern
> evt. den lille blodplet, hvis du føler dig meget generet af den.

Hvad sorteres de fra til?

LN

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-11-04 09:44

"Mus" <Bastian@sol.dk> wrote in message

> Hvad sorteres de fra til?

Til medarbejderne ved båndet måske, så de kan få lidt fryns? Jeg er ikke
helt sikker på, jeg forstår dit spørgsmål.

--
-Jens B.

Fra : Mus

Dato : 04-11-04 10:25

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:cmcq59$6vc$1@news.cybercity.dk...
> [...]
>
> Til medarbejderne ved båndet måske, så de kan få lidt fryns? Jeg er ikke
> helt sikker på, jeg forstår dit spørgsmål.

Du skrev

>Det er et sundhedstegn, da det indikerer, at ægget er frisk.
> Normalt frasorteres disse æg, hvis blodpletten kan spottes ved
> gennemlysning,

Jeg spurgte bare til hvad. Hvad sorteres de fra til?
Ikke noget kryptisk i spørgsmålet.

LN

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-11-04 12:03

> Jeg spurgte bare til hvad. Hvad sorteres de fra til?

De sorteres vel fra, fordi forbrugeren ikke ønsker små blodrester i æggene.
Du kan jo se i trådens oprindelige indlæg, at Morten f.eks. var lidt utryg
ved blodrester.

> Ikke noget kryptisk i spørgsmålet.

Næ.

--
-Jens B.

Fra : Mus

Dato : 04-11-04 12:23

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:cmd290$eak$1@news.cybercity.dk...
> [...]
æggene.
> Du kan jo se i trådens oprindelige indlæg, at Morten f.eks. var lidt utryg

Spørgsmålet var ikke hvorfor , men til hvad.
Hvis det er et sundhedstegn tænkte jeg bare det måske blev brugt til noget
specielt. Dvs blev solgt/givet til nogen der kender lidt til æg. Feks måske
bagere, kokke etc. Hvad ved jeg. Ville da være synd at kassere dem. Selv om
de ansatte sikkert kan aftage nogle af dem. Eller hvis det er fordi de
fleste ikke vil have disse æg så måske til fabrikker, der bare vil have
billige varer.

Det var bare ren nysgerrighed, hvis nu du også vidste til hvad de blev
sorteret fra til.

LN

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-11-04 10:37

> [...]
> er en naturlig del af blommen og dannes tidligt i processen - altså
> processen inde i hønen, hvor ægget dannes. Det har _intet_ med hanekontakt

Hvor finder men noget information om hvordan ægget lavet, hvordan får hønen
puttet kalkskallen omkring den uforelige gelemasse som hvide+blomme udgør ?

--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask

Fra : -V-

Dato : 04-11-04 11:03

Christian B. Andresen wrote:
> Hvor finder men noget information om hvordan ægget lavet, hvordan får
> hønen puttet kalkskallen omkring den uforelige gelemasse som
> hvide+blomme udgør ?

http://www.ivp.kvl.dk/

-V-

Fra : Aase

Dato : 03-11-04 22:34

Som andre har skrevet, er den hvide streng en streng, som holder blommen
(nogenlunde) på plads midt i ægget.
Som andre også har skrevet, er den lille blodplet ikke anlæg til et
kyllingefoster.
Jeg oplevede det somme tider, da jeg selv havde høns (uden en hane). Jeg
læste i en "hønsebog", at det ofte var forårsaget af en ubalance i hønens
vitaminindtag. Det var ikke forklaret nærmere. Fænomenet er absolut
harmløst.
Hilsen
Aase

Fra : Karoline Larsen

Dato : 06-11-04 16:44

> [...]
> huske noget sådant. Er det almindeligt? Og hvad er det?
> Mit umiddelbare bud er forstadiet til et kyllingefoster.

http://www.danskfjerkrae.dk/view.asp?ID=358

mvh Karoline